6th Sense Yang Hilang 3 – Harimau dan Minangkabau

Hi semua. Banyak komen aku tengok tak suka cerita yang bersambung. Sesungguhnya aku tak berniat nak jadikan cerita ni sebagai bersiri, sebabnya sampai hari ni masih tak selesai lagi. Jadi entry ni korang rasakan sendiri kepanjangan dia okay.

Dan aku ada terbaca komen sorang akak ni dia rimas tengok nama Madonna la Justin Bieber lah. Masa aku 6 tahun aku dah kenal Madonna, tu yang aku paksa semua panggil aku Madonna. Kau masa 6 tahun baru kenal Lina Hangat kan? Dan lepas ni aku tak pakai tajuk 6th Sense Yang Hilang dah, sebab dah takde kena mengena dengan 6th sense. Next entry mungkin yang last, sebab aku tengah dilemma sesuatu. Okay jom start.

Lepas habis SPM, aku memang banyak melepak dekat kampong. Kadang-kadang ke rumah Tok Mek, dan kebanyakan masanya di rumah Tok Ngah. Kawan-kawan sekolah aku ramai dekat sini.
Satu hari, sepupu aku yakni cucu-cucu Tok Mek plan nak gi dusun Tok Mek kat Durian Badur. Masa tu musim buah durian. Alang-alang boleh tunggu buah gugur. Aku pulak ye kan je lah, memandangkan lama dah tak pergi mandi sungai kat situ. Jadi kami berenam, Saiful, Meran, Zedi, Din dan Mimi. Mimi dan Zedi ni anak Mak Ngah, manakala Meran dan Din ni anak Pak Long. Si Saiful ni pulak kawan diorang. Dalam keluarga belah mak aku ni, cucu Tok Mek yang perempuan ada tiga je – Aku, Kak Lang dan Mimi. Aku dan Mimi dua-dua bongsu.

Perjalanan kami dari rumah Tok Mek ke sana mengambil masa dalam 2 jam setengah. Lama jugak sebab nak kena masuk daerah hulu. Zedi yang drive. Tapi perjalanan tu rasa macam kejap je, dan sangat smooth and easy. Tapi, si Mimi tu senyap je. Takkan lah dia segan sebab aku lagi cantik? Hm period kot aku pikir. Kitorang memang dah siap segala kelengkapan, kot-kot kena bermalam. Yelah kalau buah tak gugur-gugur takkan ko nak panjat pokok durian pastu petik kan? Jadi macam biasa lah dekat sungai tu semua okay takde apa yang jadi pun, cuma lah yang aku perasan ada perempuan tua dengan cucu dia lalu situ, berhenti kejap tengok kitorang lepas tu jalan. Bila aku nampak kelibat diorang, aku bagitau dekat Zedi, dia pulak rasa tak sedap.

“Okay lah jom pergi kutip buah durian. Boleh gi makan nanti.”
Semua mengangguk. Lagipun Mak Ngah dan Tok Mek dah pesan suruh bawak balik durian. Banyak hari dah dia cakap pasal nak makan durian dekat dusun tu. Walhal kat pasar melambak ada orang jual.
“Jangan lupa jugak sedekahkan dekat Pak Syam – kenalan Tok Mek yang dia suruh tengok-tengokkan dusun tu.”

Jarak dari sungai ke dusun durian tu tak jauh pun. Dalam setengah jam berjalan. Tapi kami naik van, sebab takut jadi apa-apa senang sikit, terus berdecun blah je dari situ. Masuk je dalam kawasan dusun tu, aku jadi seronok. Sebab itu kali pertama masuk. Biasa lah suasan dusun. Hijau, bunyi unggas dan ada pondok berteduh. Pondok tu dia macam bangsal. Ada tangga, ada pintu dan tingkap. Jadi dekat luar, si budak-budak laki lepak kejap hisap rokok, sementara mata duk cari kot-kot ada durian jatuh.

Okay time tu lah aku belajar hisap rokok.

Jadi nampak lah dua tiga bijik. Meran dan Din pergi kutip. Tengok dekat atas ada banyak lagi. Pak Lang cakap memang semua buah tu tunggu masa je nak jatuh. Lalu kitorang decide nak tunggu sampai besok, since semua barang-barang nak bermalam kitorang dah standby siap-siap. Mak Ngah pulak bekalkan makanan dah. Siapa sangka siapa menduga, petang tu langit gelap macam nak ribut. Aku mula rasa tak best. Si Mimi ni pulak kelihatan gersah. Aku memang tak suka kalau perempuan period tapi asik nak jadi naga 24 jam. Orang lain pun period jugak. Zedi dengan Saiful tak balik-balik lagi. Aku harap jangan lah sesat ke apa korang jangan buat perangai lahaii.

Tiba-tiba, Saiful dengan Zedi lari ke arah kitorang. Lari macam tak cukup tanah. Rupanya kena kejar dengan dua ekor b**i hutan.
“B**i!! B**i!! Ada b**i!!”

Semua menggelupur masuk dalam pondok tu. Selakkan pintu. Nasib baik dalam tu ada pelita minyak tanah. Zedi nyalakan pelita tu, mengadaplah kitorang buat bulatan kecik. Sempat lagi hisap rokok, yelah apa lagi yang boleh dibuat. Takkan lah nak main daun terup. Hujan turun. Dekat luar dengar bunyi b**i. Aku takut disadaknya Vannete tu. Itu belum lagi cukup thrill. Ada bunyi yang lagi menakutkan. Situasi yang kau takkan pernah terfikir macam mana nak handle.

Ada bunyi harimau. Kami syak harimau tu nak baham dua ekor b**i hutan yang datang tu. Tapi kenapa lah mesti dekat sini. Tak ke pulak rimau tu dapat dinner buffet kat situ? Semua dah koyak. Aku sumpah takut, jangan lah tiba-tiba roboh pulak pondok ni. Suasana diam. Aku tak sedar aku terpeluk lengan si Saiful. Sebab aku takut. Ni soal nyawa kau faham tak? Bila suasana tengah senyap macam tu, ada buah durian jatuh atas atap pondok tu. Manusia normal akan menjerit bila terkejut beruk macam tu. Tapi tidak bagi Mimi. Dia tak menjerit. Mimi mengaum. Sebijik macam suara rimau mengaum. Sekarang ni kitorang tak tau nak buat apa. Semua duk dalam pondok tu dan tiba-tiba si Mimi ni buat perangai. Daripada samar cahaya pelita, mata Mimi bercahaya, oren kemerah-merahan. Macam mata harimau. Mungkin pantulan daripada cahaya pelita. Aku dah tahap pasrah. Aku pejamkan mata..

“Zedi, set-set mu buat apa dekat sini?” Kedengaran suara seorang lelaki.

Pak Syam datang. Hari dah cerah. Memang kami bermalam dekat dusun tu. Nasib baik buka mata dengar suara Pak Syam. Kalau buka mata dengar soalan marobbuka siapa nak jawap. Aku terjaga. Aku kejutkan Saiful kat sebelah aku. Meran dan Din dah terjaga, manakala Zedi masih terkebil-kebil. Mimi? Kami jumpa Mimi dekat bawah pondok tu. Tapi aku hairan, macam mana keadaan badan dia macam tak ada apa-apa, takde pacat, waima nyamuk pun takde gigit. Tapi Mimi tak bangun-bangun walaupun dah dikejutkan. Kami angkut dia bawak masuk dalam van. Durian? Kalau kau ada dekat situ, kau akan faham maksud durian runtuh. Itu je.

Pak Syam drive van tu, tinggalkan kapcai dia. Zedi maklumkan dekat Mak Ngah, dan aku cuma berdoa supaya parents aku taktau pasal ni. Kami sampai ke sebuah rumah. Keluar seorang lelaki yang agak berusia, uban memutih di kepalanya.

“Kenapa ni?”
“Dari Durian Badur.”
“Oh.”

Jadi, daripada jawapan ‘Oh’ lelaki tu, aku dah syak yang tu bukan kali pertama. Kami disuruh masuk. Hari semakin meninggi. Lelaki itu perahkan tiga biji limau nipis di dalam semangkuk air, dan dibacakan ayat kepadanya dan disapukan dekat muka Mimi. Terjegil bijik mata budak tu, lalu merangkak seperti harimau. Tajam mata nya merenung aku sambil mendengus. Zedi, Meran, Din dan Saiful tergamam. Bila Mimi angkat tangannya, jari nya menunjukkan ke arah aku dengan muka yang bengis. Tiba-tiba Saiful depakan tangannya, macam nak halang Mimi daripada buat something dekat aku. Tapi sumpah aku cakap muka, lagak dan bunyi Mimi macam harimau. Dengusan yang kali terakhir, muka Mimi berubah normal balik.

“Semua dah okay.”
“Terima kasih Pak Syam, Pak Cik. Sekarang kami balik dulu ya.” Zedi akhiri pertemuan hari tu.

Sepanjang perjalanan, semua diam. Taktau nak sembangkan apa. Masing-masing masih terfikirkan kejadian yang berlaku. Mimi pulak? Duduk kat sebelah Saiful dan asyik merenung aku. Macam psiko aku rasa. Tapi aku diamkan je, mungkin itu kesan sampingan je kot.
Sampai di rumah Tok Mek. Mak Ngah sambut kami, melihat keadaan Mimi, mukanya berubah. Dia papah Mimi masuk ke dalam rumahnya, dan aku ke rumah Tok Mek. Sebelum ni aku pernah cerita yang diorang ni berjiran. Perlahan Tok Mek keluar daripada pintu, wajahnya sayu. Mungkin stok nenek-nenek selalu muka macam tu kan?

“Masuk lah Madonna.”
“Madonna, aku balik dulu eh. Mu jaga diri deh.” Saiful pun balik rumah dia jugak.
“Tok Mek, durian ada dalam van, nanti Madonna bawak masuk ya tok.”
Tok Mek diam je. Takkan period kot.
***habis cerita bab harimau***

Minangkabau, mesti korang dah pelik kenapa tiba-tiba Minangkabau, walhal ada ramai orang dah boleh agak yang aku ni orang pantai timur. Baiklah aku mulakan.
Pada tahun 2006, aku menyambung pelajaran di sebuah IPTA. Alhamdulillah semua berjalan dengan lancar. Roomate aku, Diana, budak sejarah. Dipendekkan cerita, masa kami final year, jabatan si Diana ni buat lawatan ke Sumatera pada cuti pertengahan semester kedua. Jabatan diorang ni memang banyak dana, hasil daripada persatuan yang hebat, tapi bukanlah sepenuhnya ditanggung. Nak dipendekkan cerita, ada lagi beberapa kekosongan sebab tak semua student ikut. Maka si Diana ni ajak lah aku dan aku setujukan je.

Seminggu pertama, aku balik kampung, sempatlah singgah di rumah Tok Mek. Mak Ngah tinggal kat sebelah rumah Tok Mek. Mungkin senang nak jaga. Masa aku dekat sana, tiba-tiba Mak Ngah datang.
“Madonna, dengar cerita mu nak gi Sumatera. Buat apa dekat sana?”
“Pergi lawatan je Mak Ngah..” aku jawap macam nak tak nak.
Aku taktau kenapa, memang dari kecik lagi aku tak ngam dengan Mak Ngah. Mungkin sebab anak-anak dia semua lelaki, kecuali yang bongsu tu perempuan, dan mungkin jugak dia selalu mengumpat mak aku.

“Tak payah lah pergi! Buang masa je lagi pun Mak Ngah tak suka.”
Eh si tua ni. Macam lah dia yang bagi aku duit. Aku jawap ‘hmm’ je. Lantak lah nak cakap apa. Aku macam pelik jugak sebab tiba-tiba je dia tinggikan suara. Tok Mek pulak mengiyakan je apa yang Mak Ngah cakap.

Balik rumah Tok Ngah, aku mengadu dekat Mak Uda. Tapi Mak Uda macam senyap je.
“Bagus lah kalau mu nak gi sana. Belajar pasal orang luar.” Tiba-tiba Ayah Cik mencelah. Aku rasa okay sikit.

Di Sumatera, sebelum hari terakhir, kami ke Ngarai Sianok, dan sampai di Istana Pagaruyung pada jam 8 malam. Istana tu binaan dia bercirikan Minangkabau. Bila masuk, aku merasakan sesuatu, seperti angin yang menerpa muka. Rasa seriau, excited dan ingin tahu bercampur campur. Malam tu kami disajikan persembahan tarian lilin, yang dulunya adalah tarian istana. Aku seperti pernah melihat tarian itu, lenggok, gerak gaya dan tempo seakan akan senang dibaca. Semasa persembahan itu berlangsung, salah seorang penari ajak aku join diorang. Si Diana ni pulak dah bersorak sorak nak suruh aku join. Dan sememangnya aku berminat. Diberikan aku piring yang ada lilin kat atasnya, beberapa saat selepas aku pegang piring tu, aku tak sedarkan diri.

“Madonna..? Ko okay dah?” kedengaran Diana memanggil.
“Eh Diana. Apa jadi tadi?”

Aku tengok sekeliling aku bukan lagi di istana tadi. Tapi di bilik hotel.

“Lepas je ko pegang piring tu, ko menari macam tak ingat. Mana ko belajar tarian tu? Diorang pun cakap ko macam pro.”
Bingung aku memikirkan soalan Diana. Aku Cuma ingat aku pegang piring tu, apa jadi lepas tu aku lupa langsung. Tapi sumpah aku rasa sungguh penat. Penat yang tak masuk akal. Aku sambung tidur.
Keesokan harinya, dalam perjalanan kami ke airport,
“Ko tengok ni. Aku ada record.”

Diana hulurkan aku nokia daun untuk tengok balik apa yang dia rakam. Lalu terkebil-kebil bijik mata kami sebab klip rakaman tu blank. Hitam. Kosong. Gone! Aku dah start takut. Pastinya aku sangat penat dan tak mampu lagi nak fikir logik semua tu. Dalam kepala otak aku Cuma ada Tok Ngah, Ayah Cik dan Mak Uda.

Sebelum berangkat, tour guide kami, Pak Linggo katakan sesuatu kat aku.
“Nona, kamu sungguh istimewa. Jaga. Simpan.”
Pak Linggo berikan sesuatu. Berbungkus dalam kotak kecil, aku simpan dalam luggage untuk check in.

Aku dapat rasakan ada suatu perkaitan dengan cindai pemberian Tok Ngah kepada bapak aku. Aku tak sabar nak balik rumah Tok Ngah.

Setibanya di tanahair, kami menaiki bas dari KLIA ke kolej. Masa tu dalam jam 830pm. Wadi, driver bas datang pick up. Sepanjang perjalanan balik aku memang rasa tak best. Tiba-tiba Wadi berhenti, dia buka pintu. Aku tak nampak apa-apa, malam kan. Tapi aku pelik sebab tak semena-mena si Wadi ni berhenti. Siap bukak pintu lagi. Yang lain tengah sedap membuta. Aku tengok muka Wadi cuak tapi mantain cool. Sampai je dekat kolej, aku tanya Wadi kenapa dia berhenti dan bukak pintu tadi.

“Ada orang tahan. Perempuan. Bila aku bukak pintu, dia nganga mulut dia. Tapi mulut dia terbelah menegak. Lepas tu dia chow.”
“Hurm. Habis apesal berenti jugak? Mana logik perempuan sorang-sorang jalan kat highway.”
“Orang-orang lama kata, kalau ada benda tahan, berhenti. KalU kau teruskan, nanti sangkak. Tu yang jadi eksiden lah ape lah.”
“Madonnaaaaaaa!”
“Okay lah Wadi. Si Diana dah panggil tu. Gerak dulu.”

Aku berjalan dengan satu perasaan yang tak best. Lalu aku teringat barang yang Pak Linggo bagi. Fuh nasib baik bukan dadah ke apa. Kalau tak..
Sampai je dekat blok, sepanjang perjalanan dari koridor sampai lah ke bilik kami, kitorang rasa panas je memanjang. Panas yang buat kau merentan.

“Panas sungguh malam ni. Takpe lah Madonna, mungkin ni latihan di akhirat.”
Aku diamkan je dengan lawak hambar si Diana. Sesekali kecik besar je aku pandang Diana. Rasa nak marah. Maybe sebab panas. Tapi perasaan ni aku tak boleh tipu. Ada something wrong yang sedang berlaku.

Phone aku berbunyi.

“Hello mak. Madonna baru je sampai ni.”
“Alhamdulillah. Nanti hujung minggu mak dengan ayah nak gi rumah Kak Lang. Ayah Cik dengan Tok Ngah pun nak ikut. Nanti mu mari lah.”
“Hujung minggu. Okay baik. Tapi Ahad lah sebab Sabtu Madonna sibuk.”
“Tak kisah lah, yang penting mari. Tok Ngah tu ha. Okay bye bye.”
Kak Lang sekarang dah kawin, dah beranak pinak. Dia duk kat Bangi, dengan laki dia lah. Selalu jugak parents aku gi melawat.
“PANAS LAHHHHH!”
“Ye yang mulia Diana sang penyuluh alam. Aku tau. Jom kita gi mandi. Tak elok balik berjalan jauh terus membuta.”
“Eleh padahal ko takut sebenarnya nak mandi sorang-sorang kan? Aku pun takut jugak sebenarnya. Ayuh!”

Disebabkan masa tu budak-budak lain tak balik lagi. Memang sepi dan kosong asrama tu. Macam hati aku. Yang ada budak Sabah Sarawak. Yela cuti dua minggu je kan. Lepas habis je mandi, aku rasa kitorang macam diekori. Cepat-cepat aku dengan Diana jalan masuk bilik.
“Ya Allah. Apesal bersepah ni Diana?!”
“Mana aku nak tau! Sape pulak masuk bilik ni!”
“Okay sekarang ni pergi m**i dengan semua tu. Esok kita kemas.”
Aku periksa beg aku. Ternyata barang yang Pak Linggo bagi tu hilang!
“Cari apa tu Madonna…?”

Diana senyum sambil menunjukkan berian Pak Linggo. Bila masa dia ambik pun aku taktau. Aku mintak balik, of course dia tak bagi. Bergaduh macam orang gila kitorang malam tu. Sampai aku tarik rambut dia, walhal sebelum ni kitorang tak pernah macam tu. Dan aku berjaya ambik.
Diana tak puas hati. Dia duduk kat tepi tingkap, nak hisap rokok.

“Madonna!!”
“Ko nak apa lagi langsat??!”
“Pinjam lighter!”

Aku yang masih bengang dengan Diana, tapi masih bagj. Aku campak je dekat atas meja. Tapi lepas tu aku join. Duduk la kitorang kat tepi tu. Bercakap pun tak. Asap je berkepul-kepul dihembus. Tiba-tiba, betul-betul depan mata kitorang, kat luar tingkap ada seorang nenek muncul, pucat muka dia. Rambut memutih, tapi jarang-jarang. Panjang. Mata hitam dia besar.

“HAHAHAHAHAHAHAHAH!!”
Terkejut beruk kitorang. Diana secara spontannya terludah dekat muka nenek tu. Kami kelam kabut pergi ke katil, berkelubung sampai pagi. Yang penting mulut nenek tu busuk betul. Kalau kau pernah simpan ikan basah tiga hari dalam bonet kereta, macam tu lah bau dia. Boleh menumbangkan sekawan gajah, aku yakin.

Keesokan harinya, jam 8 pagi bilik kami dikejutkan denvan bunyi ketukan pintu.
“Tuk tuk tuk..!!”

Diana buka. Cik Mariana, penyelia asrama rupanya. Aku bangun terkebil-kebil. Gosokkan bijik mata. Rasa panas membahang masih, seperti semalam. Cik Mariana pandang kami atas bawah.
“Diana, put on your pants.”

Cakap orang putih tau. Yela si Diana ni tidur pakai boxer. Dia mendengus. Seperti tak puas hati. Tiba-tiba Abang Ikram muncul. Dia ni kalau ada kes rasuk ke, histeria ke, memang dia lah yang orang cari. Terkumat kamit mulut Abang Ikram. Diana meluru ke pintu bilik.
“BERAMBUSSSSS!” Diana menyeringa.

Aku sumpah terkejut. Rasa ralat pun ada. Satu, penyelia datang (nasib baik time tu kitorang bukan tengah hisap rokok). Dua, tiba-tiba Diana naik hantu. Sedang dia berusaha untuk tolak pintu, Abang Ikram libaskan tangan. Tak kena Diana, tapi reaksinya seolah Diana kena lempang penampar Jepun. Menggelupur dekat atas lantai, macam ayam kena sembelih.

“Kekekekekekekekekekeke..” Diana ketawa kecil, sambil menjeling.
Sambung ‘Diana’ lagi, “Berani sekali kau sakitkan aku makhluk tanah!”
“Keluar dari tubuh anak Adam. Kau yang dilaknat tak layak untuk berada di situ!”
“TAK BOLEH! Nanti tuan aku marah. Lagipun aku suka tengok mereka gaduh. Kekekekeke.”
“Siapa tuan mu?? Mana asal usulmu?!”
“Kekekekekekekeke. Tuan aku di Teluk P***. Aku dari Parsi.” Sambil matanya merah, melilau-lilau. Ke kiri, kanan, depan dan belakang.
“Apa yang kau mau?!”
“Musnahkan hidup anak Adam. Tapi Madonna tak boleh m**i! Selagi tugasnya belum selesai! Tuan aku marahkan Madonna. Aku kena ajar dia cukup-cukup.”

Abang Ikram bacakan ayat. Sambil pegang tengkuk Diana, dia lalukan telur ayam dekat belakang badan Diana. Serta merta Diana menjerit, dan muntah. Keluarlah dua ketul tulang. Tulang mawas. Allah, kesian aku tengok Diana. Aku memang dah barai. Pagi-pagi pun dah jadi benda-benda jahanam macam ni. Patut lah dari semalam aku rasa pelik.

Mengikut Abang Ikram, tulang mawas yang disihir bertujuan nak panaskan kediaman kita. Tidak syak lagi, itulah punca kami rasa panas semacam. Dan kau akan rasa nak marah orang. Tengok orang rasa dia benci meluap-luap.

Menurutnya, orang tu nak hantar sihir dekat aku, tapi terkena Diana. Sambil tunjukkan tulang mawas yang dia jumpa sebelum datang ke bilik kitorang. Tulang tu ditanam dekat jalan nak masuk ke blok kami. Dan Diana yang langkah dulu. Hurm nasib baik aku lambat sikit, gara-gara bersembang dengan Wadi. Sebenarnya, perbualan Abang Ikram dengan Diana tu dalam bahasa Arab. Dia cerita balik dekat aku. Dan pap! Aku teringat dekat Tok Ngah. Sebab dia selalu meracau dalam bahasa Arab. Hurm takkan lah Tok Ngah nak sihirkan aku? Cannot be macam ni.

“Macam mana abang tau bilik kitorang ni..”
“Cik Mariana yang bagitau semalam. Kata korang bising malam-malam buta. Lagipun abang dapat petanda yang ‘pagar’ kolej ni dah tumbang.”

Berderau d***h aku dengar. Barang yang Pak Linggo bagi hari tu yang tumbangkan pagar tu. Aduh lepas satu, satu hal pulak. Daripada cindai, sekarang sihir. Sihir bhaiii!
Hari tu jugak, Diana balik rumah. Bapak dia datang ambik, mungkin untuk berubat, pulihkan semangat. Cuti pun berbaki beberapa hari lagi. Aku? Semestinya tak berani nak duk sorang-sorang. Dalam jam 6 petang, lepas Diana balik, aku lepak kejap kat gazebo. Cuba kaitkan setiap cerita. Dan barang yang Pak Linggo bagi tu, nanti aku nak tunjuk dekat Tok Ngah. Tengok apa reaksi dia. Time tu aku nampak Hani, budak pengajian Islam. Memandangkan esok aku nak pergi Bangi, malam ni aku nak duk kat bilik dia lah. Tapi aku segan sikit. Sebab dia stok perempuan baik-baik. Dah la hari tu dia nampak aku hisap rokok kat KFC. Fuh memang time tu aku taktau segan hembuskan asap Winston.
Malam tu. Aku pergi jugak ke bilik Hani. Baru je angkat tangan nak ketuk pintu, dia bukak.

“Oh, Madonna.”
“Hani, erm.. Malam ni aku nak tidur kat bilik kau boleh tak? Hee aku takutlah sorang-sorang. Baru balik dari Indon ni. Erm aku baru nak ketuk pintu tadi, kau dah bukak. Kau tau ke aku nak datang?”
“Takde lah. Saya nak keluar ambik wuduk. Nak solat isyak. Madonna dah solat dah?”

Of course lah belum. Atau pun lebih tepat lagi, tak. (Ini cerita dulu. Zaman jahiliah aku). Bila aku jawap belum, terus lah si Hani tu ajak aku berjemaah dengan dia. Tak kisah lah yang penting aku boleh menumpang bilik dia malam tu. Sebenarnya, aku bukanlah nak cakap apa, cuma masa aku datang ke bilik Hani, aku dapat rasa satu perasaan damai yang aku susah nak describe. Kalau orang putih cakap, she is so welcoming. Ha macam tu. Selesai solat isyak.

“Madonna, awak okay ke?”
“Eh, kenapa tak okay pulak ni.”
“Semalam saya nampak apa yang jadi kat bilik awak. Kolej ni pulak sunyi sepi time cuti, memang bergema suara awak dengan Diana semalam.”
“Hani..” aku macam cuba nak bagitau sesuatu.
“Madonna, saya bukanlah arif bab-bab macam ni. Ada ilmu pun, cukup makan je. Sesungguhnya iblis dan syaitan tu sesat, dan ia menyesatkan.”

Ah sudah. Bila kau bersembang dengan budak pengajian Islam. Itu makan dia. Tapi aku masih tak berapa jelas dengan maksud si Hani tu. Maka aku pun cerita lah dari A sampai Z, yakni kejadian yang berlaku pagi tadi. Lama jugak sesi pillow talk kitorang. Dalam dunia ni ada dua jenis orang alim, satu yang lihat kau yang jahil ni sebagai ahli neraka, dan satu lagi melihat kau dan dia pimpin tangan ke syurga. Aku yakin, Hani jenis yang kedua. Sikit pun dia tak judge aku. Siap bagitau lagi kurangkan hisap rokok. Sampai sekarang aku ingat lagi pesan dia,

“Dua alam tak mungkin bersatu.” Dan ayat tu terngiang-ngiang, yang bawak aku kepada satu keputusan.

Esoknya, di rumah Kak Lang, ada parents aku, Ayah Cik, Kak Lang dan laki dia, Tok Ngah dan anak-anak saudara aku. Barang yang Pak Linggo bagi tu, tak aku lupa. Aku bawak jugak, untuk ditunjukkan dekat Tok Ngah.

“Madonna, seronok ke pergi Indon hari tu? Mana Kak Lang punya ole-ole?”
“Ada Kak Lang. Dalam bonet sana, nanti Madonna bawak masuk.”
“Barang yang tu mu bawak tak?” Tok Ngah mencelah. Aku faham dah maksud dia. Tapi macam mana dia boleh tahu?
“A..Ada Tok Ngah. Madonna tak bukak lagi barang tu,” Aku capai tote bag aku. Tok Ngah, Ayah dan

Ayah Cik ke beranda.
Bila aku buka balutan tu, kotak yang terasa agak berat tadi, terasa ringan. Tok Ngah hanya tersenyum. Ayah dan Ayah Cik kelihatan kaget.

“Tok Ngah, apa ni..?
“Madonna, mu jumpa siapa dekat sana?”
Bila aku menceritakan pengalaman aku berjalan sana sini, Tok Ngah tak berminat.
“Masa mu pengsan.”

That’s it! Aku ingat dah. Sebenarnya, lepas aku pegang piring malam tu, aku terus tak sedarkan diri. Menurut Diana aku bernari tarian lilin tu, tapi apa yang aku nampak ialah..
Istana Pagaruyung. Suasana dia lain dari apa yang aku nampak sebelum ni. Cantik, ada ramai orang.

Suasana yang damai, yang aku rasa.. Di sepanjang koridor istana tu ada lilin, dan obor dipasangkan dekat dinding. Mungkin itu adalah tempat asal Kak Intan dan Abang Salim!
Aku berjalan masuk ke istana tu. Ada orang buat persembahan tarian lilin. Memang tarian tu untuk dipertonton di istana. Aku terpandang satu kelibat, yang aku sangat rindui. Kak Intan! Dia senyum je tengok aku. Cantiknya dia tak pernah berubah. Tapi kali ni dia pakai baju yang macam kebarung, warna merah dan corak batik sawa. Headgear orang Minangkabau dulu-dulu dia pakai dekat kepala.

Tapi, apa dia buat kat situ? Dan Abang Salim, tengah duduk di hadapan orang yang buat persembahan tu. Aduh menjijih air liur aku tengok kekacakan Abang Salim. Bila Kak Intan jalan ke arah aku, aku terkejut daripada ‘mimpi’ tu, gara-gara si Diana kejutkan aku. Hurmmmmm rasa nak marah pun ada.

“Asalnya penjaga istana Minangkabau. Dulu nenek moyang pernah ke sana (Sumatera). Tapi tak pulang, yang datang adalah sepasang cindai, membawa khabar yang mereka (nenek moyang) dah tak ada. Lalu mereka berkenan dengan keturunan kita, seperti mana mereka berkenan dengan mu Madonna.”

“Along, Bang Cik dan Kak Lang.. Kenapa bukan mereka? Kenapa Madonna? Ayah, Ayah Cik!”
“Sebab diorang petik bunga tu Madonna.” Ayah aku jawap. Ayah Cik hanya mengangguk.
“Tok Ngah, pagi semalam, staf kolej datang. Dia jumpa tulang mawas. Roomate Madonna, Diana, kena rasuk. Cakap Arab. Malam sebelum kejadian, rasa panas sangat bilik kami.”
“Sebab dia marah mu pergi Sumatera sana. Hm dah pakai sihir pemanas..” Tok Ngah jawap.
Daripada cara percakapan Tok Ngah, aku rasakan yang bukan Tok Ngah punya angkara.
***habis cerita bab Minangkabau***

Madonna

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 0 Average: 0]

22 thoughts on “6th Sense Yang Hilang 3 – Harimau dan Minangkabau”

  1. Cerita kali ni x tau kenapa akk lost+blur terok…
    Adakah akk yg penat atau apekah…????
    Tapi yg sgt dekat di hati Kak Intan yg cantik dgn Abg Salim yg ensem…
    Heheheheeh…

    Reply
  2. hi semua. itu adalah flashback cerita. ni semua berkaitan dengan santau yang berlaku. next entry madonna akan bagitau siapa santau dan apa kena mengena dengan tok ngah, mak ngah dan tok mek. mohon sabar sebab sekarang ni madonna ada kes lain yang tak pasti siapa punca.

    Reply
  3. Belum berlaga dgn tanah jambi lagi, ilmu dunia org melayu ni sgt hebat,bergantung pada org yg amalkan nak di sisi tuhan atau di sisi syaitan

    Reply
  4. Entry lepas hari mau & minangkabau yg mna… Please nk link… Mesti explain lebih lanjut pasal hal ni kan? Pasal abg salim n kak intan

    Reply
  5. Kampung Durian Badur kt Kuala Berang Hulu Terengganu ke Madonna…. Ramai sedara kat sana n bnyk jugak kebun durian…. Rasanya harimau tu penjaga kebun durian menurut org2 lama..

    Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.