Aku, Dia dan Mimpi..

Terima kasih admin, sudi post citer ni.. hai..nama aku safiyya. Harini aku nk citer 4 kisah aku bersama ‘si dia’. Aku harap, yg mna dpt dijadikn pngajaran tu, ambillah buat peringatan bersama. Kisah aku, ‘si dia’ suka ganggu dlm mimpi.

KISAH 1 (si rambut panjang)

Msa tu aku tahun ke-2 degree. Aku belajar di sebuah ipt di shah alam. Aku & kwn2 ku menyewa di sek.U2. Apartment kami 16 tngkat & kami dduk di tngkat 15. Biasa la, zman remaja dlu, selalu on call dgn bf mlm2 buta. Org lain smua dh mbuta, aku je dok celik lg. Port baik aku msa on call, dh tentu la kt tingkap. boleh dikatakn hmpir setiap mlm aku bertenggek kt tngkap tu. Aku agk lh, msti ‘si dia’ tu marah sbb aku asyik brtenggek kt tmpat dia ambil angin. Hahaha.. tba 1 mlm tu, aku tdo awl..kira x on call laa..aku mimpi, ‘si dia’ muncul bertenggek kt tngkap yg jd port aku msa on call dgn bf.

Berambut panjang, berbaju putih, dduk melanguk luar tngkap. Xtau la knp aku ni baik sngt, pegi gunting rmbut dia yg pnjng tu. tp, malangnya stiap kali gunting, rmbut tu akn tumbuh makin pnjang. Smpailh mncecah pintu rmh. Tgh syok2 gunting rmbut, dia paling muka kt aku, betul2 dpn muka aku.. terkezut time tu trus trsedar dr mimpi. Jantung ni laju mcm bru lpas lari 100m je. Esoknya aku tnya pd yg arif ttg ni.

Dia ckp, “yg ko tu sengal pegi dduk bertenggek dkt port dia mlm2 tu apehal? Dh la ko tu besar, dia nk mencelah pon x boleh. Ko sorg je muat tngkap tu. Dia just nk bgtau ko, ckup2 laa begayut mlm2 dgn pakwe..bwk2 la study pulak..bg can kt dia lak nk bertenggek kt tngkap tu..” hahaha..lpas dr tu, aku dh x bertenggek dh kt tngkap mlm2. Bg peluang cik rambut panjang lak nk ambil angin mlm cri ilham..

KISAH 2 (kemunculannya dibulan puasa)

Ya, time tu bulan puasa, tahun akhir degree. msh lg rmh yg sama. Bf aku dlu (skrg dh jd suami) keja sbg driver lori. Biasa la, driver lori isi muatan mlm2. So, dlm tgh mlm bru siap keja. Stiap kali lpas hbs keja, bf aku ajk keluar mkn. Aku pn, pucuk dicita, ulam mendatang. On ajer.. nk dipendekkn citer, hmpir spanjang puasa aku balik rmh pkul 2,3 pagi dek penangan mkn mlm dgn bf. stiap kali dlm lif, aku rsa x sdap hati. Aku dh agk, klo mcm ni gaya, mmg ada ssuatu.

Akhirnya, smpai msa dia muncul, time aku tdo lpas balik dr mkn. Tgh syiok pnya tdo, tba2 aku rsa mcm ada ssuatu yg brgerak dr kepala, naik ke badan, smpai ke kaki, terus berdiri dpn aku. Lembaga hitam, tinggi.. hah, smpat lg aku brfkir, nak jerit ke, nak diam nih? Jerit nanti, housemate terkejut beruk lak. Haishhh, kecoh..kecoh.. so, tanpa brlengah lagi, aku baca ayat Qursi dgn penuh keyakinan didada. Alhamdulillah, benda tu hilang. Lepas dr kejadian tu, aku dah tak rasa gelisah tiap kali naik lif. Mugkin itu salam prkenalan dari ‘si dia’. jadi, aku terima je lah salam tu dengan ayat qursi.

KISAH 3 (nenek kebayan)

Kisah ni, masa tu aku tengah sambung master. Kt ipt yg sma. Cuma rumah yg berlainan. masa kejadian ni, dkt rumah member aku, wawa. Ayh wawa baru je belikan kondominium untuk dia. disebabkn wawa selalu tnggal sorg di rmh, dia ajk aku teman. Aku ape lg, dh x pyh nk cari rmh sewa dh. On ajer.. hehehe.. nk dijadikan citer, dlm beberapa bulan lpas tu, tgh aku syok tdo, tba2 muncul lh dpn aku nenek kebayan. jalan membongkok, kepalanya diselubung dgn kain batik, pegang tongkat.

Pada mulanya, nenek tu nak datang terkam aku, time ni x pyh cakap lah, berpeluh2, jatung ni macam tengah lari 100m! Aku hanya mampu beristighfar je. Astaghfirullah..Astaghfirullah.. disebabkan nenek kebayan tu tau yg aku sedar akan kehadiran dia, terus dia tak jadi terkam aku. Eehhhh..dia patah pulak nk masuk bilik wawa..perghhh..kacau betul laa nenek nih.

Aku dok fkir time ni, nak jerit panggil wawa ke, tak payah? Kalau jerit nanti, kecoh. Dah la minah tu pun penakut gak cam aku. So, nenek tu dah sampai depan pintu bilik wawa, aku baca ayat qursi degan penuh keyakinan. 2x jgk la aku ulang. lpas tu, baru lah nenek tu hilang. Esoknya aku cerita pd wawa. Aku tnya dia, “wa, ko dh buat bca yassin ke kt rmh ni? Ko x pyh jemput org pn xpe, ko buat sndri je tiap mlm lepas solat” wawa ckp, dia x buat lagi..hahahadoiiii.. matilanakkk..

KISAH 4 (pemberian)

Kisah ni, msa aku tgh buat degree. Sem keberapa aku x ingt. Kejadian ni brlaku kt rmh aku sndri, kt kuantan. msa tu pn, aku tgh tdo. Org kata, ayt qursi ni ada penjaganya & ayt qursi mmg selalu mnjadi amalan aku dari dlu smpai skrg.

Nak dijadikn citer, tgh tdo ni, aku trdengar 1 suara. Dia ckp, “aku nk bg kau sesuatu. Tapi kau kena pegi ambil sndri” aku yg bendul ni,terus stuju. Tanpa syak wasangka, aku pun memulakan perjalanan utk ambil ‘barang’ tu.

Semasa dlm prjalanan, aku trdengar lg 1 suara, tp aku yakin suara itu dr ayt qursi yg aku slalu amalkan. Suara tu ckp “kau jgn ambil bnda tu! bnda tu x elok!!” (Aduh..duh..seriau lak aku citer) lepas tu, aku jerit “woi! Aku xnk barang ni! Aku x nk ambil brg ni! brg ni x elok!” Kmudian, suara prtama td mnyahut, “klau kau x nk ambil, kau x boleh keluar dr mimpi ni!” Time tu aku cuak beb. then aku balas. “Ok, aku boleh ambilkn brg tu.

Tapi aku tak akan terima barang tu dair kau & aku akan pulangkn semula barang tu kepada kau. Tapi kau janji, lepaskn aku dr mimpi ni” suara tu jwb “baiklah, aku janji.” Aku pun teruskn langkah utk ambil brg trsebut. Smbil melangkah, aku x brhenti mbca ayt qursi. Sehinggalah aku selamat pulangkn smula brg trsebut pd empunya. Ape brg tu? Iaitu seketul batu hitam. Msa aku hulurkn batu tu, ada tangan brkuku pnjang yg mncapai. Jd, spt yg dijanji, aku dilepaskn. Msa tu aku trjaga dr tido. Aku citer kt adk aku tentang mimpi ni. Adk aku cakap, itu saka. klau aku terima, aku bangun tdo, barang tu akn ada sebelah aku. Susah nk buang klau saka ni. Alhamdulillah aku x terima.

Itu je lah citer aku. Nti ada msa, aku citer yg lain lg. Sekian.

::Hantar kisah anda: fiksyenshasha.com/submit

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *