Berkahwin Dengan Jin

Assalamualaikum. Nama saya Vivy (bukan nama sebenar) dan saya berasal dari Sabah. Saya mau kongsi kan kisah benar tentang hidup saya. Masa terbuka hijab saya untuk melihat benda2 halus ni umur saya baru 15 tahun. Masa tu maghri,b saya dan kawan2 baru pulang dari jogging. Kampung kami banyak perkuburan jadi kami limpas (melalui) lah kawasan di perkuburan. Sebelum sampai rumah, masa kami limpas perkuburan tu saya nampak ada satu kuburan ni berasap dan terbelah macam ada benda yg mau keluar dari dalam kuburan tu. Masa tu saya panggil kawan2 saya, satu orang pun tiada yg dengar dorang terus saja Jalan.

Saya pun berhenti lah. Bila saya nampak kuburan tu keluar api sampai batu nisan jatuh, baru saya lari sekuat hati. Malam tu saya susah mau tidur. Saya tidak puas hati, saya mau tahu juga apa yg saya nampak tu. Esoknya saya pergi kuburan tu mau tengok betulkah saya nampak tu atau tidak. Sampai ja di kuburan, saya tengok ada belahan di kuburan tu. Bila saya nampak di nisan tu nama seorang perempuan, terus saya lari. Saya takut sebab apa yg saya nampak tu betul2 jadi. Malamnya saya sakit, orang tua saya cakap keteguran. Masa saya sakit tu macam2 saya nampak macam mau gila saya rasa sebab benda tu di mana2 ada.

Saya tidak berani buka mata sampai orang tua saya pelik tengok saya. Saya selalu nangis. Saya tidak berani sendirian, kalau malam sudah saya slalu takut sampai saya tidak suka kalau malam sudah menjelma. Benda tu hari2 saya nampak, macam2 rupa pocong, Nenek2 Macam mak lampir pun ada. Lembaga yg tinggi lebih dari bumbung rumah, Hantu minyak, toyol puntianak, hantu kerdil mangat orang biasa panggil penanggal macam2 la. Lama2 saya biasa sudah dengan benda2 halus ni, bila saya nampak saya buat tidak tahu saja. Saya kasih cerita orang tua saya apa yg saya nampak. Orang tua saya cari2 orang yg pandai untuk ubat saya.

Lepas 1 tahun lebih saya nampak benda tu jadi biasa sudah, tiada juga orang yg pandai kasih ubat. Sampai lah saya selalu bermimpi mimpi tapi macam nyata saya selalu mimpi ada lelaki mau kahwin dengan saya. Saya terkahwin juga dengan lelaki tu dalam mimpi. Dia tinggi, kacak, keluarga dia semua pakai baju putih dan kalau perempuan semua pakai purda. Dorang punya al’quran besar, tempat dorang cantik dalam hutan ada air terjun banyak bunga wangi tenang. Dalam mimpi, saya berhubungan dengannya seperti suami istri. Saya mimpi saya beranak macam betul2 baby tu kembar, dan saya menyusukan bayi tersebut.

Sampai la umur saya 20 tahun, ada orang yg mau masuk meminang tidak jadi. Jodoh saya kena tutup tapi saya tetap percaya jodoh dari Allah s.w.t sampai la saya kena ubat. Hari pertama saya kena kasih mandi, badan saya semua merah2 berbentuk tangan hampir seluruh badan saya. Esoknya saya kena kasih mandi, saya nampak lelaki tengok saya biasa lah rumah kampung tandas di luar dengan muka yg marah. Dia tengok saya, tapi bilang makcik tu jangan tengok. Lepas beberapa hari tu saya kena kasih mandi, kalau malam saya tidak mimpi sudah benda2 tu. Dan bila hari terakhir saya di kasih mandi petang tu saya tertidur saya mimpi lelaki yg slalu saya mimpi tu. Dia naik kapal besar dengan baby umur baby tu dalam 2tahun. Saya nangis mau ikut tapi saya tidak dapat naik di atas kapal tu.

Baby tu siap panggil saya ummi, baby tu nangis betul. Lelaki tu cakap saya tidak boleh ikut dorang sebab dorang akan pergi jauh dari sini. Saya betul2 sedih sampai saya bangun pun saya masih menangis. Makcik yang merawat saya tu cakap, “biarlah dorang pergi, manusia dan jin tidak boleh sama2”. Rupa2 nya saya pernah kahwin dengan jin islam sampai ada anak. Makcik tu cakap kalau makin lama dibiarkan, saya boleh jadi gila atau ghaib saja. Lelaki yg tengok saya kena kasih mandi dengan keadaan marah tu lah jin yg selalu saya mimpi. Saya selalu juga nampak baby main2 di ruang tamu, bukan mimpi tapi betul2 di depan mata saya tapi saya tidak takut dorang sebab saya anggap macam budak2 yg betul2 wujud dan sedang bermain.

Bila saya kerja sudah, ada satu lelaki ni selalu call padahal saya tidak kenal. Tapi semua yg saya buat dia tahu, sampai kan warna seluar dalam saya dia tahu. Saya tidak tahan kena kacau2 saya tukar nombor, dia tau juga. Kalau saya sembahyang, dia marah dia ugut mau datang pergi tempat saya kalau saya tidur dan rogol saya dalam saya tidak sedar. Tapi saya tetap sembahyang minta perlindungan dari Allah s.w.t. Dia bawa saya jumpa dia. Saya cakap saya tidak mau, dia bilang dia tahu di mana saya kerja. Dia cakap kalau saya jumpa dia, saya terus ikut dia. Jadi saya terpaksa berhenti kerja dan terpaksa juga tidak guna telefon dalam masa yg lama. Akhir ya lelaki tu berhenti juga kacau2 saya.

Tapi kakak saya slalu kena rasuk. Sampai kakak saya hilang  2hari di kuburan kena tapuk (sorok) di dalam pokok ara. Kakak saya kena jumpa sebab ada lelaki yg ikut cari kakak saya. Orang kampung cakap lelaki tu ada kembar ular. Kalau difikir mustahil. Adakah manusia kembar ular? Tapi memang begitu lah kenyataannya. Lepas kakak saya kena jumpa dalam keadaan tidak sedarkan diri, dia pun tersedar tapi dia terus kena rasuk lagi sampai lah 3 hari. Keadaan dia begitu muka dia pun macam mayat hidup sudah tidak makan tidak minum. Macam2 sudah orang ubat dia ustaz imam bomoh. Benda tu mau berkawan dengan kakak saya, benda tu cakaplah dia mau jaga budak ni maksudnya kakak saya tapi orang tua saya tidak bagi sampai la ada pakcik2 tidak dikenal datang tolong kasih ubat kakak saya.

Tapi kena rasuk tu tidak berhenti di situ, 3 orang anak dara d rasuk serentak di kampung kami ni dan perkara rasuk2 ni sampai sekarang masih terjadi termasuklah keluarga saya. Alhamdulillah semenjak saya terpisah dengan jin tu. Jodoh saya terbuka. Saya tahu ajal maut rezeki jodoh di tangan Allah s.w.t apa yg jadi ada hikmahnya. sSaya dijodohkan oleh orang tua saya. Sejak saya kahwin tiada lagi gangguan benda2 halus ni. Benda halus ni jarang sudah saya nampak, hampir tidak pernah nampak sudah. Dan ada juga orang yg dengki dengan kami sampai di luar rumah kami ada orang tanam benda2 kurafa sepertit kain kuning, tanah orang mati, jarum, tulang. Saya kurang pasti tulang apa, kain kuning tu tidak tahu macam mana boleh terkeluar dari tempat orang tu tanam.

Allah maha kuasa. Tujuan orang hantar benda tu supaya kami adik beradik bergaduh, suami istri bercerai. Allahuakbar Allah maha besar alhamdulillah tiada yg mampu lawan kuasa Allah s.w.t. Manusia merancang, Allah s.w.t yg menentukan. Alhamdulillah adik beradik saya tiada yg bergaduh, tiada yg bercerai, berkat doa kami adik beradik yg selalu berserah pada Allah s.w.t. Yg sedihnya, sampai sekarang ada orang yg dengki. Baru2 ni adik saya, dua orang kakak saya, dua orang kakak ipar saya kena rasuk serentak. Kasihan dorang, kami redho dengan semua ini. In shaa Allah kami akan kuat untuk hadapi semua ujian dari Allah s.w.t. Semoga Allah buka pintu hati orang yg tidak suka dengan kami. Semoga mereka diberi hidayah.

Semoga kisah ini jadi pengajaran buat kita. Hidup hanya sementara di bumi ni, yg baik dari Allah yg buruk dari saya. Assalamualaikum

Vivy bukan nama sebenar

Leave a Reply

8 Comments on "Berkahwin Dengan Jin"

avatar
Sort by:   newest | oldest | most voted
akak bace je

akak peninglaa ayat kau bah

zuhra imani

org sabah mmg tulis mcm tu… tak susah pun nak fahamkan. Diorg pun boleh biasakan dgn cara org semenanjung tulis… kita jgn nak self centered sgt lah

shaf_Z

kan…biasa2 kan je lah.. kalau pening pun xyah mention kot. dh diorg ckp mcm tu,live with it la.. kalau loghat kelantan or terengganu pun org tak fhm sangat..so, xyah nk double standard kan…

stellalalala

begitulah bah,pham aku..

dawsa

sabah mmg cakap mcm tu. kurang guna imbuhan. ayat dia tak ada basa-basi. ko kena baca laju2 baru senang nak paham. bagi aku, ok jer…

Zek zura

Bagus bha penceritaan ko ini. Ndak jgak susah mau kasi paham… Bole bha kalau ko… hihihihu

NoOne

Menarik cerita awak, keep it up with your accent…kita kna brbangga dgn dialek kita..yg xsuka tu, xyh baca..looking forward for next story if you have..

budak biasa

Orang sabah ckap memang macamtu ya
…saya dah biasa dengar orang sabah cakap macamtu pasal aku irg

wpDiscuz