Itu bukan Nek Siew!

Assamualaikum semua, nama aku ina. Aku pernah submit cerita โ€œsenangnya sihir masukโ€. Terlebih dahulu saya nak minta maaf kalau ada perkataan yang korang tak faham because im not Malaysian.

Aku berketurunan dusun,cina dan iban (tapi aku beragama islam ye, baru je khatam al-quran masatu hehe). Aku jujur, family aku memang tak kuat agama disebabkan kedua2 nenek dan atok belah ayah dan mak seorang mualaf. Dulu nek siew (belah mak) pernah membela dan sekarang dah arwah. Al-fatihah buat nek siew.
Disini aku nak ceritakan bagaiman keadaan family aku semasa nek siew hampir2 nak meninggal. Pada masatu aku masih berumur 9 tahun, perangai nek siew aku sudah mulai berubah sikit demi sedikit.

Contohnya, nafsu makan nek siew semakin meningkat sebab masatu angah ada masak bubur satu belanga besar dan nek siew makan sampai 7 mangkuk, aku tak tipu guys.
Pernah satu malam tu kami satu family tengah syok liat tv kat ruang tamu boleh pulak blackout and dengar cik pon menangis keliling satu rumah, habis kami pasang radio mengaji nek siew pulak marah2 sebab panas sangat katanye, lalu nek siew pun pergi luar dan marah2 kat something lepastu bru lah ada karan balik and keadaan tak seseram tadi.
3 hari sebelum nek siew meninggal, pada masatu baru lepas maghrib tiba2 pulak ada bunyi ngauman harimau.

Sampai2 jiran sebelah call ibu dan bertanya ada dengar tak bunyi harimau tapi bunyi ngauman tu tak lama lah ada jua dalam 15 min saja.

So part ni, the day nek siew meninggal. Mata nek siew tak habis2 tengok atas and sebenarnya nek siew dah lama meninggal disebabkan tak ada orang yang nak sambung menjaga belaan nya, belaan nek siew nangis2 satu rumah kerana mencari penjaga seterusnya and ngauman harimau tu beerti belaan nek siew marah di atas sebab takde orang nak jaga dia and bagi makan.
Yang ni macam drama sikit tapi ini kisah benar tau, at the same time nek siew dah nazak, ada ex husband and anak nek siew dulu datang and bagitau mesti โ€œputuskan jembatanโ€ barulah nek siew boleh pergi dengan aman.

Kamisatu family ngan atok memang hairan lah dia dtg terus2 tanpa di undang. So family aku decide nak โ€œputuskan jembatan โ€œ tu dengan gunting benang and mesti bukak atap kalau tak salah. Maklum lah aku tak ingat sebab cerita ni 11 tahun yang dulu. Selepas putuskan jembatan tu terpaksa adik nek siew punya anak sambung menjaga belaan tu maybe belaan tu tak dapat di buang dan adik nek siew punya anak tu bukan islam sebabtu dia berani samabung nak jaga.

Barulahnek siew pergi tinggalkan kami semua dan selamat di kuburkan.
Baru2 ni aku ada mimpi, ada seorang gadis melayu berbaju kebaya dengan kain batik dan ada bunga merah membagi bungkusan berwarna kuning. Dia cakap cina mix dengan dusun tapi heran jugak aku boleh paham, dalam mimpi tu aku ambil bungkusan tu and apabila aku bukak, selalu je aku terbangun dari tidur.
Sekian itu sahaja dari aku, kalau ada cerita seram lagi akan aku kongsikan.

hantar kisah anda: fiksyenshasha.com/submit

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 3 Average: 4.7]

29 thoughts on “Itu bukan Nek Siew!”

  1. Saya suggest sis pergi jumpa ustaz mana2. Takot2 mimpi bungkusan tu adlah ptnda y kurang baik, cam nk trun kan something kat sis.. jgn biarkan tau.

    Reply
  2. Erm, hai salam perkenalan. ๐Ÿ˜„ for me lah kan, sye prefer akak g tnye mne 2 ustz psl mimpi tu,, coz kite x twu kan. Dunia skrg mcm2.beware

    Reply
  3. ๐Ÿ˜‚ dusun iban not malaysian ka? Unless ur chinese original from china main land. But still ur ic still malaysian bha. Eh trkeluar pula bha haha

    Reply
    • Rasanya penulis menaip guna telefon. Kadang bila kita on dictionary, kita nak taip lain,tapi keluarnya lain. It happened to me banyak kali.
      Nak taip Malay, keluar Malaysia.

      Sabar ya

      Reply
  4. Mgkin betul dia ‘not a Malaysian’. Mungkin dah tukar warganegara Kanada atau Australia ke? Takpun jadi warganegara Brunei ke

    Reply
  5. Berketurunan dusun,cina dan iban but not Malaysian?? Sabah/Sarawak ka? Alalalalala hahahaha!kalau ko mix dusun cina iban ko still malaysia lah beb.. Lainlah kalo mix bangla veitnam pakistani hahahaha!

    Reply
  6. sebab da ramai da kecam pasal malaysian dia tu aku tak jadilah nak kecam..kang nangis pulak beliau..hahah..okaylah cerita kau bha..tapi pendek sangat tak sempat aku nak menghayati

    Reply
  7. Ko adalah pewaris tu. Misterinya. Tapi kan, kenapa hantu2 suka pakai baju kebaya ek?. Tak boleh ke pakai baju Kurung kedah ke,..baju kurung moden ke,..atau T-shirt jek senang

    Reply
  8. Dusun, iban, cina? Org sabah and sarawak? So still Malaysian/Rakyat Malaysia la tu. Bahasa Melayu adalah bahasa kebangsaan. Haih. Apa pun, your story wasn’t really bad. Still can make some improvement. Wishing you all the best. Memartabatkan bahasa melayu, memperkasakan bahasa english.

    Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.