“Jangan sebut namanya diwaktu malam..”

Prologue

dah 3 cerita aku admin sini published. thanks a lot guys. Pada sesapa yang ter miss baca boleh aa rujuk kat bawah ni ;

i. http://fiksyenshasha.com/jangan-sebut-namanya-diwaktu-malam-chapter-3/
ii. http://fiksyenshasha.com/jangan-sebut-namanya-di-waktu-malam-chapter-2/
iii. http://fiksyenshasha.com/jangan-sebut-namanya-di-waktu-malam/

However, aku mukaddimah kan jugak laa pasal sekolah aku ni serba-sedikit untuk mereka2 yg malas nak baca cerita2 aku yang lepas. Tajuk cerita ni dan cerita2 diatas tu berkisar pada legend paling angker sekolah aku, kisah seorang pahlawan melayu lama bernama Awang Bongsu (aku tengah taip ni dalam suasana tetengahari buta so aku perjudikan nasib laa sebut nama penuh dia heheh). Nak tahu sejarahnya, sila la klik link diatas ya?

Cerita seterusnya kali ni bukan pasal Awang Bongsu. Cerita ni mengenai satu lagi legend kat sekolah aku dengan karakter utamanya aku sebut dengan nama Kak R je laa. Tak sampai hati nak sebut nama penuh kakak ni sebab bimbang nanti ada hati yang terguris. heh

Ok. lets rock

Chapter 4

Sekolah menengah aku dulu kira tergolong dalam top 5 kat Malaysia ni. Sekolah asrama penuh semua jantan. dan ada juga yg cam separuh jantan dan separuh betina. but thats for another day. heh
Aku pakai piawaian standard la ya tak sebut nama sekolah. Takut ada hati yg bakal terguris. huhu

Seperti sekolah2 berirama yg lain, sorry, berasrama (tersasul), sekolah aku juga tidak ketinggalan jauh dalam ranking sekolah2 asrama penuh yang angker tahap dewa. Kena plak lokasi sekolah atas bukit, dari jalan besar masuk simpang jalan terus sampai hujung sekali. Kalau nak menapak ke jalan besar dari sekolah ambil masa dalam 15-20 minit atau sebatang rokok jauhnya bila ikut kiraaan metrik melayu zaman pertengahan

Dari sudut gaya penampilan sekolah plak korang fefaham je la kan..design lama jenis koridor panjang sepanjang bangunan. Nampak lama dan cam murammm je. Keliling sekolah aku ni kampung. Lupa plak apa nama kampungnya. Kampung Sedondon kot. Whatever. Kampung tu dan sekolah aku dipisahkan dengan pagar dawai besi yg selalu murabbal2 sekolah umpil dan kerat bila nak lari keluar memalam dari kandang. Sebelah pagar tu terus padang dan pusat sukan sekolah aku. Besau jugak. bola, rugby, cricket, hoki semua main kat situ

Sekolah tu memang nampak lama. Umur sekolah pun dah tua lama. Tak salah muncul sekitar 1898-1900an. lepas tu pindah ke lokasi ni tak silap dalam tahun ’20an atau mungkin lebih awal. Can’t really remember. So korang boleh bayangkan suasana sekolah tu, “berek2” kami yg nampak kelam dan kelu, cat di bangunan asrama yg berkeladak terutama area2 dekat toilet, dengan lampu2 di koridor dan tangga2 cam tak berapa ikhlas bagi cahaya

Dengan lokasi serta set-up sebegitu, taklaa hairan sangat kalau angkernya sekolah aku tu kalau ikut skala macam skala Richter, dekat2 7 gitu. Pekat juga angkernya. Serious ni. huhu

Kak R ni jika ikut legendnya, tinggal sebelah blok aku, blok D. Sebelah blok D ni ada satu pokok besar yang dah lama mastautin kat situ sebelum blok D ni dibina. Pokok tu plak betul2 sebelah bilk aku sebab bilik aku lokasi nya last sekali sebelum bilik air hujung koridor tingkat 2

Kak R. ni dulu ikut riwayatnya dari mulut ke mulut, ada skandal dengan abang askar ni. Sekolah aku pun memang tak jauh dengan satu kem tentera ni. Kak R. ni memang asal dari kampung sebelah sekolah aku. Hasil dari skandal tu, termengandung la plak Kak R…abang askar ni plak kena posting tempat lain akhirnya. Terus senyap mamat tu takde khabar berita. Sebab dah gelabah katak pisang, Kak R. bunuh diri dengan menggantung dirinya kat pokok sebelah bilik aku tuu..pendek tul iman Kak R. ni ya? hmmm ( macam cerita biasa drama hantu ya tak? tapi ni cerita benar yang didengar)

Selepas dari tragedi tu, Kak R. ni cam dah bermukim plak kat pokok tu dan dikebanyakan malam akan merayau-rayau disekitar sekolah aku ikut suka hati dia macam la dia sekolah kat situ. Beberapa kali juga ada yg ternampak dan yang biasa nampak adalah pak guard shift malam. Salah seorang yang pernah ternampak ialah pak guard ni yang baik orang nya. Aku suka dia. Aku namakan dia pakcik S la ya? Orangnya agak rendah dan berkulit gelap, bertubuh dan berwajah kurus tapi nampak fit dengan raut muka ikhlas dan tak banyak cakap. Dia jugak la yg cerita asal-usul Kak R. ni dan kisahnya.

Pakcik S pernah beritahu kitorang yang ada sekali malam tu dalam bulan Ramadhan, dia round sekolah cam biasa dalam pukul 2 pagi gitu dan dia singgah blok aku, blok D. Gelap malam tu memang takde bulan Pakcik S cakap. Ketika dia menghampiri blok aku, dia terdengar sayup2 suara perempuan menangis mendayu-dayuu macam tengah sedih sangat. Pakcik S cuba pastikan dari mana datangnya suara tangisan tu dan selepas beberapa ketika suara tu terus kedengaran menangis berhiba-hiba, dia pun pasti yang suara tersebut datang dari arah pokok besar dihujung blok D tu..

Pakcik S pun segera berjalan menuju kearah hujung blok tu dimana pokok besar tu tersergam dan bila sampai disitu maka terlihatlah akan Pakcik S satu makhluk sedang berdiri membelakangi tembok blok, berambut panjang sampai ke kaki dengan pakaian labuh kusam putih kekuningan hingga tak nampak kaki dengan kepala tertunduk sambil menangis teresak-esak dan mendayu gitu. Macam hiba dan sedih sangat Pakcik S kata. Dia pun tegur la makhluk tu apa dia buat kat situ dan minta jangan di ganggu budak2 kat sekolah ni sebab budak2 ni datang sini nak belajar. Kak R. ni terus sambung nangis mendayu-dayu. Muka tak nampak Pakcik S cakap sebab rambut mengurai menutup wajah cuma nampak macam lidah menjulur keluar dari celah-celah rambut dibahagian muka panjang sampai ke bahagian perut. Kak R. terus berdiri kat tembok tu tak bergerak-gerak dengan kepala tertunduk dan suara menangis berhiba-hiba je yang didengar..

Pakcik S terus angkat kaki jalan. Kering jugak hati dia ni ya? Bila ditanya samada Kak R. dah pindah dari pokok tu, pakcik S cakap yg Kak R. taknak pergi dari situ sebab dah selesa kat pokok tu. Nak buat camana lagi…takkan aku nak pepandai sendiri pegi tebang pokok tu plak. Dan Pakcik S nasihatkan pada kitorang agar jangan hiraukan sangat dengan Kak R. ni dan bila dah lewat malam seelok-eloknya tak payah la lalu dekat pokok tu sensorang kalau takde sebab kukuh nak lalu. Aku pun mengambil polisi taknak fikir sangat sebab macam yang aku mukaddimah kan kat atas tadi, pokok tu betul2 sebelah bilik aku. nak buat camana… buat derkk je la ye tak?

p/s kalau korang rasa cerita aku tak seram dan tak panjang lebau, tu korang punya pasal la kan? hahaha
apa2 pun, ini cerita benar. dan ada banyak lagi kisah2 yg boleh bawak demam pasal sekolah aku ni yang antaranya 3 cerita aku yg admin dah siarkan. tengok camana kalau aku tak malas atau sibuk dan tuan punya tanah ni sudi nak publish cerita aku lagi dan kalau korang rajin dan sudi nak baca, akan aku ceritakn lagi. Inshaa Allah

chiao

-ezrin marsh-

ezra marsh

Sila tinggalkan komen yang berkaitan dengan cerita :)

15 Comments on "“Jangan sebut namanya diwaktu malam..”"

avatar
spm victim 2k17

babi bosan syial -.-‘

ashyizz_

Kalau ye pon bosan ,boleh tak jangan mencarut? awak ni islam ke ? bulan puasa mencarut je keje . Jangan islam di IC je ye . Jaga perangai .

spm2006

budak sekolah beringus kot ni..name pn SPM 2017 tu..

White Sakura

Sambung ya , jgn pedulikan Si Spm tu .

spm victim 2k17

ko basher aku apahal? ade kacau life ko ke babi? tetibe je basher org puik la…..

Akakkiut

Ngucap sikit dikk..bc dlm keadaan cooll…rileks sudda..no need too mencarut2..xbaikkk.ramadhon kareem…?

fik

Cuba ko pulak yang tulis. Nak tengok sebosan mane cerita ko tu.

spm2006

kesiannnnnnnn

Gebugebu

dh ko ni ni pun start bash org, org bash la ko balik. sapa buat baik di balas baik, buat jahat dibalas jahat.Btw ko ni typo ke x tau grammar? klu x tau grammar ulangkaji balik English. SPM dh nak dekat ni. baik ko study drpd baca FS ni pastu mencarut-carut kt sini. nnti ilmu x lekat.x masuk SPM pun FS ni. lain la mcm akak ni di lulus SPM.

kaki kecam Spm victim 2k17
kaki kecam Spm victim 2k17

Bodoh spm victim 2k17
Thun ni sPm makin mnjdi ii prangai
Kot laa nak jdi baik sikit..
Kje kecam org je ..
Nk cter best karang sndiri laa
Bnggang !!
Shitt hindu tol ??

Matang la sikit

Dasar bdk2 baru nk up mmg mcm tu

Pika

Cara pnceritaan menarik? dh bca smua cerita srs dri seram seriau trus gelak trgolek(tkdak la sampak trgolek btui2 kn)? Well Pika trhibur?

Qisya

sambung plzzz

DoneDakwah

Lain kali kalau nak mencarut kena censored sikit. Contohnya b*bi, p**m*k, b*d*h dan s**l . Sekian, selamat berpuasa. Jap kau islam kan? Hahahahaha

jack sparrow

mari la pakat2 doa biar si SPM tu di kokak dek hantu n doakan dia insaf n dpt full A SPM nt…???

wpDiscuz