Kolej TDI

Okay. So haritu, ada yang share cerita pasal kolej TDI. Kali ni, aku pun nak share jugaklah cerita pasal tempat yang sama jugak, dalam Universiti yang paling famous kat parit raja.

Aku masuk universiti ni pada tahun 2014. Banyak jugak cerita aku dengar dari seniors and penyelia tapi aku tak ambik kisah sebab yelah, when it doesnt happen to you, you just dont care about anything.

Long story cut short, minggu tu minggu orang final exam. Biasala kalau students buat last minute revision, memang satu buku dia hadam dalam satu malam. Haha. Satu bilik ada empat orang, disebabkan dua orang room mates aku orang local, so both of them memang akan selalu balik rumah, especially minggu exam.

Jadi one of those nights , aku masuk tidur awal sebab aku takde exam the next day. Room mate aku pulak stay up sebab exam dia pagi seterusnya. Malam tu, dia cuma study guna lampu picit. Tapi lampu picit tu terang gila, so no worries.

Then bila aku dah nyenyak tidur tu, aku terbangun. Aku tengok room mate aku dah tidur. Tapi bilik terang gila. Semua lampu tengah on.

At first aku bengang la tengok lampu tak off semua tu, then dia nyenyak je tidur. Aku pun angkat nak off lampu, then bila aku toleh room mate aku, dia tengah tidur sambil memegang tasbih.
Time tu aku dah rasa lain, sebab aku tahu dia memang gifted untuk tengok ‘benda’ tu.

Jadi aku batalkan hasrat untuk tutup lampu and aku sambung tidur. Tapi masa aku nak sambung tidur tu, aku terdengar pulak bunyi pelik belakang almari aku. Aku dah start menggeletar satu badan and aku memang tak tahu nak buat apa. Aku pejam je mata sambil berdoa.

Then bunyi tu hilang. Tak lama lepas bunyi tu hilang, guess what? Ada orang hembus nafas kat muka aku, right in the face okay. Time tu, aku dah freaked out gila, bulu roma semua naik, aku berpeluh. And end up aku menangis sebab terlampau takut. At the same time aku doa tak putus sampai aku tertidur sendiri.

The next morning aku terbangun, room mate aku dah takde kat bilik. Aku keluar dari bilik tu and aku tunggu dia kat kafe sampai dia habis exam. Pastu, dia explain la. Dia bagitau, ada lembaga berdiri belakang dia. As i have mentioned earlier, dia study guna lampu picit je weih, jadi kalau ada orang or objek bergerak, memang nampaklah bayang-bayang dia. ‘Benda’ tu memang selalu kacau dia, even memang dah pernah masuk mimpi room mate aku tu. Taknak lah elaborate pasal lembaga tu, kang tak tidur pulak adik-adik kat kolej yang dok baca ni sekarang.

Moving on, ada jugak cerita pasal lights out monday. Kat kolej tu, setiap hari isnin, memang ada program earth hour. So, masa tu, room mate yang sama, baru balik dari cafe after discussion. Time dia nak balik bilik kiteorang tu, boleh boleh pulak sorang ‘akak ‘ni berdiri kat sudut tangga tu. Lepastu, room mate aku terus balik bilik them dia bagitahu aku kalau nak gi toilet or gi mana-mana, suruh dia temankan. Hahaha, I am actually thankful for her. Sebab dalam diam, dia ni menjaga aku jugak rupanya. Banyak benda dah dia nampak kat toilet kiteorang, kadang-kadang tak bersebab, dia terhegeh hegeh nak temankan, walaupun toilet tu depan bilik je pon. Okaylah, that’s all for tonight. Good night.

 

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 0 Average: 0]

11 thoughts on “Kolej TDI”

  1. Nak cakap omputih,cakap la 100% in English..nak bercerita kat orang tapi bahasa bercampur..cerita dahla xbest langsung..bahasa bercampur bertambah la lg xbest..next time xyah la tulis cerita..xbest

    Reply
  2. Kenapa guna gambar Tf.. saya dulu ex tdi.. tapi alhamdulillah x de kena pape.. walaupun dapat bilik paling hujung kt blok c.. selalu tidur lewat dgn tingkap terbuka lagi.. hehehe

    Reply
    • “lights” out itu penggunaan yg betul. “lights off” lebih kepada arahan suruh tutup lampu. cth ayat: “turn the light off”. “turn the light out” pun betul tapi sangat jarang dipakai. “lights out” menunjukkan lampu/cahaya terpadam atau xde letrik. cth ayat: “the lights are out. can you go check?” tapi dalam cerita ini, secara spesifik penulis guna “lights out monday” merujuk kepada kempen jimatkan letrik setiap hari isnin.

      and it’s “IT’S” bukan “ITS.” ada apostrophe dengan tak ada beri beza & mempengaruhi seluruh ayat anda. “it’s” ialah “it is” manakala “its” menunjukkan pemilikan bagi “it.” ayat sebetulnya ialah “it’s light off…” teruskan usaha & belajar lagi 🙂

      Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.