Ok ni pengalaman kisah ke-2. Tadi ada post satu pasal kat sekolah Cheras. Sedikit intro untuk reader baru. Nama aku M. Lelaki. Umur 30 tahun. Sedikit latar belakang. Arwah atok belah ayah aku dari muda sampai la few years before dia meninggal dunia ubatkan budak-budak bawah 12 tahun macam tu kalau-kalau diorang tersampuk ke, kena tegur makhluk halus masa keluar time Maghrib ke, dan sebagainya. Tapi dengan syarat budak-budak belum akil baligh. Kalau dah tua arwah atok aku tak reti ubatkan. Taknak belajar katanya.
Masa kecik arwah atok aku ada pesan kat Mak aku jangan bawak aku keluar lepas Maghrib walau gi kedai makan pun. Tapi dah duk KL kan. Susah juga. Main bola kalau azan Maghrib baru balik rumah, maka esoknya pasti demam sampai 7,8 hari kalau Atok aku tak ubatkan. Kalau gi McD ke, KFC ke, gerai makan ke untuk makan malam mesti aku muntah on-the-spot pasti esoknya demam. Atok aku kata sebab dia halau makhlus halus dari badan budak-budak ni, maka makhluk-halus-and-the-gang cukup tak suka Atok aku. So Atok aku kata diorang bagitahu Atok aku diorang akan attack semua cucu lelaki dia sebagai balasan.
Selain aku, ada lagi 2 orang sepupu aku, lelaki juga, ada masalah yang sama. Tapi dah besar ni bukan masalah, kitorang pulak gi cari hantu. Sebab kitorang bertiga boleh nampak makhluk halus kalau ‘diorang’ sedang focus kat manusia lain. Ntah la. Maybe sebab kitorang dari kecik da kena kacau maka da boleh nampak. TAPI AKU NI KALAU NAMPAK AKU JADI PENAKUT. JANGAN BAYANGKAN AKU HERO DALAM INI CERITA. Hahaha
KISAH 2 – ZAMAN BEKERJA DI PANGGUNG WAYANG
Lepas grad, aku ditawarkan kerja sebagai ‘Pengurus Cawangan Panggung Wayang’ di Klang. Shift pagi start kerja pukul 9 pagi shift malam habis kerja 3 pagi. Kalau cerita Tamil midnight pukul 4 la ko balik. Tak ada pengalaman kerja kan, so sauk je la apa offer dapat.
Kisah dia bermula minggu pertama lagi. Masa tu aku naik atas tempat “Play” semua movie. Semua cinema ada tapi orang kalau tak kerja wayang tak tahu. Aku nak hantar jadual movie tayang hari tu. Masa tu pagi. Wayang pun belum buka. Ini best. Kat atas jumpa projectionist nama Zul. Terkejut aku Zul tu dah sampai sebab budak projectionist ni sebelum kul 10 tak akan sampai punya.Tapi pagi tu dia aku jumpa dia tengah sengih-sengih. Aku dah seram sejuk dah tu. Masa aku dah bagi jadual, masa nak turun gi office, dia cakap, “M, tunggu la dulu borak-borak”. Aku pun buat ok je. Takkan nak tunjuk yang manager ni penakut. Ye tak? Haha.
Serta-merta dia cakap, “aku bukan Zul tapi orang lain. Kau M kan cucu tok Brahim?”. Masa tu jantung aku nak pecah rasanya. Takut woi. Aku tanya mana tau? Dia kata, “bau darah kau sama dengan darah yang ketua dia bagi lebih 10 tahun dulu”. Aku pun buat faham padahal aku nak tanya macam mana ketua kau ada darah atok aku? Siapa ketua kau? And beribu-ribu lagi la soalan aku nak tanya masa tu tapi takut. Lepas tu dia kata, “nama aku Mawai. Dalam ni ada banyak lagi macam aku. Setiap hall ada yang tinggal. Aku tinggal dalam bilik projectionist ni. Yang dalam panggung ni semua keluarga aku. Aku nak bagitahu kau. Sebab tak sangka jumpa kau di sini. Aku bagitahu kau pun sebab Atok kau tak bunuh anak aku sebab masuk badan budak kecil dulu. Tapi Atok kau pulang anak aku kat aku elok-elok. Aku nak balas jasa Atok kau dah meninggal. Maka aku bagitahu kau ni balas jasa dia la.” (ayat dia lebih kurang camtu. Tapi dialog ni aku olah balik sebab aku pun ingat-ingat lupa. Aku pun cakap ok. Tu je sebab aku tengah takut. Hahaha).
Dia cakap lagi kawan-kawan dia dah tak kacau aku dengan 2 cousin aku lepas kitorang masing-masing akil baligh. Diorang dulu kacau kita orang sebab marah Atok aku selalu halau diorang. Ramai dari kitorang kena halau. Dia orang nak berkawan tapi Atok aku tak bagi, diorang marah la. Tapi tu cerita lama. Dia cakap dia pun dah tak ingat sampai la dia ada bau darah aku 2, 3 hari lepas. Aku syak masa aku 1st day kat sini. Dia sambung lagi, aku dengan cousin aku boleh nampak diorang kalau diorang tengah tengok manusia lain. Tiba-tiba dia bangun cakap Zul dah sampai, dia nak balik. At the same time, pintu projectionist terbuka and Zul pun masuk. Ini Zul yang sebenar la. Aku toleh tengok Mawai yang muka Zul dah tak ada. Entah la dia terbang kot. Hehehe.
Lepas tu tak ada apa yang extreme jadi. Cuma ada nampak budak kecik main kejar-kejar dalam CCTV dekat kaunter popcorn ngan kaunter tiket lepas kaunter tutup pukul 12 tu biasa la. Banyak kali. Dalam 6, 7, 8 kali juga la. Ataupun dah tutup kaunter tapi ramai yang beratur nak beli tiket pukul 12 malam ke atas. Dalam 10 orang. Tapi Nampak kat CCTV je. Bila Tanya staff diorang kata tak ada orang customer. Aku je kot nampak. Tah la. Haha.
Tapi yang extreme masa tu cerita Tamil habis dalam pukul 3 pagi camtu. Cerita Enthiran, Rajnikanth berlakon robot. Best cerita tu. Lepas semua customer balik, aku pun nak balik. Aku dengan staff 2 orang ikut la satu hall ni. Hall ni exit door dia terus gi parking lot. Kitorang pun balik macam biasa. Tiba-tiba Staff 1 lari lintang-pukang pastu jerit couple seat. Aku toleh je, memang nampak, cliché; perempuan baju putih rambut panjang tunduk. 2 orang. Duduk sebelah-sebelah. Aku lari dua tiga tapak pastu terus lompat sampai bawah. Korang bayangkan dari seat row A, B, C aku lompat sampai ke hujung row J macam tu. Landing berguling-guling. Hebat x? Haha. Staff 2 pun datang tapi sambil cakap telefon. Kitorang tunjuk la 2 orang tu sebab dia tengah jalan lembab cakap telefon gelak-gelak.
Dalam jangkaan, dia pun lari lintang pukang ke arah kitorang bila nampak ‘benda’ tu. Tapi kitorang tak boleh keluar. Staff 2 panik dia campak telefon ngan beg berisi kunci ke lantai and jatuh betul-betul sebelah ‘benda’ tu. Tengah kitorang saling tolak-menolak siapa nak gi amik kunci, ‘benda’ tu dua-dua bangun and macam terbang masuk dinding last-last aku lari g amik kunci ngan telefon tu. Masa tunduk nak capai barang atas lantai,telefon tak jumpa. Tiba-tiba ada suara, “Mawai dengan isteri nampak telefon jatuh bawah kerusi and memang ada bawah kerusi depan tu. Lepas tu kitorang cabut, dengan pintu hall tak kunci balik sebab takut, terus drive. Alarm pun tak activate. Takut nak mampus. Esok staff 2 kerja macam biasa. Tapi staff 1 hantar surat resign 24-hour. Hahaha. Oh FYI staff 1 perempuan staff 2 lelaki.
Itu saja kali ni, sekian terima kasih. Nanti sambung cerita kerja bank pulak.
- Hantar kisah anda: fiksyenshasha.com/submit
SubhanAllah!!!! The part yg awak cakap pasal ketua dia bagi darah arwah atok tu dah cukup memusykilkan. Tak hairanlah kalau iblis kenal darah ahlul bait sebab mereka dah hidup beribu tahun. Bermakna dugaan yg lebih hebat utk keturunan Rasulullah SAW. Ini baru saya tahu yang mereka boleh kenal melalui bau darah.
Dekat utube ada ustaz dari Kazakhstan dah explain psl ni masa tgh ruqyah,try cari tgk
” Korang bayangkan dari seat row A, B, C aku lompat sampai ke hujung row J macam tu. Landing berguling-guling. Hebat x?”
Ko ckp dlm ini cerita ko bkn hero kan…
Tapi part ayat atas ni mesti ko masih bawah pengaruh Rajnikant kan kan kaaannn…
Haaahahahaha…
Betul tu Kak Yulie.. masa part tu, saya mcm.. alaaaa, td kata bukan hero.. hehehehehhe
Merendah diri sgt ni heronye…
Mmg sgt hero tamil gaye die, sbb hero kalah dlu…
Hahahahaha…
yg ni kelakar…dh terbayang mcm hero tamil…wakakakak
Hahahahahah….dia da terkenan robot Rajnikanth tu. Pasal tu la jdi mcm ada super power tetiba..hhhahhahhahah
huahahaha negaraku jeng jeng jeng tanah tumpahnya darah ku jeng jeng jeng
Depa nak dating tgok wayang berdua senanye tu.. ampa kacau plak. Haishh~
Saje msk hujung2 time nk tutup sbb xdak duit nk beli tiket…
Okay. Sy kunci cerita ni. One of my favorite. Kihkih. Sambung plis.
Cepat2 la bt sambungan..xsabar nk tau kksah selanjutnya..hehe
sambung weh sambung…
jd dua “benda” tu adalah mawai dgn isteri die la ye?
pliss sambung..cite sblum ni xcite osman tau psl ko cmne..
Bukan…
Yg 2 penceroboh tu Cik Pon…
Lepas depa ilang tembus dinding tu barulah Si Mawai bisik psl handset tu…
Kirenye depa pon sebenarnye ade kt situ cume x menjelmakan diri…
Ehhh ye kot kan teori die cmtu…
Kompideeennn jeekkk…
kesimpulannye cik pon pun layan tamil, siap couple seat lagi kannnnn…hahaha
Benornye deme bkn couple sgt pon…
Saje amik couple seat sbb deme pon takot gak nk dok sensorg kt wayang tu…
Hehehehehhe…
Uuuuwwwwwww..
Kiranya berasas jugaklah perasaan seram yg menebal setiap kali pergi Cinema tu rupanya ??
Tapi Bro;
Aku rasa Mawai and the gang pun kagum dgn kau part melompat ala-ala hero Tamil tu kan. Kira show dah habis, tapi sempat jugak diorg tgk aksi kau malam tu..
Haah la… btul la.. kdg2 aku masuk panggung awl giler… lampu malap lagi.. ada 2 3 ketul je org.. mmg trasa seram kdg2…
Baygknla.. berapa puluh citer n ulang tyg movie hantu dlm tu.. confirm2 la ada mende2 tu dlm tu.. sbb mende tu kn suke org buat citer psl depa…
yg hang nampak customers lineup beli tiket tu, ada ka yg juai kat depa? cannot imagine nk jumpa bunian jin ni..blackout aku kat situ jugak..aku dulu keja kaunter wayang sat lps spm
Yg nmpk org beratur tu penulis jer…
Itu pon melalui cctv…
Staff kaunter x nmpk sesape pun…
Saje benda tu nk mainkan perasaan Si Manager ni, heehehehee…
haaaa..tq sis..igtkan depa pun pandai tgk wayang
“aku dengan cousin aku boleh nampak diorang kalau diorang tengah tengok manusia lain”
apa maksud ni eh? kalau diorang tengah tgk awak, awak tak nampak dorang jugak lah ya?
ok..best jugak…pls sambung lagi…ptt la dlm panggung seram semacam…
isshhh tamil nadu btl la ko bng..hero mlya ni…jln cte xbrpa ctk bng cuba lg ye
cindy mna? xda pun. dh baca kisah 4 kata ada kat kisah 2. siyes pening. sal cindy xdiperkenalkan..huhuhuu
Ok
aku tau ni cerita rekaan..
kenapa>>??bende menyerupai zul kau x mention sikit pun ketakutan masa tu.nmpk sgt kau buat cerita.
cinema kt bukit tinggi ke ni?sbb dl de cite masa baru2 cinema ni buka ms midnite de cik ponti dok terbang kt skrin…
Owwhhh Mawai…sangat2 menyeramkan..
I like your story. The best horrorcomedy stories ever. Sakit perut baca ditambah sakit period pain ni
Apa nama tmpt wayang ni.?best cerita ko..kdg pi wayang tgok gak la kiri kanan kot2 ada benda yg pelik..so far x ada la..cuma dpt rasa toilet wayang ada benda tu..teruskan cerita2 lain anda..terima kasih
best bca smbil lyan lagu hindustan(teri meri),memang layannn.
#cumel..
Best
Haha..best. 9/10