Nabi Bahar (Bahagian Akhir)

Lebih kurang satu jam main kejar-kejar dengan mat rempit, Anton tiba di sebuah pekan kecil bernama Arga Makmur yang terletak di utara daerah Bengkulu. Kata Anton pekan itu boleh dikatakan moden dan ada kemudahan macam balai polis, klinik dan sebagainya. Ingatkan bila dah masuk pekan besar, mat-mat rempit berhenti kejar tapi makin menjadi pula.

Ada yang berjaya mendekati ketika Anton memperlahankan kelajuan untuk memasuki simpang dan menendang-nendang bahagian belakang kereta. Selamba mereka melakukan onar depan orang ramai tanpa perlu berselindung. Oleh kerana makin agresif serangan ke atas kereta dipandunya, Anton terdesak mencari balai polis.

Nasibnya baik, 100 meter di depan ada signboard “POLISI”. Dia membelok laju memasuki perkarangan balai polis dan bergegas keluar sambil mengheret Budi ke dalam ruangan lobi. Tapi geng mat rempit punya lah berani, sampai masuk ke depan pintu masuk dengan lagak samseng.

Anton dan Budi bersembunyi di belakang kaunter di kala anggota-anggota polis cuba menenangkan keadaan. Geng mat rempit menuduh Anton langgar lari penduduk kampung mereka sampai mati dan mereka menuntut hutang darah. Seperti biasa di daerah terpencil di selatan Sumatera, hutang darah dibayar darah dan undang-undang rimba memang sedia maklum dipratikkan walaupun ada badan-badan berkuasa seperti polis dan mahkamah.

Jadi bukan sesuatu yang mengejutkan bagi anggota polis di balai polis tersebut dengan kekacauan sebegini dan mungkin sudah biasa. Tanpa ditanya, Anton dan Budi disuruh ke belakang dan dimasukkan dalam lokap. Sebelum anggota polis itu meninggalkan mereka, dia bertanya samada ada sesiapa yang mahu ditelefon. Anton tak boleh teringat nombor telefon ke apa dalam suasana kacau-bilau, apatah lagi zaman tersebut bukannya ada handphone. Melihatkan Anton macam orang bodoh, anggota polis berlalu pergi tanpa sepatah kata.

Gema jeritan kedengaran hingga ke dalam lokap. Anton menanggalkan baju dan mencampakkannya ke Budi untuk menutup zakar yang terjulur sejak dari tadi sebelum tersandar dan jatuh terduduk di lantai. Budi pula masih teresak-esak menangis macam anak kecil kena rotan. Ada masa Anton menjeling ke arah cahaya neon di pintu masuk ruangan lokap, mana tahu kalau polis akur dan kembali ke lokap untuk melepaskan mereka kepada geng rempit. Hidup di daerah pedalaman Sumatera, Anton sedia maklum dengan kekuasaan ‘hukum rakyat’. Ada masa polis pun tidak mampu menghalang kemahuan penduduk setempat. Kini nyawa dia dan adiknya betul-betul di bawah belas kasihan balai polis itu.

Kepenatan akhirnya membuatkan Anton terlelap. Dia bermimpi berada dalam ‘gedung’ besar bersiling tinggi. Duduk di depan seperti singgahsana raja adalah Nabi Bahar. Apa yang anehnya, Nabi Bahar kelihatan seperti sangat ‘ganteng’ bak kata Anton. Tubuhnya kekar dan besar tak berbaju macam Arnold Schwarzenegger dalam filem Conan The Barbarian. Di samping itu ada dua wanita mat salleh mata biru yang amat cantik lagi seksi mengelus-ngelus manja tubuh Nabi Bahar.

Sekeliling adalah pengikut Nabi Bahar, ada yang Anton cam muka dan ada yang tak, duduk di bangku panjang disusun seperti dalam gereja. Anton antara salah seorang dari yang duduk di salah satu bangku. Tiba-tiba semua bangun sambil melihat ke lorong tengah. Bak music video November Rain, seorang wanita berpakaian gown nikah putih ala Amerika berjalan catwalk dengan tirai melindungi wajah.

Wanita itu berjalan di sepanjang lorong menuju ke Nabi Bahar yang mana berdiri sambil mendepa tangan, menyambut kehadiran wanita misteri tersebut. Anton terkejut apabila mendapati di belakang wanita terdapat sekumpulan kanak-kanak kecil bogel jalan terbongkok-bongkok berbaris sambil berpegangan bahu. Tambah mengerikan balutan kain putih di mata setiap kanak-kanak bertompok darah pekat, seperti mata-mata mereka dirodok keluar dan mulut mereka dijahit tutup dengan benang hitam.

Anton terbangun lalu menjerit sekuat hati. Bukan kerana mimpi pelik tadi tapi kerana dua pontianak yang ditemui sewaktu dalam hutan, berdiri di depannya. Ketika sedang tersandar di dinding ketakutan, kedua pontianak itu mendekati muka Anton sambil membuka tiraian rambut yang menutupi wajah.

Kata Anton, dia dah tak boleh tahan sebaik sahaja dua pontianak itu menayangkan wajah mereka yang hanya beberapa inci dari batang hidung Anton. Dia menerpa ke pintu besi sambil meraung-raung minta dilepaskan. Dua anggota polis datang dan memarahinya supaya duduk dalam lokap diam-diam.

Aku tanya, apa yang kau nampak Anton? Dia kata wajah pontianak-pontianak itu pucat lesi seperti tiada darah dengan mulut berjahit benang hitam dan sepasang soket mata berdarah, kerana bola mata telah dikeluarkan.

Setiap kali Anton buka mata dia nampak pontianak-pontianak tersebut. Terpaksalah dia mengerengkot atas lantai sejuk sambil menangis teresak-esak minta jangan diganggu.

“Kau pun nampak eh pontianak tu?” Suara Budi lemah bertanya. Rupa-rupanya, Budi jadi macam orang sewel disebabkan dia pun diganggu pontianak-pontianak itu. Setiap kali dia buka mata nampak je benda alah makhluk dua ekor depannya. Mana tak gila jadinya tapi lama-kelamaan dia dah terpaksa menerima kehadiran dua makhluk halus itu setiap kali buka mata.

Deskripsi Budi sama seperti apa yang sedang dilihatnya ketika itu. Rambut panjang mengerbang, jubah putih lusuh dengan wajah pucat. Mulut berjahit benang hitam dan soket mata berdarah. Anton tarik nafas panjang dan buka mata. Ditenungnya wajah dua ekor pontianak itu tanpa berkelip. Dia mahu latih mindanya untuk tidak berasa seram dengan kewujudan makhluk dua ekor itu yang mungkin hanya wujud di pandangannya.

Lebih kurang 30 minit, Anton sudah dapat menenangkan diri. Tanpa mempedulikan dua pontianak yang mengekori di sebelah, Anton bersidai di gerigi besi sambil memanggil anggota polis. Seorang lelaki berpakaian t-shirt kolar lusuh menghampiri Anton dan tiada reaksi dari lelaki itu akan pontianak-pontianak yang sedang mengendeng disebelahnya ketika itu. Yakinlah Anton bahawa makhluk-makhluk tersebut hanya bermain di mindanya dan ini sudah pasti kerja Nabi Bahar.

Anton minta kebenaran untuk menghubungi keluarga di Padang kerana hanya nombor telefon rumah sahaja yang boleh diingatnya. Dia dikeluarkan dari lokap sementara Budi tersandar di dinding melihat lemah abangnya keluar. Anton tidak perlu memberitahu Budi kerana adiknya itu terlalu lemah untuk memberi sebarang respon.

Geng mat rempit mungkin telah meninggalkan perkarangan balai kerana keadaan tenang semasa Anton berada di ruangan lobi. Dia tidak buang masa memikirkan dimana pemburu-pemburunya berada kerana harus segera menghubungi rumah. Masa yang diberi tidak disia-siakan. Perbualan dengan isteri yang mengangkat telefon diringkaskan dan dia meminta isteri menghubungi klien dan memohon telefon balai polis dimana dia berada. Dia terpaksa menengking isteri beberapa kali yang sibuk bertanya itu ini. Setelah meminta isteri mengulangi apa yang disuruhnya, Anton meletakkan telefon dan minta dipulangkan ke lokap.

Dipendekkan cerita, kliennya menghubungi balai polis Arga Makmur hari itu juga. Kata Anton, kliennya itu seorang berpangkat sehingga dia boleh mengarahkan supaya Anton dipindahkan ke Padang. Berkenaan dengan kereta Honda Accord tersebut, kliennya punyalah marah sampai boleh terdengar satu lobi jeritan di corong telefon.

Apa-apa pun Anton redha. Nak kena pelangkung oleh kliennya bila sampai Padang nanti pun gasaklah. Dalam otaknya, dia cuma mahu pulang ke rumah. Anton dan Budi dihantar pulang ke Padang menaiki van polis seminggu selepas kereta Honda Accord kliennya di tarik pulang ke Padang. Hampir sebulan jugalah dia merengkok dalam lokap bersama adiknya. Dalam perjalanan pulang, mereka sempat melintasi kawasan dimana kereta Honda Accord masuk dalam parit tepi jalan.

Dia melihat penduduk-penduduk kampong sialan itu mundar-mandir di halaman rumah masing-masing. Anton membungkuk badan untuk menyembunyikan diri dari dilihat dari luar. Sayup-sayup kedengaran bunyi enjin 2 lejang di luar. Anton putar ke belakang melihat dari cermin belakang. Sekumpulan geng mat rempit berkumpul di bawah pohon rendang tepi jalan sambil memulas-mulas pendikit.

Kata Anton, tak payahlah dia nak terangkan apa terjadi sebaik dia sampai di Padang kerana ia bukanlah pengalaman yang mahu diingatnya. Cukuplah dia cakap yang pasca-kejadian, dia dibelasah sampai masuk hospital, tanah pusaka terpaksa digadaikan untuk bayar gantirugi dan hampir bercerai dengan isteri gara-gara kehilangan rumah. Anton berhijrah ke Jakarta untuk mencari peluang rezeki baru dan sebaik dia sudah stabil, dia membawa anak bini, adik (Budi) dan kedua ibubapa ke Jakarta dan nekad tidak akan menjejakkan kaki di Sumatra Barat selagi dia bernyawa. Cuma isteri dan anak-anak sahaja pulang ketika lebaran.
Sedar tak sedar kami sudah sampai di punca macet iaitu gerbang tol untuk masuk ke Bandung. Anton menamatkan cerita tanpa kata-kata pengulung kerana sibuk putar mobil sana-sini untuk mendapatkan jalur tol paling singkat. Aku pula melilau lihat kiri kanan cari toilet sebab dah nak terburai air kencing aku dalam seluar.

Hari berlalu dan aku terlupa akan kisah Anton kerana program di Bandung membuatkan aku sibuk. Selepas beberapa hari, aku siap untuk pulang semula ke Jakarta. Seperti biasa, lebuhraya Cipularang menuju ke Jakarta sesak dengan wargakota pulang ke rumah masing-masing di kawasan Jabodetabek. Di tengah kesibukan, aku teringat cerita Anton dan bertanya tentang epilog kepada pengalamannya, terutama sekali tentang Nabi Bahar lah.

Menurut Anton, kliennya punyalah bengang dengan Nabi Bahar, disuruh kepala polisi bahagian Sumatera Selatan untuk buru mamat bos ajaran sesat itu. Rupa-rupanya pergerakan kumpulan Nabi Bahar memang dalam pemerhatian pihak berkuasa tapi kekangan belanjawan membuatkan mereka tidak pursue kes tersebut. Kumpulan khas (task force) ditubuhkan ekslusif untuk menangkap Nabi Bahar dan Anton serta Budi turut dipanggil untuk memberi keterangan tentang aktiviti dan lokasi pengikut ajaran sesat Bahar.

Aktiviti memburu Nabi Bahar sampai kemuncak apabila militer (askar) terlibat sama untuk cari Nabi Bahar dalam hutan dan Anton cuma tahu kes rasmi sampai disitu sahaja kerana selepas itu tiada lagi aktiviti diteruskan. Dari khabar angin diterima, mereka jumpa kampong Nabi Bahar dalam hutan tapi tidak berpenghuni. Mungkin dah ditinggalkan selepas mengetahui pihak berkuasa semakin agresif memburu mereka.

Geng mat rempit itu juga hilang dengan misterinya. Pemandu-pemandu lori yang biasa lalu jalan itu pun pelik tapi bersyukur lah sebab tak perlu nak psikokan diri setiap kali melewati jalan kampung disitu.

Budi pula perlahan-lahan recover dan sekarang turut mengikuti Anton hijrah ke Jakarta dan mencari rezeki menjadi supir teksi Bluebird.

Cuma satu perkara Anton tak highlight. Apa jadi dengan dua ekor pontianak itu.

Anton tak jawab, cuma gelak sahaja. Aku gasak lagi sampai Anton mengalah.

“Sampe sekarang masih keliatan kuntilanaknya” Kata Anton tenang.

“Ko biar betul Nton” Seloroh aku pula.

Kata Anton, makhluk dua ekor itu sentiasa ikut dimana dia pergi dan mungkin dah lama sangat, dia dah tak kisah dengan kehadiran pendamping-pendamping tak diundang itu.

Aku sajalah gurau-gurau tanya “Abis tu mana cewe-cewe kamu itu sekarang”.

Anton toleh ke aku kemudian anak matanya bergerak ke seat belakang aku.

“Ga perlu tau lah boss” Kata Anton dengan senyuman sinis sambil menghembus asap kretek keluar tingkap dibuka separuh.

Aku lihat keluar tingkap, ke arah berpuluh mobil yang mengalami nasib sama seperti kami.

Kemudian aku terarah ke kereta sebelah, aku masih ingat kereta Datsun wagon. Apa yang membuatkan aku rasa pelik bukan isi kereta tersebut tetapi refleksi di cermin sisi belakang…

Ada imej orang dilitupi rambut panjang mengerbang tengah duduk di seat belakang aku.

Tamat.

Kongsi kisah anda: fiksyenshasha.com/submit

dammerung

Saya penulis kisah paranormal dari Malaysia.

rate (5 / 12)

Sila tinggalkan komen yang berkaitan dengan cerita :)

24 Comments on "Nabi Bahar (Bahagian Akhir)"

avatar
DeluStar
rate :
     

Just love.
DS

armyy
rate :
     

Aku sajalah gurau-gurau tanya “Abis tu mana cewe-cewe kamu itu sekarang”.
Anton toleh ke aku kemudian anak matanya bergerak ke seat belakang aku.
“Ga perlu tau lah boss” Kata Anton dengan senyuman sinis sambil menghembus asap kretek keluar tingkap dibuka separuh.
Aku lihat keluar tingkap, ke arah berpuluh mobil yang mengalami nasib sama seperti kami.
Kemudian aku terarah ke kereta sebelah, aku masih ingat kereta Datsun wagon. Apa yang membuatkan aku rasa pelik bukan isi kereta tersebut tetapi refleksi di cermin sisi belakang…
Ada imej orang dilitupi rambut panjang mengerbang tengah duduk di seat belakang aku.

Perenggan akhir ni seram.

Anda sememangnya penulis yang paling saya gemari, Dammerung.

DeluStar

kan?

MUHAMMAD JURI BIN ADIL
rate :
     

Penulisan yang matang.
Ada fb tak?
Aku nak minat kau merung mahawangsa woi

Rate 10/10

Aku suka gila cerita ni.

tishka

follow dekat forum weh. dekat sana lagi power2 cerita dia. hehehe

MUHAMMAD JURI BIN ADIL

Dah follow. Memang superb betul cerita merung ni.. rasa macam nak kawan.haha

Unknown

Fb aku kau nk x?

MUHAMMAD JURI BIN ADIL

aku rasa dah reply komen ni semalam? kenapa hilang banyak komen semalam eh?

Cik Aurora

Kan juri.. nak tanya ne,apa story 1st home fs masa ne? Aku rasa semalam ada story baru tapi hari ni aku cek dah takde

missmnaged

btl cerita yg diupload semalam pun hilang…
#admintghupdatekot
#brunkbacaceritabaru

MUHAMMAD JURI BIN ADIL

test

Cik Aurora

Kau test apa tu juri??

Cik Aurora

Kn missmnaged kn.. cik aurora pun baru nak baca cerita baru tu

Cik Maira

Apehal aku tengok komen & citer banyak hilang ni.. kau cek jap Juri

meiyonubis
rate :
     

Wow..dasyat..

Raflesia
rate :
     

Dasat..adakah ni kisah benar? Apapun mmg superb kisah dari Dammerung ni..so damn good

Space Queen
rate :
     

Terbaik ?

Unknown
rate :
     

Best 10/10

Aurora
rate :
     

?????

Liza Saeed Yusof
rate :
     

Loved it!!

miszmujahidah

Meremang bulu roma bace cite nie…pe2 pun mmg best!

sophia
rate :
     

best~

Mawar
rate :
     

Feveret!

cik Tascha
rate :
     

BEST

wpDiscuz