Pengalaman Misteri Sebuah Hotel Under Renovation

Based on True Story- Pengalaman Menyeramkan Sebuah Hotel
Pergh..tajuknya macam real seram.. Tapi serius tobat nak..mak takmau g lagi Hotel tu.. Alkisahnya bermula macam ni.. Terjadi pada Pertengahan tahun ni..
Last week kami pulang ke kampong..then this week kami decide untuk kemas2 rumah dan bawak anak2 pusing2 bandar je.. alkisahnya nak ke PD..tapi macam jauh..so tercetus idea..jom sewa hotel dan lepak2 nak bang.. En Sham Qebal pun selepas timbangtara..jomlah..since before tu beliau sangat bz..so inilah masa nak bawak family jalan2..lagipun area Melaka aje..
SO..kami pusing2..banyak hotel penuh..kami call beberapa hotel yang available..sampailah ke satu hotel ni..area pantai..tapi bila aku sampai area tu..aku taknak sebab ia lebih kepada rumah peranginan/chalet..so kami pergi pulak ke sebelahnya.. satu Hotel yang tersergam indah..lampu banyak menyala.. En Sham kata dulu dia pernah kursus kat hotel ni so hotel ni memang best..so En Sham pergi tempah bilik.. agak lama kami tunggu..masa kami tunggu kat bawah tu..banyak jugak kereta dan motor..ade orang bersiar2 kat tepi pantai tu..so aku tak syak apa2..rupanya dia g tgk bilik dengan beberapa guess lain..ok means ramai gak nak sewa hotel ni.
Usai booking dan bayar deposit..kami terus angkut barang..masuk bilik..waktu tu siang lagi..masuk lift..baru perasan..agak usang..so aku beranggapan lift area belakang kot..tu usang.. sampai area bilik..wahh best jugak biliknya..siap ade partition memisahkan 2 katil besar dan ruang tamu, dapur dan toilet..memandangkan belum lapar..kami bercadang makan kat luar nanti..sebab katanya café under renovation.. anak2 pun tak sabar nak mandi kolam petang tu..
Kisah bermula… kami jenguk kolam dari balkoni..ok ramai mandi..Cuma balkoni agak kotor..penuh tahi cicak..bila aku toleh kanan dan kiri..Masya ALLah.. banyaknya perkataan kat kain rentang area bilik2 sebelah TO LET/TO RENT..Ya Allah..aku mula rasa tak sedap ati..tapi aku siapkan gak anak2 g mandi kolam..aku n baby pun turun..Cik Irispia duduk dalam stroller..
Keluar dari lift staff tu (tadi naik lift lain)..sampai kat lobi..Ya Allah..real ke ni??Lobi hotel tu macam lobi tinggal which kalau kita tengok citer omputeh yang koboi tu..ade lalang2, rumput kering bergolek2 ditiup angin..mcm tu lah area lobi tu..pecah sana sini..cafe yang kata under renovation tu siap diikat dengan kain warna merah yang selalu kita Nampak kat kawasan orang cina tu..pintu siap dirantai besi..memang seram giler..baru En Sham bocorkan rahsia yang dia tempah bilik tadi tu kat BILIK aras 1..bukan kat lobi..sebab signage tunjuk arah ke ARAS 1 untuk tempah bilik..
Tapi aku tetap bawak anak ke kolam sebab ramai kat kolam tu..walaupun tepi2 tu macam kotor sikit tapi area kolam bersih..anak2 mandi..tetiba hujan renyai..aku bawak CIk Irispia masuk bilik..En Sham mandi ngan anak2..aku tak sedap hati bila ade uncle tua tu duk perati sengih2 dan nak usik CIk Irispia..sibuk nak Tanya macam2..alaa..hati tgh tak sedap,maka aku pun syak macam2 laa
Jam 630 En Sham dan anak2 masuk bilik..aku paksa depa mandi cepat2 dan kami keluar makan sebelum Maghrib..g makan kat kedai member pun..dekat ngan Hotel tu..depa terkejut bila kata kami duk situ..makcik kedai runcit tu pun terus diam bila aku kata aku duk situ..aku bohong sunat kata aku dari Selangor dan Reunion kat situ…malu weh ngaku org Melaka tapi tak tau pape pasal hotel tu..haha
Selesai makan,tapau banyak2 stock..kami balik hotel..kat lobi tak sampai 10 kereta pun!!! Patut masa masuk area guard tu dia tengok kami lama2..then Ade lelaki tinggi dan anak kecik keluar dari lift..aku cepat2 masuk lift..sampai area kami..aras 5 kalau tak silap..korang bayangkan Cuma depan bilik kami dan selang beberapa bilik je terang kat pintu masuk..lain2 gelap..daku terasa ade sesuatu macam ikut kat belakang..daku sedapkan hati..kami masuk dan bukak tv..anak2 happy jelah tak tau pape..then aku jenguk balkoni..tapi En Sham tak bagi keluar..dia bakar nyamuk kat luar tu macam biasa..then rasa lemah lutut bila dia bgtau..hanya Nampak bilik kami je yg bercahaya!! Yelah bentuk hotel tu melengkung..so kami kat tengah2 boleh Nampak seluruh kawasan hotel tu..exc bilik2 belah belakang dan bawah kami.. can u imagine..hanya bilik kami je ade lampu!!
Malam tu tak nyenyak aku nak tdo..aku tutup partition bilik tu..jadi rasa fefeeling selamat sikit..masa semua tdo..aku nak ke toilet kat pintu depan..masa tulah aku dengar macam2 bunyi ..ade bunyi seret2 barang..aku matikan diri je..bunyi borak..bunyi gelak..bunyi orang..aloooo jam 2-3pagi kot..kalau aku jenguk kat lubang pintu tu kang..nampak amcam2 mtakut pulak..usai tu aku naik katil semula…baru beberapa minit terasa ade macam angin lembut membelai muka..ade rasa macam muka aku disentuh2 pakai benda lembut macam kain…aku baca apa yang patut dan matikan diri..lama2 aku tertido..mujur anak2 aku tak meragam..
Awal aku bangun..dengar bunyi azan aku kejut semua dan ajak sarapan luar…lega sebab dah siang..aku Tanya anak2 dan En Sham..ade kena pape tak..depa lena je tdo..oklah..lepas sarapan anak2 nak mandi kolam..masa naik kat lift..ade ramai parents dan anak umur 5-9 tahun bawa barang2 nak mandi..masa depa mandi aku tak turun pun..sekali aku jenguk kat kolam..punyalah ramai..ehh dari mana diorg ni datang..chinese pun ramai..agaknya datang mandi je kot..
Usai mandi..aku cepat2 ajak depa check out..masa tulah aku nak ikut sekali ke bilik Check in tu..Mak aaih..just bagi kunci then blah..tgk ade banyak gak bilik yang disita,dilelong..sini mcm ade hak milik persendirian gak sebenarnya..tapi mmg agak seram..tapi aku tak sempat nak ambik pict sebab aku nak cepat balh je dar situ..
Naik keje..aku search hotel tu..rupanya under renovation..tapi kenapalah bukak jugak untuk sewa..dengar kata owner lama tak mampu handle kos maintenance..patut masa jenguk dari balkoni belah pintu depan..nampak sangat tak terurus..plus ade beberapa bilik yang dilistkan berhantu oleh beberapa blogger..mujur masa tu aku tak terniat nak google..kalau tak mau aku kecut perut…tapi disebabkan En Sham kata ade ramai orang dan dah bayar..dan anak2 sangat excited..kami teruskan jugak stay kat situ.. tapi ni first dan last..
dan sampai sekarang aku Tanya En Sham..kenapa lah kita tak blah awal2 dari hotel tu..hotel yang scary,gelap,busuk,takde orang..tiap kali lalu..sumpah aku cakap takkan g situ lagi..En Sham Qebal gelak je..ntah ape yang dia sembunyikan dari aku agaknya

Iris Dayanne

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 4 Average: 3.8]

9 thoughts on “Pengalaman Misteri Sebuah Hotel Under Renovation”

1. Kt mana ni? Area klebang ke tanjung kling ke mana?
    Pernah duduk 1 hotel kt tanjung kling, habis mama kena kacau, kena tindih, meracau mlm2.

2. Kalau ada partition bilik..melengkung.. Everly lah tu.. Masa mula2 femes hotel ni kami siap ada gold member card. Dulu nama riviera. Mmg syiok duduk sini..sedara mara jauh kalau dtg melaka pun akan pilih hotel ni. Tp sygla management x pandai handle. Dulu org luar berbas bas dtg. Skg…sedeehhh…

3. Kat PD tahun 2008 camtu pernah kena gak under renovation… satu floor bergelap…. Ingatkan takder elektrik rupa2nya pengurusan terlupa yang ada penyewa… tingkat2 bawah semua bilik fully booked… Tingkat ni ja under renovation takder orang 2 bilik ja disewa…. Bilik cantik view kolam renang after that pantai… nasib baik tak kena apa2

4. alhamdulillah..lebih 10x pergi bercuti dkt everly ni..tiada apa gangguan..cuma kalau pergi hari biasa bkn hari cuti mmg sunyi sikit..harap org yg mmg menginap tetap dkt situ je la yg ada..tp so far ok sgt..swimming pool besar..