Assalamualaikum dan salam sejatera buat admin dan pembaca setia FS. Terima kasih kalau admin sudi publishkan cerita seram seram kuku saya ni dan terima kasih jugak buat pembaca FS yg bakal menjadi tukang komen dan pengkritik, saya dah redha sepenuh hati dah sebelum saya buat kepetusan nak share cerita ni. okay, maaf pengenalan agak panjang takut ada yg menyampah so saya perkenalkan diri sebagai Hera (opkos bukan nama sebenar) Saya student yg semester akhir kat sebuah ipta kat kuching (ada dua je kot ipta kat sini) cukupla pengenalan tu kot rasa macam panjang dah. maaf la ye.
Dengan lafaz bismillahhirrohmanirrahim saya mulakan cerita ye, Kisahnya bermula masa saya masih menjadi pelajar sekolah menengah, masa tu saya masuk form 4 dah. Saya budak asrama almaklumlah rumah jauh sikit dari sekolah kalau nak ulang alik pn ambik masa sejam sebab masa tu jalan masih macam labu kena tebuk tikus berlubang lubang (alhamdullilah sekarang dah elok dah)
Asrama kitorang ni 2 tingkat dan ada 2 blok je untuk budak2 junior , jenis memanjang ala ala dorm gitu,cuma bilik study dgn bilik pengawas tu pun terpisah. Nak dijadikan cerita , pada satu malam ni (permulaan bagi segala galanya buat aku), aku tido la dengan kawan aku, 2 katil 3 orang aku tido tengah tengah. Kira2 pukul 1 lebih mcm tu , aku terjaga sebab aku rasa macam kaki aku kena tarik sesuatu kuat jugak laa sebab satu badan aku kot ikut bergerak sekali.
Masa ni memang aku tak boleh fikir waras dah sapa pulak yg main tarik tarik kaki aku pepagi buta ni. Aku berani kan diri tengok bawah takde ape pun. So aku sambung la tido balik maybe aku mimpi je kot tadi. (maaf masa aku type ni pun aku tetiba rasa berdebar debar takkan la dia ada sebelah aku,think positif je la) haa, mimpi tak mimpi jangkaan aku memang salah, dia tarik kaki tu mungkin dia nak bagitau kot yg dia ada kat situ malam tu, lepas aku tido balik tadi dalam kira2 5 minit macam tu aku tetiba rasa sesak nafas.
Ya Allah masa tu aku memang takut sangat. First time berdepan ngn benda macam tu kot. Dada memang rasa berat sangat nak gerak pun tak boleh. Dah nak mengalir dah air mata aku. Aku try teriak nak panggil kawan aku sebelah tu tapi tak boleh mulut aku macam kena tekup. Aku punya baca ayat kursi habis tunggang tebalik dah sebab takut sangat. Aku try harder gerakkan apa yg dapat aku gerak at last dapat la gerak tapi you know what benda tu taknak mengalah pulak, dia punya perangai setan tu memang taknak bagi chance kat aku, aku macam dah nak give up masa tu bernafas guna mulut pun tak boleh apatah lagi hidung.
Rasa macam orang dah nak dekat ajal, aku husnudzon je baca ayat kursi mintak pertolongan dari Allah,alhamdullilah lama lama baru aku dapat gerak secara perlahan. Masa tu aku memang niat taknak sambung tido dah, aku capai fon aku msg kawan aku (aka crush aku dia alim juga orgnya) aku cakap kat dia , aku takut sangat, aku nak dia tolong aku tapi aku tak cerita kan pasal apa yg berlaku lepastu aku terlelap.
Okay tu aku ceritakan macam mana permulaan sleep paralysis aku, lepas hari pertama tu hampir setiap hari aku kena tindih. Aku tak tahu kenapa sampai kadang tu aku rasa trauma sangat nak tido. lepas kejadian tu aku paling pantang tido dalam gelap dan tido sensorang. Kalau boleh aku taknak la tido sensorang apatah lagi bergelap tapi bila masuk je u benda tu aku tak boleh nak elakkan so aku kena tabahkan hati kuatkan iman redha dan berserah je pada yg maha kuasa. Maaf tu pengiklanan sedikit sebelum aku sambung pengalamn sleep paralysis ataupun kena tindih ni. Masa aku jadi student Uni benda ni makin teruk malah berperingkat. Kenpa aku kata berperingkat ? Haaa meh aku sambung cite ye,
Aku masuk Uni masa batch Jun 2014 , Aku dapat blok 3 tingkat 3. Dengar cerita dari senior blok 3 tu ada keras sikit tak ingat pulak sebab apa tapi taklah sekeras blok 4. Bilik kitorang ni ada dua katil double decker. Aku katil atas.
Malam first aku kat situ aku dah kena kacau, sleep paralysis aku ni mula datang balik mungkin sebab first day kot and kitornag tido bergelap sbb ada roomate aku ni tak boleh tido kalau lampu on.Oh yaa, lupa nak bagitau, sleep paralysis aku ni dah berkurang and berhenti masa aku form 5. Start balik masa first day aku masuk U. Oleh sebab dah selalu sangat terkena tindih masa tido ni aku pun dah jadi lali dan menyampah nak hadap benda ni setiap kali masa aku tido.
Dia taklah hari2 dok menindih aku, on off la jugak mungkin dia penat kot. Aku selalu kena setiap hujung minggu, memang boleh dikatakn setiap hujung minggu la sebab masa ni aku sorang kat bilik roomate smua balik rumah msing2 sebab rumah dorang dekat je. Aku tido bukak lampu tapi tak tau la kenpa masih lagi kena tindih. sedih sangat tapi itula dah terbiasa kena sampai muak dah. Aku tahu kena tindih perkara biasa je bagi sesetengah orang. Mulanya aku pun pikir camtu sampailah satu tahap tu aku tak tahan dan aku terpkasa jugak cerita kat family dan kawan aku sebelum ni aku diamkan je benda ni .
Makin naik sem benda ni jadi makin teruk, setiap kali aku kena tindih aku akan mengalami mimpi didalam mimpi. Okay nak bagi senang faham aku cakap cmni je la, aku punya mimpi tu ada bagi no dari 1,2,3,4. Dalam setiap mimpi tu aku memang kena tindih. Kalau aku trrjaga dari mimpi no 4, Aku masih berada didalam mimpi no 3, lepastu kalau aku terjaga dalam mimpi no 3 aku sebenarnya kat dalam mimpi no 2, macm tu la seteusnya sampai la aku betol2 terjaga kat alam realiti. Alam realiti tu alam kita la dah tak terjaga dalam mimpi lagi.
Aku teruskan lagi sambungan sleep pralysis ni ye, maaf kalau panjang.
Masa tu aku rasa aku dah masok sem3 kalau tak silap sebab masa ni la ak diuji dengan sejnis penyakit, Mungkin Allah nak Uji Iman aku dan jadi penghapuskan dosa yg banyak ni, aku redha. First stage tu, masa ni aku tinggal kat blok 1, Masa aku kena tindih tu macam mana boleh aku pun xtau (mungkin Allah Nak Uji atau bagi petunjuk, wallahualam Allah je yg tau) Aku dapat lihat benda yang dok menindih aku tu benda tu btol2 kat tepi katil aku warna hitam macam kepulan asap aku pun tak pasti bentuk dia macam mana.nafas aku memang rasa tersekat sangat masa tu aku hanya mampu baca ayat kursi dan mohon pertolongan Allah Je. Aku kalau boleh taknak lihat benda tu. Aku husnudzon je smpai aku tertido balik.
Second stage, tadi benda tu macam kepulan asap, sekarang ni aku dah dapat tengok bentuk dia, kepulan asap tu membentuk jadi kepala dan badan tapi semua gelap muka memang tak nampk ape sebab gelap dan serupa asap. Kali aku cuba lawan lagi kuat , sebab benda tu mcam nak bunuh aku pun ada, aku ckp camtu sbb aku dapat rasa benda tu pegang kemas kedua2 tgn aku, lepastu dia pegi tekan dada aku ni kuat2, Ya Allah, nasib baik Allah msh panjangkan umur aku ni syukur sgt, Allah bg pertolongan , lepas je aku baca ayat kursi berkali kali even tunggang langgang alhamdullilah aku tersedar dan benda tu pun hilang. Sedar2 dh lepas asar. salah aku jgk wktu asar menonong tido padan muka.
Stage ketiga, okay kali ni dia main kasar pulak, aku boleh nampak penampakkan diatapi bukan dalam rupa sebenar dia menyamar jdi adik aku. Adik aku kot, nasib baik aku tau yg benda tu bukan adik aku hnyalah sekdar penyamaran mungkin untuk mengelirukan aku barangkali, kali situasi didalam bilik aku hostel aku sendiri tapi dalam mimpi kedua. (jangan la keliru ya kan aku dh bagitau yng aku ni kena tindih mimpi dalam mimpi) dalam mimpi tu aku lawan ngan benda tu.
Even dia menyamar dalam rupa adik aku aku tetap taknak kalah, aku lawan habis habisan sampai la aku terpatahkan dia punya tangan sebelah kiri tu. Lepastu benda tu lari kluar bilik, aku pun sedar masa tu jugak. Masa tu aku dah start pelik sbb mcam mana aku punya sleep paralysis ni berperingkat macam ada sesuatu tak kena. Kalau ada yang boleh huraikan tu jangala segan silu berkongsi diruangan komen ya. Lepas stage ketiga tu aku mula diuji dgn penyakit pelik ni. Wallahualam aku pun tak tau ada kaitan ke tidak.
Tapi lepas aku ceritakan sleep paralysis aku ni kat family aku dan kawan aku , aku dah tak mengalami lagi dah kes kes di tindih tu dan aku dah xnampak lagi benda tu. Alhamdullilah .
Tapi seminggu lepas aku kena balik, hmm tpi nnti aku cite k. Assalamualikum.
- hantar kisah anda: fiksyenshasha.com/submit
Hmmm…aneh. pergi tnya ustazlah… X leh biar sebab dah lama ko kena. Kiteorg kat sini hnya Boleh tolong baca ja. Hahaha…sbb x de ilmu² kepakaran bidang ni.
saya ada pengalaman kena tindih dan mimpi dalam mimpi tp 2level mimpi je. takde la smpai 4level mimpi dalam mimpi tu. skrg dah jarang sgt kena tindih. tp kalau nak elak dari kena biasanya sy amalkan tidur mengiring ke kanan. klu tidur terlentang mmg mudah kena, haha.
itu macam cerita Inception je, mimpi dalam mimpi dalam mimpi dalam mimpi
lucid dream tu..susah nak dapat lucid dream ni..
you aware that you in dream..control your heartbeat and try to control it sure you can be the powerful one in your own dream..then tukarkan mimpi tu jadi mimpi lain as what you want..
Lucid dream is a totally different thing (saya selalu ada lucid dream, bangun dalam mimpi tapi tau saya tengah mimpi). This is definitely a sleep paralysis. Even scientists sendiri tak dapat jelaskan sebab-sebab kukuh kenapa benda ni jadi tapi diorang just cakap ni ada kena mengena if you terlalu penat atau genetic. Lagipun, benda-benda ni kan memang suka mengacau kita kalau kita tengah lemah/penat. So I’m pretty sure this part la yang scientists tak dpt explain.
Sy pn pernah kena tindih & mimpi dlm mimpi. Lwn pny lawan smpai tjaga n jatuh katil. Tp masih x boleh bergerak. Rupa-rupanya masih dlm mimpi lg, kena lwn lg. Bila tjaga lg, elok2 je atas tilam. Selalunya sblm jd mcm ni mesti rasa sgt2 mengantuk & x sempat abis baca doa dh terlelap
Pengalaman sy dgn awak hampir sama. Sy start kene sleep paralysis (lucid dream included, but rarely happens) ni dr umur 14 tahun sampai lah sekarang sy umur 29 thn. Rasa kene cekik, tak boleh bergerak, kene angkat, mimpi dlm mimpi, rse ade org sergah kt telinga, bunyi bising yg bingit dan bnyk lagi smpi x ingt.
Secara scientific nya, sleep paralysis ni jadi bila otak kite masih “on”, tapi badan kite dh “off”. That is why one of the reason kite kene sleep paralysis bile kite btl2 penat dan bnyk berfikir. Berlawanan pula dgn sleep walking dimana otak kite dh “off”, tp badan kita masih “on”. Sebab tu jadinya sleepwalking.
Anyway these are what I do when I get sleep paralysis
1. Don’t panic. Cakap memang senang. Tapi serious jgn panic bile kene sleep paralysis. Sy pun amek masa berthn2 utk jgn panic bile kene sleep paralysis.
2. Baca ayat pendinding walaupun dlm hati (sebab lidah pun kene kunci mase ni). It helps. Sebab walaupun ade scientific explanation psl sleep paralysis ni, sbg org Islam I am not ruling out gangguan dr jin dan syaitan.
3. Kadang2 kalau sy “rajin”, sy akan lawan. Try gerak kan bibir or jari pastu baru boleh lepas dr sleep paralysis.
4. Sekarang ni sebab dh lali, sy jd “malas” nk lawan sleep paralysis. Sy layan kan aje. Maksudnya bile jadi saya tenang, baca dalam hati ayat2 pendinding sekusyuk yg boleh. Kadang2 makin kuat sleep paralysis/tindihan, tp sy teruskan tenang dan kusyuk membaca dalam hati. Selalunye, die akan slowly hilang dan sy automatically boleh tidur lena.
Dalam bnyk2 sleep paralysis yg sy kene, sy tak nafikan mmg ada antaranye adalah gangguan. Tapi sy anggap itu sebagai peringatan utk diri sendiri supaya jgn lalai dan selalu ingt/bergantung pada Allah. Sy harap perkongsian pengalaman sy ni membantu sedikit sebnyk. Semoga kita semua sentiasa berada dalam lindungan Allah.
u ni hebatlah sis, paling lama jugak bertahan, sy pun prnah kena, tapi tu pun dua tahun berturut-turut je, sy ada jugak buat mcam awk kata tu dulu, sy just tak panic and hadap je, macam dlam cerita kat atas, sebab dah lali hoho kbye
Asal mimpi aku macam dekat sama je cuma aku x sesak nafas tapi kalau dulu kuat bermimpi dalam mimpi dia macam time mimpi kau dekat satu tempat and kau tak terjaga dalam mimpi lagi but kalau kau berpusing lihat keliling dalam mimpi tu dia akan macam kau terus pergi tempat lain but still dalam mimpi lagi
Aku dulu selalu jugak kena tindih….tapi takdak la sampai mimpi….mula² dia nak tindih tu telinga aku jadi berdesing….tiba² aku rasa benda hempap aku…..memang berat gila….nak bergerak tak boleh lansung….aku rasa aku tengah jerit….tapi jerit macam takdak suara….last² aku jerit ALLAHHUAKBAR secara tiba² boleh bangun….dulu sebelum kawen memang kerap kena….tapi salah aku jugak kot malam² balik lewat….baru² kawen kena jugak tapi jarang² dah….sekarang alhamdulillah dah tak kena lagi….aku pun jarang keluar malam….kalau keluar pun balik sebelum pukul 12.
Tapi pelik jugak cik kak kita siap mimpi dalam mimpi lagi….umpama mimpi dalam mimpi lagi.
wah..x pernah lg jd kat aq mimpi dalam mimpi ni
petua nenek saya kata kalau kena tindih, cuba gerakkan ibu jari kaki kanan atau kiri sambil azan dalam hati
this is just my one cent opinion.. saya rasa yg awak kena ni mmg betol kena tindih,, saya x rasa yg ni sleep paralyse.. sbb awak sampai nmpk pnampakan yg tindih awak tu sgala bagai.. kalu sleep paralyse ni dia cuma berkaitan dgn keadaan badan or minda kita yg mgkin terlalu penat… saya penah kena sleep paralyse nii,, mmg kita akan nmpk mcm2 yg mcm real and really kita x boleh gerak badan, tapi yg tu just halusinasi or mimpi kita jee.. and just another info,, sleep paralyse yg masa bru nak tido pnya kita boleh try control yee,, sbb saya bnyk kali saya nak tkena sleep paralyse masa saya dah lali nak tido but then i felt like my body is going to be locked down,, cepat2 saya gerakkan jari2 saya.. lps tu ubah posisi tido.. sleep paralyse yg masa tgh tido tu saya rasa x boleh buat apa,, just try jgk gerak2 jari je la… ni cuma sedikit pendapat dan perkongsian dari saya..