Assalam warga FS sekalian. Terima kasih buat admin yang sudi menguploadkan kisah ni. Dukacita dimaklumkan dalam episod kali ni takde Ryan Gosling ataupun Emma Stone. Yang ada cuma aku yang tak berapa nak lawa ni dengan kawan aku, Laila. Aku cakap awal-awal yang aku memang tak suka si Laila ni. Bukan sebab jealous dia ada iras-iras Mira Filzah ke apa, tapi sebab mulut dia ni celupar dan suka cakap lepas.
Harap muka je cantik. Kalau pergi makan kat kedai or restoran, kena cari yang betul-betul sedap, baru bawak dia. Kalau tak memang kena laser lah owner kedai makan tu. Kadang-kadang sampai nak heret dia balik, sebab malu dengan customers lain bila mereka pandang semacam je group kami ni.
Bila dah habis zaman kolej, aku sebolehnya mengelak daripada si Laila ni especially dalam whatsapps group. Tapi ada satu hari tu, aku dapat mesej personal dari dia ajak jumpa. Aku berat hati nak pergi tapi disebabkan mesej dia bernada merayu macam tu, aku pun pergilah. Bila jumpa dia, aku sumpah terkejut. Dia still ada rupa Mira Filzah tapi macam Mira Filzah berlakon cerita zombie. Pucat lesi dan kurus kering. Daripada berat hati, terus jadi simpati. Time ni kami baru habis belajar dalam dua bulan macam tu.
“Lai, apasal kau… lain sangat ni?”
“Aku ada niat yang nak ditunaikan, Stel,” dia jawab lemah lembut sangat. Macam gadis melayu terakhir. Tak macam Laila yang garang dan hyper yang aku kenal dulu.
“Apa kata kita order makanan dulu?” kata aku cuba untuk meringankan topik perbualan dulu. Sebab situasi pertemuan tu macam heavy dan serius. Tapi Laila pandang aku sedih semacam. Alamak, aku salah cakap ke?
“Takpelah, Stel. Aku tak lalu nak makan,” balas Laila. Dia menundukkan kepala. Cuba untuk hilangkan rasa awkward, aku pun orderlah spagethi bolognese satu. Lepas waiter dah pergi, Laila pun angkat kepala dia balik. Dia tak order even air sekalipun.
“Aku sebenarnya ajak kau datang sini sebab nak minta maaf dengan kau. Atas semua kesalahan yang aku pernah buat dulu.”
Terkejut aku. Nasib baik spagethi belum sampai. Kalau tak sia-sia je mati tercekik. Aku jadi ragu-ragu. Kenapa tiba-tiba? Out of nowhere?
“Kau dah kenapa ni Laila? Cuba cerita betul-betul. Apa yang dah jadi ni? Kau ada kanser ke?” Risau pulak aku. Dah macam drama TV. Lama Laila pandang aku sebelum dia mulakan cerita dia. Cerita dia dan lalat.
Kisah Laila
Pagi tu, aku bangun macam biasa. Dah sebulan aku kerja part time as cashier dekat supermarket area rumah aku. Tengah busy bersiap, tiba-tiba aku terbau something yang busuk. Macam bau makanan basi. Hampir nak loya tekak aku. Tapi puncanya tak tau dari mana. Puas aku check merata-rata kat bilik aku tapi takde pun.
Aku terus keluar dari bilik dan nampak mak aku tengah hidangkan breakfast kat meja makan. Bau busuk yang tadi tu semakin kuat apabila aku menghampiri makanan. Macam berlegar-legar kat dining room tu.
“Mak hidang makanan basi ke?” tanya aku selamba.
“Eh basi apanya baru masak,” balas mak aku pulak. Tanpa menjawab apa-apa, aku pun duduk untuk makan. Baru sesudu nasi goreng ikan masin masuk ke mulut, aku luahkan balik.
“Basi lah mak,” marah aku. Melekat rasa basi pada lidah.
“Basi apanya Laila? Panas lagi kot,” marah mak aku balik. Malas nak bertengkar mulut, aku angkut beg sandang dan terus naik motor. Tak salam langsung mak. Kononnya merajuklah tu.
Tengah on the way nak ke supermarket tu, aku perasan ada beberapa ekor lalat duk hinggap kat visor helmet aku.
Elok je melekap kat situ macam kena gam. Bila dah sampai supermarket, sekali lagi bau busuk menerpa hidung. Kali ni macam bau bangkai. Busuk yang amat sangat. Aku tengok sekeliling takde nampak pun binatang mati ke apa.
Aku jadi bertambah pelik. Nak kata bau hanyir ikan ataupun ayam daripada supermarket, takdelah pulak nampak lori ayam atau ikan kat depan ni. Kat bahagian depan tempat ikan dan ayam dipamerkan pun masih kosong. Maknanya stok hari ni belum sampai lagi. Dalam melayan keanehan tu, aku terus pergi ke belakang sebab kat situ ada rak untuk pekerja letak barang-barang peribadi. Bila aku letak je helmet aku, terus dengar bunyi buzzing yang kuat. Bunyi lalat bukan lebah tau. Bingit betul.
Macam berparti pulak. Hari lalat sedunia ke apa ni? Tak tahan dengar bunyi yang bising, aku cepat-cepat keluar dari situ. Bertembung pulak dengan Kak Mah, store manager supermarket tu.
“Kau kenapa Laila?” Tanya dia bila nampak aku tengah menepis-nepis lalat di sekeliling kami.
“Banyak lalat lah kat belakang tu Kak Mah. Takde orang bersihkan ke?” bebel aku.
“Ye ke?” tanya Kak Mah sambil kakinya melangkah ke belakang untuk memeriksa aduan aku. Sekali lagi hidung aku menangkap bau busuk yang teramat. Macam bau najis manusia. Buwekk! Aku terus lari ke toilet, tak tahan loya.
Beberapa kali aku basuh muka aku kat singki toilet. Sempat menjeling cermin, aku nampak ada dua tiga ekor lalat tengah berlegar-legar kat sekeliling aku. Aku cuba menepis tapi lalat-lalat tu keliling aku macam aku ni magnet lalat pulak. Aku mula bengang. Dah menepis- nepis macam pakar kungfu pun still tak berkesan.
“Laila!” panggil Kak Mah dari luar pintu. Terkejut aku. Nasib baik tak ada history heart attack sebelum ni. Kalau tak, tamat riwayat je dalam toilet tu. Aku buka pintu perlahan-lahan dan tengok Kak Mah dah bercekak pinggang. “Mana ada lalat kat belakang tu.”
Aku terdiam. Bukan sebab aku takut dengan Kak Mah, tapi sebab aku nampak ada dua tiga ekor lalat melekap kat muka dia.
Elok je landing kat pipi dia secara berjemaah. Spontan tangan aku cepat menampar pipi Kak Mah untuk membunuh lalat-lalat tersebut.
“Hoi!” Kak Mah sedikit menyinga. Dia mengurut-ngurut pipinya. Kuat jugak aku tampar tadi rupanya.
“Ada lalat tadi. Kak Mah tak nampak ke ni?” kataku sambil menunjukkan empat lima yang berterbangan mengelilingi kami. Makin bertambah pulak lalat ni. Pesta apakah ini?
“Kau okay ke ni Laila?” Reaksi Kak Mah bertukar. Daripada marah kepada hairan. Aku pelik. Punyalah bingit lalat-lalat ni memekak sekeliling kami, takkanlah dia tak perasan. Hampa dengan reaksi yang diberi, aku menggeleng kepala sebelum berjalan ke kaunter cashier dengan harapan dapat menjauhi persekitaran yang dihurungi lalat tersebut. Malangnya, hajat tak kesampaian. Kumpulan lalat tersebut mengekori aku macam semut berjumpa gula. Makin lama makin banyak.
Tiba di kaunter, ada beberapa customers sedang beratur. Abaikan je lah lalat-lalat ni. Aku nak bekerja kot. Tengah-tengah aku scan barcode sepaket biskut, tiba-tiba keluar lalat dengan banyak daripada plastik biskut tu. Seolah-olah macam mereka dah lama mendiami paket tu. Secara automatik, aku mencampakkan bungkusan tersebut. Pelanggan yang membeli memandang aku aneh. Aku mengalihkan mata daripada bungkusan biskut tadi kepada dia untuk menjelaskan situasi tetapi lidah aku kelu tiba-tiba. Sebab di depan mata aku sekarang bukan pelanggan tadi sebaliknya cuma manusia yang dikerumuni lalat. Bila aku menoleh ke customer yang beratur kat belakang, mereka semua dipenuhi lalat seluruh badan.
Aku menjerit ketakutan bila lalat-lalat yang ada pada tubuh badan pelanggan tu cuba menyerang aku. Dah cuba menepis dengan semua tenaga yang ada tapi tak berjaya. Aku dapat rasa macam ada lalat yang masuk ke dalam celah-celah baju, telinga, mulut dan mata aku. Lebih parah apabila aku dapat rasa ada merayap kat bawah kulit aku. Aku menangis sambil menggaru-garu kulit. Aku perasan beberapa orang pelanggan nampak cemas dan cuba untuk beredar. Tapi aku tak boleh buat apa-apa. Bila aku nak bercakap, aku rasa macam ada sesuatu di tekak aku. Sesuatu yang seolah-olah merayap mencari jalan keluar.
Akhirnya, aku balik rumah. Ambik MC satu hari. Aku ingat lepas tidur sekejap selesailah masalah tu. Tapi rupanya tak. Malam tu, aku sekali lagi tak dapat menjamah makanan. Parents aku mula risau. Dia orang nak bawa aku pergi hospital untuk check up. Tapi disebabkan dah malam, aku minta supaya tangguhkan hasrat mereka tu esok je. Sebab aku penat sangat. Dengan takde makanan yang masuk dalam badan, aku rasa lemah semacam je. Kesudahannya aku tidur awal untuk hilangkan penat tapi lalat-lalat tu seakan-akan mengekori aku. Even masuk dalam mimpi aku.
Aku still ingat lagi mimpi ngeri tu sampai sekarang. Dalam mimpi tu, aku terjaga di dalam liang lahad. Aku dengar macam ada suara-suara orang bercakap dari atas permukaan kubur tersebut. Tapi aku tak dapat tangkap butir bicara mereka. Aku cuba untuk bangun minta tolong tapi tak berjaya. Badan aku macam dah melekat kat lantai tanah tu. Aku cuba menjerit tapi setiap kali aku bukak mulut, sekumpulan lalat akan keluar dari mulut aku.
Srap! Aku terasa tanah di muka ku. Aku memandang ke atas dan nampak seorang lelaki tua sedang menurunkan tanah dari cangkul. Aku cuba menjerit untuk bagitau dia yang aku ada kat dalam tu, jangan tanam aku. Aku hidup lagi. Tapi semuanya sia-sia. Suara aku tak keluar. Lalat yang semakin banyak. Sampai memenuhi ruang muka aku. Bila lalat-lalat tu cuba untuk masuk kembali melalui mata aku, aku terjaga dari tidur. Berpeluh-peluh sedangkan kipas pusing tahap 5 kot. Aku mencapai botol air kosong kat sebelah katil dan cuba untuk minum tapi tak jadi bila rasa ada sesuatu kat bawah lidah. Aku tarik keluar benda yang ada di situ. Bangkai seekor lalat. Air mata aku dah laju mengalir. Kenapa dengan aku ni? Tanpa berlengah, aku berlari ke bilik mak dan ayah aku untuk meminta bantuan.
“Itu hari pertama, Stel. Lepas tu, aku nampak lalat kat mana-mana. Aku sampai tak lalu makan dah. Setiap kali aku makan, rasa makanan tu basi. Sekarang ni aku cuma makan sikit untuk energy. Sehari boleh dua tiga sudu je. Aku cuma boleh minum air masak je. Tu pun kadang-kadang dalam cawan tu penuh lalat. Macam yang kau tengah minum sekarang ni.”
Gulp! Aku cepat-cepat tolak teh ais aku ke tepi. Hilang pulak selera aku. Time tu jugaklah spagheti bolognese aku sampai. Aku pandang Laila, dia dah menekup mulut dan hidung. Macam terbau benda yang busuk dan meloyakan. Tak sampai hati pulak nak makan depan dia. Aku tolak jugak spagethi aku ke tepi. Nampaknya aku makan time Laila balik nantilah.
“Kau takde jumpa orang untuk berubat ke?”
“Ada Stel. Sebab tulah aku jumpa dengan kau sekarang.”
Hah? Aku ternganga sikit. Aku ni memanglah tak suka dia tapi takdelah sampai tahap menghantar benda-benda tak baik kat orang.
“Aku tak buat lah, Lai. Aku ni takdelah jahat sampai macam tu sekali,” balasku sedikit kecik hati.
“Bukanlah Stel. Aku tak tuduh kau pun. Aku tak tau pun sape yang buat. Pak cik yang mengubat aku tu tak nak bagitau. Dia suggest kan supaya aku pergi minta maaf dengan sesiapa yang aku pernah kenal atau yang aku rasa pernah sakitkan hati. Kata pak cik tu, ada benda yang aku cakap buat orang tu sentap sangat, ”jawab Laila sambil tersenyum lemah. Lega kejap aku. Cuak jugak aku tadi. Tapi aku tengok Laila nampak ikhlas sangat untuk berubah.
“Aku harap kau berjayalah dengan misi kau,” ucap aku.
“Terima kasih, Stel. Kau maafkan aku kan?”
Aku mengangguk sebelum dia meminta diri untuk pergi. Dalam perjalanan dia keluar tu, aku nampak dari kejauhan tangan dia gigih menepis-nepis angin. Akhirnya, dia macam surrender dan terus berjalan. Aku harap sangat kalau orang yang buat Laila tu terbaca kisah ni, hentikanlah. Dia memang dah menyesal tu.
Pengajaran untuk kita semua pulak, jaga-jagalah mulut. Sebab lidah tu memang lagi tajam dari pisau.
- hantar kisah anda: fiksyenshasha.com/submit
Allahu…. MG pun kena jaga mulut la lepas2 ni
cerita pasal LALAT je ke lol
sihir lalat
kesian plak aku baca kisah laila ni…moga dia boleh sembuh sediakala….persoalannya sekarang spegethi tu ko makan x stel
Makanler sampai abis…
Kan die tggu Laila balik dlu…
yela x ajak pun kita makan…tu yang tanya balik….hahahaha
Klu ngajak kita, lalat mmg x dtg dah…
Sbb ade LANGAU bapak besor menyibok2 nk mknn pree…
Hahahahahaa…
hahahaha kadang rasa mcm nak geget2 je nama kak yulie ni kan
Hahahahajajaja
Kesiannyee laila.
Agknye die penah terlaser owner kedai pastu ade yg bengang amik lebihan mknn+minuman die then kenakan die…
Iyelah…sound kedai mkn maunye tercabar tokey tu…
Menjatuhkan reputasi die kot…
Akk pon patern straight forward…
Tp dlm konteks msh menjage maruah dan airmuke org especially kedai mkn…
Iyelah…selera org lelain…
Tak sedap kat tekak kita, sedap kat tekak org…
Lg pon bab mkn ni selalunye mcm hukum karma…
Sllunye org yg suke membazir mknn mmg akn selalu ditakdirkan dgn pengalaman horror berkaitan mknn ni…
Wallahualam…
kak jom makan kat senibong….
Korunk nk g mkn kat senibong jgn lupa ajak kite.. Hahahah
Joommm…!!!
Kita buat reunion Pengkomen FS kat Senibong…!!!!
Hehehehehe…
aaa jom jom….pastu kita share cite kat situ
eh eh hakak pon join tau makan kt senibong…
* nak join
Sama macam kisah Friend Request tak silap. Yang lelaki tu kena “Sihir Pocong” tu,masuk waktu malam aja semua jadi pocong. Seram.
Ada tak link cerita tu?
Ya Allah…kesianlah pula. Tu la kerana mulut badan binasa… Terlajak perahu boleh mundur…terlajak kata badan binasa
Kesian pulak laila nie..btol tu z,kerana mulut badan binasa…
kesian memang kesian, kawan2 dia tolong doakan dia. sbb doa org yg sayangkan dia lain. doa dari hati, tak macam kami yg tak kenal ni.
Kesian laila..maybe ada yang marah sebab mulut dia yang terlalu laser tu..
nak marathon story dari stella walaupun dah pernah baca
Seeloknya kalau kita rasa tak puas hati jgn la ckp belakang terus huha² dgn member² semeja, pelan² jumpa in cas ckp la kat la depa elok², semua benda ni boleh bawak bincang..hal makan je