Tujuh Belaan Mak Ngah

Terima kasih admin budiman kerana sudi share kisah ini. Kisah benar ni terjadi masa aku kanak-kanak. Aku tinggal di kampung Pinang. Rumah aku ni berdekatan dengan rumah bapa saudara aku. Yang aku nak ceritakan di sini adalah tentang isteri bapa saudara aku tu… Mak Ngah.

Ceritanya begini, semua penghuni kampung Pinang dah tahu tentang kegiatan mak saudara aku. Aku namakan mak saudara aku tu mak Ngah. Mak Ngah ni suka membela. Selain ayam dan itik, dia ada membela ‘khadam’. Bukan sekor khadam dia. Ada lebih dari tujuh ekor. Hantu raya, polong, bajang, pelesit… you name it. Memang banyak stok khadam dia. Kitorang sekeluarga memang dah tahu perangai dia. Cuma pak Ngah aku dengan anak-anak dia je yang buat-buat tak tau perangai mak Ngah ni. Aku kesian dekat pak Nagah aku tu, dia orang kuat masjid. Tapi bila masuk bab bini dia, dia lemah. Kalah. Mengikut kata bini je.

Korang mesti nak tahu, macam mana aku sekeluarga tahu perangai membela mak Ngah, kan Begini, mak Ngah aku ni memang dia tak suka bergaul dengan sesiapa pun. Dia jenis duduk dalam rumah. Keliling rumah dia penuh dengan pokok buah-buahan. Rumah dia pun sentiasa gelap sebab terlindung dengan pokok. Pokok-pokok merimbun tu subur dengan buah-buah sentiasa lebat menjadi.Tapi, jangan ada sesapa pun pergi ambik buah-buahan tu. Nak dijadikan cerita, ada anak jiran ni ambik buah tu dan makan je. Malam tu anak jiran aku ni dah meracau-racau dengan sakit perut memulas-mulas. Menangis tak henti. Sampailah ayah dia bawak dia jumpa seorang ustaz. Ustaz pun soal siasatlah, tanya makan apa dan ambil di mana. Bila sebut je ambil dekat pokok mak Ngah, barulah ustaz bagitahu yang mak Ngah ada hantar ‘benda’ menyakat. Sebenarnya, semua pokok buah-buahan tu ada penjaganya. Tak boleh ambil sebarangan. Walaupun buah tu gugur, tetap tak boleh diambil. Dah ramai yang kena macam anak jiran aku ni rupanya. Sampai ada yang membulat perut tiba-tiba kembung, benda tu buat.

Ada satu malam pulak, abang aku keluar tengok midnight movie. Dia balik pun dah lewat. Tiba-tiba, dia nampak macam mak Ngah keluar ikut pintu belakang rumah dia. Abang aku ni jenis berani sikit. Dia pergi mengintai mak Ngah dekat belakang pokok koko. Mak Ngah bawak lilin dan ada sepinggan pulut kuning, bertih jagung dengan telur ayam. Mak Ngah memang tak perasan abang aku mengintai. Perlahan-lahan mak Ngah letak pinggan tu bawah reban ayam. Lepas tu dia masuk balik dalam rumah. Abang aku macam tak puas hati, dia tunggu lagi nak tengok. Selang beberapa minit, mak Ngah keluar balik. Dia pergi dekat reban, dia tarik pinggan. Dah kosong! Telur pun dah kosong. Dalam samar-samar cahaya lilin tu, abang aku kata mak Ngah senyum sambil cakap, “sedap ya?” Langsung abang aku tiba-tiba rasa seram yang amat. Elok saja mak Ngah masuk dalam rumah, terus abang aku kelam kabut balik rumah. Abang aku bagitahu dekat mak, takkanlah ayam mak Ngah makan pulut kuning? Tengah malam buta pulak tu.

Satu petang hari lain pulak, abang aku ni suka main sembunyi-sembunyi. Masa tu dah dekat nak Maghrib pun. Dia pegi sembunyi dekat area rumah mak Ngah. Masa nak sembunyi tu, dia terbongkok-bongkok lalu tepi tingkap rumah mak Ngah. Langsung dia bersandar sekejap dekat situ. Tiba-tiba dari tingkap rumah mah Ngah tu keluar satu tangan berbulu kasar. Bak kata abang aku, tangan tu sebijik macam tangan orang utan. Cumanya, tangan tu besar dan berkuku tajam. Cabut lari terus abang aku. Pucat-pucat balik rumah. Sampai mak aku kena buat air tawar nak pulihkan semangat dia.

Paling teruk kena, kakak aku sendiri. Kakak aku ni sebaya dengan anak mak Ngah yang bongsu. Ditakdirkan masa SPM, kakak aku dapat keputusan paling cemerlang dalam daerah. Dia dapat anugerah khas. Satu pagi, kakak aku ni nak pergi sekolah. Tapi aku terkejut sebab dia pakai kain je. Baju, tudung semua dia tak pakai. Aku pun panggil mak aku. Mak aku tanya kakak aku, “hang nak pergi mana pakai lagu ni?”
Kak aku kata, “saya nak balik rumah mak.”
“Ni, aku ni mak hang. Mak mana pulak yang hang nak pergi?”
“Saya nak balik rumah tu,” kakak aku tunjuk arah rumah mak Ngah. Terus mak aku beristghifar panjang.
Mak kata, kakak aku dah kena dah. Mak Abah aku sampai pergi menghadap mak Ngah tanya apa yang dia dah buat dekat kakak aku. Mak Ngah tak mengaku. Dia kata dia tak buat apa-apa pun. Dia kata kak aku tu gila. Enam bulan mak abah aku berubat kakak aku. Enam bulan juga kak aku jadi macam orang gila. Sekejap menangis, sekejap ketawa. Puas berubat, akhirnya dengan izin Allah kakak aku sembuh. Ustaz yang tolong famili aku tu kata, memang mak Ngah tu buat kakak aku jadi gila, sebab dia dengki tengok kakak aku pandai, anak dia tak. Busuk sungguh hati mak Ngah aku ni. Korang kalau tengok muka mak Ngah, dia takkan pandang mata kita bila kita bercakap dengan dia. Betullah orang kata, kalau nak tahu orang tu ada ilmu hitam, bila bercakap, dia tak boleh pandang mata kita.

Bukan setakat kakak aku dia bagi jadi gila. Sepupu lelaki sebaya aku pun kena jugak dengan mak Ngah. Sepupu aku ni sekelas dengan aku. Satu hari tu dia mengamuk dalam kelas, lari ke hujung padang. Start dari haritu, dia jadi histeria. Hampir hari-hari dia kena. Mengamuk sakan! Rumah sepupu aku ni betul-betul di belakang rumah mak Ngah. Dipendekkan cerita, ustaz yang mengubat sepupu aku tu kata, mak Ngah buat sepupu aku jadi gila sebab dia benci sepupu aku tu. Sepupu aku tu memang nakal, dan dia suka menyakat cucu mak Ngah. Jadinya, mak Ngah aku tak suka. Lama jugak sepupu aku ni sakit. Sampai kurus badan dia yang montel tu.

Macam-macam hal dalam kampung aku tu jadinya. Anak-anak dara kena usik jadi histeria, pengantin nak kawin pun kena kacau, yang nak bersalin pun kena, budak kecil menangis malam tak henti-henti, sakit meracau-racau. Pendek kata, Mak Ngah aku ni memang spesis yang tak boleh orang lain lebih daripada dia. Dia dengki.

Abang aku pernah cerita, ada satu petang, dia pergi memancing dekat bendang. Dia punyalah puas memancing, tak dapat-dapat ikan. Kalau dapat pun, anak ikan je. Tiba-tiba dah nak senja dia nampak Mak Ngah datang bawak bakul. Abang aku dah siap baca ayat pendinding dah. Dia tak tegur pun mak Ngah. Dia nampak mak Ngah masuk dalam hutan belukar. Abang aku kata, dalam hutan tu ada parit. Boleh memancing, tapi dia tak berani nak pergi situ. Selang beberapa minit, mak Ngah keluar dari situ. Abang aku macam tak percaya tengok bakul mak Ngah tu dah penuh dengan ikan. Hairan sungguh, batang pancing tak ada, jala pun tak ada, tahu-tahu dia bawa keluar sebakul ikan.

Memang heboh dah cerita mak Ngah membela di kampung. Semua orang percaya kecuali arwah makcik aku yang sorang ni. Dia selalu kata dekat mak aku, tak baik buruk sangka dekat orang. Fitnah berdosa. Makcik aku ni orang kuat agama, belajar di sekolah pondok. So, dia pun bukan calang-calang orangnya. Ilmu penuh di dada. Mak aku pulak, bila makcik dah tak nak percaya, dia buat tak kisah sajalah. Satu hari di pekan, makcik aku baru sampai dekat stesen bas. Dia dalam perjalanan nak ke rumah aku. Masa tu tengahari rembang. Sambil dia menunggu bas, dia pun tengoklah orang-orang yang lalu-lalang dekat situ. Sampailah tiba-tiba dia terpandangkan satu susuk tubuh manusia yang pelik tengah melintas jalan. Dari jauh makcik aku nampak manusia ni lain daripada yang lain sebab?Sebabnya kepala manusia tu penuh dengan ular melingkar meliuk-lintuk macam medusa! Terkejut sungguh makcik aku kata. Seumur hidup dia tak pernah nampak manusia mengerikan macam tu. Sambil di dalam hati makcik aku tu tak putus-putus baca ayat suci dan pendinding diri. Makcik aku dapat rasakan benda tak baik pada manusia medusa tu. Perlahan-lahan, si medusa tu menghampiri makcik aku dan duduk di sebelah dia. Allahuakhbar! Terkejut sungguh makcik aku bila dah dekat baru nampak wajah sebenar si medusa tu, iaitu mak Ngah aku! Mak Ngah siap tegur makcik macam tak ada apa yang berlaku. Makcik cuba mengawal diri dia dan bersembang seperti biasa. Sampai je dekat rumah aku, terus makcik cakap dekat mak aku, “Som, aku percaya dah Som. Aku dah tengok dengan mata kepala aku sendiri. Dia tu bukan manusia biasa, Som. Banyak ‘benda’ dia pakai. Semoga Allah lindungi keluarga hang dengan anak-anak hang. Hati-hatilah selalu.”

Kemuncak cerita Mak Ngah adalah apabila penduduk kampung dan ahli-ahli masjid ambil keputusan untuk halau mak Ngah sekeluarga dari kampung. Tapi, semua duduk berbincang elok-elok. Mak Ngah dengan suami dan anak-anak dia terpaksa akur sebab orang-orang kampung dah tak tahan lagi dengan perangai hati busuk mak Ngah. Aku kesian dekat pak Ngah. Aku tahu pak Ngah dengan anak-anak dia sedih. Anak-anak pak Ngah pun semua baik. Pak Ngah malu… tapi dia tak boleh kawal bini dia. Dia sendiri orang kampung kata dah kena guna-guna oleh mak Ngah. Menangis pak Ngah bila terpaksa tinggalkan kampung halaman. Mak Ngah kata, dia akan pindah dan berjanji akan bawa semua khadam dia. Antara syarat yang dia kena ikut, belaan dia semua dia kena angkut dan hasil pokok buah-buahan dia semua orang boleh makan, tanpa was-was. Jangan tinggal barang seekor pun belaan dia, termasuk ayam dan itik. Jangan sampai orang kampung kena lagi dengan Mak Ngah. Hari yang Mak Ngah pindah tu juga, orang kampung upah jentolak datang robohkan rumah dia. Sedih… tapi silap mak Ngah jugak sampai jadi macam tu.

Kata mak, Mak Ngah sebenarnya mewarisi khadam-khadam arwah mak dia. Masa arwah mak kepada Mak Ngah nak meninggal, tiap-tiap malam arwah terpekik terlolong. Satu kampung boleh dengar dia menjerit sakit. Tapi tak ada yang berani nak tolong. Sampailah ke akhir hayatnya, ada anak dia yang kena ambil belaan tersebut. Barulah mak kepada Mak Ngah boleh pergi dengan aman. Mak kata, hari yang dia meninggal tu, sampai kena buka bumbung rumah sekeping. Dahsyat betul permainan syaitan.

Mak Ngah pun sebenarnya dah lama meninggal dunia. Begitu juga mak dan abah aku. Aku pun tak tahu macam mana Mak Ngah meninggal dan di mana dia meninggal. Tapi, masa Pak Ngah aku meninggal, arwah abah cakap tak ada sesiapa pun yang pergi rumah dia. Nak melawat jenazah pun semua takut. Semua tunggu di masjid saja untuk solat jenazah. Kesian arwah pak Ngah. Semoga roh semuanya diampuni Allah dan ditempatkan dalam golongan orang-orang yang beriman.

Terima kasih kerana sudi membaca.

Kongsi kisah anda: fiksyenshasha.com/submit

Fidd

197 comments

  1. alfatihah… kesian pada arwah pak ngah.. kerana sayang dia terima seadanya…. moga Allah mencucuri rahmat keatas roh mereka…

  2. Nauzubillahuminzallik…
    Mgkn niat asal makngah amik belaan tu semua sbb kesiankan emaknya dan nk memudahkan kepergiannya…
    Tapi yg jd masalah bila makngah mula selesa dgn bantuan khadam tu semua dan mula memudaratkan orang2 sekelilingnya…

    Pasal pakngah tu mcm yg akk fikirkan pon gamaknye die dh kena mandrem sbb tu die just ikooottt jer cakap makngah dan xleh nampak semua perbuatan buruk tu…

    Semoga makngah sempat bertaubat di akhir usianya…
    Aamiin…

  3. aku tak baca lagi cerita ni.nanti2 lah baca sebab aku rasa malas sangat nak baca entah knapa
    komen aku nie komen berkaitan dengan cerita jugak kan? #jangankecam
    InsyaAllah,kalau rajin aku baca










    Takderlah,,aku dah baca dah HAHA

          1. TIDAKKK !!! tolong tolong ada perogol

            ~aku bukan lesbian okey??? huhuhu. taknak2. ko pegi cari sama mcm ko. huhu

          2. TOLONGGGG ADA PEROGOLLLL

            call polis.

            bye! kikiki

            yeke ko laki? bukti? laki apa letak nama grim repeat?? pondan ke? huhu ???

          3. yelah. lelaki malaya ke? harimau malaya ke. ni ko letak grim repear. lainlah kalau rupa ko mcm pelakon drama goblin tu. huhuhu. ko peminat kpop ke??

          4. Yelahh nanti aku tukor ye?kahkahkah ehh aku xdak lah nak puji,tapi aku chinese look skiq,huuu aku tak mnat kpop lah,drama,variety aku mnt lah jugok,selalu tman adik perempuan aku tonton cerita kahkahkah

          5. rasa ada yg geletek hati aku. ko ke?? perasan nya ko ni. huhuhu. kalau ko mix cina. aku ni mix india. Kahkahkahkah.

          6. kaulah! perasan. huhu. aku tengok alien ko pon hijau bepetak2.

            ~ takdelah mcm priyanka chopra. mcm ruminah sidek je.

          7. Hey hijau baru engko kenai aku,dr yg biru tu kan huhuhu kamg aku tempek muka aku,nanti engko xckp tdur duk. Bayang aku je kahkahkah
            Ruminah sidek mude2 dlu cantik gak tau

          8. pooodahhhh! tak hingin aku. aku takut aku celapak lari tengok muka koo. eleh. perasan. ko tak pyhlah nk perah santan sgt. malu org tengok.

            dah, pegi masuk pedalaman balik

          9. ko duduk pedalaman ke sampai kena rembat wifi? kehsihyannnnn~

            tak kanlah ko ni tecerr kot??? tecer apa guna bahasa pon tak betul. mcm ni ke seorang pendidik?

          10. ko mengajar bahasa apa??? ko mesti dah tua kan? ticer kan dah tua. huhu. dah2lah. org tua kena tido awal. huhu

            sukati ko lah nk muncul berapa lama pon. takde kaitan dgn aku. tak muncul langsung lagi bagus. huhu. ehh ter jujur pulak. huhu

          11. Belum tua lagi medicakcak ,aku sebaya engko lah,aku guru apa?xnak gtau kat engko,kahkah eh terjujur tu ke engko nak cakap selalu la muncul aku rindu nanti kahkahkah

          12. sebaya aku? ko rasa aku berapa?? amboi koooo. mmg tidaklah aku sebaya ko. huhu

            ~cikgu pendidikan jasmani???

            ehhh. takk kose ehhhh nk rindu ko. puih. ko pegilah rindu rinduan dgn org lain.

          13. ??????? sape ko ni hahhhh? cetan mana ni???? ???????

            ko sape hahh? juri ke?

            ko geli? aku sikit lagi nk muntah hijau kuning. syuh2.

          14. dah dia je tahu berapa umur aku sebenarnya. aku syak lah dia. huhuhu

            seram dgn ko nih. dahlah. ko pegilah komen2 dgn yg lain. mana tahu, begetar tulang rusuk ko tu. huhu

          15. dah aku baca cerita juri syaitan camelia tu,mestilah aku tau engko ni kan,situ lah aku tau umur kau kahkahkah
            Xnok lah aku,asal?ko tersimpang hati kat aku ke kahkah

          16. haaaa. aku medicakkk. kan kan? apa pulak ko syak aku? kan kan kan??

            asal lak ko taknak? pegilah. asyik komen aku je.

            tolonglah~~~~ tak kose i, takde makne aku nk menyimpang dgn ko. aku bukan kenal ko pon? okey? jgn nk perasan. ???

            tangan ke bahu mata ke atas

          17. sarawak????!!!!!

            ??????????????????????????????

            betul ke ko cikgu? ko bukan kerja company construction? bukan???

          18. sorry sorry. aku kalau bab2 sarawak ni, jantung aku lemah sikit. mcm nak tecabut jantung

            baguslah kalau ko cikgu. aku ingat ko keje tu. hmm.

            kenapa ko tnya aku kenal ke tak? aku tak kenal cikgu emmet ke, helmet ke, aku tak kenal. ko salah org ni kot grim. aku bukan org yg ko cari.

            teruskan pencarian ko

          19. asal jantung engko lemah lak?kahkahkah ada pe2 ke lemah semangat?uhuhu
            Lah cikgu emmet tu selalu gak post kat fb semua org kenai ,aku gtau je bukan aku cri org kahkah asl ?nak aku ajak konke duk mnum2 nanti balik sana?

          20. aku bab2 sarawak ni je yg buat aku lemah sikit. huhu

            lahh yeke? tak tahu pulak, n malas nk ambik tahu. sebab takde kaitan dgn aku huhu

            ko ni, pikir dah melencong sgt ni. ke ko dah menyimpang dgn aku? huhuhu

          21. dah aku lemah semangat dgn sarawak. buat pe aku nk g sana? heart attack aku kalau sampai sana. huhu. takpelah, lagipon, takut pulak kalau kena ngap dgn buaya.

            nk mintak maaf sini pon boleh. tak pyh kot nk melepak besama.

          22. haa diorang sini bagi tau aku,mula2 aku xcaya,tapi dah pantang larang kan,kawan aku pn ckp memang xboleh celupar kalau ckp cmtu huhu.sebb aku pernah tercakap macamtu,tuan rumah mrh aku huhu

          23. hmmm. tapi dari gaya ko yg suka tabur dedakkk ni. mcm celupar je mulut ko. ehhhh dahla. dah pnjg sgt aku borak dgn ko benda yg tak sepatutnya. kang ko meyimpang dgn aku pulak. matilanakkkk~ kahkah!

          24. Juri lain. ko lain. huh!!!

            ko lah, asyik menyimpang dgn aku jeee. asyik nk komen2 dgn aku je. dah kenapa?? kakakaka. aku nasihatkan jangan. kang ko susah nk patah balik. kahkahkahkah!

            joke

          25. yes. two different person. two different attitudes. cewahhh! betul tak bahasa aku ticer. kikiki

            mana boleh biar, ko kenalah komen2 yg lain. kata nk bekawan? haha.

            baguslah kalau ko jalan lurus, aku seriau ko u turn balik je. huhuhu

            silalah lalu. huhuhu

          26. mmglah dorang kecam ko. dah ko tu asyik tabur dedak

            asal pulak asyik nk komen aku je? keeee ko mmg dah menyimpang dgn aku?? jgnlahh. kan aku ckp, jgn menyimpang dgn aku. huhu. ko tak kenal aku. tak kan ko menyimpang sebab aku penah letak gmbar? itu bukan aku tau. huhu.

            aku ckp je, kot2 ko menyimpang dgn aku huhu

            nama ko apa? anip ke???

          27. Kahkahkah aku tabur dedak sekali sekale je,hahaha yeke gmba yg mna?cuba ko tempek satu gmbar engko huhu
            Anip?siapa pulok tu wei?aku mnyimpang je dgn engko juri kan xdak kahkah

          28. Juri ada je.

            ko tak payahlah nk menyimpang sgt. huhu. pegi menyimpang dgn org lain. huhu. nama ko apa? saffuan? aku nk tahu nama ko je. mana tahu. aku kenal, kan?

            ko google je ruminah sidek. akulah tu.

          29. dia ada jeeee. huh!!! ???

            elehhh, taknak ckp pulak nama ko. kenapa? mesti gmbar ko ada kan? dlm fb cikgu emmet yg fofular tu kan kan kan????

          30. dia ada je. dia ada je. dia ada je!! ???

            kata tadi sama mengajar. membongakk yooo. hmm.

            yelah. sukati ko lah grim reaper. aku nk tido. penat aku tnya nama ko. pui! ingat senang aku nk tnya nama org? huhu

            bye

          31. Xda pun nama dia aku tgok,ke ada yg menyamar2 ni?kahkahkah
            nanti ada masa aku gtau lah nama aku kahkah
            Aku nak tidoq jugok kang esok ank murid aku, aku sruh hafal ckgu suka main bola,hari2 ckgu main bila dpt aku tidoq kahkah

          1. FF busy dengan bisnes teh kat seberang sana. huhu. lagipon skang dia tengah busy menuntut kuatkan lagi ilmu teh tu. huhu

          2. boleh tu boleh cikbunga. tapi mohon jgn caras bisnes dia. huhu. mintak cikbunga bukak bisnes kat kg sebelah. huhuhu

          3. oooooo rupanyaaa ko lah TJ nyaaa? ko lah TJ nasi goreng yg dorang gila2 kn sgt tu??? kirim salam singkong je????? kompom ni???

          4. hahaha..aq lah TJ original..kirim salam tok singkong je..sbb die pelanggan tetap aq..suruh die mari kedai..TJ da windu ni..aq kirim salam kt juri ngko meroyan plk nt.

          5. hahaha amboiii kooo TJ. Gurau kasar nmpakkkk? ko nmpak takni? ??? huhu

            yelah nnti aku sampaikn salam rindu peluk cium ko tu. tok penghulu pon skang dah mcm sasau dah aku tengok. dah berapa hari tak pekena nasi ko. huhu

          6. aaa..nampak2..takut nye TJ..huhuhu

            da sasau??mungkin nasi goreng kangkang aq tu da kehabisan power.suruh die dtg cepat ye.aq nk buat kan die nasi goreng lain..da lama TJ x kangkang ni.

            grim ko jgn kecam aq.

          7. sabar TJ sabar. Ko nak kangkang pon, ko jgnlah ckp sini. kang grim tabur dedak dekat ko kang. huhuhu

            dah standby nak lari

          8. kalau ikut petua lari dari hantu kita kene lari zig zag..baru grim x boleh kejar.ngko kiri.aq kanan k.

            1.2.3 lariiikkkkk..

          9. ehh ko ni biar betik? petua mana ko pakai? bukan ke kalau nak lari dari hantu, kita kena bogel? hantu nmpk kita, hantu yg lari. tak payah penat2 kita lari.

          10. erm..skg kita nak lari dari grim..kalo kita boleng ngko rasa grim lari ke atau grim yg kejar kita??ehh..penat la TJ nk explain.hahah

          11. ohhh. ckplah grim. tadi ko bagi petua lari dari hantu. haha.

            hmm, kalau boleng, aku rasa grim kejar ko dulu. sebab ko TJ. Aku perawan. hahahaha. aku rakam dari tepi je. huhu

          12. hahaha..ni la budak2 zaman skrg..ngko bkn nak selamatkan aq.ko g rakam dulu.xpe2..kalo grim kejar aq tabur la nasi goreng kangkang aq tu..kuurr..kurr..ape susah..dgn singkong menjadi xkan dgn si grim x menjadi kan..hahahaha..

            nnt hasil rakaman ngko tu blutot ke aq ye..

          13. aku tak tegamak nak kacau korang. huhu. kejap, aku clear dulu memory aku. takut rakaman pnjg sgt. huhuhu

            mohlerr kita beransur TJ, dah lewat malam ni, aku rasa ada mata2 yang memerhati ni. seram sejuk pulak ni

          14. aku dari tadi dah pakai baju. ehh ko ni, khusyuk sgt ke angin betiup sepoi2 bahasa ni?

            takpelah TJ, aku seriau nk mkn kat kedai ko. Kang menyimpang pulak aku. huhu

          15. hahaha..aq je ke yg boleng?syokk jgk..pasni TJ masuk kampung nk boleng je la..boleh pikat jejaka2 kampung.

            erm..susah btl nak umpan ngko ni..kalo tok singkong senang je..aq kenyit mata terus die ddk makan nasi goreng.

          16. pssstttt TJ, ko nk mengorat jejaka2 kampung, ko ngorat jelah. yg satu tu, satuuuu tuuuu je. yg tu ko jgn kacau ehh???

            nah, 50k, rasuah

            mmm

            jikong laki, aku gegel, hahaha. tak bekesan kalau ko kenyit mata. kalau ko boleng2, 2x aku pikir. haha

          17. hahaha..ngko x cukup sado ni grim..tu yg fening2 tu..haha..mana tah tehledi tu..aq pun da lama x jmp die..

            medicak..mana pi tehledi FF?

          18. ko siapa nak seru nama aku? Aku kenal kau ke? Rasanya baru hari ni aku nampak nama ko kat sini. Pastu tiba2 nak tanya pasal teh aku. Asal nak letak kat gerai TJ? huhu

          19. Haha..bertendang ff bertendang..ngko ni dr dlu kuat meroyan..ngko da besar ff..bile nk berubah ni??ngko lupe ke aq ni TJ..oo..dulu ngko merayu2 kt aq nak letak teh kt gerai aq..la ni bisnes da maju ngko lupekan aq..seumpama kacang lupakan kulit..ptuihh..hahaha

          20. betul ke kau ni TJ? musykil pulak aku dgn kau ni. aku rasa ko yg meroyan kot. tiba2 muncul terus cakap aku camtu huhu

            lagi satu, aku tak pernah hantar teh aku kat mana2 gerai. membongak je kejo kau~ huhu. tak malu eh? eh lupa. memang rupa macam tak tahu malu je. huhu

          21. Hahaha..da nama pun TJ.mst la aq xtau malu..kalo aq malu aq x buat ns goreng kangkang tu..hahaha..ngko bdk kecik ape tahu..ngko mesti tgh piyed kan ff..siannn..emosi x stabil le tu..xpe2 TJ paham..TJ pun penah piyed satu masa dulu..skg TJ da monopos..hahahaha

          22. eh. tak lah. aku memang macam ni dengan orang yang aku tak kenal. hm. takpe lah. ko buat je nasi goreng. tak yah sibuk dgn teh aku. huhu

            monopos eh? tak laku eh? Kesian nyaa. huhu

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *