“Kesian pengasuh” – Adik Faris Meninggal Bukan Salah Pengasuh, Tetapi Adakah Sebab Kelekaan Ibu Bapa

Semalam kita dikejutkan dengan satu berita berkenaan seorang bayi lelaki berusia sembilan bulan meninggl dunia akibat pendrahan serius di kepala disyaki didera pengasuh di Kuarters Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Manjung, dekat Ipoh, Jumaat lalu. Man gsa, Muhammad Firas Danial Muhammad Nizar menghembuskan nafas terakhir di Unit Rawatan Rapi Kanak-Kanak (PICU) Hospital Raja Permaisuri Bainun (HRPB) pada 2.49 petang.

Pada awalnya, pakar memberitahu “Firas dipindahkan ke PICU HRPB pada 2 petang hari sama (Jumaat) kerana doktor di HSM memaklumkan pembuluh dar ah di kepala mengalami pendar ahan serius dipercayai akibat gegaran kuat dan memerlukan rawatan di HRPB.

Walaubagaimanapun, keputusan bed4h siasat mendapati yang tidak ada langsung unsur pender4an mahupun kecerder4an ke atas bayi berkenaan. Ketua P0lis Daerah Manjung, Asisten Komisioner Muhammad Hanif Othman bagaimanapun memaklumkan yang pihak mereka akan terus melakukan siasatan untuk mencari punca sebenar kejadian terbabit.

Firas telah dihantar ke rumah pengasuh dalam keadaan tak sihat

Muhammad Hanif berkata kejadian berlaku apabila bayi berkenaan, Muhammad Firas Danial Muhammad Nizar dihantar ke rumah pengasuh di kuarters polis IPD Manjung dalam keadaan yang tidak sihat dan dikatakan dem am selama tiga hari.

“Dalam jagaan pengasuh, bayi itu tidak sedarkan diri. Tindakan serta merta diambil oleh pengasuh dan ibunya dengan membawa bayi itu ke Hospital Seri Manjung.

“Namun keadaan bayi itu agak krit ikal dan pihak Hospital Manjung segera merujuk serta menghantar man gsa ke Hos ital Raja Permaisuri Bainun (HRPB),” katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Berpunca akibat darah beku dalam kepala

Muhammad Hanif berkata selepas sehari berada di Unit Rawatan Rapi Hospital Ipoh, man sa menghembuskan nafas yang terakhir.

“Hasil bdah siasat yang dijalankan mendapati kem atian mangsa adalah berpunca dari pend4 rahan dalam kepala terdapat drah beku, namun, tiada sebarang unsur pendraan atau kec ederaan fizikal pada man sa,” katanya.

Muhammad Hanif berkata kes itu disiasat mengikut Seksyen 31(1) Akta Kanak-Kanak 2001.

Hasil laporan itu kemudiannya menimbulkan rasa tidak puas hati dalam kalangan netizen yang menganggap ibu bapa bayi malang terbabit seolah-olah tidak peka dengan kesihatan anak mereka dan melepaskan tanggungjawab tersebut kepada pengasuh yang tidak bersalah.

Antara komen netizen :

Dah jadi macam ni pengasuh di persalahkan..Pengasuh juga yg busuk namanya..wahai ibubapa yg hntr ank2 ke pngasuh..tlg lah peka kpd ank2 sekiranya sakit demam..jgn pikir cari duit..pikir jg nyawa ank…xsemua pngasuh berhati busuk atau jahat utk mngasuh psl duit je..

Dh agak dh.. bru hantar sebulan nk assume pengasuh.. kdg2 salah ibu bapa, cedera/sakit dari rumah lepas tu senang2 tuduh pengasuh.

Sebab tuu mase mengasuh dulu.. Aku selalu pastikan ank2 yg dihantar kerumah mesti sihat sepenuhnye.. Dan mase dtg dan blk aku akan cek kalau ada yg x kena..

Walau apa pun ,semoga rohnya dicucuri rahmat. Alfatihah buat anak syurga.

Sumber: Facebook


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *