GATAL

Assalammualaikum dan selamat sejahtera kepada semua pembaca Fiksyen Shasha. Apa yang aku ceritakan ni mungkin pada korang tak seram ke apa, tapi aku nak korang semua ambik iktibar atas apa yang aku nak kongsi ni. Cerita ni betul betul jadi kat aku sekeluarga. Angkara jiran yang mak ayah sangka kan orang dekat yang boleh tumpang susah senang.

Mak ayah aku start masuk rumah tu tahun 1989, penghujung tahun tu lahir abang sulung aku. Tahun seterusnya lahir kakak aku pulak, and mak aku melahirkan kat rumah je. Tahun 1993 mak aku lahirkan abang aku tapi ni dekat kawasan berdekatan kampung sebab mak ayah aku tolong tok aku meniaga. Sebenarnya tahun ni pun dia dah memulakan projek dia, oh rumah aku masanie adik ayah aku yang duduk, tapi apa lah lelaki bujang buat kalau tinggal sorang sorang kat rumah. Lain tak bukan tido jelah. Tahun 1996 lahir lah aku, dan 1997 lahir adik aku.

Masani aku duduk kampung, tapi budak kecik setahun jagung masatu apa je yang dia tahu. Masatu mak aku meroyan, tok aku lah cakap. Makngah mak aku yang tolong tengokkan dia, sbb makngah aku ni pun penah ada pengalaman kene meroyan ni. Paling sedih bila lahirnya adik bongsu aku, mak aku dah takde susu n kurang darah dan doc suruh buat keputusan nak simpan ke apa. Mak aku cakap takpe lah lahirkan jelah. Dia menyusu mak aku sikit je, selebihnya minum susu formula. Dia dijaga sepenuhnya kakak aku, yang masatu masih sekolah rendah.

Okay, aku pendekkan jelah ye. Tahun 2015 tak silap aku, mak, kakak, aku, dan adik perempuan aku kene gatal gatal. Gatal tu dekat tempat sulit, aku masatu diam je sbb ingatkan ke salah aku sendiri sbb tak jaga kebersihan ke apa. Kalau mak aku tahu nanti mesti dia bebel. Sekali adik aku bersuara dia cakap kenapa dia gatal gatal nie, dah lama pulak tu. Mak aku punya husnudzon sampai dia cakap sabun lah itu lah ini lah. Lepastu kakak aku cerita kat aku, and aku pon cakap the same thing. So kteorg pon decide bgtau mak pasal ni. Gatal tu bukan biasa biasa tau, aku ni masa kene time belajar. Each of 2 hours aku g toilet tuka panties, sampai satu hari aku nangis sbb tak tahan sangat. Kawan kawan aku semua tahu pasal ni, dorang sedih gila tengok aku.

Mak aku ni start tahun 1998 ke atas tu dia dah start berubat merata. Elok sekejap, nanti sakit lagi. Lepastu ayah aku ni ada kawan, wife kawan dia tu pon sakit, so dia story dengan ayah aku pasal sorang ustaz ni. So ayah aku pon ckp, nak ajak ustaz ni tengokkan mak aku sekali. Memula parents aku pergi rumah kawan ayah aku ni, lepastu ustaz tu cakap nak datang tengok rumah kami. Masatu semua ada kat rumah, abang aku yang sulung je takde sebab kerja jauh. Abang aku yang second tu baran sikit, so malam tu dia keluar lepak. Lagipun dia mcm tak percaya sangat benda benda mcmni.
Lepas je dah siap berubat tu, ustaz tu nak pagar rumah.

Terus ayah aku call abg aku suruh balik, dah balik tu dia join sekali dorang semua pagar rumah. Yang perempuan semua kat dlm rumah. Kawan ayah aku tu, laki bini ada kat rumah kteorg, dia lah saksi semua ni. Rumah aku masatu, rumah kampung ada tangga dan bawah tangga tu dorang jumpa botol kaca kecil dlm tu ada paku yang berkarat, karat teruk punya tu. Aku ni mcm tergamam sbb biasa tengok kat tv je, nie jadi depan mata. Ya Allah.. Settle tu dia duduk lah dlm rumah, pastu mak aku cakap pasal kteorg ni.

Sebenarnya mak aku kene sekali tapi sbb dia byk berubat so benda tu mcm kurang lah sikit kat dia. Ustaz tu cakap esok dia datang.
So keesokkan tu dia dtg lah, lepas maghrib and lepas je azan isyak dia ajk semua Jemaah. Dah selesai tu, dia suruh ayah aku bentangkan toto utk kami 3 beradik baring. Aku ni paling takut sbb takut nampak hantu ke apa. HAHA.. Kawan ayah aku punya wife tu yang baringkan aku, sbb mak aku sibuk ambil air lah apa utk sesi perubatan ni. Ayah aku ni ada sebelah aku, aku ni asyik angkat kepala letak atas riba ayah aku sbb aku mcm tak sdp hati (sbb kakak aku mmg ada kisah sikit pasal masuk memasuki ni, tu aku debor je). Ustaz nie suruh pejam mata sambil zikir, istighfar, masa dia dah baca tu, aku nangis. Ayah aku tukang lap airmata ku sbb aku takut gila. Semua penolong dia tu, lari kat aku ingatkan aku kene sampuk. Hahaha.

Tetiba kakak aku pulak nangis sekejap then dia gelak. Aku dlm hati dah mcm ah sudah, natang ni dah mula dah ke. Lepastu ustaz tu detect something, dia pun sembang dgn kakak aku. Sekali kakak aku cakap bahasa siam. Bilamasa jelah perempuan ni belajar speaking siam ni.

Ustaz tu tanya, siapa dia? Siapa tuan dia? Kenapa hantar kacau keluarga ni? Paling mengejutkan dia cakap nama dia (NAMA PENUH JIRAN AKU YANG WIFE NYA TU SIAP DENGAN NAMA IBU DIA). Aku rasa mcm wau, sebijik dlm tv ni. Walaupun masih menangis, sempat lagi lah fikir yang aneh aneh. Abang aku pulak nak bangun nak pergi serang rumah dia, mak aku pegang je tangan dia sbb mak aku taknak tambahkan lagi masalah. Mak aku sebak masa pujuk abg aku yang baran tu. Pung pang pung pang dorang sembang, ustaz tu tanya ada hantar apa apa tak. Dia cakap ada, satu kau dah ambil smlm. Pastu dia tunjuk lah katmana tetiba kakak aku pegang tempat aku ckp aku gatal tu. Dia cakap kat sini pon ada.

Mak aku cakap kakak aku buat serentak aku dgn kakak aku sbb dia kat tengah. Aku masatu menangis gila, sbb tak sangka weh orang sanggup buat sampai mcmtu sekali kat kteorg. Ustaz tu settlekan kakak aku, dah siap tu kteorg bangun, aku ngn adik aku terus g kat mak aku. Kakak aku still terbaring, kteorg punya takut nak dekat ngn kakak kteorg. Siap tu kteorg kene minum air daun inai, ya Rabbi aku ni inai tu pun tak pakai sbb bau dia busuk ni kene minum.

Malamtu dia tido sorang dlm bilik, sbb aku ngn adik aku nak tido ngn mak ayah aku. Last last ayah aku papah dia tido sekali dgn kteorg. Hahahaha.. Aduh kesian dia. Dua tiga hari tu gatal kteorg pun hilang, aku sampai sekarang terngiang ngiang nama dia setiap kali nampak dia kat kenduri ke mana. Oh since mak aku start berubat, dia mmg takde dtg dah. Dulu selalu dtg, nak main ngn adik aku lah. Urut mak aku lah, eeee jijik aku bila fikir. Aku tak berdendam cuma aku akan ingat sampai akhir hayat aku. Sekian kisah aku, korang nak percaya orang boleh tapi ada batasan lah. Doakan family aku dijauhkan dari hasad dengki lagi.

20 thoughts on “GATAL”

  1. Ko cerita best dah..tapi aku xfaham ke ataw ko silap tulis..ko kate tahun 2015 kot klau xsilap jdi gatal2 tu…lpas tu ko kate sejak dri 1998 mak ko dh berubat..yg sebetulnye kisah ni jadi mase 2015 ke atau tahun 1998..ke aku yg xfaham jalan cerita ni..cerita ok best..tapi ko susun mcm xbrape nk kene..huhuhuhu aku bace je la smpai aku fhm

    Reply
  2. Ko cerita best dah..tapi aku xfaham ke ataw ko silap tulis..ko kate tahun 2015 kot klau xsilap jdi gatal2 tu…lpas tu ko kate sejak dri 1998 mak ko dh berubat..yg sebetulnye kisah ni jadi mase 2015 ke atau tahun 1998..ke aku yg xfaham jalan cerita ni..cerita ok best..tapi ko susun mcm xbrape nk kene..huhuhuhu aku bace je la smpai aku fhm..huhu

    Reply
  3. Sekian kisah aku, korang nak percaya orang boleh tapi ada batasan lah. Doakan family aku dijauhkan dari hasad dengki lagi. Aaaminnnn.

    Reply
  4. Kalau ko baca balik mmg ko po. Malulah..cerita ko tu hnya bayang yg ko bygkn dlm kepala tp tu cerita ko utk mnulis mmg org tak paham skjp ke atad sekjap ke bawah.. Pembaca tak akan dpt menjiwai apa yg otam ko khayal kn dari penulisab tp kalau ada device yg boleh satukn otak ko tu ngn pembaca tk prlu lagi ko pening utk mnulis lg utk org lain paham..aku baca half cerita ko nak cuba catch up but its nothing in ur story. Maafkan saya.. Pembetulkan jalan cerita if tk dpt mnjiwai mtk tlg teman2 yg lain utk tlg pahamkan apa yg anda ceritakan ok? Tq

    Reply
  5. “Cara penulisan ikut cara bercakap”, ibarat kau bercakap kau tulis. Tunggang terbalik, cerita best, lain kali susun perkataan, tatabahasa elok elok, kemudian rangkumkan dalam perenggan. #CikguBM

    Reply
    • Betul! Setuju! Benda yang sama aku nak komen. Menulis dan bercakap tu lain. Kalau bercakap, walaupun ayat tak tersusun, tapi kita masih boleh faham sbb ada intonasi dan jeda. Tapi bila menulis, kau kenalah susun ayat. Ada objek, subjek dan predikat. Basic sangat benda ni… Jagan balas komen aku dan cakap; ala bukan nak buat karangan sekolah pun…
      Basically, apa yg kita blaja di sekolah tu, itu la yang kita kena guna dalam hidup Kita hari-hari.
      Maaf sangat- sangat kalau tak senang dgn komen aku ni. Apa pun, cerita dan idea kau menarik sebab ada misterinya. Keep writing okay.

      Reply
  6. Aku faham.. Tp kena ulang baca banyak kali. Knapa org tu sihir fmly kau? Ape kena mengena pakcik kau dok sorang yg kuat tidur tu?

    Reply
    • Mana kau belajar dendam dgn ingt sampai bila-ii tu kira dendam gak? Habistu cg kau mengajar selama nie, yg kau ingt sampai skrg tu, kia dendam gak ah?

      Reply
  7. Dik maaf, saya berhenti membaca bila sampai part masani dan masatu. Dan terus ke ruangan komen. Mungkin saya warga bukan millennium dan tak berminat dengan penggunaan perkataan modern seperti itu.

    Reply

Leave a Comment