Jin Wukong

Hai assalamualaikum semua. Nama aku Yana. Aku di sini untuk berkongsi cerita sebagai pengajaran untuk anda semua.

Cerita ni tak seram pun. Tapi inilah yang berlaku kepada kakak sulung aku.

Kak sulung aku sekarang dah umur 29 tahun. Nama dia Uda. Uda nampak ja sihat, normal macam anak dara lain. Tapi sebenarnya tak.

Uda jenis tak suka kawan dengan orang. Suka duduk dalam gelap. Dia sering cerita pasal mimpi-mimpi dia yang pelik. Macam kena tindih, mimpi ular, mimpi bayi.

Awalnya kami sekeluarga ingat itu cuma mainan mimpi. Kebetulan saja. Bukannya kami tak tahu pasal tanda-tanda gangguan jin ni. Baca di media sosial pun ada. Tapi entahlah, kami tak cakna dengan symptom yang ada dekat Uda.

Lepas Uda habis belajar, Uda makin berubah. Dia banyak fikir negative. Mudah melenting. Cepat stress… sakit badan semua.

Satu malam Uda tidur. Masa tu dah jam 2 pagi. Kiranya satu rumah dah tidur. Aku pulak tiba-tiba nak terkucil. Masa nak pergi ke tandas tu. Aku perlu melalui bilik Uda dahulu.

Tapi tiba-tiba aku ternampak ada macam bayang beruk besar. Badan tegap macam ahli gusti pun ada. Kaku je berdiri kat tepi pintu tu.

Aku pula berdiri kat situ. Pejam celik pejam celik. Macam tak boleh terima ada natang berdiri kat pintu bilik Uda. Masa ni pintu bilik tu terkatup. Uda dah tidur di dalam.

Kali ketiga aku pejam celik.. benda tu dah tak ada. So masa ni aku pun menonong jalan ke tandas. Walau dada tu berdebar macam nak pecah dah. Aku anggap tadi cuma mainan mata.

Itu kali pertama. Bukti yang Uda ada jin. Pernah Uda cerita yang dia mimpi dia dibawa jalan oleh beruk-beruk besar. Macam-macam warna ada. Hitam, putih, perang.. beruk-beruk ni besar tinggi lagi dari manusia. Uda kata beruk ni bawa dia ke satu tempat meredah hutan. Sampai je, rupanya kat sebuah kuil. Kat kuil tu ada banyak beruk.

Banyak kali juga la dia mimpi benda ni. Sampai la satu malam tu dia mimpi. Dia jumpa dengan ketua beruk-beruk ni. Duduk di sebuah bangku tinggi. Bertubuh dan berwajah manusia tapi berbulu.
Masa ni aku gelak kat Uda. Sebab aku rasa figura tu dah macam cerita wukong tu. Aku anggap Uda terbawa-bawa benda ni sampai mimpi.

Lepas hari aku gelak kat Uda, dia dah tak cerita kat aku dah. Merajuk agaknya.

Satu malam abang aku pulak cerita dia ternampak ada beruk besar, gambaran sama macam mana aku ternampak malam tu. Beruk tu dua ekor berdiri tepi tingkap bilik Uda. Macam pengawal. Bila abang aku pergi dekat, benda ni tak ada.

Masa ni aku sekeluarga bengap lagi. Dah ada nampak macam tu. Tapi masih tak percaya semua tu.

Sampai la masa raya. Salah seorang saudara mak yang jauh datang. Saudara yang dah berpuluh tahun tak jumpa. Masa ni pak cik tu tengok kak semacam. Dia banyak tanya pasal Uda.

Lama dia diam. Lepas tu dia cakap. Dia ni lepas kemalangan dia boleh nampak. Dia kata, apa yang lihat waktu tu. Uda ni dah sakit teruk. Kalau biar lagi memang susah nak berubat dah.

Lepas tu pakcik ni bagi alamat ustaz utk berubat. Dia pun tak dapat nak berubat kalau benda dah berat macam ni.

Lepas sebulan, fikir punya fikir. Mak terbuka hati nak bawa Uda berubat. Sebab tengok Uda ni dah lain macam. Baran semacam.

Bila mak suarakan hasrat dia nak bawa Uda ni. Tiba-tiba Uda senyum sinis sambil jeling.

Uda kata..

“Dulu bila aku ajak kau semua berubat, kau semua tak nak. Sekarang baru gedik nak bawa aku berubat. Elok lah aku dah gila macam ni. Aku tak nak.”

Aku ngan abang terkejut bila Uda bahasakan dirinya aku. Mana pernah Uda cakap kasar dengan mak ayah.

Esoknya bila nak bawa Uda. Dia mula buat perangai. Dia mengamuk teruk gila. Ganas gila. Almari besar yang mak susun pinggan mangkuk tu ditolak sampai hancur.

Nak ikutkan memang Kalau tak mengamuk pun, Uda memang kuat. Dia boleh angkat benda-benda berat dan buat kerja kasar lelaki. Nampak je lembik.

Nak tak nak, lepas dua hari tu kami tak bagitau pun yang kami dah rancang sesuatu dengan ustaz tu. Ustaz tu sendiri akan datang ke rumah kami.

Masa ustaz dah sampai. Dia solat dulu. Lepas tu baru mula scan Uda. Uda dari nampak relax mula berubah ganas. Mendengus dan meyeringai macam dia ada taring.

Ustaz tanya dia ni siapa. Dia tak jawab. Lama juga ustaz berlembut. Dia nak juga lawan. Sampai ustaz nak tangkap dia masuk dalam botol. Tiba-tiba dia pengsan. Licik juga.

Ustaz cakap, ni jin liar. Macam binatang. Dia tak reti cakap. Besar dan tegap. Muka moyet dengan taring panjang. Katanya lagi, ni jin luar yang tumpang badan Uda.

Lepas tu ustaz nak tutup lubang yang dia masuk kat Uda tu. Lubang pada Uda yang tak kelihatan.

Lepas selesai rawatan. Ustaz pun balik. Tapi ustaz kata dia nak dtg balik esok.
Sesi rawatan berjalan lancar pada esoknya. Ustaz buat air utuk Uda mandi dan minum.

Lepas ustaz balik tu. Uda buat perangai. Dia tuang semua air tu dalam tandas. Dia mengamuk tumbuk dinding sampai berlubang besar 50sen.

Malam tu perawat lain yang datang. Orang masjid, kawan ayah. Dia dan kami semua bergelut dengan Uda yang tenaganya berganda kuat.

Lepas tu pakcik ni berjaya tangkap natang tu. Pak cik ni ugut nak sembelih dia. Uda menangis sambil mengerang. Tiba-tiba abang yang pegang Uda kejang. Mata hitam naik atas.

Kali ni natang lain pulak datang. Cuma dia tak seganas macam tadi.

Pak cik tu tanya dia siapa. Dia mendabik dada, Buat muka berlagak sambil bersila kat lantai.

Natang ni pandai cakap. Dia suruh lepaskan pengawal dia yang ada dalam Uda. Dia cakap dia yang suruh natang ni jaga Uda. Dia ketua diaorang.

Masa ni aku rasa panas semacam. Semua org berpeluh macam duduk dalam ketuhar. Pak cik cakap pengawal dia datang. Banyak sangat natang muka beruk.

Pak cik ni tanya kat benda dalam abang tu. Apa yang dia nak sebenarnya. Dia kata dia nak Uda. Dia sayang Uda.

Pak cik suruh dia balik. Kesian Uda lemah. Lama juga pujuk dia. Lepas tu dia balik, sempat jugak dia bagi amaran supaya jangan panggil perawat.

Lepas dua hari pak cik ni datang dengan tok guru dia. Masa ni la diaorang dua bertarung dengan jin ni.

Seperti ustaz sebelum ni cakap. Natang ni adalah jin asyik. Jin yang jatuh cinta pada manusia.

Dia yang tutup Uda dari di pinang orang. Dia tutup hati Uda dari nak kawin. Memang bab jodoh, Uda ni cukup susah. Aku adiknya pun dah tunang dah. Uda je tak tiba-tiba jodoh dia.

Ye memang bab jodoh ditangan tuhan. Tapi natang ni juga boleh jadi penghalang jodoh. Dia sorok Uda dari dipandang orang. Dia halang orang luar atau kawan daripada rapat dengan Uda. Dia nak Uda untuk dia je. Dia hasut Uda benci orang..

Dia juga penyebab Uda makan begitu banyak. Dia nak Uda jadi gemuk dan tak lawa supaya tak ada siapa pun nak kat Uda.

Natang ni licik. Herm aku terbayang macam wukong yang licik tu. Dia lari lepas dua bulan datang balik. Sampai pak cik dan tok guru ni nak sembelih dia. Tapi dia sempat lari.

Pak cik cakap dia cedera teruk. Pengawal dia semua lari ikut dia.

Lepas tu pak cik buat pendinding kat Uda. Tapi Lepas dua bulan dia datang balik.

Uda cakap dia datang dalam rupa manusia yang kacak. Pujuk rayu uda supaya terima cinta dia. Kadang-kadang Uda bercakap sorang, macam halau seseorang balik. Kadang-kadang aku rasa macam ada orang duduk atas katil Uda masa Uda kat dapur atau ke mana-mana.

Jin asyik bukan senang nak lepaskan manusia yang dia cinta. Jaga-jaga. Salah kami tak bawa Uda berubat awal dulu.

Dulu banyak kali Uda ajak mak ayah bawa dia ke rawatan islam. Tapi kami tak dengar..kami anggap benda ni ringan.

Doakan Uda sihat ye. Kepada pembaca semua. Jika diri anda atau anak anda atau sesiapa saja ada symptom seperti gangguan jin, mimpi yang pelik, emosi tak betul. Please bawa diaorang pergi scan dengan perawat islam. Darulsyifa ke.. Please jangan biar diaorang lawan sendiri. Diaorang tak mampu. Tambah dengan gangguan emosi, rasa malas itu ini.

Jadi kita tak boleh harap diaorang amal ayat semua diaorang akan sembuh sendiri. Diaorang perlukan bantuan anda. Jangan pandang ringan. BAHAYA.

Sekian, thanks admin FS sudi publish cerita ni

26 thoughts on “Jin Wukong”

  1. waduh!!!!! dah tau dh knape beruk tu selalu je marah.. ‘beruk jin kn minum darah n makan daging mentah’.. sebab tak bgi lh dia marah.. (komen mcm tu ye??) hhmmmmm…..

    Reply
  2. Semoga dipermudahkan segala urusan. Tu lah.. Kadang2 kita pandang ringan pada aduan seseorang tu tanpa kita fikir yg aduannya tu sesuatu yg serius padanya.. Jadikan pengajaran utk semua..

    Reply
  3. Ya…mcm pernah baca kisah ni tp nama lain..teladan utk kita..jgn biarkan ank/adik/kakak tido mlm sendirian jika ada simptom spt uda..mlm la jin setan dtg teman dia tido silap hb buat hubungan jenis..eee…tolonglah jgn ambik ringan bab ni ya..menyesal kemudian x berguna

    Reply
  4. Saya sendiri penah diikuti 2 ekor jin jantan yg duduk bertenggek dibahu saya tanpa saya sedari…patutlah asyik sakit bahu…jodoh pun susah…bila ada rakan pejabat yg leh nampak jin2 tu dia suruh saya jumpa ustad….mmg jin penghalang jodoh ni susah lepaskan manusia yg dia suka..huuu

    Reply
  5. Dulu2 pun ada satu kes yg lbh krg sama – jin jatuh cinta dgn gadis. Kesah dlm FS juga. Sampai skrg x tau apa endingnya.

    Reply
  6. Sy pn sama boleh kata tiap ari mimpi antu. Dari belum kawen sampai da kawen. Masa baru kawen benti kejap la. Tenang rasa ingat da xde la mimpi ke apa. Tapi lepas setahun kawen datang balik mimpi yg bukan². Anggap mainan tido je. Arap xde pe yg teruk. Nak pergi jmpe ustaz xde rasa mcm diri ni bermasalah. Kawan ada minta gambo dia tunjuk ustaz tp ustaz kata suami yg ada sesuatu. Tp smpi skunk x g lg.

    Reply
  7. Kelmarin hamba bermimpi bersalaman dengan sosok sebiji macam wukong berwarna hitam cuma pakaiannya berwarna Biru gelap. Entah apa maksudnya. Jika Ada sesiapa tahu alhamdulillah sila Balas Komen hamba
    🙏

    Reply

Leave a Comment