Madu Langsuir

Ni lagi 1 kisah yang btol2 terjadi kat bapak aku!! ( dia citer kat aku ). Bapak aku ni walau dok kat KL tapi dia ada ramai mmber kat kampung2 ( merata2 kampung kat M’sia especially area Temerloh, Pahang ) sebab dia ni ex-army. So dia ni suka gi memburu kat hutan2 yang berhampiran kampong2 member dia la. Kebetulan pulak bapak aku ada 1 dusun buah2an area pedalaman Temerloh.

Dalam banyak2 member dia tu adala sorang yang keja dia ambik madu lebah kat tengah2 hutan (part time-hobi) sekali gus suka jugak gi teman bapak aku memburu. Dia nih aku nak kabo sket kalu skali kita tengok muka dia memang kita tetibe jek jadik respek kat dia. Tatau la pesal. Umor dalam area 55-60thn tapi badan maintain beb!. Berketoi2.

Dalam bulan 7 tahun 2001 x silap aku, bapak aku gi la memburu tempat yang biasa dia gi dengan 3-4 orang member dia termasuk la pengambik madu nih. Diorang gi bawak jeep. Parking kat dusun bapak aku pastu g jalan masuk hutan. Diorang memang planning nak bermalam dalam hutan tu sebab kebiasaannya memang camtu. Segala persediaan dah ada. Jalan punya jalan (mybe di pertengahan, tukang ambik madu nih ttibe jek berenti. Yang lain pun berentila sekali (sebab diorang mengikut je kat belakang ). Bapak aku cakap time tu keadaan dalam hutan tu senyap gilos!! Xder bunyik binatang langsung walau cengkerik!

Dalam 3-4 minit diorang kaku kat situ tanpa sebarang kata, tukang ambik madu nih sound kat yang lain, “ada benda nak main dengan kita” dengn nada slow & rilek je. Bapak aku dengan yang lain masing2 angguk faham. Dalam hati bapak aku dah baca macam2 ayat dah. (sebelum masuk hutan nih diorg dah diberi peringatan pasal benda2 macam nih oleh pengambik madu, tu pasal diorg x gelabah sangat & bersedia).

Diorang truskan perjalanan dan dalam pkul 9.30 malam diorang stop lagi. Kali ni diorang ternampak benda pulak. Benda apa? tu dia ular sawa besar tong deram melintang tengah2 laluan dorg!!. Time tu dorang pakat2 duduk mencangkung. Tuggu ular sawa tu hilang. Bapak aku dah sket goyang. Dia cakap x penah seumo idup jumpa ular sawa sket pnya beso camtu dan yang lebih menggerunkan lagi time ular tu melintas dioranga terdengar suara seakan orang tua ketawa..heehh.. heehh.. heeehhh.. Sayup2 je..

Yang bapak aku pelik sangat ular ni melintas cuma nampak yang melintang jalan je. Maknanye badan sebelah kepala & ekor dia x der! tapi dia bergerak. X per la, ujian pertama kot. Bapak aku cakap dalam hati. Dah abis ular ni melintas, pengambik madu nih bagi isyarat supaya jalan dalam 10 minit lagi pastu pacak kemah nak tido. Dorang ikut je, sebab dia nih memang arif hal2 dalam hutan.

Dalam pukul 11.00 malam, lepas semua dah nak tido (khemah dorang sempoi je, ade bumbung & alas kanvas je. Just nak elak dari hujan). Pengambik madu ni bangun tetibe je berdiri tegak! Diorang pun pelik & terkejut. Apesal?..Dia berdiri tegak btul2 menghadap sebatang pokok balak beso. Lama dia berdiri tapi x buat apa2. Dorang senyap dan perati je. Lebih kurang 7-8 minit, dia duduk balik. Pastu dia g amik wudu’ kat anak sungai x jauh dari situ. Lepas dia balik terus je dia azan & sembahyang sunat tolak bala. Lepas tu diorg tido smpai pagi xde ape2 yang kacau dah.

Time malam esoknye diorang makan ayam hutan panggang hasil perburuan hari tu kat tepi sungai. Area pukul 8.45 malam, dah abih makan, segala sisa makanan terus tanam dalam tanah (petua orang2 tua kot). Sekali lagi pengambik madu nih jadik macam semalam. Tetibe je bangun tegak berdiri mennghala ke hulu sungai. Dorang yang lain dah tau senyap je la. Tengok je sambil berdoa janganla ape2 yang buruk trjadi.

Mmg x jd ape2 malam tu tapi lepas tu pengambik madu nih sound kat dorang supaya esok jangan memburu dah. Dah cukup tu. Time dia pulak nak cari madu. okey!..Dorang faham..

Esok pagi dorang terus gi ikut pengambik madu ni cari sarang lebah. Kali nih dorang kena msuk hutan dalam lagi sebab lebah memang buat sarang kat pokok2 balak besar hutan dara punya. Dorang ikut la, sampai la pengambik madu nih jumpa pokok ketualang ( lebah suka buat sarang kat spesis pokok ni ) Time tu dah petang, pukul bape aku x sure. Pengambik lebah ni buat la persediaan nak pnjat pkok tu. Bapak aku cakap memang besau, dalam 3 pemeluk orang dewasa!..tapi nasib la ada pokok2 kecik (pokok tumpang) yang menjalar kat batang pokok ni..

Pengambik madu ni bagi petua pada dorang supaya jangan buat bising. Jangan tegur kalau nampak apa2. Jangan usha apa2 benda lama2. Lagi 1 dia suruh selalu baca ayat kursi. ( bapak aku pun pelik, biasa dia ikut ambik madu lebah dengan dia nih x der la banyak sangat pantag larang ). Kali ini lain plak. Bapak aku dah syak mesti ade yang spesel nih! Dalam pukul 8.00 malam pengambik madu nih start panjat pokok nih. Dia bawak alat2 dia la, torchlight kat kepala 1..

Dorg kat bawah nih tetibe jek dapat rasa angin sepoi2 bahasa..Dingin jee tapi yang peliknyer, pokok tak brgoyang sket pun!. Masing2 dah pucat, ye la. Sifu dah kat atas pokok. Maunya tetibe je terjojol king kong jadian, hah! mampoih!!. Masing2 senyap baca macam2 surah dalam hati. Bapak aku dah stand by senapang. Silap sket je, memang dia tembak terus! No excuse2!!.

Lepas angin tu hilang, dorang cool balik. Masing2 dongak kat atas..Ya Allah!!!..hargghhhh!!! Apa benda tuu. Bapak aku dah terjerit dalam hati, terjojol mata dorang tengok ada benda melayang2 keliling pucuk pokok ketualang nih (x jauh dari tempat pngambik madu nih). Dorang kat bawah masing2 dah ketar. Xtau nak buat apa. Itulah 1st time bapak aku & member dia dapat tengok secara live & dengar suara langsuir mengilai. Nak terkencing bapak aku di buatnya..

Tu dia, dorang apa lagi. Habih semua surah diorang baca. Bukan dalam hati lagi dah. Dah kuat2 dah. Dah jadik macam kelas mengaji la plak. Yang menambah mengerunkannya lagi, bukan ada 1 je benda tu kat atas, nu dia ada 2-3 eko lagi bertenggek kat pokok balak sebelah!! Dalam dok gelabah tu dorang dapat dengar yang pengambik lebah ni azan kat atas. Benda nih mengilai lagi kuat!! Siap geng2 dia pun sahut-menyahut!! perghh. Bapak aku abis dah terlepas senapang tah ke mana.Terduduk mengeletar!..

Dalam 15 belas minit lepas kena usik tu. Dorang terdengar pengambik lebah ni menjerit kuat dari atas pokok,

”yaa laahh..yaa laahh..aku nak balik la nii..aku turun..mintak maaf la sebab kacau nak tido!!!..sudah! sudah! tak mau main dah!!!!”..dorg tuggu kat bwah..dalam 10 minit pngambik lebah ni smpai kat tanah. Dia bagi isyarat supaya jangan tengok atas dah. Takut benda tu ikut. Tapi..

Memang benda ni x sekolah, dia ikut sampai bwah!!!. Sekor jee. Dia turun merangkak ikut batang ketualang tu. Btul dia stop ngam2 sama paras dengan dorang berdiri. Tu dia, bertambh2 mngeletar la dorang. Pengambik lebah ni rilek je. Mata bapak aku dengan yang lain dah terjojol dah melekat kat benda tu!! Takut kalau2 dia terkam!. Bapak aku cakap rupa dia macam orang tua, berkerepot, rambut panjang berserabai. Badan dia separuh je kain yang balut badan dia kaler putih kekuningan (lusuh)..bau hampess!!. Macam hancing.

Yang mggerunkan lagi suasana yang dah sedia gerun. Si pengambik madu nih sound supaya jangan bergerak. Baca apa2 yang patut. Jangan tengok dia tapi, apa buleh buat. Mata dorang nih dah macam kena paku supaya tengok gak benda nih!! Alahaaiii Bapak aku..

Lama gak benda tu melekat kat batang pokok tu. Nak tau cmna dia melekat? Bapak aku cakap dia melekat pakai gigi dia yang rongak tu, gigit kat batang pokok sambil mata dia dok perati mesra je kat dorang!! (wehh..meremang siol!).. Udahnya, pengambik madu nih dah xleh tahan lagi dah, dia ambik segenggam tanah pastu dia puss kiri, puss kanan sket dia baling kat benda tu. Benda tu seakan terkejut. Dia mengilai kuat sambil senyum kat diaorang, pastu hilang! Nu kat atas pokok menatang nih sahut-mnyahut..

Kami datang bukan nak buat kacau!! Kami datang nak cari rezeki Tuhan! Kita sama2 makhluk Tuhan. Kami tak mau main dah!! Kami tak halalkan dunia akhirat kalau main dengan kami lagi!!!. Pengambik madu ni sound direct jee kat benda tu. Terus je senyap benda tu mengilai!!..dah, jom kita balik.

Dorang terus balik ikut pngmbik madu nih. Dalam pukul 12.30 malam dorang pacak kemah. Pengambik madu terus ambik wudhuk pastu smbhyang tolak bala. Bapak aku dengan yang lain still lagi terkejut. Jadik sangap semua!! Ikut je ke mana pngmbik madu ni pegi..hehehee (takut la tuu..)…

Dah slesai solat, pengambik madu ni sound yang benda tu masih lagi ikut tapi tatau kat mana. Nah, bertambah pucat la dorang. Last2 dorang (kecuali pengmbik madu) bersepakat xnak tido. Masing2 pegang senapang. Dah standby peluru banyak!..hehehheee..bapak,bapakk…

Agaknya dari berkat solat pengambik madu nih, benda tu memang x kacau tapi ada masa dia dorang terdengar suara mengilai jauh jee..sayup2..

Esoknye lepas solat subuh, dorang terus je cargas. X tunggu lagi dah. Sampai je dusun bpak aku, pengambik madu ni terus suruh diorang mandi dalam sungai dengan baju2 seluar skali. Abih basah kuyup semua. Taknak bagi benda tu ikut smpai rumah kacau anak bini plak katanya.

Sampai je kat kampung, bapak aku dengan yang lain rasa badan lemah2. Yang sorg lagi elok je kluar dusun (msuk kampung, trus je pengsan..)..

Hasilnya bapak aku demam terkejut 4 hari. Member yang lain pun sama. Meragam. Tapi yang pengambik madu nih rilek je. Siap buleh gi jual madu lagi tu kat pasar malam!!. Memang tererr ilmu di nih!!..Tabik spring pak cik!!!

Irene

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 4 Average: 4.3]

19 thoughts on “Madu Langsuir”

  1. Sekental-kental jiwa askar yang gagah tu pun boleh rapuh dek gurauan akak langsuir..respect u akak langsuir! ? xbaik tau usik2 gtu.. siap tunjuk gigi bagai.bau da la busuk hancing. Apela..tektik mngorat xjadi.punchline xkena. Cian pacik2 askar.??
    Memang best cite kau dik.teruskan menulis.seram komedi namenye ni.kipidap!

    Reply
  2. Wehh.. Meremang dehh… Klw aku.. Dh lma cbut.. Lari lintang pukang tak ingat dunia.. Akak langsuir tu.. Siap merangkak, tunjuk gigi rongak ntah ape bagai.. Ape2 pun.. Respect lh kat dorang.. Sbb still duduk bwh pokok tu wlaupun akak langsuir tu mengilai ntah ape lgi dia buat.. ??

    Reply
  3. Mengikut novel Pemburu (novel bersiri) yg kak anje baca masa kecik 2 dulu (novel ni pakcik kak anje yg punya) makhluk tu dipanggil pontianak rimba. Pemburu 2 kalo masuk hutan kene hati2 dgn makhluk ni, sbb dia biasa mengoyak2 badan Pemburu dlm hutan

    Reply
  4. Seram weyh.. Bunyi orang naik tangga sebelah rumah pun boleh buat aku terkejut bila baca ni.. Bukan sekor tp 2-3 ekor..berhuhu jelah aku kalo kat situ

    Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.