Mak long : Dia janji apa dengan Maira?
Aku : Dia janji nak datang jumpa Maira dekat asrama.
Mak long : Hari apa yang dia cakap nak datang?
Aku : Petang Ahad. Dia cakap nak ajak Maira keluar outing.
Tapi dia tak datang.
………………
Assalamualaikum sahabat FS yang dikasihi. Thanks admin sebab sudi publish cerita aku kali ini. Cerita kali ni adalah kisah benar berkenaan dengan kakak sepupu aku yang bernama Lily. Yang mana ada di antara nama, tempat dan waktu terpaksa dirahsiakan.
Lily. Dia merupakan kakak sepupu aku. Beza umur kami cuma selang dua tahun je. Lily seorang yang cantik. Di antara ramai-ramai sepupu, pada mata aku dialah yang paling cantik.
Sejak dari kecil lagi aku agak rapat dengan Lily dan adik beradiknya berbanding dengan sepupu-sepupu yang lain. Walaupun aku adalah antara budak yang selalu kena buli. Sebab pada diorang aku ni budak bandar yang selayaknya dibuli.
Hubungan kekeluargaan kami renggang apabila mak dan abah aku berpisah. Dan sejak daripada tu la aku tak pernah lagi berjumpa dengan Lily dan sepupu yang lain.
………….
8 TAHUN KEMUDIAN
SEMINGGU SEBELUM (ISNIN)
Tahun tu merupakan tahun aku menduduki PMR. Entah kenapa semakin dekat dengan PMR hati aku tak tenang. Tak tenang tu macam kita tengah rindu atau fikirkan seseorang. Dan masa tu aku tak pasti siapa yang aku fikirkan.
Petang Isnin tu aku pergi ke public phone aspuri. Aku call mak, berbual apa yang patut. Lepas tu aku call abah. Bercakap dengan abah betul-betul buat hati aku sayu. Abah, walaupun jenis yang tak banyak bunyi tapi bila abah bercakap terus menusuk kedalam hati. Dan lepas tu aku call atuk di kampung. Minta didoakan. Dan masa ni la buat pertama kalinya aku bercakap dengan Lily.
Lily : Maira.. PMR buat betul-betul tau.
Aku : InsyaaAllah. Lily pun sama. SPM dah tak lama dah kan?
Lily : Ha’ah. Maira, Lily nak jumpa Maira. Bila Maira free?
Aku : Weekend free je. Tapi Lily kena datang asrama la. Maira tak boleh keluar kalau tak ada family yang datang.
Lily : Okay boleh! Nanti dah sampai sana macam mana nak panggil Maira?
Aku : Sampai dekat guard, cakap je nak jumpa Maira form 3. Nanti tahulah guard tu panggil.
Lily : Okay..okay. Ahad petang Lily datang, kita keluar ea.
Aku : Okay, Maira tunggu.
Talian ditamatkan. Mungkin lepas dah bercakap dengan orang-orang yang penting, hati aku jadi lega yang amat.
………..
Hari berganti hari. Dan sememangnya aku menghitung hari. Tak sabar untuk berjumpa dengan Lily. Hampir 8 tahun kami tak pernah langsung berjumpa. Aku tak tahu nak bagi reaksi macam mana waktu jumpa dia nanti. Ada macam-macam rasa yang datang. Rasa gembira sangat dan dalam masa yang sama sedih. Kenapa sedih?? Sedih sebab dia masih ingatkan aku dan dia je satu-satunya yang bersungguh nak jumpa aku.
JUMAAT
Hari Jumaat petang tu sekali lagi aku call rumah atuk semata-mata nak bercakap dengan Lily.
Aku : Lily jadi kan nak datang Ahad ni?
Lily : Jadilah. Kan dah janji?
Aku : Pukul berapa Lily nak datang?
Lily : Petang. Tapi tak pasti pukul berapa. Mungkin lepas asar ke.
Perbualan kami meleret kepada macam-macam cerita. Hakikatnya kami berdua masa tu sama-sama tidak sabar untuk berjumpa. Dan kedatangan Lily aku rahsiakan dari pengetahuan mak aku.
…………..
AHAD PETANG
Hari yang ditunggu tiba. Lepas je solat asar. Baju untuk dipakai semuanya sudah siap bergosok. Hanya nak menunggu ketibaan Lily. Aku sememangnya tak senang duduk, sekejap-sekejap aku keluar menjengah dari hujung koridor dan kemudian masuk semula ke dalam dorm. Begitulah berulang-ulang kali. Tapi bayang Lily langsung tidak muncul hari tu. Petangnya sebelum aktiviti surau bermula aku call rumah atuk. Tapi panggilan aku tak berjawab. Dua tiga kali juga aku try call tapi tetap talian tak berjawab.
………….
“Lily?” dia hanya tersenyum dan terus memeluk aku.
“Kenapa Lily tak datang? Maira tunggu Lily.” Aku tanya Lily. Tapi dia langsung tak menjawab. Dia cuma tersenyum sambil genggam tangan aku.
“Nanti Lily datang kan?” aku tanya dia lagi. Dan dia cuma menggeleng. Genggaman tangan kami dileraikan dan dia terus berjalan meninggalkan aku.
Dan aku terus tersedar dari tidur. Mimpi rupanya. Mungkin disebabkan aku terlampau memikirkan hal tersebut hingga terbawa kedalam mimpi.
…………..
ISNIN PAGI
Keesokannya sebelum loceng pagi berbunyi, aku dah terpacak dekat public phone. Aku call rumah atuk lagi dan kali ni panggilan aku berjawab.
Aku : Assalammualaikum atuk, Maira ni.
Kak Ila : Waalaikumsalam. Maira. Ni kak Ila, atuk tak ada.
Aku : Kak Ila, Lily ada tak? Maira nak cakap dengan dia.
Kak Ila : Lily tak ada. Dia dekat hospital.
Aku : Dekat hospital? Bila dia balik Kak Ila?
Kak Ila : Akak tak tahulah Maira. Nanti Maira call lagi ye.
Aku akur. Sekali lagi aku rasa hampa. Atuk tak ada? Lily dekat hospital? Siapa yang sakit? Atuk ke? Bermacam soalan yang timbul tapi tak ada satu pun jawapannya.
…………..
SELASA PETANG
Petang tu sebelum aktiviti surau bermula. Aku menelefon rumah atuk lagi dengan harapan yang aku dapat bercakap dengan Lily. Entah kenapa hati aku macam tak sedap.
Aku : Atuk… Lily ada tak?
Atuk : Maira, Lily tak ada. Kenapa Maira cari Lily?
Aku : Tuk, Maira nak cakap dengan Lily. Hari-hari Maira call Lily, tapi tak dapat cakap dengan dia. Lily pergi mana tuk?
Atuk : Maira… Lily dah tak ada.
Aku : Tak ada? Semalam Kak Ila cakap dia dekat hospital, siapa yang sakit tuk? Lily pergi mana?
Masa ni aku memang tak dapat nak cerna maksud yang cuba atuk sampaikan pada aku. Otak aku macam tak berfungsi. Degup jantung aku macam makin laju je rasanya.
Atuk : Lily dah meninggal Maira. Lily accident petang Ahad kelmarin.
Aku : Atuk cakap apa ni? Lily dah janji nak datang jumpa Maira la hari Ahad tu. Maira tunggu dia tapi dia tak datang pun.
Suara aku antara keluar dengan tak masa ni. Terkejut dengan berita yang disampaikan sampai aku fikir atuk sengaja tak bagi aku jumpa dengan Lily.
Atuk : Maira, sabar. Istighfar. Lily dah tak ada, dia accident. Tuk tak tipu Maira.
Sebak dan sedih yang aku rasakan masa tu hanya Allah je yang tahu. Segala sendi terasa tak menyokong badan, gagang telefon terlepas dari tangan. Aku menggigil dalam tangisan. Mujur ada kawan-kawan aku yang sempat papah aku untuk duduk.
Aku : Kak Ummil, boleh tak buatkan tahlil untuk kakak sepupu Maira?
Kak Ummil : Boleh Maira. Kita masuk surau dulu, nanti akak cakap dengan warden.
Bacaan tahlil petang tu diadakan atas bantuan Kak Ummil iaitu ketua aspuri aku. Dan waktu ni, aku terbayang mimpi yang mana arwah Lily datang dan memeluk aku. Dia mungkin tak dapat berjumpa aku secara realiti tapi demi tak menghampakan aku… dia tetap datang berjumpa aku untuk terakhir kalinya.
CERITA DARI ATUK
Menurut cerita atuk….
Tengahari Ahad tu Lily dan abang chik keluar menaiki kereta. Dan dalam perjalanan balik mereka bertembung dengan sebuah kereta. Lily tercampak keluar dari kereta dan mengalami kecederaan yang teruk.
Sewaktu di hospital, atuk sempat bercakap dengan Lily. Dan Lily ada menyebut kata “maaf tak dapat tunaikan janji”. Cumanya masa tu atuk tak pasti janji apa yang dimaksudkan Lily.
………….
CERITA DARI ABANG NGAH
Menurut cerita abang….
Seminggu sebelum insiden, Lily jadi sangat rapat dengan abang ngah. Hinggakan kemana saja abang ngah pergi mesti dia nak mengikut. Langsung tak nak berenggang walhal sebelum-sebelum itu Lily tak pernah bersikap macam tu.
Dan pada hari kejadian sekali lagi Lily berubah. Dia langsung tak bertegur dengan abang ngah. Waktu dia nak keluar dengan abang chik, dia langsung tak pandang muka abang ngah sedangkan dia lalu depan abang ngah.
Dalam perjalanan balik tu, Lily beria-ia minta dihantarkan kesebuah sekolah berasrama. Katanya ada janji dengan seseorang. Dan disebabkan nak cepat, abang chik cuba memotong sebuah lori tapi tak lepas dan kemudiannya bertembung dengan sebuah kereta yang datang dari arah yang bertentangan.
PONTIAN, Julai – Dua terbunuh dan dua lagi cedera apabila kereta yang mereka naiki terlibat dalam kem4langan di kilometer 51 Jalan Johor Bahru Batu Pahat, dekat Kampung Jasa Sepakat, Pekan Nenas, di sini, semalam.
………….
Berita tentang kem4langan Lily dapat liputan akhbar pada tahun tu. Aku tak dapat keratan akhbar tu tapi aku dengar dari cikgu Bahasa Melayu aku tentang kem4langan tersebut. Dan memang betul, nama mangsa kem4langan yang diceritakan cikgu BM aku tu ialah nama abang chik dan arwah Lily.
Dan sehingga ke kini, aku masih menziarah pusara arwah Lily sebagai ganti pada perjumpaan kami yang tidak kesampaian tu. Mungkin satu hari nanti pertemuan itu akan berlaku juga…seperti yang dijanjikan.
M4ti itu pasti, hidup InsyaaAllah. Dan sesungguhnya janji Allah itu juga adalah pasti.
Innalillahiwainnailaihiraji’un…
Alfatihah buat arwah Lily….
Kongsi kisah anda: fiksyenshasha.com/submit
Hi maira..
Eh! Saya first ke? Hmmm.. ?
Congrats..haha..
ye. awak org petama. tahniah. ???
tahniahh..caras tempat cikbambam ye..
Terima kasih semua, terima kasih bagi hadiah.. Buat ssh2 je
Medicakk je yang bagi hadiah azie..kami yang lain cuma ucap tahniah je..haha
hahahhaa. sengal ko RC
Cuma memberitahu kebenaran..hahaha
hai azie
Nak tnya soklan kat maira, family maira ada jemput maira masa pengkebumian arwah lily tak?
Abai kan komen tadi..haha
#edited
hahahaha
Medicakk orang ketiga komen..tahniah..haha
~singkong kali nie hilang dah konfiden dia jadi pengomen nombor 1..haha
Cikbunga bgi awak 2helai?? sebab dpt nom.2 hihi??
Yeah..dapat 2 helai daun kering..terima kasi cik bunga..
**Asal bukan bunga..haha
Haha nah munge untok awak ???????? bnyak tu smpan lam pasu taw ???
Wow..banyak nya..bole buat mandi bunga nie..baki nya tabur kat tilam aku je..hahaha
**Pasu x de lah cik bunga..hahaha
Xpe lh,xde pasu tnm kt ati awak haha ciacia????
?? ??? ???.. dah berbunga bunga hati nie ngan kata² bunga dari cik bunga..haha
**Cia² cik bunga menjadi..haha
**Banyak nya “bunga”..haha
Haha smkin bnyak bunga semakin bnyak bunga2 cinta chewahh ahahhaah??
Cewahh..hahaha..bertabur bunga² d laman hati nie nanti..haha
hahaha kalau terabur xpe nanti cikbunga tlt kutipkan hahahaha??
Andai nya bunga berterabur..jangan lah cik bunga susa² tolong kutip kan..andai kata cinta semakin kabur..jangan lah cik bunga tarik balik setiap bunga² yang telah d perkata kan..hahaha
andai bunga sudh layu,siram kan bunga cinta selalu chewahh ciaciacia ahahhahaha?
“andai bunga sudh layu,siram kan bunga cinta selalu” sambungan..
Andai hati dah bersatu..jum cik bunga dekat halaman rumah tanam bunga selalu..hahaha
sama2 lah kita menanam bunga,siramkan bunga2 cinta agar selalu mekar antara kau dan aku ahhahaha ciacia ?
Hahaha..nice cia³..
**Kena stop sebab macam x de penghujung je…haha
**Maaf kan kami sebab terbawa bawa..
nak cia cia cia pm tepi lah!
#donekecam
hahahaha
Alaa..x bole lah medicakk..aku manada watsap wechat..insta dah 4 bulan x on..fb pun main dekat browser je..haha..sebenar nya bukan main..sebab buka fb semata mata untuk tinguk notification je pastu close tab..haha
Xde idea dah nak jawap ciacia lagi,lagg otak tadi kekekeke,saje gurau2 jer,jgn lah ambek hati yerr?
Hahaha..ibarat main catur..ok cik bunga..saja gurau² tu..haha..
**Rajin² siram bunga wahai cik bunga..kalau air masi ada baki..siram kan juga bunga dekat halaman rumah aku..haha
cia cia cia
???
Alamak..tu pun kira ayat cia² juga ke..hahaha
public phone kan ada? gayut tepi je. hahahahahaha
Kalau bole send sticker aku nak juga..hahaha
banyak andai korang… haha
Sekali sekala..haha
cia cia cia. hahahahaha. RC. apa lagi? cia cia cia lah balik.
Ok²..aku balas..haha
~bunga yang d beri..d tanam dalam hati..ayat cia² cik bunga yang d dengari..d ingat sampai mati..cia³
**Ok x medicakk..haha
pehhhhh! THORRRBAIKKKK! aku tak sangka ko ada bakat ber cia cia cia. jep ke yg ajar ko?
Haha..terima kasi..aihh..jep..sapa jep..? haha
**Serius x kenal..
jep sepahtuu. kahkahkah. manalah tahu ko anak didik dia.
hahaha..hebat ko rc..aku plk yg tergoda dgn pickup line ko..haha
sabar cikbambam. RC tu adik2 lagi. tapi takpe. cinta tak mengenal usia. hahaha
Haha..terima kasi..(dalam hati : singkong jangan bunuh aku..ampun..)
ko nak kena lesing dgn tangan sado singkong ke?? jaga2. kang tetiba ko ada kat shah alam pulak. hahaha
Aduhai..memang x lah.. haha..wow..lepas dia lesing tu..aku dapat power lah..kuasa teleportasi (baca ikut nada Bora ra)..haha
aku pulak tanya ko
bora ra tu sape? hahahah
Famous kut boboiboy the movie..hahaha
Bora ra = ketua team tengkotak..yang kepala kotak tu..haha
malam2 sikit aku layan boboboi hahahaha
Hahaha..ejen ali x layan ke..
Owhh..jep sepahtu..sepahtu sinar tu eh..sinar fm..?
hahhh! yg tulah. alaaaa. yg dgn sari yanti tu? alahh yg tu?
#gosip
Makin mention banyak nama nie makin aku x kenal..haha..sari yanti nie pelakon hindustan ke..haha
hahahahahaha. atu zero ko kenal?
medicakk..ko try tny retis filipina..die kenal x..
parah budak ni..sari yanti pun x kenal..hahaha
dengdeng ke dingdong apa wei nama pelakon phil tu?
X kenal..serius..haha
hahahaha..pelakon industan celah mana rc oii..hahaha
adoii kelaka budak ni..
Dah nama macam hindustan tu cikbambam..haha
heh ko ni. parah tahap icu dah ni. ko pegi google kalau ada masa.
Ok..nanti aku google hospital mana yang bole rawat tahap icu parah nie.. haha
hahahahahahha. adoilah ko ni RC.
Sorry..aku masi mentah dalam industri perfileman dan hindustan nie..banyak aku x kenal..hehe
parah tahap icu dah ni. ko pegi google kalau ada masa.
Cta maira bnyak best jugakk,sy suka nak bgi 5 bungaa????? hihihi
Hi
Hye sape tuhhh?
Saya pepatung ???
medicakkk..oo..medicakk..
hihi. tak apelah. tulang rusuk jurifs vibrate kot dgn cik bunga. hihi
Haaa sapee pepatung?xdgr lhh? bukan abam juri ker?yg hilang syap tdi???meg cni cikbunga ubtkn??
Hmm..x bole nak d cia² kan ayat JuriFS nie..nanti medicakk marah..haha
takpe. i okay
~tengah dengar lagu charlie put. attention
selamat tinggal jurifs..!!!
ooo.. fire stone ye cikikikibam.huhu
“we don’t talk anymore” by charlie put feat entah nama prempuan tu..oh no..JuriFS..what have you done..x tinguk ke music video nya..
selena gomez RC.
hahahaha
Owhh..haha..baru ingat..
Hi Ijjiii
Ijjiiiiii
Ijjiiiii annneeyyy roti canai satu.hhihi
Bunga2 matahari.. anggun mekar di taman hati..
hai bunga
cikbambam tengok ni…
haha.. abang singkong feel safe sbb cikbambam x bole reply (evil laugh)
abang singkong..anak2 da anta g sekolah belum??huhu
**hamboiii..kemain lg die..kt pc cikbambam blh reply tau..hahaha..
hahaha.. auto reply tu.. bukan singkong yg reply..
auto reply katanya… hahaha ade je idea pakcik sorang ni ea
aik.. jd pacik da.. cepat sungguh maira berubah..
percayalah abg singkong… ni bukan maira yg reply.. hahahahaha
abg percaya dik.. sangat percaya..
gud boy… hahahahahaha
maira kena post bnyk2 setori untuk abang singkong komen merapu.. haha
penatlah nak taip.. apa kata maira cakap abg singkong taip.. cara??
setori maira nak komen merapu meraban pun no hal.. dipersilakan dengan segala hormatnya..
harapan nak merapu dkt setori,maira, el, faz ngan juri fs.. hahaha..
abg singkong buta huruf dan rosak pendengaran jd mmg x bole tolong maira..
setuju konggg. aku nak merapu kat stori diorang jelah. huhu.
#teamsinkong
drng x bole marah.. drng kena bg green light kat kita.. hahaha
aku takut, admin “hold” cite dorang je. hahaha
hahaha.. sedih oiii.. kau kena push faz sruh siapkan setori dia ASAP.. setori dia x kan kena hold.. sbb bnyk orng tunggu..
taknak. aku nak tunggu story JURIFS2.
alaaahhh.. kalau mcm tu lama lagi la kita nak komen kat setori maira ni.. haha
**maira minta halal ye lepak sini..
1 komen 50 sen… baru boleh kire halal.. hahahaha
dengan abg x bole berkira tau.. ikhlaskan je..
setori maira yg ni ada 282komen x 0.50 = RM141.00
uishh dah boleh kumpul duit hantaran ni… hahahaha
hahaha.. jgn mcm itu.. ingat syaitonnn sentiasa menyesatkan maira..
syaiton menyesatkan maira?? errrr… dimanakah kaitannya?? hahahahaha
tu da nak terhasut untuk kira2 untung..
alaaa abg singkong ni… maira kan kerja dgn kalkulator hari2.. tu yg nampak untung je.. kahkah
uittt statement tu doa tau… hahahaha
dah kalau macam tu gayanye.. ni siapa yg reply ni??
mr koh.. hahaha
** adoii lawak text aku.. aku pun gelak la..
weiiiii sejak mr koh curi beger.. dah jadi special partner ea sampai boleh tolong reply kan???
**jaga2 abg singkong.. mr koh tu………………
aku da tgk kaki dia.. alhamdulillah still jejak lantai.. haha
hahahah bukan ke hari tu abang ade cakap mr koh suke lelaki??? ke typo? ke kena hack masa reply tu??
ops!!! over eksaited reply.. tertinggal singkong nye.. *abang singkong…
eihhhh minta simpang kalau itu.. haha dia ni pelik la.. dgn pompuan sikittt pun dia x layan.. tp kalau dgn lelaki mesra tu..
ouhhh maybe dia ada paranoid sikit dgn womens kut..
mungkin kot.. maira try la mr koh tu..
euwwww takmau… mr koh tu ade bau keti tak?? kahkah!
x pernah lg dia dtg opis ada bau2 keti.. haha
hahaha taknak la yg sepet2 ni..
haha.. maira bole bimbing2 dia ke jalan yg benar.. mata sepet tu bole d besarkan..
besar tanggungjawab tu abg singkong.. belum cukup kekuatan rasanya.. abg singkong je la bimbing…
hahaha.. abang singkong yg bimbing dia mmg arwah la abg awal.. haha baik abang send kat medicak je la..
hahaha medi.. since Juri dah pegi umrah tu.. apakata medi tolong bimbing mr koh pula..
gay kot?
medi tolong chech tgk
lepak tak ajak..
hahaha.. kata umrah.. cepat nau siapnya
Umrah express kong.hahah
hahaha.. baik kau g haji.. kalau express mcm ni.. esok da haji Juri kau..
sila…sila lepak.. maira alu-alukan.. satu komen 50sen.. transfer dalam akaun ye.. hahaha
aku dah cek. ada tanda2 gay. kikiki
hahaha.. gay x pe.. asal aku x jd mangsa dia..
hye abam cheese ?
hahaha abam cheese pun ok..
Hahaha baru unik ckit,xsama sebutan dgn yg lain??
teruskan bgini cik bunga.. cheese pun ok.. hahaha (off record)
oit…oit… maira tak off record ni.
mairaaa (mata kecik besar kecik besar mcm kak mami buat)
alalalaaaa maira off record je pun. belum nak seru sesape.. hahaha this time maira kasi chance ea
hahah gud girl.. t abg singkong blnje coki2
coki2….. ermmm coki2 tu utk dania la abg
dania x bole makan yg manis.. sama mcm pacik dia.. haha maira je la mkn
maira dah cukup manis abg singkong.. kita bagi dekat cik bunga la pula.. ke cikbambam?
cik bunga pun ok.. eh maksud abg cikbambam.. haha
pandai cover.. sambil menyelam minum air ea
tQ cik Bunga..citer maira tak best pun… hihi
Best jer cta awak maira sy suke bca?
sedihnya…takziah :'(
tQ nadine95
ur welcome nad lupa nak rate…kita bg awak 5 star
eh tQ.. hihi
Allahu. sebak baca yg ni. ? semoga arwah sepupu maira ditempatkan dlm kalangan org2 yg beriman
terima kasih zeeya
Sedih. Dengar berita pemergian seseorang yang sgt kita rindukan memang perit. Alfatihah
alfatihah… tq Lina
Innalillahi wa Innaillahi rojiun..bertabah lah hani/maira..mungkin d alam sana akan berjumpa dengan izin Allah..
allahumma aminn.. tQ RC
You’re welcome maira/hani..
RC. tengok Page last sekali
Wow..mesti aku terlepas sesuatu nie..haha
**Busy..kejap lagi aku usha..
ko dah telepas byk dah.
ok ok. roger n out
Sedihnya cite malam ni.. Setiap yang hidup pasti mati.. Kehilangan orang yang kita sayang bukan suatu perkara yang indah ia sangat melukakan.
Harap kita punya waktu untuk bertaubat.. InsyaAllah..
allahumma aminn Azie.. terima kasih
Sedihnya Maira??
Lily nak sangat jumpa dengan you dan itu adalah petanda dari dia yang dia dah pergi.
Al Fatihah buat arwah Lily.
HI LUNA
#capslock bagi dia perasan aku…
#nampak jodoh…
ko kenal fazahmad??… ini awek dia in real life….
lupe nk gelak kt ko daus,,,,, nah amek HAHAHAHA…..
wei hg gelak kat aku moskov hahahahaha… wei hare sungguh aku mana tahu luna awek faz… hahahahaha…..
#aku malu karna cuba nak try awek orang…
#fazahmad maafkan aku….
Daus nie saja je nak cari pasal..i guess
larh aku mana tahu…..aku tgk comey semacam ja apa lagi aku bertindak larh huhuhuhu…..tapi sumpah aku dak thu tu aweknya faz….
Owhh..haha..mesti Daus x follow komen² dorang tu..but lesson learned..think before act..hehe
jadinya aku kena behave lah lpsni nk ngorat mana2 awek dekat sini?? huhuhu……yela aku baru ja online ni dak thu apa jadi….
#sedihnya hidup ni….
daus. rilek wei. jgn terjun bangunan. huhu
Betul..haha..x pe Daus..you are not alone..sekurang kurang nya bukan forever alone..haha.. kita ada kawan dalam FS nie..jadi kalau Daus sedih² bole lah baca komen² dorang yang sengal tu (yang bab kecam mengecam kau skip je..haha)..atau join dorang sekali dalam komen..pis yo..haha
hurm tq rc hg kembali menyinari hidupku wlaupun xbersinar mana… kahkah…aku nak join jugak selit komen depa suma tapi aku ni penyegan….?
You’re welcome..wow..x sangka pula sampai dapat menyinari hidup mu..haha..selit je kat mana² kau suka..kalau segan.. selit dekat komen singkong..sebab singkong adalah penyinar komen..haha
habislah kauuu dausssssss kahkah!
medi bekap aku weh…
#takut kena kecam…
takpe daus. ko kecam balik. takpon, hang celapak lari jalahhh dausss.
Hey luna. See you tukar gambar patutlah ada yang nak usha you hahaha. Daus boleh je kau nak try luna. Pastikan kau ayat dia sampai tak berputus asa k haha.
asal ko clash dgn luna? punyalah lawa mcm tu?? ko taknak? serius??
aku rabun ka apa ni medi?? clash??? ex faz kah???
#matahari muncul kembali
oppssss! hahahaha. ohhh aku ada cakap clash eh? haha
wei faz hang marah ka dekat aku? maaflah aku sumpah dak tahu hahahahahahh…..
Alfatihah… terima kasih Luna sudi baca
dia boleh bertukar wajah boleh berubah suara, ini bukan cerita hantu, pontianak, sundal malam!
Hahahaha lagu ni…. Aku ingt lagi…
puntianak malam.
siang hari pun dia ada, malam hari boleh membuta. Jaga-jaga minyak petrol boleh ditelannya.
Al-Fatihah untuk arwah Lily..
Semoga Allah kurniakan kesihatan kepada kita semua yg masib hidup.
Terutamanya kepada izzi
ko da berciaciacia ngn cik bunga kat atas..
kat bawah ko buat ayat sweet utk medicakk..
hahahahaha
kan cikbambam? ko lah sahabat sejati FS.
~nanti editlah baliklah letak cikbunga. i okay
~u just want attention, u dont want my heart, i knew from the start. eeerrrr. sambunglah sendiri
jurifs..g edit komen ko tu..medicak jomm crk lain..hihii
~lirik tu boleh sentap jiwa oii..hahaha
~aku sntiase ade di belakang ko medicakk..ecehh..
takpelah cikbambam. malas dah nak cari2 ni. pasrah. hahaha
~aku suka lagu tu. tapi, sekarang aku tujukan lagu tu pada juri.
~ko lah sahabat sejati FS. tak dapat disangkal lagi
~cikbambam. kalau kena kecam ni. ko ada backup plan tak? sekarang ni juri tak kan bekap aku dah. ko ada plan B tak?
hahaha..ayat ko kecewa abes la ni..sat g juri dtg aku tepis2 die jgn bg dekat ngn ko ye..hahaha..
~sesuai sgt lagu tu dgn juri
~ye..aku lah sahabat sejati fs ko..tp ko igt x dulu detik pertemuan kite kt fs..masa ko kecam faz..pastu aku kecam ko balik..kakakakaka
~aku da siap plan B da..plan nyer kite beralih komen ke setori lain..hahaha
agak kecewa lah. aku dah sehabis setia dah. madu yg aku beri, tuba dibalasnya.
~syyyhhhh. diam2lah. kang semua tahu aku penah kecam faz. hahahaha. akibat kecam mengecam tulah hubungan kita dah semakin baik. hahaha
~ hebat sgt plan B ko. aku rasa kena prepare plan C.
sape suruh ko bg madu..kan da dpt madu betul2..hahaha
nnt aku sumpit si juri tu k..hihi
~hahaha..aku crk komen tu tp x jumpa2 weh..lepas aku ngn singkong bg kecaman hebat kt ko tibe2 ko buat ayat sedih plk..hahaha..lawak2..akhir nye jadik kawan plk..dramatisss sungguh..
~x cukup hebat ke plan B aku?ape plan C ko?Lariii??hahah
jgn ckp lagi pasal juri ni. makin susah aku nk bernafas. ingat senang nak lepas?? #drama. hahahahahaha
aku pon tak tahu kat cite mana. ayat aku. kang merangkak pulak kt sana cari aku. hahahahahha. kelakar ingat balik.
~BALAS BALIK KECAMAN N LARIKKK. hahahahaha
~kena bedikari lah wehh. lepasni dah takde sape nk bekap. hahaha
hahahaxpee,sy dengan el jer lah haha??
ehhh. takpe cikbunga. JURIFS dah beralih arah sejak telanggar bahu dgn cik bunge yg mcm bunga mawar beduri ni. huhu
~sambung dgr lagu charlie puth. ATTENTION
Eh xar,sy bukan mawar berduri,nunga taik aym jer haha
tapi di mata juriFS, awak bunga2 cinta. hahaha
Hahaha xde makne nya,saya bunga taik ayam jer medicak baeulah bnga2 sinta juri?
i bunga layu di pusara je bagi JURIFS. huhuhu
bunga mekar d dlm ati juri,cuma cik medikcak je dunwolii?
el da ade sajat..sajat lagi ganas tau..
sekali die bukak mulut abes la..hahaha
padu lagi lah ayat sajat?? harap2 sajat tak tegur kelakuan aku. hahahahaha
Hahahah! Dah cerai dgn Geng Sajat :p
Amboi Cik Bunga! Mention nama EL
Hahaha saje gurau2 jer,nanti orang kecamm cikbunga lak
takpe cik bunga. kalau org kecam awak lari je. kahkahkah
??xnakk nanti org xsuka lak,org kecam gedik nanti hahahaha saja gurau2 nak cri kawan bukan lawan bukan musuh taww??
amboi cikbunga. tukar dp. ini bunga ros kembang semangkuk taman rashidah utama ni. tantekk nya awokk. huhuhu
Dia nk tunjuk EL ari kikiki
X pe! Nanti EL pukul yang kecam Hahaha ?
hahaha ?? nanti el tlg pukul eh??
ko ni EL, org kecam aku. ko tak kakikan pon? hahahah
ok ok. tumpang lalu cik bunga mawar berduri.
desperatenye ko…ni gmbr sape ko rembat?
tQ Juri sudi baca
serius sedih..kesedihan maira sampai ke hati cikbambam..
9.3/10
tQ cikbambam sampai ke hati.. hihi
Sobb. Sobb..
Cite sedih plak malam ni… Alfatihah buat kak lily…
Allahumma aminn.. tQ syer sudi baca
Sedehhh ? Alfatihah buat arwah lily
Alfatihah… tQ cikbunga
Dari Allah kita datang, pada Dia kita pulang..Semoga rohnya ditempatkan bersama orang orang yg beriman..
tQ Bob sudi baca
Kak KM keliru ini fiksyen shasha ke atau tempat menyundal!!! ahhhhhh Kak KM tak rela!
Hahahaha
Nak try?
OMG!! sape sundal? ????
~aku mmg suka menyemak komen org. huhu
“nak try?” u said?
mampu ke?
Ahhhhhhhh !
aku sumbat jugak batang pisang bapok ni.. hehe
???
bukan aku.. aku ada sorang kawan yg mampu bimbing kau ke jalan masjid india..
mihmihmihmih.. ?
sorry adik2 kak mami.. kak mami janji ni betul2 last kak mami mencarut okay? tutup mata jangan baca semua adik2 kak mami sayang.. kak KM stand for KIMAK ke? tanya ni.. jangan marah
KAK MAMI MUNGKIR JANJI! Hahaha! Bagi sekali kak dekat dia! Ini semua puak puak petang tadi agaknya. Si ? agaknya kot? Hahaha
*batu api
faz ampun dik.. kak mami tak sengaja.. hahaha.. kalo depan2 ni mau dia mati beragan kena sembur gn kak mami.. tak best sangat melaser ikut tulisan ni.. ?
Faz dah selalu kena kecam dan dah biasa tapi perangai yang bukan bukan yang datang macam ni mahu dia kena maki je kejap lagi. Dari semalam tak silap ada je yang dok kondem kita semua kan. Apesal tah xfaham betul
faz admad penulis sendu
Kesah? Hahaha. Ala takkan tu je boleh kecam. Kecam lagi weh haha
ok kak mami. dah tutup mata ni. ?????
sayang medicak.. muahmuah kat dahi..
??? kak mami
???? dah ke belum kak mami?
da settle sayang.. bukak mate tu.. cakkk cakk ?
kak mami.. maira baca tadi ni buka mata sipi-sipi je.. hahahahaha
hahaha..adoii..kelaka akak ni..ni last tau carut..pasni jgn buat lagi..hahaha
Hummm. Mana Hantunya ?
EL.. takde hantu nye.. hihih
Best macam biasa,cukup garam,gula,serbuk kunyit dan sebagainya
admin,cite aku tak keluar ke?
I am back here
cite aku pon tak keluar lagi. ko rilek dulu haha
tQ Aziq… citer tajuk apa?? nanti kak maira tolong cek kan.. hihihi
ye,mmg tgh rilek ni
adalah,nk suprise
rasanya macam dah tahu.. hahaha
dah tahu ke
hahahahahahahaha
klu dah tahu bile nak publish cerite tu
nk tanye,lps kite dh hntr cerite. admin buat apa lepatu.die check cerite tu eh
*lepastu
Innalillahiwainnalillahirojiun.. Sedih..
Cerita mcm ni x layak untuk d judge..
Takziah dik #maira
Al-Fatiha
Allahumma aminn abg singkong.. tQ sudi baca citer yg tak seberapa…
hukhukhuk…sedihnya kisah maira kali ni…teringat nek kat sepupu nek yg kat kl tu..lama tak jumpa dia..
Kesian lily…
tQ nenek sudi baca citer maira
sedihnya.. alfatihah untuk mangsa-mangsa yang kembali berjumpa ALLAH.. ?
Alfatihah… tQ kak mami sudi baca & selalu support citer maira yg x seberapa ni.. hihi
Al Fatihah untuk lily. Maira mesti sebak masa menaip cerita ni kan? Apapun just nak cakap bagus jalan penceritaan maira. Lancar dan mudah difahami.
Allahumma aminn utk doanya Faz.. sebenarnya Maira terpanggil utk tulis cerita ni sebab Maira mimpikan arwah. Memang sebak sangat..
**tQ utk komen tentang penceritaan maira.. maira still merangkak untuk belajar menulis dengan lebih baik. haha.
Nak tanyaaa…. sejak bile ade amaran :sila tinggal kan komen yang berkaitan dengan cerita..k bye ?
kenapa kak Annur?? hihihi
Best cerita ni?
tQ mummy baca citer maira
Al-fatihah untuk Arwah Lily
Alfatihah.. tQ Asiah baca citer maira
Innalillah.. Takziah Maira 🙂
Allahumma amin cahaya… TQ baca citer maira
Welcome maira.. no problem 🙂
Al fatihah buat allahyarhamah lily.sedih betul.walaupun tak sempat jumpa still cuba kotakan janji walaupun yang hadir tanpa jasad.roh bertemu roh.semoga tabah.teruskan menulis.
Alfatihah.. tQ Balqis baca citer maira.. Maira bersangka baik yg arwah cuba utk jumpa juga dengan maira even cuma dialam tanpa dinding..
.
tQ manchego baca citer maira
semua cerita maira ringkas & senang difahami..
penggunaan ayat pun bagus .
tQ kranberi sudi baca.. maira masih merangkak dalam penulisan..
nak cite baru
Innalillahiwainnalillahirojiun. Takziah Maira :'(
Semoga arwah ditempatkan dikalangan org beriman.
Allahumma aminn utk doanya Pheerrero.. tQ sudi baca citer maira
Allahu… Kesian nyaaaa.. Tak dapat nak bayangkan betapa kecewa nya dia tak dapat nak tunaikan janjinya berjumpa dgn Maira.Tapi dia tetap jugak berjumpa dgn maira walaupun dalam mimpi. Semoga Lily di tempatkan di kalangan orang yang beriman. Al Fatihah.
** Standard wei komen lebih panjang dari cerita. Hahahahahahahaha.
tQ FF sudi baca. kekecewaan dikedua belah pihak. tapi takde siapa boleh menolak takdir.
**agak lambat ye FF komen kali ni.. selalu belah2 atas hihihi
Ye betul tu maira. Semua dah ketentuan Nya.. Semoga maira sentiasa tabah. Tak sabar tunggu next story maira kena publish. hehe.
** FF layan FS waktu kerja je. Kalau dah sampai rumah or waktu cuti, memang x lah nak melayan FS hehehe
next setori dah sent tunggu admin review dulu la.. tu pun maira tak sure mampu buat orang terima ke tak sebab tulis time otak macam tak berapa center.. hahaha
**maira pun sama.. dekat rumah tak pegang hp dah.. FS ni online dekat ofis je..
otak senget ke time tulis tu? hahahaha gurau
ye sama lah kite. sebab susah gak nak baca cite pakai hp. hehe. nak bukak komen lagi. jenuh nau nak scroll. hhahahaha
boleh tahan la kesengetannya hahahaha
Meremang pepagi ni.
Hi,Maira.
meremang????
Hi toncet
Meremang sey. Sebab,cerita tu sampai ke otak.
zuuup!
Best!
hahaha kalau tak sampai ke otak macam mana nak baca toncet..
tQ la sebab baca.
Sila tinggalkan komen yang berkaitan dengan cerita…. ni tempat org yg suka bace cerita hantu adik2 oiii… bukan tempat chit chat
Sambil komen,sambil buat kawan Paus.
#UKHWAH
baiklah… kami menurut perintah untuk tinggalkan komen utk cerita…
**tp chitchat tu tak boleh nak janji Paus.. hihihihi
Takziah maira…
sedih.
tQ Baby shark
perasan lately ruangan komen kat sini dah jadi mcm ruangan chatting..kjar rating kot..huhuhu
sekarang ni banyak komen merepek je dalam FS ni. cuba la bg komen pasal cerita ni instead of duk merenyam je keje nye.
#donesentap
#donebacakomen wahai cik adminFS
At least….berjumpa lagi kita maira…hehehehe…nice….alfatihah utk arwah lily…
*at last…. hihi
hihi.. tQ sebab baca citer yg tak seberapa ni
SALAM…hai maira…al fatihah untuk arwah lily dan abg chik
#menungguceritaseterusnya#
Waalaikumsalam warahmatullah Ain… Alfatihah.. tQ baca citer maira yg tak seberapa.
**tunggu citer maira ke tunggu next setori admin post?? hihihi
Hi Maira,
Sedihhhhh cerita maira ni… n lebih sedih sebab lokasi yg arwah lily eksiden tu hari2 saya lalu pergi n balik kerja…umur maira 27 kan? muda setahun dari saya.. kalau saya tak silap kira lah tahun arwah lily eksiden n umur maira waktu itu…n sekolah berasrama tu saya tak boleh nak agak maira sekolah mana…tapi kalau maira satu sekolah dengan saya kira maira ni junior saya lah…
Hi Sya..
alamak… hahahaha sya ni org pontian ke?? mmg asal sane? pontian dekat mana? hati2 tau ulang alik jalan tu. Byk kisah accident dekat jalan tu.
*maira ada bubuh tahun ea dalam citer?? macam tak ada rasanya. hahaha
**Kak Sya sekolah mana dulu?
hehe….akak search berita kemalangan yg maira letak dalam cerita tu…then kt berita tu ada tarikh ..winkkk ;)..ya akak org pontian… aritu latest bulan 8 kot ada eksiden yg trok sampai kereta terbakar n mangsa terbakar kt area yg sama arwah lily eksiden..akak skola SMKDPB..tapi akak tak duduk asrama..duduk rumah je..ada certain budak yg rumah jauh je duduk asrama..adakah maira skola yg sama? akak rasa macam ya macam tak..huhuhu..btw, nice to know u maira…selama ni akak silent reader je kt sini..tapi sebab nak komen kt cerita maira ni akak sanggup register tauuu..hahahah
wahhh hebat sya sampai buat research hehe
F.F ,
hehe kannn…nampak je ada perkataan Pontian terus buat research psl kes tu…
Allahuakhbar.. akak rahsia ea pasal search berita tu.. maira dah try sehabis mungkin utk hide info..hihihi SMKDPB ke??? Maira tak sekolah situ tapi pernah datang situ mase form 5 utk MSSD punya sukan wakil sekolah.
hehe pada awalnya memang maira dah berjaya hide info but then at the end maira tersilap sket..ok kesimpulannya kita bukan satu sekolah..masa maira datang skola akak, akak dah takde dah kt sekolah..dah kt matrik…nampaknya kita bertemu di fiksyen shasha ni….hahhahaha
haaa tu la.. rasa macam nak suruh admin delete citer ni.. hihihi tapi kan.. sorry ea akak.. time maira form5 tu maira tak suke SMKDPB.. sebab certain studentnye try ngorat maira punya secret admire.. hahahahaha (off record)
hahhahahaah yeke..mesti hensem kan secret admire maira tuuu…so maira camne dengan secret admire tu sekarang? ke maira dah kawen ngn lelaki lain?? hehe *akak taktau maira single ke married…
maira belum kawen. hahaha secret tu dah campak dalam serombong kapal selam.. alaa kak. puppylove time sekolah.
Best ????
Takziah & alfatihah buat arwah lily
tQ Aurora…
Innalillahiwainnahirajiounn.
Takziah ya maira
Alfatihah.moga rohnya dikalangan golongan kanan.
Allahumma amin.. tQ anak ke4…
Ok la… tp tak seram
tQ sudi baca
Lily keluar dengan abang chik?? tapi bukan ke yang dalam kereta tu perempuan dua2??
ohh ok ok faham dia ramai2 kn bukan lily ngan abang chik je.
ok tQ Delle sudi baca
http://www.sinarharian.com.my/mobile/edisi/johor/kenderaan-rentung-mangsa-belum-dikenal-pasti-1.715888
Huh?
Semoga arwah ditempatkan bersama roh2 org yg beriman
Allahumma aminn tQ
Innalillahiwainnalillahirojiun. Takziah Maira..
sedihnya
Allahumma aminn.. terima kasih sudi baca cerita maira
Salam Takziah Maira. Maira orang Pontian ke?
Terima kasih.. tak Maira JB.. kampung je dekat sana
Pontian kat Pekan Nenas lah?
Somewhere dekat pontian tu kak.. akak orang pontian ke??
aah. hehe
Ouh.. pontian dekat mana? Maira dekat ayer baloi
Rimba terjun. Tak jauh kita ni. 🙂
Ouhhh tahu.. hehe.. sekampung juga kite ni..
Sep sikit!
sep..sep.. hihihi
?
Si gemuk? Kenapa tu?
sedihnya……….. sebak…..
tq Chinta..
Allahu.. Sedinya cerita ni.. Takziah..
CikYaya… terima kasih
takziah dohh. sedih
PeriukHitam.. terima kasih beb sudi baca
Laaaa. orang pontian je ke maira??? gengg