Roadtour

DIAM SERIBU BAHASA
Pengalaman : Mika

Assalamualaikum. Selalunya aku ni sejenis silent reader je, tapi kali ni rasa nak share pulak kat peminat FS pengalaman aku sendiri lebih 10 tahun dulu.

Kisah ni jadi pada tahun 2004. Intro sikit, aku ni student Mass Comm. Lepas je praktikal tak semena-mena aku terjun dalam bidang event management. Habis je konvo terus dapat offer join roadtour 1 Malaysia. Mesti la woww kan? Kalau buat event memang life banyak tido kat hotel la cite dia. Banyak jugak pengalaman aku lalui kat hotel2 dalam Malaysia ni. Tapi yang aku nak share ni jadi kat Kuala Selangor.

Masa tour ni kami memang takde balik rumah langsung. Sebab dah agak lama tinggalkan rumah, kami semua dah jadi macam 1 family. Favourite kami bila sampai je hotel 1st thing 1st mesti fikir swimming pool. Tu perkara wajib tu. Cepum2 la apa lagi release tension.

Kat Kuala Selangor ni takde hotel besar yang boleh tampung group kami yang ramai ni, jadi kami semua duduk resort kat sini. Biasa la swimming pool resort mesti la open kan? Jadi kami decide untuk mandi manda cepum2 waktu malam. Privacy la konon.

Resort ni keliling dia hutan tau. Malam agak sunyi la sebab bilik dia jarak2. Lagi pon malam nak cepum2 tu kami ber-5 je rasanya. Masa nak pegi tu aku dah tak berapa sedap hati so aku decide tak nak mandi. Dengan alasan aku asthma so mak aku tak bagi berendam malam.

Tau jela dah ramai sume anak2 dara, dapat pulak air..dia punya galak korang boleh bayangkan kan? Tengah seronok2 gelak2 kawan2 aku mandi tiba2 aku dengar bunyi mengilai. Ya Ampun kuatnya macam sebelah telinga je tau. Seriously ni 1st time aku experience sendiri benda2 macam ni. Aku ingat aku sorang je yang dengar rupa2nya kawan2 dalam pool semua dengar dan masing2 diam.

Kami semua crew diberi walkie talkie sorang satu tau. Aku dengan cuaknya duduk sorang2 kat atas (sebab kawan2 semua dalam pool) aku terus walkie kawan lelaki aku suruh datang pool sekarang jugak. Dia taknak datang mula2 dan aku takot nak bagi tau sebab apa? Kang tiba2 muncul depan aku naya je wei. Tapi dalam walkie pon dia dah boleh dengar suara mengilai tu. Konon2 dengan tenang dia datang kat kami padahal muka masing2 dah cuak.

Semua masa tu diam je. Bayangkan dari riuh rendah tu tiba2 senyap sunyi. Macam menikmati sangat2 hilaian scary tu. Dan2 je semua yang dalam pool tu nak naik. Katanya dah sejuk..jom la balik bilik. Perjalanan dari pool nak ke bilik dalam 5 minit jugak la. Bunyi mengilai ni berterusan dalam setengah jam jugak la. Tapi kami memang takde sebut apa pon malam tu. Nasib baik bunyi mengilai tu tak ikot sampai bilik. Masuk je bilik masing2 langsung tak keluar sampai pagi. Alhamdulillah takde apa berlaku malam tu..mungkin sebab kami tak celupar kot. Aku agak benda tu marah kami bising kat tempat dia malam2..huhu.

Cerita ni habis situ, kami tak ungkit langsung sampai dah habis tour di Kuala Selangor 3 hari lepas tu. Masuk je dalam bas masing2 baru bukak mulut. Rupa2nya kawan2 aku yang dalam swimming pool semuanya kena tarik kaki. Sebab tu tiba2 semua nak naik dari pool..hahaha. Dan yang lagi seram..kawan bilik sebelah (Ain) nak pegi solat hajat anjuran orang kampung sana. Dia dah berjanji dengan kawan lagi sorang (Sue). Sue pon pegi bilik Ain panggil nak ajak pegi sama2 la. Bukak2 pintu tak kunci, dia pon tolak pintu bilik tu. Sekali imbas Sue nampak Ain dah siap bertelekung. Masa Sue tolak pintu tu Ain tengah melangkah nak ke bilik air.

Sue pon tunggu la Ain tak keluar2 bilik air. Lamanya..sambil2 tu belek2 hp. Tengah leka tengok hp tiba2 Ain datang sergah dari belakang tanya buat apa depan bilik dia? Sue taknak Ain cuak dia cakap la tunggu nak pegi surau sama2. Ain cakap dia pegi bilik lain kejap tadi sementara tunggu Sue datang. Haaaa..yang Sue nampak masuk bilik air tu sapa? Jeng3. Serius tegak bulu roma dengar cerita dia. Ingat kami je yang kena kacau kat sana. Rupanya ada cerita lagi seram. Aduh kalau aku la yang kena tu mau pengsan kat situ jugak. Hehehe.

So far dalam banyak2 hotel yang aku dah pegi, kat sini yang aku betol2 experience sendiri. Alhamdulillah dia cuma belanja suara mengilai dia je. Kalau dia tunjukkan rupa dia..alamak mau pengsan 8 hari tak bangun2. Hahaha.

Banyak lagi cerita seram sepanjang aku keje bahagian event ni. Ada masa nanti aku share lagi ye. Maaf kalau ada kekurangan. Newbie la katakan..hehe. Thank you sudi baca.

25 thoughts on “Roadtour”

  1. woah seriusly dengar bunyi pon dah boleh gmbr kan jantung berdegup cmne kan heee inikan menonjolkan wajah fuuh ya Allah better dijauhkan kalau tak snggup weyh..

    Reply
  2. Resort?? Kt mana tu? Setahu sy kuala selangor xde resort.. xtau la klu ada terselit kt ceruk² pedalaman sana yg sy xtau kan.. emmmm.. btw, awk budak mass com uitm ek? Grad 2004 ke?? Haha

    Reply
    • Sekarang ni bila ingat2 balik memang meremang rasa. Tapi masa dengar live dulu tatau perasaan tu rasa ape? Speechless gegile. Die punye terpana tu smp rasa darah x jalan la dlm badan😅

      Reply

Leave a Comment