Ada Sesuatu Di Atas Bumbung

Ok, ni nak cerita sikit la. Masa dulu tahun 2010. Rumah saya dekat je dengan sungai. Siap ada pangkalan lagi sebab memang ada penambang ambik orang untuk ke seberang sampai sekarang pun masih lagi.

Pada suatu hari tu, kalau malam selepas isyak depan rmh saya ramai org yang melepak lagi lagi anak bujang. Mereka ni dh biasa dtg melepak kt rumah saya. Lagipun kat rumah saya jual burger. Sbb tu mereka selalu dtg untuk melepak, bebual btambah meriah la stall.

Aaa… Sebenarnya saya memang tak pandai nak cerita buat karangan ni. Harap2 boleh faham la apa yang saya ceritakan ni. Ok, lepas abis je berjual malam tu. Saya tutup la kedai kemas semua barang. Ada dua org lelaki kawan saya ni A dan B dia tunggu sampai saya tutup kedai siap tolong lagi. Sebelum kemas simpan barang kedai. Dua org laki ni dh pesan diorang nk burger diorang buat last sekali. Last customer la. Dh siap buat saya gantung dekat paku dinding bhampiran dgn stall. Selesai je kemas semua. Diorang nk balik dah. Rajin pulak diorang ni tggu sampai saya tutup kedai. Adee makna kerr.. Aaa lupakan. Takda maknanya. Diorang pun balik, saya masuk rumah then kunci pintu. Selang beberapa minit telefon saya berbunyi. Si A tadi call saya, die cakap burger terlupa bawak.

Lepastu saya pegi la keluar rumah tengok masih bgantung lagi burger kat paku dinding. Kawan saya A dan B ne pun patah balik ke rumah saya bjalan kaki. Masa tu kawan diorang yg jemput depan lorong. So, diorang jalan kaki je la. Lorong dgn rumah saya mmg tak jauh la. Masa diorang balik tu. Si B ni tiba2 berlari tanpa sebab tinggalkan si A. Si A teriak la “hoii pasal kau tinggal aku” meremang seluruh tuboh si A ni dan dia terpandang sebelah kanan. Dia tengok kak ponti dgn putih semua berambut panjang kusut masai berjalan di atas bumbung rumah kosong. Rumah tu sebelah rmh saya dan lama dah tak berpenghuni. Bertabun la si A ni berlari. Yang ni diorang jumpa waktu malam dalam pukol 12am. Keesokkan harinya dua org laki ni cerita kat saya. Apa lagi pukol 10mlm dah tutup kedai. Seram pulak jadinya.

Ada satu cerita ni pulak org terjumpa kak ponti ni dudok dekat tangga rumah saya. Hishh. Kadang2 dekat pangkalan tu pun ada org jumpe. Tdengar bunyi orang nangis la. Hee. Penunggu kot.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *