Anklet Berloceng

Anklet Berloceng

Hai semua, nama aku Orked Gray sebab fefeeling Christian Gray haha. Aku baru je berkenalan dengan page ni. Haritu aku ada baca pasal siri Gelang Kaki Berloceng and aku pon ada pengalaman dengan gelang kaki yang ada loceng ni. Aku dulu bersekolah di sebuah sekolah berasrama so cerita-cerita hantu ni dah macam sebati dengan diri aku maklumlah hostel mana je yang takde cerita hantu kan. Sebelum tu nak cakap cerita ni panjang sikit sebab taktau dah macam mana nak pendekkan. Aku harap admin siarkanlah kisah aku ni.

So nak dimulakan cerita, dulu masa sekolah aku ada pakai gelang kaki emas yang ada loceng. Mak aku yang belikan so aku pakai jelah. Mula-mula pakai memang takde apa apa yang jadi sampailah satu hari ni kawan aku diganggu. Kawan aku ni kita namakan dia Senah Kepoh jelah sebab dia ni memang jenis kepoh. Cerita ni dia yang ceritakan dekat aku. Senah ni satu blok asrama dengan aku. Sebelum tu nak terangkan pasal struktur bilik kitorang dulu. Setiap bilik cuma dipisahkan dengan dinding kayu yang tak sampai ke siling. Kiranya kalau panjat meja belajar atau yang tinggi sikit pijak kepala katil bolehlah jenguk kat bilik sebelah. Blok kitorang ni ada dua tingkat je which is tingkat atas untuk Form 4 and bawah untuk Form 5. Bilik sebelah kanan si Senah ni kitorang jadikan bilik stor tempat letak baju kotor dan toilettries since bilik tu kosong dan sebelah kiri pulak bilik iron.

Si Senah ni katil dia sebelah bilik kosong tu yang hanya dipisahkan dengan dinding kayu tadi. Masa tu maghrib and kami diwajibkan untuk turun solat tapi Senah ni fly (ponteng). So dia pon duduk dekat dalam bilik waktu maghrib tu sambil otp dengan scandal dia. Dia tak bukak lampu sebab bilik iron tu memang selalu bukak lampu so dia dapatlah cahaya dari situ. Tiba-tiba dia dengar macam bunyi orang dok punggah-punggah barang kat blik stor tu and bunyi loceng kaki so dia pon assume aku lah tu sebab aku sorang je yang pakai gelang kaki ada loceng dekat blok tu.

Dia pon tanyalah aku dari bilik dia aku cari apa kat situ nampak ke gelap gelap tu cari barang. Dia tak syak apalah kan sebab memang logiclah kalau aku tak bukak lampu sebab nanti kantoilah ponteng and aku pon geng fly jugak tapi dia taktau aku pergi surau malam tu. Lepas dia tanya tu, dia cakap aku tak reply apa-apa pon cuma macam berdehem je. Dia ingat aku tengah sibuk cari barang sebab tu malas nak borak. Tapi kalau dah kepoh tu, Senah ni pon dah tahu aku kat bilik sebelah dia pon stoplah otp and nak gossip dengan ‘aku’ tapi dia cakap aku diam je cuma sometime ketawa kecil tapi bunyi loceng makin galak.

Tengah dia asyik berkepoh-kepoh dengan ‘aku’ kat bilik, tiba-tiba dia dapat idea nak panjat katil nak jenguk aku kat sebelah dan nak terkejutkan akulah kononya sebab dia curious nak tahu aku buat apa kat sebelah sebab macam dah lama sangat ‘aku’ cari barang and macam as if aku dah punggah habis satu stor tu. Dia pon startlah panjat meja study dia, bila dia jengukkan kepala dia dekat atas dinding tu, dah ada kepala lain kat atas tu. Senah cakap benda tu mata merah, kulit menggerutu dan berdarah tengah tenung dia tajam. Bayangkan jarak muka Senah dengan benda tu cuma lebih kurang 10cm je. Senah punya terkejut sampai dia jatuh tergolek dari atas meja tu sampai terseliuh kaki. Bila Senah tengok balik, dah takde dah benda tu. Sambil baca ayat quran yang terabur, Senah lari terhincut-hincut nak keluar daripada blok tu. Bila dia lari tu, dia dengar bunyi loceng tu macam kejar dia dari belakang dan semakin lama semakin kuat. Tiba-tiba dia blackout.

Bila dia sedar dia ada dekat dalam bilik dia as if dia tak keluar pon dari bilik tu tadi. Senah try nak keluar dari bilik tu tapi pintu tak boleh buka. Puas dia pulas-pulas tombol pintu tu tapi still tak boleh buka. Sambil try nak buka pintu tu, dia dengar bunyi loceng gelang kaki dekat bilik sebelah and makin lama makin galak macam ada dia menari pakai loceng tu. Dan bila dia tertoleh dekat tingkap, dia nampak macam bayang orang tengah menari. Senah punya takut sampai dia harap dia pengsan time tu. Luckily, a few minutes after that bunyi ramai orang berjalan dan bersembang which mean budak-budak yang pergi jemaah kat masjid dah balik dan semua gangguan dah terhenti. Bila Senah cerita balik dekat aku, dia kata lama jugak dia blackout tu sebab dia tak dengar pon bunyi azan Isyak. Since dari haritu, Senah dah tak fly sorang2. Dia akan pastikan ada orang lain kat blok tu dulu. Okay habis cerita Si Senah Kepoh. Sambung cerita lain pulak.

Ini pasal aku pulak. Kisah ni jadi few weeks after Senah kena tu. Masa ni budak form 4 dah masuk dah. Malam tu aku stay up dengan roommate aku ni, Gigi (sebutan dia jiji macam Gigi Hadid tu and bukan nama sebenar saje je letak). Setiap bilik ada 4 orang dan semua single bed. Dua katil berdekatan pintu dan dua lagi sebelah tingkap. Katil Gigi berdekatan dengan pintu dan aku pulak dekat tingkap kiranya katil aku dengan katil si Gigi ni setentanglah. Malam tu kitorang stay up dekat katil menghadap satu sama lain sebab senang nak tanya soalan dan aku membelakangkan tingkap tu (aku harap korang boleh imagine). Lampu semua dah tutup cuma pakai lampu belajar kecik je. Masa kitorang tengah study tu suddenly Gigi tolak semua buku dia away from katil and ajak aku tidur. Aku cakaplah aku taknak tidur lagi sebab tak habis study lagi. Lepastu Gigi terus ambik selimut selubung satu badan. Aku takdelah rasa pelik pon sebab ingat dia penat sangat sebab pagi tu dia keluar outing sampai ke petang.

Sedang aku asyik study sambil texting dengan bf aku, tiba-tiba aku dengar bunyi loceng kaki lalu dekat koridor depan bilik aku. Mula-mula aku pikir oh budak form 4 kot nak beli air gedegang (vending machine yang kena masuk duit tu) yang ada dekat hujung koridor bilik aku. Tapi lepas banyak kali bunyi loceng tu berlegar-legar depan bilik aku as if orang yang pakai loceng kaki tu sengaja nak show off gelang kaki dia, aku pon keluarlah nak sound budak form 4 tu sebab bising kacau aku study dahla bunyi loceng dia kuat lagi kuat.

Bila aku bukak pintu dan jengukkan kepala aku keluar, aku nampaklah budak ni pakai baju tidur kaftan warna macam cream tengah jalan sambil tundukkan kepala. Aku pon terus panggil dia nak sound, bila dia angkat muka dia pandang aku, aku nampak aku! Yes, aku nampak budak perempuan tu muka sebijik macam aku tapi pucat sangat-sangat tengah senyum pandang aku. Senyuman dia tu memang mengerikan macam senyum jahat. Masa tu memang aku tak boleh gerak dah, aku try baca segala macam ayat dalam hati walaupon berterabur and try gerakkan kaki aku tapi memang tak boleh. Memang rasa lama sangat. Benda tu makin lama makin dekat dengan aku.

Tiba-tiba aku rasa macam rambut aku ditarik lembut, aku pusing belakang tapi tiada siapa pon. Bila aku pusing depan balik, benda tu terbang pergi dekat tangki air belakang blok kitorang. Aku terus lari masuk bilik and menyempit sebelah Gigi sambil baca ayat kursi banyak banyak sampai tertidur. Aku memang menggigil satu badan dan esoknya aku demam. Esok pagi tu aku cerita dekat Gigi dengan roommate aku yang lain, and rupanya before Gigi ajak aku tidur tu, dia nampak bayang-bayang aku kat tingkap tapi yang peliknya bayang-bayang aku tu tak synchronize pon dengan pergerakan aku macam bila aku gerak ke kiri tapi bayang-bayang tu stay still je dan dia tersedar itu bukan bayang-bayang bila benda tu tetiba bangun and jadi sangat besar. Benda tu terus jalan pegi bilik sebelah tapi dia jalan sambil hadap bilik kitorang. Roommate aku yang sorang ni buka cerita sebenarnya ramai yang dah kena dengan bunyi loceng tu tapi dia takut nak bagitau aku sebab aku tak rapat sangat dengan diorang. So lepas dengar tu aku terus tak pakai dah gelang kaki tu. Bila mak aku tanya kenapa, aku cakap warden tak kasi pakai.

Okay, sampai sini je aku cerita sebab macam dah panjang sangat. Okaylah bye. Orked Gray.

Orked Gray

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 1 Average: 5]

6 thoughts on “Anklet Berloceng”

  1. Nice story. Tak panjang pun. Seronok baca ? Ape lagi kawan kawan experience? Yang tak nak cerita sebab tak rapat tu

    Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.