Asrama Seri Murni

1st story: http://fiksyenshasha.com/kisah-praktikal-di-hospital-di-perak/

2nd story: http://fiksyenshasha.com/penumpang-misteri-2/

3rd story: http://fiksyenshasha.com/oncall/

Assalamualaikum & hai! Ira lapor diri untuk cerita kisah seterusnya. Kat atas ni aku dah bagi link in case ada yang tertanya tanya story aku (Kalau ada lah). So ni kira kisah ke empat la yek. Ok, aku mula terus.

Kisahnya macam ni, masih cerita time diploma, masa sem 1, lepas daftar bagai dekat kolej, kitorang dibawa ramai² ke asrama. Asrama kitorang jauh jugak la dari kolej. Ada la dalam 15 minit kot dari hostel ke kolej. Ok la aku cakap je la asrama tu kat mana ek. Asrama aku dulu dekat Silibin, which is asrama seri murni. Asrama tu memang setingkat je takde bertingkat². Haaa! Mesti yang tertanya² tu dah tahu aku study mana kaaaaan? Sebelah asrama tu asrama indon (pekerja kilang). Tempat tu memang belakang kilang. Ok straight foward. Kisah ni typical kisah asrama je.

Roomate aku semua rumah dekat² area Ipoh tu je. Aku je la yang jauh. So setiap kali weekend memang aku kena tinggal sorang². Satu malam ni, roomate aku semua balik, so aku decide nak hilangkan bosan dengan online facebook, layan youtube. Tengah syok layan tiba² ada orang ketuk pintu. Aku terfikir jugak siapa yang datang malam² camtu. Aku bukak je pintu tapi takde orang. Then aku sambung balik, nampak kat tingkap ade macam ramai orang lalu lalang depan bilik (meja study aku betul² menghadap tingkap). Terfikir gak la asal ramai² keluar malam² ni, ade pape ke kan. Sekali aku jenguk, krikk krikk. Memang sorang pun takde kat luar. Hah sudah. Aku terus pergi bilik air, basuh kaki, cuci muka semua lari masuk bilik. Fikir nak tidur je masa tu.

Time aku baru nak tidur, aku ni katil bawah. Tiba² dengar macam ada orang duduk kat katil atas. Faham² je la bunyi katil kalau orang naik semua tu. Terasa jugak la goyang² sikit. Aku dah tak sedap hati, tekup muka guna bantal dengan harapan boleh tidur. Tapi serious, aku tertidur tapi lepas 5 minit aku tersentap. Macam terkejut. Time tu rasa panas sangat, padahal kipas pasang paling kuat, & aku bawak kipas kecik tu untuk aku. Pun tak terasa angin, rasa macam aku duduk tak pasang kipas langsung.

Tiba² terdengar ada macam suara humming macam tu. (Alah, yang macam nyanyi dalam hati tapi dengar muzik je, macam mana nak terangkan eh?) Ala, time² ni la nak main². Aku tidur menghadap tingkap, dan tiba² tengah² suara nyanyi tu, nampak lagi kelibat² orang ramai jalan. Tapi bila tengok kat bawah pintu takde nampak pulak bayang² ke apa memang takde. Takde bunyi, senyap je melainkan bunyi ‘orang’ humming tu. Aku pakai headphone, bukak apps Quran tu sampai aku tertidur.

Tu bukan pengakhiran ok, esoknya aku kena lagi. Sabtu dan Ahad memang hostel lenganglah sebab ada yang outing, ada yang balik. Kau ingat siang² tak kena kacau ke? Masa tengah mandi, dekat bilik air hujung sekali, aku terdengar lagi bunyi humming tu, lagu “pohon beringin daunnya rendang, akar berjalur cecah ke bumi, hatiku ingin hidup gemilang, nasib malang suratan diri”. Lepastu tiba² dengar bunyi air. So aku fikir ok, ada orang masuk la tu. Maybe dia yang buat bunyi tu. Siap mandi aku keluar, bunyi air & bunyi orang humming tu ada lagi. Aku nak keluar tu, aku akan lalu semua bilik air sebab aku mandi bilik air hujung sekali. Tapi semua pintu terbukak je, takde orang. Haa sudah. Siang² tak reti nak tidur ke benda tu. Aku cepat² keluar nak masuk bilik, terlanggar jiran pun aku buat taktau je dah gigil ni. Dalam bilik pun still terngiang² lagu pohon beringin tu. Last² aku decide nak keluar je pergi la jalan mana² asalkan aku tak teringat.

Petang baru aku balik. Lepastu aku tertidur. And aku mimpi. Dalam mimpi tu, aku nak pergi jumpa kawan aku kat block D which is block tu ramai budak² nursing je. Aku nampak ada sorang ni duduk tengah² padang (kawasan lapang antara block C & D) duduk macam tengah tunggu sesuatu. Bila aku dah berselisih dengan dia, time tu jugak tiba² dia nyanyi lagu pohon beringin tu. Aku anggap tu perasaan aku je sebab dah terikut ikut dengan lagu tu. Aku pandang dia, memang nampak muka dia macam menghayati, sambil lenggok lenggok kepala senyum sorang² tengah kawasan tu. Tapi kali ni sambil humming tu macam ada selingan gelak kecik (taktau nak explain).

Aku baru perasan dari tadi aku berjalan tapi tak sampai² bilik kawan aku. Dengan tak sedap hati, aku baca kursi semua tu. Tiba² aku tersadung benda and time tu jugak aku tersentak bangun tidur tapi aku macan kena tindih. Bilik aku gelap la kan sebab dah tertidur sampai lepas maghrib kot. Aku cuba nak bangun tapi tak boleh mulut memang terkunci habis. Sampai la tiba² kawan aku yang bilik sebelah ketuk pintu sebab nak ajak pergi makan. Time tu baru tiba² badan terus terbangun sampai kepala terhantuk dekat katil atas.

Aku dengan belum mandi, bangun just cuci muka, solat maghrib je. Pastu pergi keluar makan. Lepas makan baru aku mandi. And kebetulan masa ni, kawan aku yang block D whatsapp aku, ajak lepak bilik dia. Aku taktau kenapa aku tak sedap hati tapi aku pergi jugak. Korang tau apa jadi? Yes, benda sama jadi dalam mimpi. Ada orang duduk tengah² padang, humming lagu pohon beringin, goyang² kepala menghayati. Meremang terus bulu roma. Tiba² dia macam mintak tolong suara sayup je. Sambil nangis. Berjalan rasa lambat sangat. Sampai la kawan aku ni tepuk belakang aku (dia dari pantry kot sebab dia bawak mangkuk maggi dengan air panas). Terkejut takpayah cakap la. Tapi bila aku pandang balik tengah² tu, kononnya nak tanya kawan aku la apa budak tu buat tengah² tu. And benda tu dah takde. Hilang. Lagu pun hilang. Aku takde terngiang ngiang dah.

Kawan aku sampai tanya aku kenapa aku jalan slow² sambil tengok tengah² padang tu. Dia keluar bilik nak ambil air panas, selisih dengan aku pun aku tak sedar. Aku pelik, padahal aku rasa aku jalan laju dah sebab nak sampai cepat bilik dia. Terus aku geleng kepala ikut dia masuk bilik. Tapi dalam kepala memang macam² fikir. Macam mana benda dalam mimpi, tiba² jadi betul² macam tu.

Aku istighfar banyak², baca surah banyak² dalam hati. Malam tu aku ajak kawan aku teman aku tidur kat bilik aku. Sebab roomate dia pun takde time tu. Malam tu aku tak kena kacau dah. TAPI tu bukan last. Banyak lagi kena kacau cuma bayangan macam tu je la. Abang pocong melintas depan tingkap masa tengah stay up study, tingkap kena ketuk. Barang kena alih masa cuti study week. Tapi tu aku buat taktau je sebab dalam dunia ni bukan kita je penghuni.

Tu je la cerita kali ni. Tapi mintak maaf banyak² sebab aku rasa kali ni hambar sangat kot. Ayat pun macam ayat baru nak belajar mengarang je. Terima kasih sudi baca. Siapa yang pernah duduk asrama murni tu, cerita la kat komen kot ada cerita seram jugak. Hehe. Assalamualaikum & bye!

Kongsi kisah anda: fiksyenshasha.com/submit

IraaMohd

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 0 Average: 0]

88 thoughts on “Asrama Seri Murni”

  1. ‘Ada orang duduk tengah² padang, humming lagu pohon beringin’ – mcm penah baca cite macam ni dlm fs, tak ingat tajuk ape.
    Kalau kisah seram kat asrama ke, umah sewa ke, seram nak baca. Sbb ganggu emosi sbb mmg dduk umah sewa skrg ni. Tapi still nak baca jugak.

    Reply
  2. “Barang kena alih masa cuti study week.”

    Eh Ira, Lina pun pernah kena macam ni jugak. Time tu Lina menyewa apartment di ibu negeri Selangor. Apartment ni Lina pernah cerita dalam FS. Refer GELANG KAKI BERLOCENG part 1. Habis semua barang barang beralih tempat, nak kata kena rompak pun tak jugak sebab barang berharga semua ada dan masih sempurna. Masa ni dah taktahu nak husnudzon macam mana lagi. Curious gila kot and I FEEL YOU.

    Nice story IRA!

    Reply
  3. as usual singkong dpt komen yg pertama..

    aku dari sekolah kecik sampai sekolah besar x prnah duduk asrama.. so x dpt menyelami dgn lbh dalam.. but setori ni x la mengecewakan.. feel seram tu sampai juga dlm 70%.. kipidap writer

    7/10

    Reply
  4. benda2 ni mmg suka stay kat asrama haha..dulu masa study kat matrik (KMJ) selalu stay up sorg2 roomate semua dah tido..mmg dgr mcm2, bunyi guli, org tarik2 kerusi..tapi aku buat dekkk je..bukan sbb aku berani, tapi sbb masa tu aku tak tau kalau bunyi bunyian tu gangguan syaitan naklatullah tuu..haha..bila ingat balik kelakar rasa..pergi toilet kul 3 pagi sorang2 pun rilex je..alhamdulillah tak kena kacau pape..kita tak boleh rasa takut sgt, sbb lagi suka depa nak kacau kalau kita takut..sekiann

    Reply
  5. Okay mungkin I tak berapa faham sbb tak baca dari cerita pertama you kott.

    Nanti I baca so I tak rate dulu lah hehe.

    Tapi alhamdullilah I stay asrama zaman belajar dulu tak pernahh lagi kena mcm you kena ni. Tak sanggup rasayaa.

    Reply
  6. DLU SKOLAH MNENGAH STAY KAT ASRAMA..BRLATAR BELAKANGKAN KUBUR.
    MLM2 SLUMBER BADAK JER BUDAK SENIOR BUKA TINGKAP BESAR2.. TP XDE APE LA YG BRLAKU.ATAU AKU YG TIDO TAK SEDAR DUNIA :-p

    Reply
  7. pernah stay situ for a year.. alhamdulillah, okey tapi just mlm2 ade je something ketuk dinding mcm kantil terlanggar dinding… dari awal masuk smpai la ahkir.. kami blas balik ingat budak bilik belakang… hahah bila dah duk uamh sewa baru tahu kenape, siyes cakap situ mmg seram .. satu sebab kawasa sekeliling kotor, so alah tu lagi suka kan.. kene tindih mase tidu spnjng stay situ pun prnah… so far mse tu stay mlm sorang2 mmg seram,,,

    Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.