Baru Berkahwin,Masuk Rumah Baru

Hi readers semua. Aku pun nak share jugak kisah aku dengan korang semua. Aku harap korang dapat memahami setiap patah perkataan yang aku taip ni. Haha.

Okey, pertama sekali aku nak cerita pasal rumah yang aku baru pindah. Masa tu, aku baru kahwin dan aku dan suami decide nak cari rumah sendiri. Yela, engko dan kahwin takkan nak duduk sebumbung dengan keluarga pulak. Lagipun, family kitorang masing masing jauh. Husben aku orang kelantan dan aku orang perak dan kami stay di kl. So berbalik pada cerita aku tadi, kitorang cari la rumah kat mudah. So, bila dah jumpa kitorang pergi check rumah tu sendiri sama ada okey ke tak. Tau jela kalau kat mudah ni kadang tu gambar rumah cantik kemain, sekali dapat.. Nahhh, mak lampir je yang gamak tinggal rumah macam tu.

So, pagi tu kitorang check la rumah yang kitorang berkenan kat mudah. Rumah, apartment je. Mana mampu nak sewa rumah mahal mahal lagi. Aku dan suami masuk la check dalam rumah tu. Tuan rumah tu pun ada. Masa suami aku tengah borak borak dengan tuan rumah tu, aku jenjalan la pusing dalam rumah tu. Tak puas hatila katakan. Mana la tau ada retak ke, tikus buat sarang ke apa. Elok je aku masuk bilik master room ni aku rasa xsedap hati. Rasa cering semacam je. So, aku cepat cepat blah sebab aku ni jenis agak penakut. Aku cerita kat husben aku pasal feeling aku tu tapi suami aku cakap mungkin perasaan aku. Ya, mungkin. Mungkin saja.

Lepas dah buat payment semua, aku dan suami pindah masuk. Memang excited la sebab dah ada privacy sendiri sampai aku lupa yang perasaan tak sedap hati aku dulu. So bilik master room menjadi pilihan hati suami aku. Mula mula aku macam tak nak sebab aku rasa tak best kat bilik tu. Entah le kenapa. Tapi keinginan suami mana boleh lawan. Kalau itu yang dia nak, aku redha jela. Huhu.

So, malam tu aku kemas la barang barang yg belum dikemas. Suami pula keluar tapaukan makanan. Aku malas nak ikut sebab banyak barang lagi nak kena kemas. Masa ni aku kat dapur, tengah kemas kemas periuk mangkuk bagai then aku terdengar la macam ada bunyi benda jatuh dalam bilik aku. Macam bunyi beg pakaian tu. So, aku pi la tengok. Beg pakaian yang besar aku jatuh. Beg tu suami aku letak atas almari, so aku pun pelik macam mana pulak beg tu boleh jatuh. Takkan suami aku letak hujung hujung almari pulak kan.   Perasaan pelik tu memang dah ada. So aku angkat beg tu aku letak kat tepi almari je. Tunggu suami aku je angkat nanti sebab almari tu tinggi.

Elok aku keluar dari bilik tu, aku dengar macam ada benda kena seret pulak. Kau bayangkan perasaan aku macam mana waktu tu. Udohle sengsorang kat rumah. Suami aku pulak tak reti balik lagi. Bulu roma aku dah start cering. Dalam takut takut tu aku try jugak la p skodeng dalam bilik aku tu. Kau tau apa jadi? Beg yang aku sandar kat tepi almari tu dah tercampak ke hujung bilik. Time tu aku rasa nak nangis dah. Aku memang tak berani nak masuk dalam bilik tu. Nak call husben, handphone aku kat dalam bilik tu.

So, aku decide nak tunggu suami aku kat luar rumah. Sebab aku dah start takut sangat sangat. Untuk pengetahuan korang, rumah aku tu level 3. Dah takut punya pasal, aku tercongok la depan pintu rumah sambil seru suami aku cepat balik. Masa aku kat pintu tu, aku dengar macam orang mengamuk. Mau taknya, kalau barang barang dah kena humban. Aku memang tak berani nak jenguk. Silap silap haribulan, almari aku pun dia campak keluar dari bilik tu.

Ada la dalam 20 minit aku terpacak macam tugu negara kat depan pintu rumah, husben aku balik. Terkejut dia tengok aku kat luar rumah. Aku pun cerita la apa yang jadi. So, nak masuk tu memang aku pegang lengan suami aku tak lepas. Kau tau, bilik kitorang yang kitorang kemas cantik cantik, dah macam kena ribut tsunami. Dengan baju bersepah kat lantai, cadar atas katil tu dah terjuntai kat hujung katil. Almari senget. Pehh, gigih betul dia semakkan bilik kami. Suami aku geleng kepala je. Malam tu kami decide tidur kat bilik lain dekat dgn dapur je. Ikutkan hati aku, memang aku nak keluar malam tu juga dari rumah tu. Barang yang berselerak tu kami biarkan dulu. So, malam tu kami tidur ditemani dengan bunyi bunyian barang jatuh. Seram oi.

Esok tu, husben aku dah start kerja. Aku pesan dengan husben aku balik awal. Sebab waktu kerja husben aku tak menentu. Selalunya husben aku akan balik malam. Tapi yang sedihnya, husben aku call dia cakap dia balik malam. Katanya, tak sempat nak siapkan kerja. So terpaksa la dia balik malam. Dan malam tu, aku kena kacau teruk. Takut punya pasal, sampai nangis nangis aku call husben aku suruh balik juga. Bayangkan la, masa aku solat magrib tu aku dah rasa macam orang pandang pandang aku. Masa aku tahiyat akhir, ada orang tarik kain telekung aku dari belakang sampai tersentak kepala aku. Kau ingat aku boleh kusyuk ke solat? Aku rasa macam nak lari je time tengah solat tu, tapi aku waras lagi. Aku habiskan solat aku.

Aku stay je kat dalam bilik sebab tak berani nak keluar.   Aku pun pasang la surah yang ada kat dalam handphone aku. Baru je aku pasang surah, suasana rumah aku ni huru hara. Makin sakan barang barang yang jatuh. Memang bunyi bising sangat. Aku tau bunyi tu datang dari bilik master room. Lepas tu, aku dengar macam orang berlari ke hulur hilir depan bilik aku. Mungkin panas kot bila aku pasang surah. Dekat dapur pulak, bunyi periuk aku berlaga laga. Time tu memang dah kus semangat aku. Aku terus call husben aku sambil nangis dan paksa dia balik sekarang juga. Sementara tunggu suami aku balik tu, tiba tiba pulak lampu bilik aku berkedip kedip macam nak terpadam. Lagila aku cuak, masa tengah berkedip tu pintu bilik aku kena ketuk kuat. Macam nak pecah pun ada. Lepas tu aku dengar macam bunyi orang mendengus kuat kat pintu bilik. Bunyi macam marah.

Tak lama lepas tu suami aku balik. Mengucap panjang suami aku bila tengok rumah kami ni dah tunggang langgang barang-barang macam kena pecah masuk dengan perompak. So, malam tu kami tidur hotel sebab aku dah lemah semangat. Esoknya, husben aku call tuan rumah tanya pasal rumah tu. Kau tau dia cakap apa? Mungkin sebab rumah tu dah lama kosong, tu pasal dia tumpang.

Ganas betul benda tu kacau kami. Habis barang barang pecah. Suami aku minta deposit rumah tu balik sebab kitorang dah tak nak stay situ,tuan rumah tu mulanya liat la jugak nak bagi balik. Tapi,suami aku ni jenis garang orangnya. Lastly,dapat balik duit sewa kami. Hari tu juga, kami keluarkan barang dan cari rumah lain. Sumpah,aku fobia bila kena kacau macam tu. Alhamdulillah,rumah baru yang kami pindah kali ke 2 tak ada sebarang masalah sampai sekarang. Syukur.

Mira

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 1 Average: 5]

10 thoughts on “Baru Berkahwin,Masuk Rumah Baru”

  1. Giler seram.memang dia tunjuk betul dia mmg xsuka.klau akakla mmg dah kua dah start dia campak beg tu.berani btul tggu..huhu

    Reply
  2. cerita macam ni yang kita mahukan.. bukan cerita2 rekaan dengan gaya penulisan novel…dah la tak best tak seram tak syokk

    Reply
  3. Kalau akak memang makan maki lah tuan rumah tu jawab gitu. Boleh pula sambil lewa je. Tapi ko berani gak ek ngadap sesorang. Tahniah.

    Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.