Blok 10

Assalamualaikum.
Kisah ini terjadi sewaktu sy sdg menuntut dlm tahun 3 disebuah IPTA. Masa tu tahun 2004. Minggu tu Minggu Orientasi pelajar baru dan sy merupakan slh seorang fasilitator yg dilantik. Kami ada jadual tugasan dan kebetulan malam tu sy bertugas menjaga kolej kediaman bersama bbrp org fasi yg lain.

Mlm tu pelajar diwajibkan ke dewan besar utk malam kesenian maka seharusnya tiada seorg pn yg akan tinggal di kolej kecuali fasi bertugas. Dlm jam 9mlm, sy memulakan tugas meronda. Kemudian duduk di bus stop dpn cafe. Sunyi. Puas menunggu rupanya fasi setugas tiada, dia turut ke dewan besar. Jd sy sorang jelah kt situ. X lama kemudian ada bbrp org fasi lelaki dtg dgn motorsikal, meninjau keadaan dan kami bersembang.

Tiba-tiba salah seorang dr mereka beritahu sambil menunjuk ke arah blok 10…”eh, lampu blk level 6 tu tetiba cerah. Td masa aku sampai gelap. Mesti ada junior ponteng ni. Kau naiklah cek, tu blok pompuan”. Sy pn tanpa berlengah terus menapak naik tangga ke situ. Semakin tinggi level sy naik, semakin pelik rasanya.

Dan bila sampai je depan pintu blk tu..sy meremang tanpa sebab. Sy nampak nyalaan lampu bwh ruang pintu dan nampak kelibat kaki bergerak2. Sy bg salam dan ketuk pintu. Tetiba, lampu padam. Tengkuk sy makin kuat meremang. Sy tgk lampu kemudian dinyalakan dan ditutup selang seli. Kemudian sy rasa muka sy dihembus angin kuat.

Sy saspek ada benda x elok so sy ckp “xpela kalau taknak buka, taknak keluar..aku nk turun dulu la. Apalagi, berlari la sy turun tangga tu. Sampai bwh, sy cerita kt kawan2 yg tadi. Mereka kata sebaik saja sy pegi ke blok tu, lampu bilik tu terus padam dan tak buka2 dah. Esoknya sy semak senarai junior, rupanya setiap bilik di level 6 blok 10 mmg xde penghuni pun. Utk pengetahuan, blok 10 ni dulunya blok lelaki. Tp bila dh buka blok baru utk lelaki, blok tu dibuka utk ditempatkan pelajar baru perempuan cuma level 5&6 masih kosong tanpa penghuni. Adoiii…nasiblah agak keras semangat and kena usik sikit2 jer.

Oklah, xlah seram mana kan? Xpe, sy banyak lg alami peristiwa camni. Lain kali sy cerita lagi…tq.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *