Cemburukan Kami

Ini adalah kisah benar jadi pada diri aku. Dah beberapa tahun sebenarnya berlalu. Tapi rasa nak kongsikan kat sini sebab masih segar diingatan.

Kejadian ni bermula masa aku masih belajar diploma. Aku tak nak lah dedahkan nama tempat. Mula-mula masuk kat sini, aku rapat dengan seorang kawan. Aku gelar dia J.

Kami rapat sangat macam tak boleh dipisahkan. Tidur sama-sama, pergi kelas sama-sama walaupun lain kos. Senang cerita semuanya sama-sama. Sampaikan orang lain pun tegur yang kami ni macam belangkas. Macam pasangan kekasih.

Nak dipendekkan cerita, keakraban kami ni berjalan lancar tanpa apa-apa halangan sampai lah kami naik beberapa semester. Kami masih jadi roommate.

Tapi sesuatu berlaku. Kami selalu bertengkar. Biarpun hal remeh-temeh. Sampai tahap kami tak bertegur langsung selama seminggu. Sampai nak pindah bilik.

Ada juga kawan yang lain tegur kenapa jadi macam tu. Tapi J ni jenis yang suka sangat cari gaduh. Walaupun hal kecil. Memang bila diingat semuanya salah dia. Tak ada pun salah aku. Tapi aku jadi mangsa keadaan.

Kalau dah berbaik, kami jadi macam tu je lah. Macam kawan biasa. Dah tak akrab lagi. Buat semua benda pun kalau boleh tak ada yang sama.

Satu malam ni, aku tiba-tiba mimpi. Mimpi benda aneh-aneh. Benda ni berlanjutan selama beberapa hari. Aku asyik mimpi tak baik. Pasal d***h, kematian, kemalangan dan sebagainya.
Bila aku tanya seorang senior, yang boleh dikatakan pandai bab ilmu agama ni, dia bagi nasihat suruh jaga solat. Aku buat juga.

Tiba-tiba suatu hari ni, roommate aku tiba-tiba marah pagi-pagi. Dia cakap dia dah tak tahan dengan perangai aku. Aku pun pelik lah. Apa salah aku pula?

Dia cakap aku asyik bangun tengah malam, lepas tu duduk tegak atas katil dan asyik renung dia dalam gelap. Aku pun pelik lah. Bila masa pula aku buat macam tu? Dia pun marah-marah lah. Cakap aku ni dah macam psycho. Aku berusaha terangkan aku tak buat, tapi dia tak percaya.

Aku jumpa lah kakak senior aku tu lagi. Dia ni budak masjid. Ilmu ruqyah pun dia tahu juga. Dia cakap benda ni dah pelik. Dia tak nak buat kesimpulan dulu. Kena rujuk ustazah usrah dia.

Satu malam ni, aku balik lambat ke bilik sebab ada meeting. Aku ni aktif juga dengan persatuan. Sebab tu meeting memanjang. Lagi pun mengelak duduk terperap dalam bilik. Bergaduh dengan roommate.

Waktu aku sampai kat bilik tu, roommate dah tidur atas katil. Lampu pun dah padam. Jadi, aku tak lah hidupkan. Aku cuci muka semua lepas tu tidur.

Lebih kurang jam 2 hingga jam 3 pagi, aku terbangun sebab ada bunyi. Aku pun buka mata perlahan-lahan. Tengok sekeliling dalam keadaan gelap. Bila aku mendongak, aku terkejut tengok ada lembaga kat atas meja. Aku pun apa lagi. Terus pecut bangun dalam keadaan panik. Aku lari ke pintu dan hidupkan lampu.

Alangkah terkejutnya aku tengok roommate aku sendiri, J, sedang merayap-rayap atas meja tu. Mata dia marak dan liar pandang sekeliling. Tangan dia meraba-raba cari benda lepas tu cucuk kat tangan dia sendiri. Dia pandang aku. Marah.

Aku yang agak penakut ni pun apa nak tunggu lagi. Terus lari keluar minta bantuan. Kebetulan senior aku tu duduk dekat dengan bilik. Aku panggil lah dia dan beritahu apa yang jadi.

Bila kami pergi bilik semula, roommate aku tu dah tak ada. Barang semua dah berselerak. Pintu terbuka luas. Kami pun cari satu asrama. Takut ada apa-apa berlaku sebab orang kena rasuk ni tak sedar apa-apa.

Dah berjam-jam cari tak jumpa. Sampaikan kami putus asa. Berharap bantuan esok pagi. Kami pun duduk bilik aku. Pening nak cari mana lagi. Tiba-tiba, tak sampai setengah jam, roommate aku muncul. Dia muncul dalam keadaan elok je. Sambil pegang buku dia.

Dia tanya kami apa berlaku. Kami pun ceritakan semuanya. Rupa-rupanya dia tak ada dalam bilik selama ni. Dia cakap dia keluar sebelum aku balik bilik lagi. Persoalannya, siapa yang ada kat katil dia tu?

Esoknya, senior tu bawa kami jumpa ustazah. Ustazah ni pun cuba cari ikhtuar. Then, dia bawa kami jumpa ustaz ruqyah kampus tu. Dia pun cubalah tawar.

Rupa-rupanya ada orang yang kerjakan kami. Roommate aku tu dah kena sihir. Supaya perangai dia jadi teruk dan persahabatan kami musnah. J ni pun mengaku yang dia sendiri pun tak tahu kenapa dia berubah. Kalau dia sendiri kat bilik mesti dia menangis. Tapi asal dia nampak muka aku, dia rasa nak marah je. Bila dia dah sendiri, baru dia sedar. Ustaz tu cakap ada orang cemburu dengan kami. Sebab tu dia nak rosakkan persahabatan kami.

Lepas tu, bilik kami kena pendinding. Solat kami jaga. Kadang-kadang kami baca yaasin atau quran sama-sama. Dan alhamdulillah, sampai sekarang kami masih akrab. Kejadian tu macam tu je.

Sampai sekarang kami tak tahu siapa yang buat kami macam tu. Ustaz tu tak bagi kami balas balik. Dia cakap hanya Allah yang boleh balas. Dan nasihat saya, hati-hati kalau kamu akrab dengan seseorang. Mungkin ada yang cemburu.

 

F

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 2 Average: 4.5]

5 thoughts on “Cemburukan Kami”

  1. Ekeeellllleeeehhh…
    Emosi btol ar org yg ngantar tu…
    Tu mesti loner type tu…
    Tgk org kawan berkawan baik pon ko nk sentap sensorg…
    Tu blom kang tgk org keliling bahagia kawen ade anak family bagai entoh cemane ler perasaannye plak…
    Adooiii…
    Hidop ni biorler tak laku jgn salah laku…
    Bior buruk rupa jgn buruk pe’el…
    Masalah negara btollah…

    Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.