CERITA EL: “Jadi, benda apa yang MERANGKAK bawah katil aku malam tadi?”

Petang tu (before maghrib) aku ikut pakcik aku pergi rumah sedara dia dekat area bandar. Kita orang naik motor je. Berjam jam jugak lah aku kat rumah orang tu, then balik dalam pukul 11:00 malam macam tu. Aku dah duduk kat atas tunggu pakcik aku bersalam salam dengan sedara mara dia, tiba tiba aku nampak cahaya dekat hujung jalan m**i, macam pantulan cahaya pon ada, bila kita suluh lampu dekat Kucing. Then cahaya tu terbang dari bawah ke atas, masa tu aku buat dek je. Tak fikir apa apa pon masa tu, terus gerak balik.

Sampai rumah, aku duduk tengok TV dulu. Dalam kul 12:00 pagi baru aku masuk tidur. Bilik aku dekat area ruang tamu ke2, selalu lampu kat situ memang tak dimatikan bila malam. Lepas solat, aku buka baju, set alarm, tutup lampu bilik, terus baring. Tak sampai 5 saat aku baring, tiba tiba ada bunyi pelik. Lama lama bunyi tu makin jelas, bunyi kertas2 & buku2 berselerak betul betul dari bawah katil bahagian hujung kaki aku. Bunyi macam ada orang selerakan kertas kertas tu dengan ganas. Aku terfikir, benda apa tu? rumah aku tak ada bela Kucing ke, Tikus mondok ke apa. Yang lagi pelik, bunyi kertas berselerak tu makin lama makin ke arah aku. Aku dah terfikir

(Macam ada orang masuk bawah katil MERANGKAK selerakkan kertas & buku aku dari hujung kaki katil aku masuk ke dalam ). Sudah! Masa tu mata aku celik lagi, tapi tak nampak apa pun sebab gelap gelita. Bunyi kertas berselerak tu makin lama makin kuat, and makin dekat. Bunyi macam kertas tu tercampak keluar dari bawah katil betul betul kat area badan aku tengah barang masa tu. Last sekali, bunyi tu betul betul dah dekat dengan cuping telinga aku, then bunyi tu tiba tiba BERHENTI!

Sunyi ….… Sepi …….. Bunyi buku & kertas berselerak tiba tiba hilang macam tu je. Yang aku dapat dengar, cuma bunyi aku bernafas. Badan aku langsung tak bergerak walaupun mata aku masa tu terbuka luas. Kaku terdiam. Satu benda je dalam fikiran aku masa tu, benda tu DAH BARING BETUL BETUL kat bawah katil sekarang ni. Tiba tiba terfikir, nak jenguk benda ape yang merangkak kat bawah katil aku ni. Kalau aku jenguk bawah katil masa tu, mesti muka aku betul betul dekat dengan muka benda tu. Baru nak berani kan diri bergerak,

“ DUM! ” “ DUMM! ” DUMMMMM! ” “ DUUUUUMMMM! ”

Aku terkejut gila! ** Dalam hati ( YA ALLAH, bunyi ape pulak ni? Kuatnya! Betul betul bising, menusuk dalam telinga aku! Apa pulak setan ni buat kat bawah katil aku! Ingat dah berambus). Keadaan yang sepi sunyi tiba tiba bertukar bising dengan bunyi ketukan kuat dari bawah katil aku. Macam ada benda ketuk katil aku dari bawah dengan besi.

“ DUM! ” “ DUMM! ” DUMMMMM! ” “ DUUUUUMMMM! ”

Bunyi tu bertalu talu tak berhenti henti, makin lama makin kuat. Dengan situasi macam tu, mata aku sempat jeling dekat bawah pintu bilik aku. Ada cahaya samar samar keluar dari situ, dan aku perasan ada orang berjalan dekat ruang tamu ke2 rumah aku. Walaupun dengan keadaan bising macam tu, aku still boleh dengar suara papa & mama aku berborak dekat rumah tamu tu. Dengan harapan, papa dan mama dengar bunyi pelik bising dari bilik aku, then jenguk masuk dalam bilik aku.

** Dalam hati ( Yes ! Ma masuk la cepat, tengok benda apa kat bawah katil ni)

“Pup!”

** Dalam hati (HAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA?!!! Lampu rumah ruang tamu padam ?!!! Dorang dah masuk tidur ke? Kenapa?! Mama dengan Papa tak dengar ke bunyi bising dari bilik aku ni ? Ke aku je yang dengar sorang?!!!)

Time tu Allah je tahu perasaan aku terperangkap dengan benda benda tu dalam bilik yang gelap, badan aku langsung TAK BERGERAK. Langsung tak terasa p******g gatal, nak garu kat dada ke. Nak baring mengereng ke, betol kan posisi badan ke. Kaku. Yang ada dalam fikiran aku “ BENDA APA KAT BAWAH KATIL ni? Tapi masa tu bukan nak berlagak la, tapi aku langsung tak rasa takut. Takut sikit la kot, entah. Aku pon tak tau apa aku rasa masa tu, sebab kalau aku dah takut, mesti aku dah melompat dari katil berlari keluar bilik! Tapi masa tu langsung tak terfikir nak lari.

Bunyi besi ketuk tu tak berhenti henti, then nasib baik aku terus tertidur. Mungkin sebab penat. Aku tak tau la aku dah tidur berapa lama malam tu, tiba tiba aku tersedar.
Sunyi… Sepi.. bunyi bising besi berlaga hilang. Alhamdulah, benda tu dah bla. Baru je nak lelapkan mata,
“ DUM! ” “ DUMM! ” DUMMMMM! ” “ DUUUUUMMMM! ”

Bunyi tu ada balik. Sudah, tak guna. Tau tau je aku tersedar time tu. Cis. Nasib baik tak berapa lama tu aku tidur balik. Yang pasti malam tu, 3 kali aku tersedar, 3 kali jugak la benda tu akan berbunyi balik bila mata aku celik. Esok nya masa sarapan pagi, aku tanya mama & papa aku, ada tak dorang berborak dekat depan bilik aku malam tadi, and yes! Memang betol mama & papa aku yang berborak malam tu. Then aku tanya lagi, ada dengan bunyi bising tak dari bilik aku. Then mama aku cakap

“Bunyi ? Bunyi ape? Tak dengar apa apa pun”

Aku diam je. Aku terus bangun menuju ke bilik aku, aku menjeguk dari pintu bilik. Buku & kertas exam past year yang aku letak kan kat bawah katil untuk semetara tersusun rapi. Langsung tak ada tanda tanda kertas & buku berselerak, tak ada yang koyak atau terlipat, semuanya tersusun kemas. Tapi, bunyi apa yang aku dengar malam tadi tu? Bunyi seolah olah ada benda yang merangkak dari bawah kaki katil aku, campak dan selerakan semua kertas dengan ganas, dan baring betul betul di bawah katil aku. Yang pasti, itu bukan mimpi. Sebab malam tu, baru permulaan dugaan pertama dalam hidup aku di ganggu Mahluk halus. Aku sendiri tak sangka, dugaan yang seterusnya betul betul membuatkan hidup aku berubah.

EL

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 3 Average: 4.3]

4 thoughts on “CERITA EL: “Jadi, benda apa yang MERANGKAK bawah katil aku malam tadi?””

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.