#cikyu : Berseorangan Tapi Berteman

Salam. Aku pernah post cerita di FS 11 Februari lepas, bertajuk Gangguan Saka. Kalini aku nak post lagi satu cerita seperti tajuk di atas. Maaf jika ayat berterabur.

Kejadian ni berlaku 5 tahun lepas. Masa tu aku duduk dengan Along di rumah sewa kat Damansara. Rumahnya kondominium 3 bilik, dan rumahnya tak ada lah seram mana pun. Tapi entah kenapa malam tu aku kena kacau pulak. Disebabkan kedegilan aku, aku kena tanggung apa yang bakal terjadi malam tu.

Masa tu aku tengah sibuk study untuk final exam. Aku kalau study memang suka last minute dan jenis suka menghafal. Faham atau tidak, belakang cerita. Haha. Nak dijadikan cerita malam tu, Along ajak aku pergi makan kat luar dengan kawan-kawan dia. Kebetulan pulak malam tu aku gaduh dengan boyfriend aku, jadi kurang nak ada mood. Aku ambik keputusan untuk duduk kat rumah je dan mintak Along tapaukan untuk aku.

Along keluar rumah dalam 9.00 malam macam tu. Aku duduk di bilik nombor dua, di mana kat bilik aku tu ada tingkap menghadap ke balkoni luar dan tempat mesin basuh. Aku kunci pintu bilik, dah jadi satu tabiat untuk aku mengunci bilik bila aku keseorangan kat rumah dan bila waktu nak tidur. Aku pun study lah dan highlight buku tu sampai semua ayat penuh dengan highlighter kuning.

Sedang asyik menghadap buku, aku dengar ada bunyi ketukan kat luar tingkap. Mula-mula perlahan, aku sangkakan angin, jadi aku buat tak tahu je lah. Tapi makin lama makin kuat. Seolah-olah ada benda tengah mengetuk mesin basuh kat luar tu. Kalini tak boleh buat tak tahu. Aku ambik earphone dan pasang lagu kuat-kuat di handphone. Malang jugak nasib aku pada malam tu, aku dengar benda tu bisik sesuatu kat telinga aku. Agak kuat, tapi bahasa yang aku tak faham. Suara perempuan tua, seolah-olah dia marah aku tak pedulikan bunyi kat luar tingkap tu. Aku bukak earphone, Ya Allah bunyi ketukan kat luar tingkap tu makin rancak pulak.

Aku call Along, bila Along angkat, aku cakap lah yang aku kena kacau, suara aku dah bergetar dah. Tapi Along tak dengar, dia cakap hello banyak kali. Line terputus macam tu je. Tak boleh jadi ni, aku ambik keputusan untuk keluar dari rumah, walaupun perasaan takut masa tu hanya Allah je yang tahu. Aku pulas tombol pintu bilik, capai kunci rumah dan kunci kereta di atas meja luar, tapi entah kenapa pintu rumah susah betul nak bukak. Meremang satu badan dah tapi dengan berbekalkan ayat-ayat Al-Quran, aku berjaya keluar dari rumah. Aku tak berani langsung toleh ke belakang, sebab masa tu belakang badan aku terasa panas semacam. Biarlah dia ada kat belakang, janji jangan peluk aku sudah.

Aku berlari anak ke pintu lif. Entah kenapa masa tu rasa sunyi sepi je, tak nampak dan tak terserempak dengan seorang pun jiran yang sama aras dengan rumah Along. Rumah Along di tingkat 8. Bayangkan nak turun ke basement parking berapa lama masanya, walaupun lift tu agak laju. Keluar je dari lift, aku call Along lagi sekali, aku suruh Along balik cepat. Kebetulan Along makan kat kedai mamak yang berdekatan je. Alhamdulillah. Basement parking kat kondo Along ni memang rasa macam di alam lain. Dah la kereta aku parking jauh dari pintu lift, redha jelah masa tu.

Aku rasa lega sikit sebab tak rasa kehadiran benda tu. Masuk je kereta aku kunci pintu. Ingat benda tu tak boleh masuk kot kalau aku kunci haha. Aku ingat mata aku menipu aku, sebab kalih je belakang, Ya Allah benda tu ada di seat belakang! Seluruh badan hitam legam.. Tak ada mata, cuma nampak mulutnya menyeringai ke arah aku. Aku tak menjerit, tergamam je masa tu. Tanpa membuang masa, aku bukak pintu kereta dan lari ke arah pintu keluar. Dah lost control masa tu, menangis-nangis dah macam orang gila. Aku tunggu kat guardhouse sampailah Along datang kat aku. Aku cerita kat pak guard situ, dia cakap dia sampai buat tak tahu je bila buat round kat basement parking dan di setiap level kondo tu. Macam-macam dah dia nampak, mungkin sebab lokasi kondo tu sendiri.

Bila Along sampai je Along tanya aku kat mana masa mula-mula aku call dia. Aku cakap dalam bilik. Dia cakap bunyi bising sangat kat background belakang, macam aku tengah buat party kat rumah. Bila difikirkan balik, kita sebenarnya tak pernah keseorangan. Pasti berteman. Samada kita suka ataupun tidak. Bezanya adalah samada kita nampak ‘peneman’ kita tu ataupun tidak. 🙂

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 0 Average: 0]

3 thoughts on “#cikyu : Berseorangan Tapi Berteman”

  1. Ya Allah…
    Berani2 je ko g basement tu sensorg dik…
    Kot lah xde benda alah tu, dikhuatiri ade manusia kepala ijooo plak ade kt situ tau…
    Klu hakaklah dh kena kaci cmtu, mmg trs duduk jer kt pondok guard…
    Idokler nk msk keta, apatah lg sensorg…
    Huhuhuhuuuu…

    Reply
  2. lately sejak rajin khatam cerita seram kat FS ni, aku selalu rasa bersyukur sbb Allah tutup hijab mata tak nampak yang ghaib2 tu. even pernah jugak bbrp kali experience kejadian misteri, tapi tidaklah se horror yang mmg boleh nampak tu kan huhu alhamdulillah

    Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.