#cikyu : Kisah aku dan Makhluk Halus (Part 1)

Salam warga FS. Ni kali ketiga aku post cerita di sini. Kisah aku yang kedua yang bertajuk “Berseorangan tapi Berteman”, ada yang komen cakap mereka rasa bertuah sebab hijab mereka tertutup dan tak nampak makhluk-makhluk halus. Dan aku memang setuju. Akan ada tiba masa kau akan rasa penat sebab asyik ternampak makhluk halus dan disebabkan hijab terbuka ni lah, separuh dari kegiatan harian kau akan terganggu. Kalini aku nak cerita beberapa kisah yang aku pernah ternampak makhluk-makhluk halus tersebut. Enjoy!

Kisah #1 : Budak Tersenyum Lebar
Kali pertama aku dapat tahu yang aku boleh nampak makhluk halus adalah masa aku umur 12 tahun. Aku memang jenis suka tidur dengan mak ayah aku. Satu malam tu, dalam pukul 10.30 malam, aku angkat lah bantal-bantal busuk aku ke bilik mak ayah. Pintu bilik terbuka luas, dan lampu bilik tak bukak lagi masa tu. Dalam kesamaran gelap, aku nampak ada budak lelaki, pucat sungguh mukanya, dan dia tak berbaju. Yang best nya, aku nampak dia tersenyum nampak gigi dia halus-halus tajam dan senyumannya lebar sampai ke telinga. Ya, sampai ke telinga. Aku meraung menangis sebab terkejut. Sejak dari haritu, sampai lah aku kahwin, aku tidur dengan mak ayah aku. Haha.

Kisah #2 : Perempuan berambut panjang
Dulu ayah adalah seorang guru besar kat sebuah sekolah ni. Sekolah tu memang berhantu pun. Rasanya semua sekolah macam tu. Dan aku memang rajin ikut ayah pegi sekolah masa hujung minggu, sebab ayah akan siapkan kerja dia serba sedikit. Hari Sabtu, pukul 4.30 petang.

Masa tu hujan renyai-renyai. Aku, Along, dan Angah ikut ayah. Masa tu kami naik kereta Proton Putra – dua pintu. Ayah, Along dan Angah terlebih dahulu dah keluar. Tiba masa aku nak keluar, pintu kereta boleh pulak tutup sendiri, kuat pulak tu macam ada orang tolak pintu dengan kuat. Sedangkan masa tu tak ada angin, dan kereta berada di atas tanah rata. Aku dah cuak dah masa tu. Tapi tak nampak apa lagi lah.

Pejabat ayah di tingkat dua. Masa ayah tengah buat kerja kat dalam biliknya, aku Along dan Angah main kejar-kejar lah pulak. Pandai sangat. Aku dari kecik tak kuat berlari macam adik beradik yang lain. Masa aku nak kejar Along dan Angah, kat hujung koridor aku nampak pontianak berambut panjang tengah tunduk ke bawah. Jelas sangat aku nampak. Aku kelip mata aku kali kedua, ketiga, tetiba pontianak tu berada dua tiga langkah ke depan dari sebelumnya. Apa lagi, aku lari tak cukup tanah la. Tetiba boleh lari laju pulak haha.

Kisah #3 : ‘Mak’ solat di tengah pagi
Kan aku cakap yang aku akan tidur dengan mak ayah. Tapi aku hampar toto dan tidur di bawah, kat hujung dinding. Jadi aku akan nampak katil mak ayah dan ruang tingkap di sebelah katil. Nak dijadikan cerita, satu malam tu aku tidur dan terjaga. Bukak mata, gelap lagi. Dan aku nampak lembaga berkain putih tengah berdiri tegak, tapi menghadap ke dinding, seolah-olah macam mak tengah solat.

Ohh dah subuh rupanya, detik hati kecilku. Tapi aku macam pelik, kenapa mak solat dalam gelap? Kenapa dari tadi mak tak rukuk dan sujud? Kenapa aku nampak mak atas katil sebelah ayah? Ahh sudahh.. aku cari handphone, tengok jam baru pukul 3.20 pagi. Apa lagi, aku selubung badan aku dengan selimut. Tak lama lepas tu, aku berpeluh ya amat, sebab rasa panasss sangat, macam benda tu tengah baring sebelah aku. Aku baca lah semua jenis ayat yang aku tau. Lama kelamaan, dah tak rasa panas lagi dah. Dan aku pun bawak bantal busuk dan tidur di tengah-tengah antara mak dan ayah aku. Haha.

Ni tak sampai separuh jenis-jenis makhluk halus yang aku pernah nampak. Sampaikan aku sakit kepala bila terganggu dengan imej-imej yang aku nampak ni. Nanti aku akan sambung lagi. Oh ya, aku dah berubat dengan ustaz untuk menutup kembali hijab aku, Alhamdulillah sejak kebelakangan ni rasa tenang sikit dada ni.

Tapi semalam ada benda tepuk tangan aku berkali-kali masa aku tidur. Bila aku terjaga, tak ada sapa pun. Suami dan baby aku tidur nyenyak je di sebelah. Tengok jam pukul 2.30 pagi. Rindu aku lah tu kan? Hehe.

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 0 Average: 0]

2 thoughts on “#cikyu : Kisah aku dan Makhluk Halus (Part 1)”

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.