Datuk dan Pokok Ara

Assalam terima kasih admin sebab publish kan cita saya berjudul Datuk dan pokok Ara. Minta maaf kalau tersalah bahasa dan ejaan. Sebelum saya mula ramai nak tahu tentang datuk saya. OK memadang nak tahu sangat, sebenarnya ketika datuk saya berusia muda lagi dia dikurniakan kebolehan melihat makhluk halus. Disebabkan dia ada keistimewaan sebegitu, dia menggunakan sebaiknya untuk merawat pesakit yang terkena santau, rasuk dan macam-macam lagi. Dari cerita ayah saya, Datuk pernah bermimpi berjumpa jin yang sering bersama datuk dan pada masa itu jugalah datuk saya buat perjanjian bahawa, andai kata datuk ditakdirkan pergi, jaga cucu datuk daripada jin yang jahat. Itu je lah yang aku dapat ingat, tapi Allah lebih menyayangi datuk saya. Datuk saya meninggal ketika saya berusia sembilan tahun pada 2004. Al fatihah. OK, jom sambung cerita ni.

6 December 2012
Selepas kejadian malam itu aku masih trauma kerana banyak kejadian aneh berlaku di rumah ayah ku itu.Aku dan alif masih lagi diam hal ini kerana kami tak nak takut kan ahli keluarga kami. Jam menunjukkan 1.45 petang ibu tiri ku dikejar kan ke hospital kerana masa nya beranak sudah tiba. Jadi kami sekeluarga pun pergi ke hospital untuk melihat adik ke 6 kami. Tapi apakah malangnya nasib ku apabila aku alif(abg no2) dan omar (abg no1)dipaksa tinggal rumah utk menjaga rumah ayah ku manakala adik ku bersama ayah ku meneman isteri tiri ayah ku.Masa ni aku rasa nak balik rumah mak aku tapi aku tak nak ayah ke kecil hati sebab hanya cuti sahaja kami dibenar kan tidur rumah ayahku. Jadi aku pun tido sahaja lah rumah aku seram nya dating lebih awal sikit baru azan mahgrib tingkat atas rumah kami seperti ada orang berlari dan buka pintu tutup pintu. Aku dan alif memang sudah biasa tapi ni terlalu awal seram nya sampai kan kami terpaksa cerita A-Z kepada omar.Semakin perlahan lahan kami digangu oleh bunyi dan semakin perlahan jugalah omar dan alif terhidu bau wangi kearah dapur.Mereka merasa kan kelibat datuk ada didalam rumah itu tapi tak tahu di mana.Akhir nya alif pergi kebilit stor dimana dia melihat datuk sedang bercakap dengan pennunggu pokok ara.Aku,omar ikut sahaja dimana alif pergi kerana dia sahaja lah anak kesayang datuk ku masa tu.Tiba je kami depan bilik stor tu kami bertiga melihat seperti orang sedang bersilat didalam bilit stor tu(bilit stor kami memang luas) dan itu ada lah datuk ku. Bulu roma ku sudah meremang sampai kan aku nak jadi usian bolt.Sejurus kami kushuk lihat silat tu, ayah ku menyapa dari belakang sambil Tanya liha apa tu? aku pun jawab dengan selambar takde pape aku terus toleh lagi kearah stor dan datuk kami pun sudah tiada lagi didalam bilik stor tu tapikan macam mane ayah ku boleh berada dirumah sedangkan isteri ayah masih lagi berada di hospital.Aku melihat alif yang mulut seperti baca sesuatu dan aku lihat omar pun mulut nya seperti membaca sesuatu.Baru ku faham bahawa yang menyapa kami tu bukan ayah kami.Aku pun cuba menoleh belakang tapi pantas tangan omar menarik rambutku supaya melihat cermin dihadapan kami nak tahu apa kami lihat?kami lihat seperti askar jepun dengan pakaian seragam nya sambil memegang sebilah samurai.Aku pun ape lagi baca lah ayat kursi dalam 5 minit juga lah makhluk halus itu menhilangkan diri lalu kami bertiga keluar rumah dengan gelisah.

7 december 2012
Kami malam itu terpaksa tido di masjid area perumahan kami.Ada juga lah seorang pakcik tu ni menyapa kami kenapa anak muda tidur disini? Kami pun apa lagi cerita lah A-Z. Baru lah dia buka cerita yang bahawa rumah itu adalah rumah paling lama berada disitu walaupun Nampak mewah tapi menpunyai sejarah tertentu.Sejarah yang paling mengejut kan adalah rumah kami itu dijadikan tempat orang jepun berkumpul dan b***h diri ketika perang dunia ke2. Dalam masa itu juga lah pokok ara itu lah terdapat 4 orang jepun digantung oleh komandor mereka. Aku merasa kan kami telah pilih rumah yang salah.Masa tengah berborak ayah menelefon kami bahawa dia tak dapat balik lagi malam ni.Lalu omar meminta pakcik tu untuk menghalau kami jin dirumah itu tapi dia betul betul tak nak.jadi kami pun terpaksa lah mencari org lain tapi tak jumpa sehinnga lah alif melelap mata lalu dia bermimpi berjumpa dengan datuk dan dia melihat seorang ustaz berdiri disebelah datuk ku.Dia pun terjaga dan cerita dangan kami dan nama ustaz tu ada lah uszah azrie.Kami gigih mencari ustaz azrie dan akhir kami jumpa beliau di hujung rumah kami.Mula nya ustaz azrie tak nak terima tawaran kami tapi entah kenapa dia telefon kami supaya ambil dia di rumah.Kami 3 tanpa teragak agak ambil dia terus.Jam menunjukkan 9.00 malam tiba je kami rumah ayah ku ustaz azrie kata didalam kereta kami yang datuk mu tengah berbincang dengan pokok ara.Ustaz azrie tak benar kan kami keluar kereta kerana bahaya.ustaz azrie keluar kereta lalu berselak didepan rumah kami seolah olah seperti berbincang sesuatu dengan seseorang.Ustaz azrie memberi ishyarat untuk keluar dari kerata dan dia pesan pegang bahu tangan sesame sendiri jangan sampai terlepas dan baca surah apa yang patut.Permulaan tu Nampak ok lagi tapi dah pertenggahan tu seperti ada orang berlawan dapur kami kerana terdengar seperti kaca pecah,pintu buka tutup,bunyi besi dan paling dasyat adalah bunyi jeritan.kami dan ustaz azrie pergi ke belakang rumah kami untuk melihat pokok ara tu dan nak tahu apa kami lihat tengkorak manusia di bawah pokok ara tu.Ustaz azrie kata semua ni bukan di yang buat tapi datuk kamu yang buat.Datuk kamu berpesan bahawa pokok ara tu harus ditebang kalau tak barah jadi. Ustaz azrie kata kita takde pilihan kecuali pindah dari rumah atau tebang pokok ara itu.Aku langsung terfikir pesanan orang tua tempoh hari kalau jangan sesekali tebang pokok ara tu.

Bersambung…

Kongsi kisah anda: fiksyenshasha.com/submit

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 1 Average: 2]

93 thoughts on “Datuk dan Pokok Ara”

  1. ouh tahu dah, sambungan dari rahsia datuk dan pokok ara. sorry sorry. my bad

    lain kali bagitahu sequel dari mana, sebab ta semua update pasal cerita dalam ni heee

    pokok ara memang banyak rahsia dya, sebab dya pokok besar, ramai yang menghuni

    Reply
  2. aku tak tahulah …cite ni pening ke atau otak aku tak functioning pepagi nih..awakkk…lepas titik tu space, jadi nampak kemas sikit..hahah..banyak nak tegur kang cakap aku kecam lak..tak kecam wehh..ni teguran jek..cerita da boleh da tu cuma kena perkemaskan sikit..okay??

    Reply
  3. 1) walaupun Nampak mewah tapi menpunyai sejarah tertentu.Sejarah yang paling mengejut kan.. = huruf besar selepas tanda noktah @ kata nama khas. Selepas tanda noktah kena jarak.

    2) malangnya nasib ku apabila aku alif (abg no2) = lepas kata ganti diri (aku / dia) kalau nak letak nama sebagai penerangan patut ada tanda koma & tak perlu ulang banyak kali kata ganti diri dalam satu ayat yang cuma selang satu perkataan je.

    3) adik ku bersama ayah ku = ejaan sebetulnya adikku / ayahku tak perlu dijarakkan.

    4) seram nya sampai kan = seramnya / sampaikan tak perlu dijarakkan.

    5) kami terpaksa cerita A-Z kepada omar = kami terpaksa cerita dari A-Z

    6) kushuk = khusyuk

    7) cerita biar berperenggan

    okaylah dik.. sejujurnya akak tak baca sampai habis pun cerita awak ni. Sebab banyak sangat kesalahan tatabahasa yang memeningkan.

    Reply
  4. Masih pengulangan kesalahan tatabahasa yang sama seperti cerita adik haritu. Idea tu dah ada, cuma cara olahan ayat tu perlu gunakan perkataan yang sesuai supaya pembaca lebih mudah untuk faham. Kredit harus diberikan atas usaha adik yang sudi berkongsi cerita dengan kami para pembaca di FS. Teruskan menghantar cerita, anggap segala komen dan teguran itu sebagai motivasi kepada adik untuk berkarya.

    Maaf, belon abang dah habis

    Reply
  5. Pening aku dok ulang baris yg sama 2-3kali sbb takde perenggan…
    Alih2 aku terus marathon ke komen je… Huhuhuu
    Lain kali hantar story biar berperenggan ye..

    Reply
  6. Walaupon pengomen ramai kata x paham… akk teruskan juga baca. Memang CN ulang banyak kali nak fahamkan cite tu. CN pon selalu typo. Tapi dalam menghantar cerita utk dipublish, kak CN akk baca dua kali. Sbb ianya akan dibaca umum. Selain komen dikecam, jgnlah tmbah kecaman terhadap kesalahan ejaaan mahupun bacaan. Tpi x apa hamzah, kak CN tunggu je cite hamzah lain kali ya?? nah diary?… tulis nota dalam ni. Jgn ulang kesalahan yg sama lagi.

    Reply
  7. En Penulis,

    Tolong sgt2 la letak kt title, ckp ni part brapa.

    P****g la..elok2 bce, cakap ad sambungan. Kita jenis baca time part akhir dh kluar, baru baca sekaligus, dari part 1 smpai part akhir.
    Citer bez, cuma jadi x bez, klu xbgtau ni cerita yg bersambung2 dr awal.

    tq

    Reply
  8. Hi Hamzah, sorry Lina tak berapa nak faham story you. Gigih Lina search cerita yang sebelum ni huhu. You punya cerita best, tapi grammar error and typo everywhere. Jadi biol sikit, hihi sorry ye. Improve your writing, and dont give up to share your story. Terima kasih sebab terima nasihat kami. *peace

    Reply
  9. mcm pernah baca la story ni…brkenaan atok dgn pokok ara blakang rumah jgak..
    cara penulisan mcm tgah brcerita dekat adik2 time memalam

    Reply
  10. untuk penulis , teknik penulisan awak ni kena diasah lagi. koma dan titik letak di tempat sepatutnya. Kami yang membaca ni pun pening. Anyway, thanks untuk ceritanya. Interesting !

    Reply
  11. Tiada kejadian tentera Jepun melakukan harakiri (b***h diri) di dalam catatan rasmi Malaya. Tiada dan tak pernah ada. Sila cuba lagi. Terima kasih.

    Reply
  12. Terlampau pendek.rajin tulis bg panjang. Ini bukan drama nk buat episod. Walaupun ayat agak memeningkan bila membaca, digagahkan jugak sekali penceritaan dah mcm drama berepisod..

    Reply
  13. Maaf tanya, penulis ni umur berapa? Banyak sangat salah ejaan, struktur ayat & tanda baca.
    Aku baca sampai perenggan kedua je. Lepas tu dah taknak baca dah.
    Sebelum hantar, tolong buat proofread dulu.. minta orang lain baca, tengok ada salah atau tak

    Reply
  14. BEST!

    Teruskan berkarya!?

    P.S: Penulisan ayat boleh diperbaiki lagi!Teruskan berusaha dalam berkarya dan InShaaAllah,awak akan jadi penulis yang berjaya!

    Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.