#Detektif – The Janitor

Cerita ini tidak seram. Bukan mengenai hantu. Cuma ilmu hitam. Dan kalau boleh jangan baca masa makan. Cerita ni selepas dendam. Dendam panjang sangat. Dah tulis setengah tapi hilang mood nak menulis dan agak sibuk jadi aku tulis yang pendek dulu. Dan ini bukan Al-quran yang mewajibkan anda untuk membaca. Jika suka baca. Jika tidak, tak perlu baca. Tiada paksaan. Kritik dan kutuk adalah dua benda yang berbeza. Belajar dulu baru bicara. Yang nak kritik silakan. Di alu alukan. Nak kutuk nanti dulu. Ingatlah awak dan saya bukan sesiapa. Kita hanya ada data untuk melayari internet.
Tiba di dilokasi. “pam, pam, pam” pintu kereta di tutup. Aku, abu dan amir masuk ke dalam premis yang di laporkan dipecah masuk malam semalam. seperti biasa, memerhati kawasan sekeliling dan mengambil keterangan tuan kedai sambil anggota forensic menjalankan tugas mereka. apa yang peliknya. Penjenayah tu meninggalkan kami sedikit hadiah yang agak kurang asam. Dia berak di dalam bangunan tu. betul betul dekat tengah lantai. Nasib lagi dua premis dia tak berak. Bertabahlah wahai anggota forensic dan juru gambar.
IO tiba di lokasi. Inspector arif. “ aku redha ya Allah “. Kata aku dalam hati bila tengok dia masuk dengan muka kerek dan pergi berbicara dengan pemilik premis. Selesai semua benda, kami balik ke office. Hasil dari rakaman cctv. Lagi sekali menakjubkan bila suspek seolah tidak hairan jika mukanya kelihatan, malah dia pula menunjukkan mukanya ke arah cctv. Dia melihat kamera dalam beberapa saat dengan tersenyum dan lansung pergi menjalankan kerja mencurinya semula. kami hantar gambar kepada infomer infomer yang kami ada. Hari demi hari berlalu. Siasatan masih berjalan dan kami giat memburu suspek dan juga masih menunggu keputusan dari D2 dengan hasil sidik jari yang di hantar. Tapi seakan akan hampa.
Malam keesokkan hari aku mendapat panggilan. Aku bergegas pulang ke office untuk menghadiri mensyuarat. Sedang menunggu kehadiran big boss dan juga inspector arif. Kelibat abu masih belum nampak. Tak lama kemudian abu masuk ke dalam bilik mensyuarat. Terkejut aku melihat dia. “badass” gila.dengan baju pagoda putih dengan short pant di bawah lutut,pistol di selitkan di pinggang seluar depan. Aku nampak bonjolan dan yang paling kennot go selipar. Selipar ? abu berjalan dan mengambil tempat di sebelah aku. aku masih terpingga melihat dia. dia pula dengan selamber seperti tiada apa apa yang pelik.
Aku masih lagi menatap abu dari tepi. Dia pusing tengok aku. mungkin di sebabkan rasa tak selesa di tatap sedemikian rupa.
Abu: aku dekat rumah diorang call. Cakap meeting dah nak start. Sekarang mana big boss ?
Oh dia nak cepat. Tapi tetap tak kena cara pakaiannya.
Aku: biasalah melayu.. chill. Life must “lek lek”.
Abu: rilek makan koci.
Aku: mana ? ada ke ?
Abu: herherher..shhhhh. nah..sikit je.
Aku ambil kuaci yang di hulurkan abu. boleh kiralah berapa. Adalah nak dekat sepuluh biji. Kede nak mampus. (kede = kedekut)
“ pam “ pintu di tolak. Yang lain semua bangun. “ tuan “. Aku bingkas bangun dari duduk. “ ahuk ahuk ahukkk.ahukk”. abu bangun dari duduk dengan kalut. dan batuk dengan kalut dia menelan air. Aku nampak betapa susahnya dia nak telan air liur tu. mungkin dia dah telan kuaci sekali dengan kulit. Aku syaklah. Haha padan muka senggal.
Bb: maafkan saya terlambat. Duduk duduk.
Arif mengambil tempat duduk di depan. Dah la lambat. Minta maaf pun tak. Tak susah pun ucap maaf. Dengan muka kerek selamber buat “don’t know”. Memanglah tak lambat mana pun. berapa minit saja. Tapi 1 saat pun tetap masa orang. Hak orang yang kau curi. Minta maaflah. Bukan susah.
Bb: assalammualaikum dan selamat malam semua.
Abu: dah pagi boss.
“ hahahaha “. kami semua ketawa kecil begitu juga dengan big boss.
Bb: haha maafkan saya abu. saya tak perasan. selamat pagi abu.
Abu: haha selamat pagi boss. *sambil senyum menanggukan kepalanya.
“ hahaha “ sekali lagi kami ketawa kecil melihat gelagat abu tapi ketawa kami terhenti bila arif menunjukan wajah yang kurang senang. Bila kami berhenti ketawa big boss juga turut sama diam dan kembali serius. Aku melihat arif dari jauh. Dalam kepala otak aku. “ kenapa mamat ni ?”. aku kembali pandang ke depan. Aku dengan amar saling berpandangan dan dia mengelengkan kepalanya berkali kali. Aku mencebik bibir ke amar. Mensyuarat bermula. Arif menyatakan yang dia sudah mendapat maklumat tentang keberadaan suspek dari unit risikan. Dan menyatakan hasratnya untuk bertindak dengan segara. Tapi niatnya sangkal oleh abu.
Abu: saya rasa. Ada baiknya kita siasat dulu siapa suspek kita. Latar belakang dia. Sedangkan nama pun kita tak tahu. Tiada rekod dalam pendaftaran boleh jadi. Entah siapa siapa. Kita Cuma tahu wajahnya saja. Tak ada ke yang fikir benda ni pelik ? 3 kedai bersebelahan dalam satu malam seorang diri tanpa meninggalkan kesan bahwa kedai tu telah di pecah masuk, kita dapat cap jari pun dari barang barang yang dia pegang. Tapi cap jari sajalah. Apa laporan pun kita tak terima lagi dari sekarang. Hebat. Kita tak boleh nafikan benda tu. dia pula seperti sengaja menunjukkan wajahnya ke arah cctv. Seperti mencabar kita pun ada.
Arif: di sebakan dia mencabarlah kita perlu tangkap dia dengan segara. Biar dia tahu langit tinggi ke rendah. *nada marah.
Big boss memberi isyarat kepada arif untuk diam. Mungkin dia ada nak cakap sesuatu yang lebih penting.
Bb: maksud kamu abu ? benda ni ada kena mengena dalam hal mistik mistik juga ?
Abu: siapa duga. Boleh jadi.
Arif: tuan percaya dengan semua tu ? khurafat semua tu.
Bb: anak buah saya dah banyak kali terima kes sedemikian rupa.
Arif: maafkan saya tuan. Bagi saya ni semua mengarut. Bagi saya benda benda macam ni hanya nak menakutkan kita dan menyusahkan siasatan kita. Tak meninggalkan kesan tu satu perkara biasa bagi saya. Penjenayah sekarang pun semua pandai pandai. Mesti ada skill yang kita tak dapat pecahkan. Kita kena bekerja keras lagi. jangan takut sangat dengan konon kononnya ada kuasa lain ni.
Aku: siapa yang takut ?
Arif melihat aku seperti mau dimakan saja aku ni. dah kenapa ? aku faham apa yang dikatakan oleh dia. dan ada betulnya. Tapi sengaja aku nak provoke. Tak pueh hati aku dengan orang yang tak boleh terima pendapat orang lain ni. fikir dia saja yang betul.
Aku: atau mungkin ada orang yang takut terku..
Kalau ikut hati aku, aku nak cakap “ atau mungkin ada yang takut terkucil dalam seluar lagi”. tapi di sebabkan dah janji dengan karim. Jadi batalkan hasrat aku. bukan apa, geram memang geram sangat dengan manusia jenis lupa jasa orang ni. masa mula mula dia bertugas dan di hantar ke kawasan ni. memang kau belajar. Tapi pengalaman tetap diperlukan. Abu yang banyak mengajar. Tapi lepas dia dah berasa dia dah pandai dah cukup pengalaman. Pada mulanya semua okay. Dia macam orang biasa. normal. Tak ada masalah pun. tapi selepas tu dia berubah jadi kerek. Bebal dan sebagainya. Itu sebab abu dan aku tak seberapa nak “ngam”.
Arif mengeluarkan phone dan sekeping kertas kosong. Entah apa di lukis atau di tulisnya. Dan dia berbincang dengan big boss dengan suara yang perlahan, dan selepas itu kami di beri penerangan dan kami di kerahkan untuk membuat tangkapan. Mensyuarat selesai. Big boss Bangun dari kerusi dan semua bangun serentak. Big boss keluar dari bilik dan begitu juga dengan kami. Tiba tiba Arif memandang abu dengan wajah yang kurang senang.
Arif: kenapa kau pakai macam ni ? tak beretika lansung. Macam ni ke seorang anggota polis ?
Bla bla bla bla.
Abu: minta maaf tuan. Takkan berulang lagi. boleh minta tolong tuan ?
Abu menghulurkan salam. Arif menyambut salam abu dan dalam masa yang sama dia bertanya.
Arif: tolong apa ?
Abu melepaskan tangannya. Dan kulit kulit kuaci di tangan abu tadi kini bertukar hak milik. “ mmpp “ aku cuba menahan ketawa. Dan kami cepat cepat beredar dari situ. Muka arif kemerahan masih berdiri tegak di situ. Aku cepatkan langkah sebab tak boleh nak tahan rasa nak tergelak lama lama. Sepanjang perjalanan menuju office aku, terkengkang kengkang aku berjalan dah macam beruk makye udah rupenye. kami ketawa terbahak bahak. Tak sangka aku abu nak buat macam tu. padahal tong sampah ada sebelah tu saja. Nasiblah tak banyak. Lagipun abu hanya sempat buka dalam 5 biji kuaci saja. Kau bayang kalau dalam segenggam ? kompon masak si abu. selesai abu tukar pakaian yang di ambil di dalam locker dia. dia datang office aku. dan kami bersiap dan bergegas menuju ke lokasi dengan menaiki dua buah kereta.
Sebelum sampai ke lokasi kami terpaksa meredah semak samun, lalang lalang tinggi sehinggalah kami jumpa satu pondok yang agak besar. Taklah besar mana tapi agak besar dari ukuran pondok yang biasa aku tengok. Aku dan abu dalam satu kereta. yang satu lagi dinaiki oleh amir amar dan arif. Abu mematikan lampu kereta. belum sempat aku buka pintu. kelihatan arif sudah menyelinap masuk ke pondok suspek di ikuti dengan amar dan amir. Aku mengelengkan kepala berkali kali. Dia ni memang tak ada kerjasama dalam pasukan betul. Disebabkan gelap. Kelibat mereka bertiga hilang dari pandangan. Tiba tiba…
“ letakkan senjata ke bawah “ satu jeritan kedengaran dari jauh. Datang dari arah pondok. Seakan suara amir. Tiba tiba sekali lagi..” pap pap “.
Aku: gun shot gun shot.
Aku buka pintu kereta dengan pantas, abu nyalakan lampu kereta. supaya kami ada bantuan cahaya. Untuk apa tutup lampu jika musuh telah menyedari kehadiran kami. Aku keluarkan glock dan terus Tarik slide. Kami bergegas menuju ke sana. Enjin dan pintu kereta dibiarkan terbuka. “ pap pap pap “. Sekali lagi bunyi tembakkan. Kami sampai di tempat mereka. kalau ikutkan kiraan. Sudah lima das tembakkan dilepaskan. Suspek masih berdiri tegak dengan sebilah parang panjang di tangan tanpa sebarang luka. Mata aku cuba memerhati seluruh anggota badan dia. alangkah terkejutnya bila melihat. Seluruh badannya di selaputi tahi. Rongga hidung terasa menyucuk menghidu bau tahi di badan suspek. Tekak mula terasa mual.
Dia berjalan ke arah amar. Amar berundur setapak demi setapak. Kami seakan akan buntu. Tiba tiba amar terjatuh. Mungkin di sebabkan rumput yang terlalu tebal dia terjatuh. Parang di libas ke arah amar. “ pap pap pap pap pap pap pap “. Aku mula melepaskan tembakkan. Tangan amar kelihatan sedang menahan sesuatu di bahu. Aku teruskan menembak. “ pap pap pap “ sambil berjalan maju ke hadapan. begitu juga dengan abu. “ pap pap pap pap “. Abu menarik amar dari belakang. aku teruskan menembak. Memang tak lut. Tapi setiap kali peluru terkena pada badan dia. dia seperti lambat untuk berjalan. Dan kadang ada masa dia seperti berundur sikit bila badan dia terkena peluru.
Abu: amir. Bawa kereta!
Aku dengar seperti orang berlari dari belakang. mungkin amir. Sekali lagi dengar orang berlari. Mungkin arif. Diorang dekat belakang. dan aku tak nampak siapa siapa. Aku tengah focus dekat depan. Takkan nak pusing belakang. “ pap pap pap pap “ aku melepaskan tembakkan dengan kaki berjalan mengundur ke bekalang pula kali ni. cuba memberi perlindungan pada amar dan abu yang berada di belakang aku betul betul. “ pap pap pap caq tick tick “
Aku: im out.
Aku tekan button mag. Pusing belakang. abu lemparkan mag dia. “taqq” “ pap pap pap “ “ hmmmpp “ amir atau arif yang memberhentikan kereta di belakang kami aku tak pasti.
Abu: terus tekan luka tu. jangan lepas!
Amar: paha aku paha aku..
“ prakkkk “ bunyi seperti kain yang dikoyak. Mungkin abu mengoyakkan T shirt dia untuk membalut luka di paha amar. Patutlah dia tak bangun. Rupanya paha dia pun terluka. Andaikan aku saja. Sebab aku tak melihat. Dalam masa yang sama orang bertubuh kebal masih berjalan mendekati kami dan dalam masa yang sama juga aku masih menembak badan dia untuk memperlahankan pergerakkan dia.
“ pap pap pap “
“ pssssstttt “ “ watch out “aku dengar suara abu. “ pap pap “. d***h merecik ke muka aku.aku dengar bunyi tembakkan dari arah belakang. d***h apa yang kena muka aku ? aku tak sempat nak tengok lagi buat masa sekarang
“ pap pap pap pap “ setapak demi setapak aku undur ke belakang. baru aku sempat lihat. Seekor ular tedung yang sudah tak bernyawa makan dua biji peluru. Mungkin abu tembak mengunakan pistol amar. “ pam pam “ bunyi ketukkan pada kereta di belakang.
“ pap pap pap caqq. Tick “
“ truuutump tump tump tump tump “
Abu: run buddy run! He so fu*king beast.
“ tump tump tump “ “ truuutttmppp tumpp tump “
Aku pusing ke kebelakang dan terus lari. Abu melepaskan tembakkan dengan MP5 sambil duduk dalam bonet belakang kereta. aku terjunkan buntut dalam dalam bonet. “ pam pam pam “ aku tampar kereta memberi isyarat supaya driver jalan. Kereta mula bergerak. Mata aku liar mencari sebuah lagi kereta. masa kami nak sampai dekat tempat parking tadi. baru nampak, dalam kereta..arif sedang cuba lepaskan tayar kereta dari dalam lopak.
“ stop stop “ jerit aku.. amir memberhentikan kereta.
Aku: tolong aku amir. Tolak kereta. cepat.
Abu tidak lagi menembak bila kelibat manusia bertubuh kebal tadi tidak mengikuti kami. Namun dia masih bersiap sedia untuk menghadapi sebarang kemungkinan. Kereta sudah Berjaya di keluar. Aku masuk dalam kereta. arif tekan pedal minyak. Kami bergegas menuju ke hospital. Amir berada di belakang mengikuti. Aku buka cermin tempat duduk penumpang. Beri isyarat supaya amir p****g dan tambahkan kelajuan. Amir memotong kami dengan segera. Abu masih lagi di dalam bonet dan nafas yang tercungap cungap masih lagi memegang kemas MP5 di tangan. Matanya memerhati aku di dalam kereta. kepala di angkat. Aku juga membalas dengan membuat perkara yang sama. Aku buka topeng muka. “ thank you “ aku gerakkan mulut ucap terima kasih kerana selamatkan aku tadi dari ular tedung. Abu membalas dengan menganggukan kepala. Keluar di jalan raya. Abu sudah masuk ke dalam kereta.
Sepanjang perjalanan aku hanya diam. Penat. Aku tak dapat bayangkan kalau dia berlari datang ke kami tadi. apa yang akan jadi. Sekarang pun tercungap cungap menyedut nafas sedari tadi. kalau tak penat pun aku akan diam juga. tak pernah terlintas aku boleh naik kereta dengan arif.
Abu: apa benda tadi weh ?*talkie
Aku: aku tak tahu abu.*
Amir: he fu*king beast.*
Aku: macam mana dengan amar ?*
Amar: aku okay weh. Thank untuk semua. Thank you.. * (nada menahan kesakitan sikit)
Aku: kita datang tanpa persediaan yang lengkap. Seolah olah memandang rendah dekat dia.*
Abu: tak payah salahkan kita,bukan salah kita.*
Arif: salah siapa ?
Aku: ada orang terasa. Dah dah. Amir bawa laju lagi. cepat sikit.*
Abu: baguslah kalau terasa. Biarkan. Moga boleh jadikan pengajaran dan berubah untuk masa akan datang.*
Aku: dah dah dah.*
Sampai dekat hospital. Aku pakai balik topeng. Duduk di kerusi dekat luar dengan kepala yang berserabut. Tiba tiba masuk satu chat.
Abu: aku ada dekat kerusi belakang. kejap lagi nak pergi isi Pol74c bagitahu aku.
Aku: k.
Tiba tiba datang..
Arif: aku tunggu korang dekat dalam kereta. apa yang kau buat dekat sini. Kita ada kerja.
Aku bangun dari duduk.
Aku: haa. Dengan apa yang dah jadi. Aku ingatkan kau akan berubah. Kau still tak percaya lagi dengan apa yang kau nampak ? kau sendiri nampak apa yang terjadi. Satu peluru pun tak lekat dekat dia. adakah itu satu benda yang biasa buat kau ?
Arif: tembakkan yang meleset memanglah tak kena.
Aku: really ? 34 peluru pistol, 21 peluru mp5 satu pun tak kena. Aku rasa kalau abu habiskan terus peluru dalam kelopak mp5 tadi pun kau still cakap meleset agaknya. Kenapa tak kau saja yang tembak tadi ? kenapa kau still nak menafikan ? kau ada cacat otak ke ? kawan aku hampir m**i!!
Arif: dia m**i tak ? tak. Ada dekat dalam tengah terima rawatankan.
Abu: apa masalah kau ni ?
Aku tak sedar abu ada dibelakang. Dan terus meluru pergi ke arah arif. Alamat tak baik ni.
Aku: wowowo..
Cepat cepat aku peluk dtahan badan dia. aku letakkan tapak tangan di belakang kepala abu. aku bisik perlahan.
Aku: dia pegawai kau. Jangan ikut perasaan kelak binasa. Mulut sudahlah. Bukan kau tak kenal dia. bebal dia tahap tinggi. Atau dia sengaja provoke kita. Jaga jaga nanti tak pasal kita kena. Chill ah.
Aku tampar perlahan lahan belakang kepala dia. tapi abu masih lagi merenung tajam wajah arif.
Abu: jangan fikir aku tak berani eh!
Bb: abu.
Abu: tuan.
Arif: tuan.
Bb: apahal ni ? kau. Kau ada masalah nak hormat orang ke ?
Aku: saya tak ada masalah nak hormat orang boss seperti mana saya hormat boss. Tapi dia ni bebal. Ego. Tengoklah. Sampai kena datang hospital.
Bb: amar tu luka sikit saja. Yang awak nak kecoh teruk teruk kenapa ?
Aku: maafkan saya kalau saya biadap dengan pegawai. Tapi kalau tuan nak tahu. Amar tu sempat elak. Kalau tak sempat elak. benda ni dah tak jadi luka kecil. Tapi tragedy. Hampir di libas leher dia tuan.
Phone aku berdering.
Aku: sorry..
Aku: yap..kau macam mana ? okay ?
Amar: aku okay weh. Luka aku kecil saja. kena jahit 2 3 jarum macam tu saja . Cuma tadi masa kena aku rasa sakit amat. Macam seribu jarum menyucuk badan aku. sudahlah. Tak payah gaduh. Malulah orang tengok. Aku pun nampak dari tingkap ni haa.
Aku tengok ke arah tingkap. Luar tak nampak dalam. dalam saja nampak luar. Jadi aku nampak diri aku sendiri sajalah.
Aku: aku pakai topeng orang tak nampak.
Amar: bukan. Bukan macam tu. malulah orang tengok. Sekarang kau mewakili polis. bukan individu lagi. jaga tingkah laku. Jaga nama baik.
Aku: yaya. Okay. *aku matikan panggilan
Aku mengalah sebab apa dia cakap betul. Tapi tak ada orang lain pun dekat sini. Abu suruh doctor buat dekat tempat lain atas alasan special sikit. Dengan kami yang bersenjata jadi tak nak menimbulkan kerisauan orang awam. Selesai semua benda. Selesai dekat sana, dekat sini. Dekat situ. Aku dalam perjalanan pulang ke rumah dengan abu. disebabkan mental masing masing tak stabil. Jadi aku ambil langkah diamkan diri. Abu di sebelah hanya merenung ke luar tanpa bercakap sepatah kata pun. aku buka lagu dari dalam phone. Bolehlah teman masa tengah drive dan bolehlah Aku ikut bernyanyi sama sama.
“ sayang mengapa buat begini di saat rindu merah menyala…kasih ku sangka kau kan setia..rupanya dikau bersandiwara..sayang.. “
Aku tukar lagu lain. Tak kena betul dengan keadaan.
“ why is everything so heavy ? holding on….to so much more than I can carry. I keep dragging around what’s bringing me down if I just let go, I’d be set free. Holding on..why is everything so heavy ? “
Aku berhentikan kereta depan pagar rumah. Abu masih lagi diam. Aku pusing tenung dia.
Aku: lapar ?
Abu mengangguk lemah lalu pusing merenung aku. aku masukkkan gear. Terus beredar dari rumah. Aku berhenti di kedai yang tak pernah pernah singgah pun selama ni. sebab kedai tu selalu ramai. Tapi mungkin diwaktu sekarang dah kurang agaknya. susah juga jadi macam aku ni. tak boleh ramai ramai. Aku jadi rimas. Kalau benda yang tak penting aku mesti cuba elak. Kalau benda yang aku tak boleh elak. Terpaksalah ramai ramai pun. jadi aku decide nak makan dekat sini saja walaupun kedai yang selalu pergi masih buka. Tengah kami makan. Tiba tiba ada sekumpulan budak budak motor masuk kedai. Dan duduk di belakang kami. Tengah asyik makan.
“ kau jangan cuba. Benda ni bahaya. Aku ada dengar. Benda benda ni berdamping dengan jin. Memang kau boleh buat macam macam. Tapi ada pantang larang. 29 hari bulan baru kau boleh mandi. Jangan kau cubalah ilmu kepala tahi ni. aku pesan kau. “
Aku tersentak. Abu berhenti makan. Kami memandang sesama sendiri. Aku teruskan lagi mendengar apa yang dia cerita. Sampai aku dengar “ kau sanggup ke nak sapu tahi sendiri dekat muka badan semua ?” oh satu kebetulan yang indah. Atau mungkin bukan lagi kebetulan. Tapi satu takdir yang telah di tetapkan.
Aku: bro..
Bro: ya ?
Aku: boleh Tanya sikit ?
Bro: ada apa bro ?
Aku: tadi saya dengar sembang rancak. Pasal ilmu kepala tahi ? ilmu macam mana tu eh ?
Bro: owh. Ilmu kebal bro. tak silap saya untuk tenaga batin pun boleh. Saya pun dengar dari ustaz je. dalam. ceramah.
Aku: owh. Boleh saya dapatkan contact ustaz tu ?
Bro: eh saya tengok youtube je huhu.
Aku: owh haha. apa nama eh ?
Setelah dapat sedikit klu. Kami beredar dari kedai tu. aku berhentikan kereta depan rumah. Abu keluar. Aku masukkan gear dan terus beredar ke rumah. Abu call. Aku cakap aku nak ke office. Ada urusan peribadi sikit. Kalau aku cakap pasal kerja. Mesti dia nak ikut. Bukan apa. Kesian tengok. Muka memang dah tak larat. Kalau ke dua dua berjaga. Esok dua dua penat. Kalau aku seorang saja. Paling kurang masih ada seorang yang bertenaga. Sampai di simpang untuk keluar dari kawasan rumah. Aku perasan kereta yang nak langgar aku masa hari tu. dia blah. Aku ikut. Dia laju, aku ketinggalan. Lantak kau lah. aku terus ke office. Masuk dalam office. Siapkan something. Sambil dengar youtube.
Sampai dekat part yang ustaz tu sembang pasal ilmu. Aku berhenti menaip. Terus aku fokuskan apa yang dia cakap. Sambil tangan menulis dalam nota. Point point penting. Tapi pendek sangat apa yang di ceritakan. Aku buat research sikit, sebab dah tahu apa ilmu tu. bolehlah buat research. Kalau kau tak tahu nak buat macam mana. Apa yang aku dapat. Rupanya ada yang boleh tembus dinding ilmu ni. aku ambil marker pen. Pergi dekat whiteboard. Aku tulis..
( ada pantang larang ) ( tak boleh mandi sampai 29 haribulan ) ( tarikh dia merompak 29 haribulan ) ( jadi dia dah mandi 29 haribulan. Dan keluar merompak pada hari tu ) ( mungkin boleh tembus, sebab tak ada kesan pecah masuk setiap bangunan )
( kalau tak boleh mandi, maknanya kelemahan air) ( setiap ilmu ada pantang larang ) ( langgar pantang, ilmu tawar )
Aku duduk dekat kerusi. Sambil memikirkan sesuatu. Tiba tiba terdengar sesuatu benda jatuh dari luar bilik office aku. Tarik laci. Keluarkan pistol, Tarik slide. Aku keluar dari bilik. Aku berjalan perlahan lahan sambil mata ligat memerhati kawasan sekeliling. Tak ada apa pun. benda yang jatuh pun tak nampak. Bayangan aku saja kot. Aku masuk balik dalam office. Disebabkan sakit badan sikit sikit. Aku lockkan pistol dan terus baring atas sofa nak rehat kejap sebelum balik rumah kejap lagi.
“ weh weh..bangun bangun. Gelap dah bertukar cerah ni.. “
Aku: oiiii..sorry sorry. Aku tertidur terus pula. kau datang dengan sapa ?
Kepala abu ke kiri ke kanan dah kenapa ?
Aku: asal kau ke kiri ke kanan. Menari kea pa ?
Abu: pistol tu simpanlah!!
Lol. Aku baru sedar yang aku pegang pistol menghala ke arah dia. aku turunkan pistol.
Aku: lock lah.
Abu: mana aku tahu lock ke tak. Kalau tak lock dan kau tertembak aku ? aku m**i ?
Abu: kalau aku m**i. memang aku sumpah jadi hantu. Aku kacau kau sepanjang hayat.
Aku: haha kau datang dengan sapa ? tobi dah kasi makan ?
Abu: aku call amir ambil aku. tobi dah makan. Jangan risau.
Aku: tom ?
Abu: sudahlah. Tom dah datang lama dah.
Aku: entahlah abu. telinga aku masih tergiang giang dengar suara dia. padahal ada apa bunyi pun. kadang sampai aku tercari cari.
Tom ni selalu datang rumah. Kalau kasi makan tobi. Dia akan datang. Satu hari tu. aku kasi makan tobi. Dan makanan dah habis. Jadi aku cakaplah “tunggu kejap. Kejap lagi pergi beli lain”. Lepas aku balik dari beli makan. Dia dah tak ada. Dan tak datang sampai sekarang. Entahlah ke mana. Terkilan aku rasa tak sempat nak kasi makan. Takut takut dia m**i ke apa ke. merajuk ke apa ke. entahlah.
Aku tengok abu. mata dia perkecilkan seperti sedang melihat sesuatu. Aku tengok apa yang dia tengok. Lah.. tengok whiteboard.
Abu: kau buat apa semalam ? dan apa benda kau tulis tu ?
Aku: assignment of the year.
Abu: pasal pendi ?
Aku: yah.
Abu: tu apa ?
Aku bangun dan tulis balik apa yang tertulis dekat whiteboard dalam computer mengunakan tulisan computer huhu.
Abu: kau tak cuba minta tolong ustaz ?
Aku: kita tak payah kacau dia buat kali ni dan masa ni. dia pun belum sembuh sepenuhnya lagi aku rasa. Dan aku rasa. Sesetengah ilmu ni ada kaitan dengan sains. Jadi bila dia berkaitan dengan sains. Maknanya kita boleh sentuh dia secara fizikal.
Abu: kau rasa ilmu ada kaitan ?
Aku: aku tak tahu yang tu. tapi bagi aku. sains dan ilmu berkait rapat.
Abu: kalau dia pantang mandi. Kita bagi dia mandi. Maknanya dia dah langgar pantang larang. Jadi ilmu dia mesti tawar.
Aku: aku pun rasa macam tu. tapi macam mana ? kita nak mandikan dia ?
Aku sepertinya sedang memikirkan sesuatu. Dan tak selepas itu dia terangkan caranya yang ada di dalam kepala otak dia. aku senyum bila mendengar idea yang di berikan. Kami berpandangan sesama sendiri..tiba tiba dia angkat kedua dua belah kening dia.
Aku: aku nak pergi jumpa boss kejap. Lepas ni kau ikut aku kejap. Ada hal.
Abu: okay. Aku tunggu dalam ni.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
“ tuk tuk “
Aku: boss. Boleh sembang kejap ?
Bb: yah. Masuk masuk..
Selesai apa yang di bincangkan. Aku keluar dari balik sambil boss ikut dari belakang mengantar aku sampai ke pintu.
Bb: now you know how much I love you hah ?
Aku: haha thank boss. Love you too.
Kami dalam perjalanan ke rumah jingo. Aku ceritakan dekat abu yang aku nampak kereta hari tu masa dalam perjalanan ke rumah jingo . sebenarnya macam ni. malam tu aku lepak rumah jingo.
Jingo: hahahahahaha kau kalah. Hahahaha.
Aku: hahaha.
Jingo: suka aku hahaha. Wuhuuu. Kejap aku nak pergi ambil air.
Aku: haha..okay.
Wajah yang muram tadi kini bertukar jadi ceria. Dulu masa zaman sekolah. Aku selalu juga ke rumah jiran. Main game. Aku orang tak berduit. Tak mampu nak beli semua benda benda tu. jadi ke rumah jiranlah untuk main. Satu hari tu aku pergi. mood dia tak berapa baik. Kecewa kot. Orang yang dia suka suka orang lain. Jadi aku ajak dia main game. Akhirnya aku kalah. Dia punyalah suka. Kalau tadi kecewa sekarang dah bertukar ceria seolah olah apa yang ada tadi hilang begitu saja. Kalau kita tak boleh tolong selesaikan masalah. Paling kurang jangan bebankan dia lagi. cuba buat dia happy, setidaknya dapat lupakan sekejap apa masalah yang dia hadap. Sebenarnya kebahgian tu lagi terasa bila kita buat orang lain bahagia dan orang hargai apa yang kita buat. Dia ketawa aku pun ketawa. Sebenarnya aku tak pernah kalah pun kalau main game dengan dia. tapi hari tu aku buat kalah. Jadi rekod aku dah tamat. Tapi aku turut gembira. Jadi tak ada masalahlah bagi hal tu kan ? paling tidaknya cuba. Jangan berhenti sebelum mencuba.
Jingo: ni air bro..
Aku: thank. Jingo. Kau sampai bila nak keluar lepak saja kerja ?
Jingo: haha dia dah start nak jadi abah abah dah. Haha kau selalu cakap macam kenal aku sangatkan. Apa yang kau tahu pasal aku ?
Aku: akaun emel kau sekarang kau tak guna yang pertama kali kau buat. Sebab kau lupa password akaun emel.
Jingo: macam mana kau tahu ?
Aku: aku pun sama. Hahaha. (“ nasiblah betul tekaan aku “ aku bercakap dalam hati)
Jingo: hahaha.
Jingo ketawa sambil menepuk dahinya berkali kali. Bagi aku. kebanyakkan orang sama saja. Tak guna akaun emel yang pertama kali mereka buat. Sebab lupa password. Kita anggap emel tu tak penting. Lebih ingat password akaun lain. Myspace, Friendster, tagged, facebook dan lain lain lagi.
Masa nak balik tu. aku minta motor dia. jadi aku tinggalkan kereta. dia pun bawa keluarlah. Lepas dia bawa keluar. Aku minta side mirror satu. Dia cakap buruklah rxz pakai side mirror. Ya memang buruk pun. aku pun kalau boleh tak nak pasang. Tapi malam tu hati aku tergerak sangat nak pasang. Jadi dia pun ambilkan saja. Dan aku pasang hanya di sebelah. Syarat saja. Jadi aku pun baliklah naik motor dia. masa dalam perjalanan. Jalan aku balik ni agak gelap. Dan lampu jalan dia jauh jauh. Ada tapi jauh jauh sangat. Aku pun dah lama tak merasa saat saat kegemilangan dulu. Jadi apa lagi. enjoylah. Kepala aku terangguk angguk sambil menyanyi lagu job 2 to.
“ doo doo doo doo ter tum..tum mai teung tum gub chun dai.. doo doo doo doo ter tum..tum mai teung tum gub chun dai.. doo doo doo doo ter tum..tum mai teung tum gub chun dai.. doo doo doo doo ter tum..tum mai teung tum gub chun dai..rok ruk gun chob gun gor lai wan yoo yoo dee dee ju ju ter gor jak pai. Tae kow kong kreung chai gor tung yoo dee. Tae cd bob marley glub hai pai..”
Korang fikir aku pandai bahasa siam kan ? sebenarnya aku pakai earphone. haha sebelum pakai helmet tadi aku dah pakai earphone siap siap. Dan aku set lagu ni ulang ulang.
Lepas aku lalu bawah tiang lampu. Masa ni aku perasan dari side mirror. Ada kereta saga lama tak ada lampu tengah laju dekat belakang. semakin laju. lain macam laju dia. dah makin dekat. Terus aku elak masuk jalan sebelah. “ woihhh bawa kereta macam haram” aku jerit. Kereta tu dah lepas depan. “ prengg prengg prengggg “. Aku rem minyak dulu sebelum berhenti di bahu jalan. Sebab aku pun laju jadi tak boleh drop macam tu saja. Nanti jem. Aku keluarkan phone call aku. “ abu tolong cek number plat ni. Whiskey alpha echo 1987. Wae 1987 proton saga hitam.”
Tapi sayang. Number pendaftaran tu palsu. Keesokkannya aku cerita dekat abu. apa yang jadi. Jadi abu cakap mungkin dia mabuk ke apa ke. jadi aku tak hiraukan sangatlah. Tapi di sebabkan number plat dia palsu. Kami ada juga cari. Tapi dah tak dapat di kesan. Jadi semalam aku nampak pula. itu yang mengrisaukan aku sekarang. Sebab tu aku nak pergi jumpa jingo. Nak Tanya dia sesuatu.
Sampai dirumah jingo. Aku ceritakan dekat dia. dia cakap pernah sekali nak langgar dia juga. tapi dia fikir b**i bawa keretalah. Benda biasalah ada setengah orang bawa kereta dah tak jadi manusia. Jadi dia tak hiraukan. Dan dia ada nampak juga. dua kali terserempak katanya. Tapi tak ada fikir bukan bukan sebab benda biasalah. Dia fikir yang kereta tu mungkin baru pindah kawasan ni. jadi benda biasalah kalau terjumpa.
Abu: buat masa ni kalau boleh kau tak payah naik dulu motor tu.
Jingo: apasal pula ni ?
Aku: aku risau. Takut nanti jadi apa apa dekat kau.
Jingo: maksud kau ?
Aku: kereta tu mungkin nak langgar aku. mungkin dia nak b***h ? siapa tahu ? dan kalau kau naik. Mungkin dia langgar kau sebab ingat kau ni aku. faham.
Jingo: uishh bahaya.
Abu: sebab tu kami jaga identity. Tapi yang ni belum pasti lagilah. Datang dari mana entah. Takut dia ada dendam apa apa ja. Jadi kalau kau nak selamat. Ikutlah cakap orang.
Jingo: tak apa tak apa. Aku naik motor lain. Bahaya betul. Kang tak pasal aku kena.
Aku: kalau kau nak nampak dia lagi. kau bagitahu aku eh. sorrylah menyusahkan kau.
Jingo: baik bro. apa apa aku rojer kau tak pun abu.
Abu: bereh.
Jingo: tapi ada pernah jadi ke kes langgar macam ni ?
Abu: kenapa pula tak pernah. Dulu ada detektif india kena langgar sampai m**i. kes *****.
Jingo: lepas tu ?
Abu: benda ni susah nak setel. Sebab dia melibatkan kemalangan. Kalau tak siasat dengan teliti. Memang kita fikir kemalangan jelah. Padahal niat nak m******h. Kau jaga jaga walaupun naik motor lain.
Jingo: bereh boss.
Dua hari telah berlalu. Selesai sudah apa yang kami perlu siapkan.
Dalam bilik meeting.
Abu: saya dan partner saya ada buat carian tentang benda ni. dan kami rasa ni adalah ilmu kepala tahi. Berdasarkan dari apa yang kami nampak. Saya yakin yang suspek kita salah seorang pengamal ilmu ni.
Arif: ilmu lagi ? tak habis habis ilmu.
Bb: teruskan abu..
Abu: setelah kami menyiasat. Dan kami dapati ilmu ni ada pantang larang dia. dia tak boleh mandi sebelum 29 haribulan. Jadi kalau dia mandi atau mungkin terkena air. Mungkin ilmu dia akan tawar. Jadi saya cadangkan kita libatkan bomba dalam sekali kes ni. mungkin kita boleh mandikan suspek dengan mengunakan air dari lori bomba. Dan boleh tangkap dia selepas dia hilang kebal.
Arif: ini di katakan idea ? idea sampah merepek apa benda ni ? tolonglah rasional sikit. Percaya benda benda merapu. Khurafat.
Aku bangun dari kerusi terus berdiri sambil angkat tangan ke atas.
Aku: sorry sir. Saya tak ada niat untuk kurangajar. But please. Tolong gugurkan saya dari penyiasatan ni.
Aku tunduk ke bawah. Tiba tiba abu bangun pula bangun dari kerusi.
Abu: saya pun. tolong gugurkan saya sekali.
Arif: takut ke ?
Abu tengok wajah arif.
Amar: tuan rilek tuan. Diorang ni kadang memang macam ni. kadang diorang melawak. Ataupun mungkin diorang tengah datang bulan ni. jangan ambil port sangat tuan. Rilek rilek. Duduklah weh..
Aku angkat tangan ke atas bahu. Gayakan jari aku seperti mulut yang sedang petah bercakap.
Aku: yah pretty bad joke.
Abu: kerja kau sekarang duduk office saja. Jangan cakap banyak.
Amar hanya tersenyum. Aku faham dia Cuma nak mereda keadaan. Tapi sakit hati aku dengan arif ni memang tak boleh tahan betul.
Aku tengok big boss. Dia memberi isyarat dengan tangannya supaya duduk. aku hembuskan nafas panjang. Dan kembali duduk. Begitu juga dengan abu, duduk dengan wajah meluatnya ditunjukkan sebegitu saja tanpa cover cover dah.
Bb: apa plan awak arif ?
Arif: macam ni tuan. Kalau dia tak lut dek peluru. Maknanya dia tak boleh rebah dengan peluru. Kita rebahkan dia dengan tangan dan kaki kita. dan jangan bagi idea yang pelik pelik. pantang larang apa benda semua. Dia tak boleh m**i ? kita tangkap dia guna anggota badan kita. Kita ada gari untuk ikat dia.
Abu: tadi cakap benda tu khurafat merapu apa semua. Sekarang cakap tak lut peluru pula ? percaya pula dah ? siap berani nak main tangan saja. it didn’t make you “wow” buddy ?
Aku: wow! Im so “wow”.
Arif: macam nilah. Saya tak tahu apa masalah kamu berdua. Tapi saya nak ingatkan ini tugas kita. Dan kita ada kewajipan. Kita kena berani dalam segala hal.
Aku: adakah kita betul betul dah bersedia ? atau hanya mencipta sejarah kali kedua lari dari penjenayah ? hasil dari risikan kita. Saya punya firasat buruk tentang ini. Suspek masih lagi tinggal di tempat yang sama. Ini menunjukkan seolah olah dia lansung tak takut dengan pihak berkuasa.
Arif: atau kamu takut ? macam saya cakap tadi ? kita kena berani. Apa apa pun jadi. Ini tugas kita. Kita kena selesaikan. Takut tu hanya perasaan. Kamu boleh lenyapkan dia dan naikkan perasaan berani kamu. Adakah kamu takut ? you believe in ghost and vampires but you don’t really believe in yourself, do you ?
Aku tersentak. Aku diam. Mata masih lagi menatap arif. Aku palingkan wajah ke arah abu. abu juga diam tak berkata apa apa. Aku tak boleh nak sangkal lagi. tak boleh nak salahkan benda yang betul. Kena berani dalam setiap hal. Dan juga percaya diri. FEAR ada dua maksud. Kita pilihlah nak yang mana. Forget Everything And Run ataupun Face Everything And Rise. Selesai semua persiapan. Kami keluar untuk memburu. Aku dengan abu di belakang sekali. Kami keluar dari pintu pagar.
Aku: yang belakang tu diorang ke ? kau dah call tadi ?
Abu: dah. Ha la tu. panggil diorang ikut.
Aku buka cermin tingkap. Lalu keluarkan tangan dan melambai lambai supaya truk yang menunggu di luar pagar tadi ikut belakang kami.
Sampai di lokasi. Kami berhentikan kereta di belakang sedikit. Seperti biasa. lansung tiada teamwork. Arif mengarahkan fako(baru balik bertugas semula selesai habis tugas lain yang di terimanya) dan amir mengikutnya bersama serbu pondok yang didiami suspek. Mereka terlebih dahulu sampai ke pondok dan seperti biasa. suspek sepertinya sudah dapat menghidu kehadiran kami. Aku dan abu menyusup masuk secara perlahan lahan meredah lalang yang tumbuh dengan tingginya.
“ polis! lebih menyerah diri. Tak ada guna lagi untuk awak berlawan. “ suara arif mungkin. Datang dari arah depan. Kami tak terus pergi ke sana. Aku ikut perancangan abu. kami terlebih dahulu sudah siapkan perancangan sebelum meeting kerana khuatir yang usul kami akan ditolak jadi abu terlebih dahulu telah merancang semuanya. Kini menunggu masa yang tepat untuk bertindak, nak kena depan takut nanti suspek akan buat macam macam, larikan diri atau sebagainya. Lagi satu sebab kami masih di sini sebab kami kurang yakin dengan perancangan arif. Ya memang kita perlu berani. Tapi kalau berani tak berotak nak buat apa.
Tapi aku respect bila dia buat keputusan untuk berlawan. Aku pun tak terlintas nak lawan. Kalau peluru pun tak lut. Inikan pula penumbuk aku. katakan kalau aku yang kena penumbuk dia. tak ke patah tulang pipi aku. aku dengar parang di libas ke sana sini. Aku bangun dari tunduk. Rupanya manusia bertubuh kebal kini sedang bertarung dengan manusia berotak bebal. Siapakah yang akan jadi pemenang ? adakah perancangan dan usaha manusia berotak bebal akan Berjaya ataupun hanya menjadi mangsa manusia berbadan kebal ?
Lincah si arif mengelak setiap libasan parang. Kini masanya untuk menyerang. Di gempalkan sebiji buku lima padu. Laju dilepaskan ke arah muka suspek. Patutlah dia pakai sarung tangan penuh. Rupanya nak sentuh najis. Eyekkk. Buku lima arif semakin dekat menuju sasaran..tiba tiba. Aku terkejut dengan apa yang terjadi. Seolah olah mimpi. Bukan saja kebal. Tapi boleh menembuskan diri. Jadi betullah dia hanya menembusi dinding untuk pecah masuk kedai. Arif tersungkur jatuh ke bawah. Kini dia di belakang suspek. Suspek pusing ke belakang mahu mengadap arif.
Abu: sekarang sekarang. Cepat..
Kini masa untuk kami beraksi. Aku sendiri tak pasti adakah perancangan ini akan Berjaya atau kita akan kehilangan seorang pegawai malam ini ? bomba sukarelawan yang siap memegang paip air yang tadi menyorok bersama kami, terus menembak air yang di salurkan dari truk yang ikut kami di belakang sebentar tadi. sebab tu kami parking kebelakang sikit. Takut suspek nampak. Jika kita pun, kalau orang dah tahu kelemahan kita. Pasti kita lari atau mencari helah. Jadi kami nak biarkan yang dia tak sedar yang bahaya turut ada bersama di sini.
Hampir lima saat air di tembak ke arah suspek. Bertalu talu lah peluru keluar dari mp5 kami berdua. Air yang dikenakan kepada suspek kini bertukar warna kemerah merahan sikit. Kami teruskan lagi nembak. Hinggalah kami nampak badan dia rebah ke bawah. Kami berhenti menembakkan dan juga menyuruh bomba sukeralawan untuk memberhentikan air. Kami keluar dari tempat persembunyian. Fako meluru ke arah suspek. Mencampakkan parang yang masih di genggamnya ke tepi. Dan lansung meletakkan jarinya ke tengkuk suspek untuk mengesan nadinya.
Fako gelengkan kepala dan bingkas bangun dan juga menghulurkan tangannya kepada arif yang masih di bawah tanah. Tapi kini pakaiannya sudah basah kuyup. Dia bangun dengan muka yang masih penat dan sedikit terkejut. Amir sibuk melaporkan kejadian berdarah yang berlaku sebentar tadi.
Abu: fako. Aku rasa ada baiknya kau pegang parang tu. atau pun kalau berdiri betul betul dekat parang tu. aku risau dia bangun balik tetak kita macam mana ?
Aku ketawa kecil selepas mendengar apa yang dikatakan abu. ditambah pula kegembiraan Berjaya menumpaskan manusia bertubuh kebal sebentar tadi. fako melihat ke arah aku.
Aku: haha just do it. Okay.
Dia terus pergi berdiri di depan parang yang tadi di lemparkan. Arif berjalan ke depan. Selepas saja dia melepasi kami. Aku bersuara..
Aku: malu atau masih ego ? setidaknya terima kasih ataupun minta maaf for my partner maybe ?
Aku pusing belakang. arif hanya jalan tanpa menghiraukan kami. Entahlah aku pun, dia malu ataupun masih ego. Ada juga manusia keras kepala macam ni.
Abu: biarlah dia. bukan kau tak kenal. Jenis keras kepala. Jenis nak orang tengok dia saja. Owh dia bagus. Idea dia baik. Dia kerja bagus, cemerlang. Aku pun tak fahamlah jenis orang macam dia. mungkin gilakan pangkat agaknya. dia nak naik cepat kot. Nak orang tengok dia bagus.
Aku: hey you didn’t make me “wow” .
Abu: kau. Kan aku cakap sudah.
Aku: yaya.. we did it buddy.
Abu menanggukan kepalanya berkali kali. Aku tak pasti sama ada memang plan kami menjadi atau tuhan yang tolong. Tapi yang pasti setiap apa yang terjadi. Pasti dengan izin tuhan. tapi kita kena usaha. Aku nampak abu masih lagi memandang mayat yang terdampar di atas tanah dengan badan yang berlubang lubang di tembusi peluru.
Abu: maaf terpaksa hantar kau ke sana dalam keadaan syirik. Tapi semua dari Allah. Allah yang izinkan kau kembali dalam keadaan macam tu. bertanggungjawablah dengan apa yang kau buat atas bumi ni.
Abu: terima kasih atas kerjasama. Kami sangat menghargai. Terima kasih.
Bomba: tak ada apalah kawan. Kita tolong tolong saja.
Aku: good job ah hock. Thank.
Big boss sampai ke lokasi. Kami pergi mendekat ke arah dia. dia berdiri dekat arif yang tadi melabuhkan punggungnya di atas bonet depan kereta.
Bb: god job arif.
Arif: thank you sir.
Bb: awak berdua pun. kerja bagus.
Abu: team afford sir.
Aku: yah.. team afford.
Tiba tiba abu hulurkan tangan untuk bersalam dengan arif.
Abu: saya minta maaf kalau ada bersikap kurang baik pada tuan. Syabas. Kita Berjaya tuan.
Dia berjabat dengan abu dan menanggukan kepala. Aku pun hulurkan juga.
Aku: saya pun minta maaf tuan.
Sekali lagi anggukan kepala. Wah. Sepertinya emang gue yang bersalah ? aku fikirkan macam yang dalam drama tu. bila last saja. Semua berbaik,rupanya tak. Lantak kaulah. Bagi aku pangkat sebenarnya tak penting manapun. Pangkat hanya membezakan kedudukan kita bila orang yang berpangkat merasa terlalu bangga dengan pangkatnya dan memandang rendah pada orang lain. Sekali lagi, pangkat tak penting..yang penting ialah kerjasama, saling mempercayai Antara satu sama lain dan terima pendapat orang lain. Manusia ni berbeza beza, raikan persamaan dan hormati perbezaan. Doesn’t matter who you’re, ceo ? dato ? mr.president or anything else. You need to Respect everyone even to the “Janitor”. Dan ringankanlah mulut mengucap maaf. Tak susah pun.
Buang sifat pandang rendah dekat orang lain. Bahaya sangat penyakit ni. contohnya seperti peristiwa tahun 1945. Pengendali radar jepun mengesan kemasukkan beberapa pesawat kecil AS. Tapi mengambil keputusan untuk tidak menghalang mereka kerana pesawat kecil itu tidak dilihat sebagai satu ancaman. Sebenarnya salah satu pesawat itu membawa bom atom yang di jatuhkan di Bandar Hiroshima dan Nagasaki. (Nagasaki selepas Hiroshima pada tarikh yang berbeza, tapi pesawat kecil yang di pandang rendah oleh pengendali radar jepun juga yang membawa bom tersebut.) dan jangan amalkan sikap penting diri. Seperti seorang lelaki di Hiroshima..mangsa yang terselamat. Dia berangkat menuju ke Nagasaki untuk mengajar orang ramai teknik “ duck and cover “. Hasilnya kebanyakkan orang di nagasaki mampu menyelamatkan diri. Buang sifat penting diri dan tengoklah hasilnya.
Balik pada cerita. mayat telah dibawa ke hospital. Selesai semua benda. Masa untuk rehat. Selesai mandi.
Aku: Bla blaa bla blaa..
Aku: terima kasihlah sudi dengar. Walaupun tak berkesan pun agaknya. mungkin aku patut luahkan dalam solat. But terima kasih kerana jadi kawan yang setia. Aku tak suka cerita masalah dekat orang, tapi kau satu satunya yang boleh diharap. Terima kasih setia, aku senyum kau senyum..aku sedih kau sedih. Semua aku buat kau buat.
Aku keluar dari bilik air selepas selesai mengadap cermin. Solat isyak sebelum tidur. Aku luahkan dalam solat. Kalau kau tak ada bahu. Masih ada sejadah. Dia sentiasa mendengar. Bila bila masa. Luahkanlah segalanya. Jangan tersalah luah dekat orang yang salah. Nanti menambahkan beban lagi pula.
Sorry geng untuk kuiz yang lepas. Ada kesilapan sikit. Kuiz yang pertama sepatutnya tak ada S, H dan A. tapi entah macam mana boleh ada pula A dengan H atas tu. atas dengan bawah sekali pula tu. ada yang ubah kea pa huhu. mungkin SHASHA tak nak nama dia jadi suspek kot haha. dan silap kedua bila number 20,5,18,2,1,12,9,11 tapi tertulis 20,5,18,2,1,12 saja. silap ketiga bila ada huruf W dalam kotak tu. Maaf ya. Jadi jawapan pertama SHASHA. kalau Huruf S H A tak ada dalam tu. jawapan kedua. SALIHA. 20,5,18,2,1,12,9,11 adalah T,E,R,B,A,L,I,K. kalau terbalikkan kotak huruf huruf tu. akan jumpa V H I 7 V S. yang ketiga. Sepatutnya huruf W tak ada dalam tu. jadi huruf yang tak ada ialah V,W,I,N. bila di terbalikkan. Dan susun menjadi nama jadi NIWV( baca secara terbalik) jadilah AMIN. Maaf semua pasal tu. kita main lain yang senang sikit, saya pun tak pening huhu.
Detektif abu dapat panggilan dari pihak hotel yang menyatakan ada satu kes b***h diri. bila abu sampai di sana. Naik lift tingkat 20. Bila saja abu masuk ke dalam bilik hotel tersebut. Ada satu perkara yang merunsingkan kepalanya. Tingkat semuanya tertutup dengan berkunci. Dan tiada kesan pecah masuk. Semuanya okay. Dan pintu depan juga terpaksa di pecahkan bila dia terkunci dari dalam(kunci yang berrantai tu) dari apa yang di telitinya. Memang tiada kesan luka lainnya. Jadi firasat abu kuat mengatakan yang dia b***h diri.
Tapi bagaimana? tempat yang digantung tali terlalu tinggi untuk orang capai ataupun lompat. Sangat mustahil untuk naik tanpa bantuan kerusi atau apa apa benda yang tinggi. Tapi di bawah tempat mangsa yang disyaki m******h diri itu, hanya ada karpet basah yang sangat nipis. Mustahil boleh panjat hanya mengunakan karpet tersebut. Persoalan. Ada dia d*****h atau b***h diri ? kalau di b***h bagaimana? Bila di periksa memang tiada kesan pecah masuk. Tapi kalau betul b***h diri, bagaimana pula ? berikan jawapan dan alasan yang kukuh dan logik. Tiada kena mengena dengan hal mistik. *jawapan agak pelik tapi logik akal. Selamat menjawab.

Okay dah habis. Yang bawah ni tak perlu baca pun tak apa. Kalau nak baca ikut sukalah. Mana tahu boleh tambah pengetahuan. Cuma tertarik dengan satu komen ni. baru sempat baca komen dia. dan nak komen balaslah. Komen balas ini bukanlah bertujuan menyatakan siapa lebih pandai ataupun untuk berbalah. Saya di sini hanya untuk menyatakan fakta dan alasan saya mengapa saya berkata demikian. Agak tak adil bila saudari menghukum tanpa bertanya atau mengetahui dahulu apa alasan saya mengatakan demikian. Tapi biasalah manusia. Membenci tanpa mengenali. Saudari pun manusia. Tak apa saya faham. Normallah tu. orang tak suka kita, kita pun tak suka orang.
Komen dia bergini.
Sharifah hajjar syeikh Al-mastan: aku dah tak suka penulis ni start dari cerita ni.(cerita persona non grata) cara pemikiran dia. “ pakai baju seksi memang patutlah kalau kena rogol. Pakaian macam ajak orang rogol” macam nil ah bunyi ayat dia. penulis ni cetek pemikiran, tiada sensitivity dan ego. Ibarat, “rumah besar patutlah pencuri masuk” sebab tu lah undang undang Malaysia dan polis Malaysia( tak semua), lepaskan pelaku. Kadang kadang mangsa yang masuk kedalam. Hmm yang cerita ni pun polis kan. Maaf lah kalau rasa komen ni takde kena mengena tapi saya cakap berdasarkan penulis ni punya statement. Amoi amoi tu lagi seksi peha gebu, takde pula lelaki sebangsa dia pikir macam abang polis ni. dulu dia ada merapu kan dia ingat ex dia, saya Cuma nak ucap tahniah dekat ex dia sebab Berjaya move on. Berbalai.
Okay pertama, apa tujuan iklan yang menggunakan khidmat wanita wanita seksi ? jika bukan bertujuan untuk menarik perhatian orang. Terutamanya kaum lelaki. Sememangnya memang untuk kaum lelaki pun. tapi manalah tahu ada golongan yang songsang suka akan kaum sejenis. Pasti tertarik juga melihat. Sebenarnya saya tak bermaksud yang berpakaian itu akan atau harus di rogol kerana berpakaian seksi. Tapi ianya menarik perhatian lelaki lelaki berhidung belang. Saya cakap berdasarkan pemandangan saya sebagai lelaki. Tapi saya bukanlah hidung belang. Hidung saya mancung sikit kalau dilihat dari tepi, kalau dari depan buah jambu juga huhu nak nak masa senyum pula. lagilah besauu jambu.
Ada yang nak label saya perasan kacak pada permulaan ? kalau ada biasalah. Manusia. Tak tahu hujung pangkal terus nak hukum.
Cakap banyak pun tak guna dalam hal ni. Tapi untuk pengetahuan saudari. Balang GULA itu harus DITUTUP jika tidak akan dimasuki SEMUT. Seperti dan berdasarkan yang saudari ibaratkan ” rumah besar, patutlah pencuri masuk.” saya rasa rumah yang saudari ibaratkan di sana..mungkin rumah dia tak DITUTUPI,pencuri tu masuk sebab rumah tu TAK DITUTUP, ianya menarik perhatian pencuri berbanding istana yang lebih besar dan penuh barang berharga tapi ada
PENJAGA/PENGAWAL. Kelihatan sepertinya peluru sudah makan tuan. ” untuk apa bermulutkan peluru berpandu jika peluru makan tuan? ” jadi sebelum menembak betulkan sasaran dan bidiklah dengan baik supaya peluru tak terjatuh di tanah sendiri dan makan tuan. Banyak benda yang saya nyatakan di atas. jika saudari tidak faham apa yang disampaikan diatas. Berfikirlah diluar kotak atau Sila silalah bertanya kepada yang lebih arif. Saya telah “menghighlight” perkataan perkataan yang berkaitan untuk memudahkan saudari. Dan lagi satu rumah rumah besar selalunya ada ” guard ” untuk MENJAGA/MEMELIHARA.
Dan di sini suka saya ingatkan.. tiada Siapa yang memaksa saudari untuk menutup aurat. Itu hak saudari. Masing masing ada hak. Dan jangan lupa. Saya juga ada hak untuk menegur dan bersuara. Bukan saja untuk saudari. Tapi untuk semua. Mahu ikut atau tidak, itu terpulang. Janji kewajipan saya sudah lepas. Tiada ajaran yang menyatakan cermin diri dulu baru tegur orang. Kata kata itu hanya diucapkan oleh golongan bebal. Sebaliknya islam mengajar ” ubah diri dan seru orang lain “. Jika saudari berasakan yang saya belum cukup baik untuk menegur. Maka saudari janganlah tengok siapa yang bercakap. Hanya dengar/baca apa yang dia dia sampaikan. “ambillah teguran yang baik walaupun datangnya dari seorang pelacur.” Nampaknya saya lebih sensitive dalam hal ni.
Ya saudari boleh cakap yang perempuan bertudung tak semestinya baik dan yang tak menutup aurat tak semestinya jahat. Ya betul, saya tak menafikan sama sekali. Tapi jika perempuan itu baik. Pasti dia akan patuh segala perintah dari penciptanya bukan ? jadikanlah akhlak saudari seindah nama .
Dan saudari yang ego mungkin cuba untuk mempertahankan benda yang salah. Ya kata orang “be yourself and just do whatever if that make you happy ” .Sebenarnya tiada “be yourself” jika perkara itu melanggar hukum. Tidak kira hukum dunia ataupun hukum tuhan. Seorang penjenayah di dakwa di makamah dengan bukti dan penerangan yang sangat kukuh. Sehingga belum hakim menjatuhkan hukum pun,kita sudah tahu yang dia bersalah. Namun pembicaraan masih berjalan. Hukum masih belum dijatuhkan.
Hakim bertanya kepada terdakwa. ” kenapa kamu mencuri 2.6billion ? ” terdakwa tadi menjawab dengan penuh keyakinan ” saya cuma menjadi diri sendiri dan lakukan apa yang saya suka saja, yang berhormat. ” ” pam! Mahkamah mendapati terdakwa tidak bersalah. Kerana dia hanya menjadi diri sendiri. ” (yang tadi tu contoh. Termasuk 2.6b tu). Lepas pada tu. Semua orang ikut diri sendiri nak buat apa pun. Asalkan dia happy. Salah atau benar doesn’t matter. Yang penting jadi sendiri dan happy dengan apa yang kita buat. Apa yang akan jadi dengan undang undang masa tu? Boleh saudari bayangkan bertapa rosaknya jika kita berpegang pada prinsip “be yourself ” walaupun benda tu salah.
Bukankah saudari juga yang menyuarakan akan tentang undang undang di negara ini rosak? Saya akui dan tidak menafikan sama sekali. Tapi saudari telah mengkaitkan polis dalam kenyataan saudari. Wahai saudari yang bijak pandai, polis bukan pengubal undang undang. Polis hanya mengikut arahan. Polis bertindak atas arahan dan rasanya saudari sama sekali tidak boleh menyalahkan pihak polis dalam hal itu. Seperti saudari, manusia yang akan makan. Kita semua makan. Tak boleh tolak fitrah manusia yang memang akan makan. Kita tak boleh tolak apa tuhan ciptakan.
Dia ciptakan kita sebagai manusia yang perlu makan. Jadi kita kena makan. Kita tak boleh lawan selain jika tuhan yang berkehendak untuk buat manusia tak perlu makan. Makanya polis takkan ikut arahan atas undang undang yang rosak jika pihak yang berkuasa yang ada kuasa mengubal, mengubal semula undang undang yang dikatakan rosak itu menjadi baik. Untuk pengetahuan saudari, undang undang persekutuan digubal oleh pengubal (ahli ahli parlimen dan dewan negara) yang bersidang di parlimen malaysia dan berkaitan dengan seluruh negara.
Manakala undang undang negeri digubal oleh ahli dewan yang bersidang di dewan undangan negeri dan hanya berkaitan dengan negeri berkenaan saja. Dan perkara 75 perlembagaan menyatakan bahawa undang undang persekutuan mengatasi mana mana undang undang negeri yang bercanggahan, termasuklah undang undang syariah. Gunakanlah Internet dengan baik. Google kan ada. Cari dulu fakta. Baru sembur. Jadi siapa yang cetek permikiran sekarang? Siapa yang tidak sensitive ? Dan siapa yang ego? Itu untuk menambah pengetahuan saudara supaya tidak tersalah rumah lagi lain kali.
Jika undang undang manusia rosak, maka Sokonglah hudud. Tapi hukum islam menutup aurat itu wajib. Maka saudari kenalah menutup aurat jika laksanakan hudud. Kalau tak nak tutup aurat maka tak perlulah sokong hudud, tapi sepertinya saudari tak kisahlah akan undang undang manusia yang rosak seperti yang dikatakan saudari. tak begitu? Mohon LGBT supaya legal. Ada orang buat demokrasi. Tapi untuk laksanakan hudud? Ada? Betapa lemahnya kebenaran. Sadis. Aku cuma buat bandingan bukan mengesyorkan. Nanti kena tahan pula akta hasutan. Matilah nak.
Jika saya ada kuasa mengubal undang undang. Saya akan mengubal undang undang kes rogol. Jika mangsa yang dirogol berpakaian tidak sopan dan menjolok mata. Maka dia juga akan dijatuhkan hukuman yang munasabah. Mengikut pada niat si perogol. Adakah dia merogol kerana niat dia memang nak merogol ataupun sebab dia ternampak si mangsa yang berpakaian seksi lansung menaikkan nafsu syahwatnya. Sebab undang undang harus saksama dan adil.
Jadi tidak adil bila hukuman hanya dijatuhkan pada perogol. Sedang dia hanya merogol dan yang menaikkan nafsu syahwatnya wanita berpakaian kain tidak cukup tadi dek GST dilaksanakan. Adil atau tak? Ada apa apa yang saudara/saudari sekalian tidak bersetuju dengan saya. Atau saya ada salah di mana mana. Sila nyatakan. Saya berpemikiran terbuka. Kita bincangkan sama sama dalam segala hal. Jika seringgit ditukar dengan seringgit. Masing masing hanya dapat satu ringgit. Tapi jika seseorang memiliki satu ilmu dan ditukarkan dengan seorang lagi yang juga punya satu ilmu. Maka setiap seorang akan ada dua ilmu selepas itu.
(Ayat diatas dipetik dalam satu akaun instagram. Bukan saya punya. Jika penulisnya baca. Saya pinjam ya. Maaf sebab tak ingat akaun nama apa. Hanya sekali lalu saja ternampak).
Ya saudari boleh komen pasal bangsa cina yang dinyatakan dalam komen saudari di atas. tapi masalah sekarang saudari bukanlah berbangsa cina dan saudari juga beragama islam. Apa kena mengena dengan bangsa lain ? saya bercakap berdasarkan seorang penganut agama islam yang melarang penganutnya mendedahkan aurat. Masing masing ada ajaran masing masing, apa yang pasti. Setiap agama menuntut penganutnya berbuat kebaikan. Mungkin agama mereka tidak melarang perhubungan se*k bebas.
Jadi mungkin sebab itu mereka tidak memandang seperti saya. Agama kita melarang perhubungan tanpa ikatan. Bandingkan tea ice dengan tea ice. Kenapa nak bandingkan tea ice dengan air susu ? tak nak masukkan air milo sekali ? dan dalam komen tu paling akhir. Ada menyentuh perihal peribadi. Tak kisah pun sebenarnya. Cuma tertanya Tanya apa kena mengena dengan benda yang di atas ?
Dan ya. Komen saudari memang tiada kena mengena dengan perkara diatas dan dibawah yang dinyatakan dalam ruang komen saudari. Saudari sendiri yang juga menyedari tapi mungkin masa tu bercakap mengikut perasaan dan tanpa berfikir dulu lalu menembak. Tapi tak apa. Saya balas dengan Atom. Besar sikit. Biauu rasa gegauuu. Saya kaitkan semua dalam tu bagi ada kena mengena ia saudari. Harap di baca sampai habis. Saya puji sikap saudari yang suka membaca. Menambah ilmu pengetahuan. Saudari boleh tolak apa yang saya sampaikan. Saya tak kisah. Tapi harap harap saudari tak seperti kaum kaum bebal yang tak boleh terima apa yang orang lain sampaikanlah. Baca ia! Jangan menghakimi selagi tidak tahu hujung pangkal.
Tak kisahlah pasal tu, Cuma nak pesan. Janganlah ego. Mari kita kaji sejarah pasal keegoan. Mengapa kita perlu belajar sejarah sedangkan sejarah adalah peristiwa peristiwa yang sudah lepas. ( tapi ingatlah,sejarah boleh berulang dengan kesilapan kesilapan kita ) seperti sifat ego. Contohnya dalam sejarah, bila jepun enggan menyerah selepas kekalahan nazi jerman. 20.000+ nyawa tentera jepun tewas di hiroshima dan 70.000-146.000 nyawa orang awam yang tak bersalah juga tewas di hiroshima. Selepas hiroshima dibom dengan little boy. Jepun masih ego enggan menyerah. Dan mengakibatkan 39.000-80.000 pula nyawa tewas di nagasaki dengan fat man. Disebabkan keengganan menyerah. Terkorban 129.000-246.000+ nyawa mengikut kiraan total. Bukankah keegoan itu satu sifat yang buruk ?
Tapi manusia selalu menyesal selepas satu kejadian itu terjadi. Bukankah masa itu tak dapat di ulang. ” sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tiada berguna “.Disini kita bukan saja tahu yang sifat ego saja yang mendatangkan keburukkan. Malah kerakusan untuk berkuasa juga sama memainkan peranan dalam peristiwa itu.
Satu lagi jadilah orang bijak dalam segala hal. Jadi bijak memang di perlukan. Seperti kenapa as memilih untuk mengebom Hiroshima dan Nagasaki ? kita bahas pasal ni supaya saudari menjadi lebih bijak selepas ini untuk membuat sesuatu. Supaya peluru tak makan tuan lagi mungkin. Atau supaya untuk bom tak jatuh di tanah sendiri. Nak mengebom pun kena pandai. Pilot yang pandai membaca sasaran. Kalau pilot tak pandai susahlah. Nak bom Hiroshima dan Nagasaki. Tapi terlepaskan dekat White House. Jatuh tanah sendiri. Akhirnya disebabkan ketidakpandaian kita, jepun masih belum mengaku kalah pada 1945.
Jadi kenapa as memilih Hiroshima ? Sebab hiroshima ni kota industri( ekonomi ) dan Tempat militer yang banyak berkumpul. Manakala nagasaki pula satu perlabuhan terbesar di jepun masa perang dunia kedua sebab sebabnya kerana ia juga sebuah kota industri, produksi artillery, kelengkapan militer, kapal dan material perang yang lainnya. Jadi kenalah bijak dalam menentukan sesuatu hal. Cuba kalau sejarah mengatakan yang as bom kota lain. Kota yang tak memberi efek yang besar pada jepun. Mungkin jepun belum menyerah kalah pada 1945. Orang jepun bukanlah jenis yang cepat mengalah.
Ditambah pula dengan kedukaan kematian seorang lelaki yang di anggap keturunan dewa matahari, Kaisar Hirohito. Boleh saja kalau semangat rakyat rakyat jepun bangkit semula untuk melawan A.S dan sekutu sekutunya. Tapi disebabkan kebijaksanaan strategy perang as. Jepun terpaksa tunduk pada 1945. Perang ini satu benda yang buruk tapi disetiap Keburukkan pasti ada kebaikkannya yang tersendiri. Bila jepun kalah. China mungkin bisa menarik nafas dengan tenang selepas sekian lama di tindas jepun. Setiap apa pun perlukan pengorbanan.
jika saudari ada benda nak di bahaskan. Atau untuk membalas. Silakan. Saya mengalu alu kan. Supaya otak kita akan lebih cerdas berfikir. Dan mungkin saudara akan bertambah bijak. Dan jika ada yang nak menyangkal isi isi saya. Silakan.. Di alu alu. Boleh kita menambah ilmu. Jika ada yang terasa hati. Maafkan saya. Yang baik dari dia. Yang buruk dari diri saya. Susun sepuluh jari memohon maaf :). tolong kalau ada yang baca dan sudi copy paste dan post diruang komen. Takut dia tak baca story ni. Orang tak suka. Bukan kata nak berjumpa. Nak. Tengok muka pun tak hingin. Takut dia tak bacalah. Penat aku tulis tau haha. Hargailah sikit.
Banyak petik perihal sejarah bukan nak cakap aku pandai. Tapi A jugalah sejarah. PMR saja. tapi apa yang aku tulis atas sana ada yang aku wiki juga. Mampus nak ingat semua. Benda dah tak belajar lagi. Banyak benda lagi nak kena ingat sekarang ni. Tapi kita ambillah moral disetiap peristiwa yang jadi. SPM aku kelaut haha. Sebab beberapa faktor. Sepertinya cikgu, cikgu yang selalu merasa dirinya betul. Kenapa ruang ruang kosong dulu aku tak tulis “cikgu” saja. Mesti full mark. Dah cikgu semuanya betul.
Bukan semua cikgu. Tapi sesetengah cikgu yang membawa sifat peribadi sesama menjadi cikgu di sekolah. Aku sampai sekarang tak tahu apa salah aku sampaikan dia tak suka aku. Mungkin dia berfikir yang aku mengejeknya bila aku bercakap mengunakan dialek kelantan. Sebenarnya aku nak belajar dialek kelantan. Sama sekali tidak berniat begitu. Tapi mungkin dia terasa begitu. Menghukum tanpa mengetahui perihal sebenar. Aku di anak tirikan. Tak apalah berhentilah salahkan orang lain.
Jangan jadi lelaki yang bila mengorat tapi tak dilayan nak melenting. ” ingat kau cantik sangat ke? Bajet cun je lebih. ” ey hello, kalau dia tak cun bakpe mu try? (bakpe = buat apa). kegagalan aku sebenarnya berpunca lebih pada aku. Bila masuk tingkatan empat. Aku dah mula hawau. Nakal. Sekarang nakal berakal. Dulu nakal saja. Aku ponteng sekolah. Lompat pagar. Kalau hari PJ. aku datang dan main bola saja di waktu PJ dan selepas itu kelibat aku hilang. Hilang ke cyber cafe dating dengan awek cashier cyber cafe. Marketing strategi boss cyber cafe tu berjaya bila banyak menarik kaum lelaki untuk bermain komputer di sana.
Haha man will be man. Ini mungkin dapat membantu adik adik yang masih sekolah dan yang masih struggle dengan sejarah. Bila keputusan PMR aku A dalam sejarah. Ramai yang bertanya. Tapi sebenarnya aku pun sama seperti orang lain. Baca buku pun tak. Tak pernah baca ah senang cakap huhu. Tapi apa yang aku buat hanyalah berikan tumpuan masa cikgu mengajar dan cuba ingat benda benda penting saja. Seperti nama tokoh dalam peristiwa, peristiwa yang berlaku, tahun peristiwa yang berlaku dan apa yang terjadi di peristiwa sekian sekian. Mungkin berguna untuk orang lain yang masih belajar.
Ambillah sedikit ilmu dari cikgu bad ni huhu. Dan yang paling penting ialah minat akan sesuatu. Ramai orang ke stadium walaupun terpaksa beratur lama hanya kerana minat akan bola sepak. Tapi kebanyakkan orang orang ke stadium tadi susah nak ke masjid depan rumah. Minat mengatasi segalanya. Sama macam angkat berat. Berat mana pun boleh angkat. Angkat takbir cukup susah. Kena pupuk rasa minat dalam sesuatu. Jangan putus asa. Percayalah lama lama kelamaan akan datang rasa minat.
Seperti orang dulu dulu yang bercinta selepas kahwin. Cinta itu datang kemudian. Sama juga dalam perihal minat. Teruskan usaha saja. Buat sesuatu dengan bersungguh juga memainkan peranan. Ada satu lagi kisah aku masa sekolah dulu. Tapi yang ni tak payah ceritalah. Nanti yang sekolah situ juga kenal aku pula. Sebab benda ni berlaku semasa di perhimpunan. Jadi satu sekolah tahu. Yang penting aku nak cakap dalam hal ni. Jangan hanya melepaskan batuk di tangga.
Aku dah ready dan terima kalau kena kecam syok sendiri. Bagi motivasi pun salah. Kalau awak tak nak. Mungkin awak dah terlalu hebat dan tak perlukan sampah sampah ni. Bagilah laluan untuk orang lain yang mungkin perlukan motivation. Jangan salahkan aku kalau kau baca sampai habis dan rasa yang aku merepek. Dah pesan atas sana. Tak perlu baca.
Terima kasih semua pembaca dan rakan rakan penulis. Terima kasih atas sokongan. Amat di hargai. Oh ya sepertinya ada gossip panas yang saya terlepas dalam FS ni ? ada sapa sapa nak ceritakan ? haha.
THANK YOU TO ADMIN.
-Mac Amin.

Kongsi kisah anda: fiksyenshasha.com/submit

mac amin

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 0 Average: 0]

49 thoughts on “#Detektif – The Janitor”

    • perggghhhhhh..juling mata baca ceramah yg last tu..pnjg giler dowh ko bg kt “Sharifah hajjar syeikh Al-mastan” tu..bertepek2..ingtkn pndek je..skali bca mmg brjela..huhuhuu…pape pn ak stuju kata ko tu

      Reply
  1. Bgus cara tuan balas komen..makan dalam tu…..mmg bebal btoi arif ni..mcm nk cepuk2 ja dahi dia..dh la ego..sengal plak..sombong..selfish..huhuhuhu..tp xpa..mgkin jwtn dia yg wat dia jd cmtu…mgkin kalo dia bkn sapa2..mgkin dia x ego bebal dan seangkatan dgn nya..haha besa la budak bru nk up..wakakakakk..bg cann laa dia bangga ngn jwtn dia..kehkehkeh..

    Reply
  2. Thx utk teguran balas pada si pengomen tersebut. Sedikit sebanyak teguran tu bole dijadikan pedoman utk yg lain2. Bab gosip panas tu, sy paham apa yg dimaksudkan. Cumanya, better awk abaikan saja. Sebabnya, awk berada di level tersendiri. Biasalah budak2, jln menuju kematangan ni bukan mudah, banyak liku2 yg perlu dihadapi. Tak kisah samada awk handsome/kacak atau tak sekalipun, itu tak penting, awk mempunyai peminat tersendiri. Yg tak suka kisah2 dari awk tu, maybe hidup dorang tak banyak pilihan yg ada dan tak biasa dengan PILIHAN. Punya la belambak story kat FS ni, tapi asyik nak kecam jugak. Padahal boleh je beransur pada kisah-kisah yg lain, yg lebih ‘wow’ dek pembacaan dorang tu. Apa2 pun, im ur fans. Tq sebab kongsikan byk nasihat dan pengalaman hidup sepanjang menjadi seorang anggota polis. Walaupun penulisan sedikit berterabur, yg penting nasihat tu sampai pada kami semua yg membaca. Okayla tu. Cuma nak suggest sikit je, buat perenggan. Sebabnya sambil baca sambil buat kerja ni, kang tak tahu kat mana stop. Bila nak sambung baca balik cari tak jumpa la pulak ???

    Reply
  3. For teka teki
    B***h diri
    Dia letak bongkah ice cube menggantikan kerusi
    Then kunci pintu, tingkap etc
    Naik atas bongkah ice
    Bila dh lama bongkah ice cair then that’s why la permaidani tu basah

    Reply
  4. Salam detektif. Cerita best.Banyak kata kata nasihat yang boleh dijadikan pedoman hidup.Teruskan berkarya.saya peminat setia.

    Reply
  5. Oh..makcik paham..
    tempat kerja mkcik pon sama.y atas mesti macam si arif..nasib mkcik oldtimer,segan ah nk kaco kot
    Bagus cite ni tuan.

    Reply
  6. Sy sllu follow cerita dri detektif ni. Cerita best dan ad kata – kata nasihat yg baik.. Ignore kan aje kata2 yang x berasas janji kita taw sape kita dan kebolehan diri sendri.. Teruskan berkarya ?

    Reply
  7. Akk suke part korg berani bertegas, berani kerana benar melawan boss2 korg tu…
    Keje ni xyah nk mengampu sgt…
    Lelame nnt yg ssh nk buat keje kita gaakkk…
    Bile keje x siap kita gak kena marah ngan boss…
    Pd akk, bior kena marah asalkan koje siap…
    Lelame nnt boss yg akan ikot rentak keje kita…

    Reply
    • Kak yulie. Kte kuat melawan kot, sudahnye sume xsuke. Xsuke dah.. tapi aii tetap akn gtau, ape yg silap. Da tu kje kte, xnk dengo plak kan. Hahhaha.. btw mmg jgn mengampu, buat org annoying and kte mmg akan susah kendian hari.

      Reply
  8. Pasal komen gegirl sharifah apetah nama dia pasal ayat “ pakai baju seksi memang patutlah kalau kena rogol. Pakaian macam ajak orang rogol”

    Aku sedikit sebanyak nk beri pendapat, next time u should choose ur words carefully ssb aku quite agree dgn dia (just in wording-wise) tak patut la ko ckp cmtu.. ssb dgn ayat mcm tu jugak ko mcm cakap semua lelaki yg tgok pompuan2 seksi ni nk merogol je kerja

    anyway just my 2 cents

    Reply
  9. Assalam. saya fan tuan. Best citer2 tuan. Arif tu mmg jenis x reti bersyukur dan berterima kasih ke? patut biar dia kena sedas dua baru dia ingat kot.. geram dibuatnya org jenis sebal ni. pasal komen tu mmg betul la kata tuan kalau dah ko pakai seksi kebarangkalian utk dirogol tu tggi la jdnya atau mungkin yg pakai seksi tu x kena tapi org lain yg jd mangsa sebab dok teringat yg seksi td secara x langsung dh jd penyumbang di situ. just my 2 cents

    Reply
  10. Assalammmualaikum Detektif,
    Detektif dah menambah lagi rasa minat saya pada citer2 detektif CSI,NCIS dan macam2 lagi..
    Berkenaan nasihat detektif yang hot tu buat saya sedar ilmu tuan bukan ‘kecik2 anak’,
    bila ilmu banyak tahap pemikiran jadi tinggi dan luas. lagi satu D9 mana…saya buka kat hp xde gambo…ingat orang lain punye citer..da terlambat bace..hehehe, terima kasih.

    Reply
  11. biarlah orang nak kata ape pun but saya selalu tertunggu2 cerita mac amin.. so bujang lagi x? kalo bujang nak berkenalan.. hahaha.. gurau2 saja.. teruskan menulis.. byk pengajaran dan nasihat dalam cerita awak..

    Reply
  12. manusia jenis arif ni idop kat semua tpt ke hape? kt opis ni ada seko gini.. annoying sgt smp memasing doa dia jmp benda tu dlm ruma dia sndr.. dia lupa makhluk tu juga ada.. allah cipta syaitan n jin juga..

    Reply
  13. Assalam encik mac amin.
    sy asal kelantan.

    Nk betulkan sikit,
    Bakpe(bakpo)= kenapa
    Wak gapo=buat apa / untuk apa
    Gapo = apa
    Gapo dio = apa dia?? (lebih kpd pertanyaan)

    Btw, sy suka sgt encik mac amin bercerita & jawapan penuh dgn huraian beserta hujah2 yg sahih. Sy sbg pembaca, xde apa yg nk disangkalkan lg.. Xjmpa dimana kelemahan utk dipertikaikan.

    Stedy boh. (boh= boss)
    Crito sedak sngokti. (cerita betul2 best)
    ????

    Reply
  14. Patut la rase nak pecah otak bile nak selesaikan clue soalan lepas.. ade kesilapan teknikal rupanye..HAHAHAHA!!! Ape pon, semua cerita yang ditektif sampaikan memang TERBAIK!!

    Reply
  15. Mac, sy rasa awk yg patut buat buku..sy ikuti cerita awk ni dr awal..kadang2 sy ulang baca..love it! Nasihat bagus dan boleh motivate sy…klu awk yg menulis panjang mana pun saya akan baca..cia cia cia..hahaha..gurau je..dont worry. Awk ada peminat tersendiri. Tahniah. Keep up..still waiting for another story from you..

    Reply
  16. Hai.

    Nia bru 1st time bace cerita by Tuan Detektif…Bez…part yg Tuan Abu dtg meeting pakai baju pagoda n salam “berisi” kulit kuaci tu…terkekek2 gelak. Manager Nia pandang, apehal la anak buah die trkekek2 tym keje…padahal td die suh Nia buat report.

    Btw, cerita sangat2 la bez. Part yg last tu, sedih jgk mse Tuan Abu cakap kt arwah, mintak maaf hantar dia balik ke pangkuan Illahi dalam keadaan syirik. Nauzubillah. Kesian, kita xtau kan mcm mne n sebab ape arwah menuntut ilmu yang salah, tapi bila dah kebal, mula gunakan ilmu buat benda2 xelok..sanggup pulak die lumur tahi…Ya Allah, semoga Allah mengampunkan dia n lindungi semua umat Islam dari benda2 syirik n kufur.

    Btw, Tuan Detektif pun hebat bole pk kan solution. Rezeki Tuan, terdengar bro2 kat kedai makan tu bercakap psl ilmu tahi tu.

    Cerita la lagi…

    Reply
  17. first time baca cerita dari mac amin, suka ceritanya. and ceramah last last tu pun saya gigih habiskan baca walaupun panjang dan takde kaitan dengan cerita, tapi ada bernasnya. and first time rasa macam nak kenal dengan author cerita lepas baca ceritanya huehue. keep up!! lepas ni nak cari cerita lain dari author ni lah :DD

    Reply
  18. rileks la kalau org kutuk, kenapa hati tisu sgt.. awal2 ckp bab “yg nk kutuk nt dlu” terus hmmmmm yelah hati tisu sgt ni xde mood nk baca.

    Reply
    • tisu tak tisu pon kiqa kwn dh lepaih jadi polis tak tisu mna laa klau kwn btoi2 hati tisu takdak pasai laa dia nk jadi cik kak oiii,jadi polis plak bkn polis yg biasa2 kepala dpn ada D tu…bkn calang2 oqang bleh jadi polis melainkan mental dan fizikal anda kuat,aq tau pon sbb qamai kwn2 aq polis jadi tau la serba sedikit mcm mna depa kena tekan kt tmpat qeja dgn bos dok tekan laa oqang awam dok tekan lg silap haqi bulan bleh terkena pnyakit TT oooo…TT (tekanan tension)

      Reply
  19. detektif mane menghilang ? aku tunggu cite baru hang nie. dah habes aku baca lagi , dah habes aku ulang lagi , dari 1st cite hang sampai the janitor nie. aku tau hang busy , tapi aku rindu cite hang. aku harap hang baik baik saja. sampai aku cari fb hang tapi tak tau apa nama and tak jumpe even aku ada tanya author lain , depa ada fb hang tapi private. hmm tak paaaa… come back pleaseeeeeeeee….

    Reply
  20. Mane laa citer detektif ni.. bukak fisyen shasha mesti tertunggu cerita dia..
    Ooooo detektif.. mane mu?? meh laa tulis cerita lagi..

    Reply
  21. pasal teka teki tu,kes b***h…sama macam buku novel yg pernah aku baca,pembunuh tutup pintu dgn tingkap rapat2 lepastu penuhkan air dalam bilik dan gantungkan mangsa kat siling

    Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.