Diekori

Salam semua pembaca FS! First of all, aku nak ucapkan terima kasih banyak kat FS sebab siarkan cerita aku yang pasal hantu lif kat hospital tu. Aku memang dapat banyak komen2 yang membina dan tak kurang juga kritikan yang tak memberansangkan, aku amik benda tu as positive things, to improve. Memang aku bukan writer, cuma seseorang yang nak berkongsi je. Tapi tak pe, bagi menghormati mereka yang tak gemar baca bahasa mix, aku akan cuba kurangkan. Huhu, maaflah memang banyak typo entry tu.

Ok lah, kali ni, aku nak cerita pengalaman aku dengan sorang kawan aku. Kali ni aku dan kawan aku ni diekori oleh ‘dia’ sampai kat area rumah sewa kitaorang. Waktu ni aku baru lepas grad, kerja part time kat Taman Kencana, Cheras. Masa cuti hari ahad, petang, kami berdua rancang nak makan kfc kat area metro point Kajang tu, sebab masa tu memang baru lepas window shopping kat mall tu. Aku order snack plate, member aku tu order dinner plate. Kitaorang duduk kat area hujung corner kfc tu.

Kitaorang sama2 makan ayam dulu, letak tepi dulu ban dan side dish lain. Tengah makan tu, tiba2 ban member aku tu macam melompat 15 cm ke udara. Aku terkebil2 la, sebab tak perasan macam mane benda tu tiba2 boleh terbang. Member aku berhenti makan, dia pun macam terkejut la masa tu. Masa tu macam tak terasa seram pun sebab siang lagi kot, dengan keliling ramai orang lain makan. Pastu kitaorang sambung je makan, buat tak tahu, tapi ban tu member aku tak makan la, tak usik pun. Lepas makan kitaorang siap tangkap2 gambar kat situ, terlupa terus kes ban melambung tu.

Habis makan kitaorang masuk dalam mydin, cuci mata lagi. Dalam kul 9 malam kitaorang pun naik motor nak balik rumah sewa kat area taman tun perak, Cheras. Member aku bawak motor. Motor member aku ni, pasang box kat belakang untuk isi barang. Kitaorang simpan beg je dalam tu, hp masing2 masuk kat dalam poket seluar je. Lepas dari kes kat kfc tu, memang tak de pape yang pelik jadi, sampailah kitaorang dah masuk area taman tun perak, nak dekat dengan kawasan rumah sewa tu. Area tu gelap, lampu jalan tak disediakan kat situ. Sepatutnya perjalanan kami dari Kajang tu nak balik rumah sewa ambil masa setengah jam je, tapi masa tu lama sangat nak sampai rumah.

Member aku macam tiba2 blur, dia tak ingat jalan nak balik, aku memang pelik masa tu. Dah bertahun dia tinggal situ takkan tak ingat pulak, aku memang baru je kat area tu. Dia pusing2 area taman perumahan kat situ. Makin lama makin pelik jalan yang dia lalu. Aku suruh dia berhenti motor, dan suruh dia relax kejap, tapi dia tak nak. Dia asyik kata, aku dah ingat dah lorong mana. Masa tu memang aku dah start rasa lain macam, seram yang tak tentu hala, tapi aku cuba buat cool je. Sebab kalau aku tunjuk aku takut, sah2 memang aku yang tengah blur ni lagi takut. Sebab dia memang dah nampak macam tak tenang bila dia rasa dia dah sesat.

Pusing2 area tu lagi atas motor, aku tengok jam dah pukul 12.30 tengah malam!!! Ya Allah, padahal kitaorang keluar dari highway dan masuk kawasan perumahan taman tun tu tadi pukul 9 lebih macam tu. Entah macam mana, member aku tiba2 berhenti motor kat satu simpang, dia tarik nafas dalam2 dan tiba2 cakap kuat, “AKU NAK BALIK NI, JANGAN SESAT2KAN AKU!”. Aku memang takut gile masa tu bila dengar dia cakap macam tu. Bulu roma aku dah berdiri tegak kat tengkuk. Lepas tu dia jalan, dan akhirnya kitaorang jumpa jalan yang agak familiar la, memang nak dekat betul dah dengan rumah sewa.

Nak menuju ke rumah sewa ni, kena lalu satu loji, dan satu kawasan semak terbiar. Memang gelap betul la kat situ, ada lampu motor kitaorang je la ( Tapi sekarang tempat ni da terang ada lampu jalan). Masa tengah duk pecut tu, aku dengar member aku jerit kuat2, “Ya Allah!!!!”. Banyak kali. Aku tertengok cermin sisi member aku, lepas tu aku tutup mata dan peluk dia kuat2. Nak baca apa pun aku dah tak boleh baca, aku memang takut tahap gagap dah ni. Lepas tu aku dengar bunyi hp kat box belakang aku. Dua tiga kali ringing la. Tapi kisah apa aku, aku takut. Lagipun masa ni aku pun dah lupa ring tone aku macam mana sebab aku takut.

Akhirnya, kitaorang sampai kat rumah sewa (apartment low cost) lega sangat bila nampak ada beberapa mat niger duduk melepak kat bawah apartment tu. Walaupun bukan melayu, tapi still rasa lega sebab nampak ada orang. Kitaorang masing2 tak bercakap apa pun, terus amik bag, kunci motor dan naik tangga tingkat 4. Sampai depan pintu masing2 ludah kiri kanan baca2 doa sebelum masuk dan harap tak de la pape yang follow. Kat dalam rumah ni pun sebenarnya dah sedia angker dah… nak tambah angker dari luar, lagi rasa tak sanggup.

Malam tu masing2 tak bercakap apa and alhamdulillah memang sampai pagi tak de apa la. Tapi pagi tu, memang baru kitaorang masing2 share apa yang kitaorang nampak. Member aku start dulu,

“Kau tahu kenapa aku tiba2 benti motor dan cakap jangan sesatkan aku? Sebab kat setiap lorong yang aku masuk semalam aku akan nampak ada benda hitam duk mencangkung kat tepi simpang tu…” aku yang tengah taip citer ni mengimbau kembali kenangan tu pun still rasa seram sangat. Lepas tu dia sambung lagi,

“Aku nampak ada benda bertenggek kat atas signboard jalan, nak dekat dengan rumah, sebab tu aku jerit Ya Allah banyak kali..” dari description member aku ni, benda tu macam ala2 kak ponti… mengesahkan lah apa yang aku tengok kat cermin sisi dia malam tu. Aku nampak dia punya kain berkibar2 kat dalam cermin tu. Aku tak tengok lama, x sempat tengok muka pun.

Memang sampai harini tak boleh nak lupa benda tu, aku masih tinggal kat Cheras lagi tapi kat taman lain. Tiap kali lalu kat situ memang aku asyik teringat je kisah ni. Dan bab hp berbunyi tu, kitaorang masing2 check hp, xde sorang pun yang hp dia ada panggilan masuk. Mesej pun tak de. Alarm hp pun bukan. Lagipun masa tu, masing2 simpan hp dalam poket sendiri.

Gambar yang yang aku tangkap kat kfc, bila aku tengok balik, ada benda pelik la kat belakang aku. Mungkin benda tu kebetulan ada kat situ. Jadi kitaorang anggap, benda tu yang ikut sampai nak balik rumah. Janganlah pulak ada yang tak nak gi makan kfc kat situ pulak lepas baca citer ni. Macam yang kite tahu, benda2 macam ni kat merata2 tempat ada. Nasib aku dengan member aku nak kena haritu.

Aku masih lagi makan kat kfc tu lepas kejadian tu. Banyak kali… haha. Malam sehari sebelum aku bersalin anak sulung aku dulu, last aku makan kat situ (tahun 2013). Nanti next time aku share lagi citer lain kalau berkesempatan. Tq sudi baca!

~Adios from Elliot~

Elliot

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 1 Average: 5]

9 thoughts on “Diekori”

  1. Hahahaha.. Ban melambung.. Tapi memang akn rasa pelikla kan sebab dgn TIBA-TIBA ban tu melambung.. ‘Benda’ tu siap ikut u olls balik lagi..

    Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.