Disakat Ketika Menjala Ikan

Aku adalah pengalaman sikit2 pasal kisah2 yg pelik yg jadi sendiri kat aku sepanjang aku berkecimpung dalam bidang memancing yg memang jadi hobi aku dari kecik lagi. Area sungai batang berjuntai memang banyak tinggalkan kisah pelik dalam diari pancing aku. Peristiwa ni jadi lebih 10 tahun dulu. Masa tu aku ngan sorang member aku merancang nak gi menjala kat sungai batang berjuntai lepas memancing sebab masa tu cuaca panas dan air sungai agak cetek.

Lebih kurang pukul 6.00 petang, bila cuaca dah tak panas sangat, aku ngan member aku ni pun start turun ke dalam sungai. Kami tak guna sampan, sebaliknya meranduk sungai dengan mengikut arus. Air sungai masa tu lepas gak ar paras pinggang. Kalau sampai tempat agak dalam sikit , kami susur ikut tebing. Kami tak rancang nak gi jauh2 sebab hari dah petang. Mula2 tu tak banyak ikan yang dapat hingga kami sampai kat satu tempat ada dua pertemuan sungai. Memang sepanjang pengetahuan aku, aku tak pernah perasan sungai yg satu lagi ni. Sungai dia agak kecik sikit dan air paras pinggang, tapi nampak ada banyak ikan main air.

Disebabkan hasil jala tak banyak dan cuaca masih cerah, kami pun redah sungai tu dengan cara melawan arus. Makin jauh kami jalan, makin banyak kami nampak ikan main air kat depan kami. Masa tu banyak jugak ikan yg dapat, ikan kecik2 kami lepaskan balik, kami ambik ikan yg agak besar je. Kami gilir2 menjala, makin lama makin seronok sebab nampak bayak ikan main air kat depan. Memang keadaan cuaca masa tu masih cerah lagi pasal musim panas. Kami macam dipanggil untuk terus redah sungai tu yg kami sendiripun tak tau kat mana hujungnya. Makin lama makin jauh kami jalan, dan hasil tangkapan memang berbaloi sangat. Lampam, sebarau, patin, talapia memang kasar2. Udang galah pun dapat gak, maunya tak seronok..

Sampai la masa time aku nak tebar jala, lengan baju aku tersangkut kat pokok duri tepi sungai. Aku bagi jala pada member aku sebab nak lepaskan lengan baju aku yang tersangkut. Bila aku berpaling ke belakang nak lepaskan lengan baju aku, Ya Allah! Gelap, segelap-gelapnya. Hari sebenarnya dah malam. Kawasan sungai kat belakang kami dah gelap gelita, tak nampak apa2 dah. Aku tarik tangan member aku yg ada kat sebelah. Bila dia toleh ke belakang, dia pun terkejut, jala kat tangan dia terlepas. Bila kami toleh ke hadapan semula, kami dah tak nampak sungai yg ada banyak ikan main air. Semuanya gelap gelita. Memang hari dah malam sebenarnya. Depan dan belakang kami semuanya gelap.

Aku tak tau nak gambarkan perasaan aku masa tu. Mana arah nak kami tuju, semuanya gelap. Kiri kanan sungai semuanya belukar dan banyak pokok duri. Hasil ikan yg bayak kami dapat dah takda makna. Aku buang semuanya dengan jaring2 nya sekali. Cuma nasib kami baik sebab kami tak panik. Kami pun pelan2 susur semula sungai tu. Sepanjang jalan kami tak bercakap sepatah pun. Aku baca surah2 Al-Quran yang aku tau sambil berdoa supaya selamat. Lepas tersungkur beberapa kali pasal terpijak tunggul dan batu dalam air, kami selamat sampai di pertemuan dua sungai tadi. Tangan kaki semuanya dah kecut, sejuk, menggigil, takut, kaki luka dan calar balar. Memang seksa betul aku rasa masa tu..

Rokok, dompet duit, talipon dan apa je yang ada kat dalam posh bag yang aku galas kat dada semuanya basah, sebab tersungkur dalam sungai. Perjalanan masih tak habis lagi ni, kami kena redah sungai satu lagi untuk sampai kat kereta. Dengan hati yang berat, perasaan bercampur baur, takut, rasa mcm nak nangis pun ada, sejuk, kaki sakit, kami teruskan meranduk sungai lagi untuk sampai ke tempat kami letak kereta. Meranduk lawan arus pulak tu, punya lah penat. Ada bau bunga, memang bau bunga. Wangi sangat, tapi kami buat tak tau jer. Baik jangan ditegur…

Akhirnya kami sampai jugak kat tempat letak kereta. Lepas tukar baju dan kemas apa yang patut kami terus cabut balik. Baju dan seluar kami yang basah kami buang kat dalam sungai. Masuk dalam kereta aku jeling pada jam dekat dash board dah pukul 10 lebih. Malam tu aku tak balik rumah, aku tumpang tidur umah bujang member aku tu. Sambil2 tu kami cerita apa yg dah jadi kat kawan2 lain. Semuanya terkedu dengar cerita kami.

Seminggu lepas tu, atas desakan kawan2 lain, kami pun repeat pergi kat tempat tu. Kali ni kami berlima, siap bawak sampan fiber (bapak kawan aku punya). Sampai tempat tu kami terus susur sungai dengan sampan. Yang herannya dah lebih 30 minit kami susur sungai tu, kami masih tak jumpa tempat pertemuan dua sungai tu. Aku yakin kami dah jauh ke hadapan sebab seingat aku, masa kami redah sungai masa hari kejadian, memang tak sampai 30 minit pun kami dah jumpa pertemuan dua sungai tu. Tu jalan kaki sambil redah sungai + menjala….

Dah sah kami dah kena sakat masa tu…

Moral : Jangan berani dan yakin sangat…

Joranbuloh

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 6 Average: 5]

6 thoughts on “Disakat Ketika Menjala Ikan”

1. Sungai selangor, sungai btg berjuntai mmg kawasan dia. Mcm2 citer pernah dgr dr pemancing tegar area situ. Alhamdulilah, tak pernah kena sakat wlupun kdg2 pernah rasa seram tiba2 bila mancing waktu malam

2. Sepatutnya bersyukur diberi peluang menyaksikan kekuasaan Allah SWT dalam penciptaan alam disatu kawasan tapi dalam dimensi yang keadaannyaterlalu jauh berbeza.
    Malangnya kamu menyangka kamu sengaja dipermainkan oleh makhluk ghaib sehinggakan kamu melupakan kebesaran Allah SWT yang maha mencipta.

3. Tu bukan kena sakat, tp dah melalui gerbang dimensi lain je . Jangan le salahkan jin bila berada dlm keadaan cam tu, tp bersyukurlah Sb diberi peluang merasai alam yg bukannya diperuntukkan buat kita