Gangguan Hijab Tertutup : Adab di Tempat Orang

Hai Assalamualaikum. First of all aku nak ucapkan terima kasih dekat admin sebab publishkan cerita aku terdahulu. Walaupun sambutan tak memberangsangkan huhu. Almaklumlah aku tak reti nak mengarang cerita. So ini kali kedua aku post harap admin publishkan lagi. Lebiu admin! Panjang sikit kali ni so tahanlah. Korangkan tak suka sambungan. Hihi.

Dalam cerita pertama aku ada bagitau since aku ‘sakit’ hijab aku terbuka sekejap then lama lama hilang macam tu aje. Kenapa? Aku pun taktahu. Dah takdir. Bagus jugak takda aku meroyan nampak makhluk bukan bukan dengan iman secebis perca ni. Tapi aku still senang kena gangguan dan rasa benda benda ni. Orang kata kalau sekali terkena memang senang benda ni nak menempel. Aku taktahu sahih ke tak tapi benda ni still terjadi.

Cerita kali ni tentang rumah sewa aku baru aku. Yes aku baru graduated then kerja jauh dari rumah family terpaksa carik rumah sewa baru dekat dengan office. Rumah sewa aku ni besar. Sewanya pun besarrrrr hahahaha. Ada 5 bilik asal dan 3 bilik air. Bawah 1 bilik sebelah dapur. Atas 4 bilik. 1 master bedroom, 3 bilik biasa. Bilik aku special. Bilik laluan namanya. Kenapa? Camni. 2 bilik ni bersebelahan dan kongsi toilet. 1 bilik lagi kalau nak masuk kena lalu bilik aku dulu so bilik aku tak private lah. Sebelum nak masuk bilik lagi 1 ni ada ruang terbuka tapi dah berjeriji lah. Kami buat tempat sidai baju je. Paham tak? Tak paham buat buat paham.

Hall dalam tengah ni besar kami buat tempat iron baju ja. Tingkat 3 tu loteng tapi owner buat bilik jugak. Boleh tahan besar ada 2 katil. So semua sekali muat 15 orang tapi kau rasa macam duduk 3 ke 4 orang je. Mana taknya semua terperap dalam bilik. Eh panjang pulak intro rumah.
Awal awal aku masuk nothing happen sebab tengah ‘bersih’ kut. Mak aku selalu pesan solat jangan tinggal. Ngaji jangan lupa.

Aku ikut ja almaklum duduk tempat orang kena jaga adab sikit. Sikit ja huhu. Then sampailah satu hari ni waktu aku ‘kotor’ so solat memang tidaklah. Aku ni sejenis suka keluar malam. Bukan buat apa pun just lepak ngeteh ngeteh almaklum nak lepas tension kerja.

Nak dijadikan cerita aku balik kerja awal dalam 5.30 petang. Pastu janji ngan boipren nak keluar dating sat. Pakwe otw tu dalam sejam sebab bawak moto terkemut kemut. Aku masuk rumah naik ke bilik which is tingkat 2. Dekat hall tengah ni lampu terbukak. Aku nampak 1 budak loteng tengah iron baju. Dah siap iron baju pun. Dia naik ke atas sambil mulut dia membebel bebel dekat kawan dia kat atas. Aku nampak cahaya dari loteng so lampu atas terbukaklah tu. Aku buat dang je masuk bilik mandi manda then lepak atas katil.

Dalam 6 lebih pakwe aku call kata dah sampai. Aku pun nak turun. Baru kat tangga tetiba pintu rumah terbukak sendiri. 2 budak loteng masuk dengan bergelak ketawa. Aku macam ‘eh takkan keluar tak sampai sejam kut baru tadi nampak tengah iron baju’. Husnuzon je senyum tanya dari mana. Dorang dengan girangnya jawab “baru balik kerja!” Aku terbeku kejap dekat tangga tu. Otak masih blur nak seram ke buat dang nak seram ke buat dang. Dorang dah berlalu naik atas. Yang buat aku tersedar bila aku dengar bunyi petik suis lampu. Baru aku teringat waktu aku keluar bilik tadi ruang tengah ke loteng gelap! Jadi yang tadi tengah iron baju tu siapa?

Aku terus ikut diorang naik atas tanya nakkan kepastian betul ke baru balik kerja. Bersungguh diorang cakap memang baru balik kerja. Cis celaka punya setan kenakan aku! Nasib rupa housemate kalau rupa lain memang esok aku pindah persetankan deposit burn. Bila diorang buat muka cuak aku pun just cakap takda papelah lupakan je. Kesian pulak dalah duduk bilik loteng. Lagi kesian aku duduk bilik sorang. Dengan diorang ja cah cah berani tapi jumpa boipren kena tegur awat muka pucat sangat hahahahaha.

Itu pengenalan ja. Start haritu aku kena gangguan. Pukul 2 pagi mesti aku tersedar dari tidur. Hari hari! Sampai masuk keja lesu mata panda. Lepas tejaga tu bila nak tidur balik takboleh. Mata automatik terbukak sendiri macam disergah yang aku tak tahu nak describe camana. Ruang terbuka yang aku buat tempat sidai baju tu dah ‘direnovate’ budak bilik belakang buat sekali dapur so banyaklah perkakas. Kadang dengar bunyi keletak keletuk, bunyi guli, bunyi cicak eh macam macam bunyilah. Semua ni jadi waktu aku ‘kotor’ so takboleh buat apa sangat.

Sampailah 1 malam hujung hujung waktu aku ‘kotor’. Macam biasa 2 pagi terjaga. Aku wasap boipren grey tick, call masuk voicemaill ja. 2 pagi nak expect apa kan. Boipren aku bukan kaki dota. So aku paksa mata ni pejam. Dalam hati segala zikir aku baca tapi hati tak tenang jugak. Bukak mata lagi tak tenang kang dibuat muncul mau pengsan tak pi kerja. Katil aku ni kaki mengadap almari kain ada corak menara tinggi kat london. (kalau malam tutup lampu terbayang lain). Waktu ni aku bukak lampu so seram ditahap 7/10. Aku pejam mata berzikir dalam hati tetiba kaki aku kena rentap kebawah. Baik baik kepala aku atas bantal terus turun ke bawah. Kaki pun dah lepas katil. Aku terkejut makkohijo! Zikir dah tukar carutan. Main kasar pulak setan ni.

Aku steady lagi betulkan perbaringan walapun dalam hati rasa nak angkat kaki je tapi luar tu kosong jugak. Aku mengiring ke kiri so belakang aku dinding. Pejam mata dengan jantung dup dap dup dap. Sambung zikir dalam hati. Kali ni setan durjana main tolak tolak pulak dari belakang. Masalah siapa tolak aku? Belakang aku dinding weh. Aku keraskan badan tahan. Banyak jugak kena tolak sampai aku nak jatuh katil. Nah kali ni bukan setakat seram, rasa marah bengang pun ada jugak. Main kasar tengah malam! Aku bangun aku sound terus ‘ Aku tak kacau kau, kau jangan kacau aku. Aku penat. Esok aku nak kerja pagi.’ Aku baring pejam mata selubung tidur sampai esok pagi. Wah berkesan jugak eh main sound sound. Dengar kata jugak setan ni.

Benda ni aku rahsiakan dari housemate semua sampailah satu hari ni. Maghrib biasa aku dah dekat rumah. Kan toilet kongsi bilik aku dengan bilik sebelah. So nak maghrib dalam 6 petang something ni aku dengar pintu toilet sebelah terbukak pastu bunyi air air. Aku buat dang yelah husnuzon akak sebelah mandi. Lepas aku solat maghrib tu aku turun ke ruang tamu lepak makan makan dengan housemate lain. Tengah syok borak, pintu rumah terbukak dan akak bilik masuk rumah. Terus terdiam aku tenung akak tu. Tapi buat buat berani tanya dari mana. Akak tu dengan ceria jawab “baru balik ni haa keluar kejap petang tadi!” okey terkena buat kesekian kali nya.

Aku macam nak nangis weh dengar jawapan akak aku. Terus housemate lain tanya. Aku cerita gangguan yang terjadi kat aku. Akak bilik sebelah Cuma nasihat rajinkan mengaji. Aku mengakulah solat buat tapi ngaji lompong.

So start haritu boleh kata tiap hari lepas maghrib aku baca yassin dengan mathurat. Malam nak tidur aku pasang radio digital ayat ayat alquran. Kadang lepas isyak pun aku baca. Sebelum tidur aku baca. Nampak tak trauma dekat situ? Hahahahaha. Tapi pengalaman kali ni aku cerita kira first time aku baca yassin dekat bilik tu. Lepas maghrib aku terus capai yassin nak tunggukan isyak. Tengah sedap baca tetiba ada benda sergah aku dari belakang. Naik bulu roma tengkuk. Takpe tabahkan hati teruskan baca.

Tengah khusyuk baca tetiba dengar bunyi guli ting ting ting dekat lantai. Bila pulak aku simpan guli? Husnuzon jiran sebelah punya anak main guli walaupun maghrib. Sambung lagi baca yassin. Eh bunyik cak cak cak cicak pulak. Aku toleh ke siling ke dinding. Takda pulak cicak menempel. Takpe sabar sabar. Habis baca yassin ngam ngam isyak. Terus aku angkat takbir. Masuk rakat ke berapa entah tak ingat rasa badan macam berat. Bahu jadi sakit. Rasa macam diri ni dipeluk dari belakang. Buat kali pertama aku solat sambil nangis takut. Tak khusyuk terus. Lepas solat aku terus turun lepak bawah.

Sejak dari haritu gangguan still ada macam bunyi bunyian kacau waktu aku solat dan baca yassin. Kadang syok baca yassin dekat lantai sejadah kena sergah. Terkezut mak! Terus lompat naik katil sambung baca atas katil. And still until now 2 pagi aku terjaga. Tak selalu macam dulu tapi kalau terjaga kompom susah nak pejam mata dengan jantung dup dap dup dap. Gangguan extereme makin kurang sebab aku jadi rajin mengaji agaknya tapi tu lah waktu mengaji kena kacau jugak. Selain dari dari tu, aku amalkan sebelum tidur tu berpesan pada setan setan supaya jangan kacau aku. Nampak mengarut sebab cakap sorang tapi its work! Hahahahaha.

Pernah sekali waktu tu akak sebelah takda balik rumah family dia. Sebelum tidur tu aku pesan “malam ni kau jangan kacau aku tidur. Pergi main dekat bilik sebelah. Bilik sebelah kosong.” Then malam tu pukul 2 pagi aku terjaga aku dengar bunyi bunyi macam barang kena alih dari bilik sebelah. Aku abaikan je asalkan bukan aku kena kacau. Kadang aku pesan pergi main dekat ruang terbuka so tengah malam dengarlah bunyi macam orang memasak. Bilik loteng pulak dah kosong budak 2orang tu dah pindah. Aku pesan pergi main naik atas pulak bilik atas tu kan kosong. Hahahahaha rasa macam mak mak pesan dekat anak pun ye jugak tapi asalkan dorang tak kacau aku dah cukup Alhamdulillah.

Lagi bersyukur bila aku tak nampak langsung benda benda ni. Rasa hijab aku fully tertutup kut. Aminnnn. Tapi still aku rasa benda ni ada dan tak lari dari kena kacau. Biasalah orang kata badan dah bertanda. Housemate aku pun memahami siap pinjamkan radio digital tu. Aku jadikan barang tok nenek pulak tiap malam pasang sebab nak rasa tidur dengan selamat.

Akhir sekali ni aku pesan duduk tempat orang jaga adab. Solat jangan tinggal sambil rajinkan diri ngaji. Jangan ikut peel aku dah terkena teruk baru nak ngaji tiap hari. Tapi aku rasa hikmah dia kat situ. Bila tak ngaji sehari rasa macam tak complete pulak. Eh terbongkak pulak hahahaha jk jk jk. Paling penting jaga kebersihan. Aku rasa punca dia bukan aku sorang. Salah sorang budak bilik belakang tu pemalas ya rabbi. Pandai masak dekat ruang terbuka tu pemalas nak kemas. Tunggang langgang kuali pinggan kat sinki. Aku tegur baru nak gerak.

Waktu ‘kotor’ cuci biarlah bersih. Dengan lantai sekali bersihkan. Ni tak dekat lantai ada sisa sirap dia. Eyyy geli geliman aku. Dalah nak amik wudhu kat situ jugak. Roti jem strawberi dikumpul dalam plastik tak reti dibuang. Baju kotor seminggu tak berbasuh. Eh pemalas pengotor ya rabbi. Harap muka cantik tapi perangai huduh! Sound sikit tarik muka. Huh ingat puteri raja kena semua benda orang buatkan. Roomate sendiri naik menyampah dengan perangai pemalas tu.
So ingat pesan aku tu ye. Bye Asslamualaikum. Thanks admin lebiu lebiu!

::Hantar kisah anda: fiksyenshasha.com/submit

Hani

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 2 Average: 3]

11 thoughts on “Gangguan Hijab Tertutup : Adab di Tempat Orang”

  1. Bab2 x jaga kbersihan bila prempuan x boleh solat tu mmg betul. Maaf kalau ada llaki yg baca ni. Di toilet2 hostel/asrama trutamanya, kdg2 x faham. Knapalah x pandai nk jaga kbersihan. Brsihkn diri n lantai tndas yg kita guna. Nnti beri masalah pd pngguna toilet strusnya. Lgpun akan menarik prhatian makhluk2 Allah yg x boleh kita lihat dgn mata kasar. Apapun sy stuju dgn penyataan pnulis cerita ni.

    Reply
  2. boleh plak benda tu ikut cakap….suh g main bilik sbelah dia pegi…suh main kat ruang tengah dia pegi….betol2 patuh arahan hehehe…cite best….mmg pun g mana2 kene jaga adab

    Reply
  3. Dahsyat dia usik ko erk. Tu la hikmah…so mengaji dan ibadah dpt buat lebih lagi tapi bukan sbb dia tapi sbb Allah. Ko pesan² gitu nmpk sngt dia sja nk usik ko. Nasihat teman x payahlah berboyfriend or bergirlfriend ya. Bukan dituju kpd penulis tapi Nasihat buat sya dan semua umat Islam yg baca. Bukan tunjuk baik tapi ikutlah apa yg Allah dan rasul surul dan tinggalkan apa yg dilarang. Peace…

    Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.