Hantu Pocong

Salam warga FS. Saya Hani (bukan nama sebenar). Selama ni saya hanya jadi pembaca je. Kali ni saya nak bercerita satu cerita yang bagi saya agak seram, tapi tak tahu lah dengan korang seram atau tak.

Ok jum start…..

(cerita sepupu aku)
kejadian ni berlaku dekat negeri belah selatan. Tak nak bagi tahu kat mana, rahsia. Dia ni kerja balik malam and dia ni stay rumah family aku. Biasa lah kan , jiwa remaja, suka lepak sampai tengah malam. sepupu aku ni perempuan (jangan kecam ea dia keluar malam..haha). Satu hari tu dia balik dengan kawan dia, then sampai satu simpang tu, kawan dia terlepas simpang ke kiri. lepastu dia suruh kawan di undur sikit. Masa nak undur tu lah dia nampak… jenjengjeng…. dia nampak hantu gula-gula a.k.a pocong dok diri tegak macam tiang elektrik. Dia kata masa tu dia tak lah cuak sangat.

Part yang membuatkan dia cuak, bila pocong tu lompat ( bukan lompat biasa ea, lompat dia lain macam. dia bukan setakat tunduk sikit pastu lompat, tapi dia tunduk tu betul betul tunduk baru lompat).beberapa tapak pocong tu lompat, lepastu pocong tu jatuhkan badan ni then bergolek depan kereta dia. dia cerita benda tu jadi dengan pantas.

Terus kawan dia undur laju laju dan terus masuk simpang nak kerumah aku. Lepas tu dah sampai rumah aku, dia dengan kawan dia tak berani nak turun kereta, sudahnya dia call ibu aku suruh amik dia kat depan rumah. Hahahaha. Menggigil wey badan dia. Ibu aku cakap, cong tu bagi amaran jangan balik lewat, lagi-lagi anak dara. Hahahaha. Seminggu je dia balik awal, lepastu tak serik-serik lagi. Masih lagi balik lambat. Apa nak jadi.

(Cerita Abang aku)
Budak lelaki kan, mane reti duduk rumah malam malam. kerja nak merayap je. lagi lagi bila dah ada moto. Satu hari tu dia balik dlam pukul 2 pagi, dekat jalan simpang nak kerumah aku juga, dia nampak 3 ekor pocong tengah melompat. Elok je pocong tu berbaris dan melompat bersama-sama macam org buat perbarisan tu…

Terus dia pecut moto honda bulat arwah atok aku yang tak berapa nak laju tu. Sampai rumah terus dia masuk bilik aku dengan adik aku, baring kat tengah2 kita org sambil tarik selimut tutup badan dia laju-laju. Aku masa tu dah bising dekat dia sebab menyemak masuk bilik org. Lepastu ibu aku masuk bilik tanya abang aku kenapa, sebab kebetulan ibu aku bangun nak pergi tandas, nampak abg aku kelam kabut masuk bilik. Abang aku cerita lah apa yang jadi sampai menggigil-gigil badan dia. aku yang dengar cerita dia terus lari kat sbelah adik aku yang tengah tidur nyenyak , kalau letak bom pon dia tak sedar. 2 minggu abang aku demam. 2 bulan juga dia tak keluar rumah malam-malam. Hahahahaha… Padan muka…

Aku dengar ada org cakap pocong sebenarnya dia berguling bukan melompat. Tapi Waallahualam lah. Apa pon dia mahluk Allah s.w.t juga. Jangan takut dengan dia tapi takut pada yang maha Esa. (Kalau aku nampak pon sebenarnya aku takut juga, Hahaha)

Setakat ni je dulu cerita aku. Nanti aku sambung tentang pontianak yg suka duduk atas atap rumah jiran aku.

pss: aku aku bukan penulis hebat. Ini je yang aku mampu buat. Salam

Hani
Kongsi kisah anda: fiksyenshasha.com/submit

10 comments

  1. Entah kenape aku rasa nak tergelak bila awak ckap pocong tu lompat berbaris…tapi klau aku nmpak pocong,seekor pon dah boleh demam. Nasib,tak pernah nmpak makhluk halus lagi seumur hidup aku

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.