Hantu Raya??

Assalamualaikum admin, saya berminat untuk menulis, cuma saya belum ada keyakinan yang tinggi untuk menulis secara umum. Pernah juga menulis, tetapi separuh sebab kekurangan idea.
Semoga dengan berkongsi kisah bersama Fiksyen Syasya akan jadi satu titik permulaan buat saya. Di harap admin sudi publish cerita kedua daripada saya sebab sebelum ni agak pendek. Maklumlah baru mencuba. Nama panggilan saya Hanna dan berasal dari Sarawak. Saya berusia lebih 20 tahun

Saya juga akan tukar nama watak disebalik cerita ini nanti demi menjaga hak peribadi ahli keluarganya. Kisah ini terjadi ketika umur saya masih 15 tahun, malam tu saya singgah di kedai runcit makcik. Kedai ni bekas arwah atok yang punya. Setelah atok meninggal, makcik yang usahakan bersama nenek. Jam menunjukkan hampir pukul 10:00 malam, kakak datang untuk menjemput saya pulang.

“Assalmualaikum nek. Saya nak jemput adik balik ni.”, Tegur kakak.

“Ye, baiklah. Elok-elok bawa motor tu, jangan laju sangat.” pesan nenek.

“Baiklah nek.” Jawab kami serentak.

Menjadi kebiasaan suasana kampung pada waktu itu masih riuh sedikit. Dengan membonceng motorsikal, saya dan kakak menggunakan jalan lain daripada kebiasaan kerana ingin mengelilingi kampung. Ketika sedang membonceng di jalan masuk dewan serbaguna yang berhampiran dengan pejabat pos dan flat pejabat daerah, kakak saya mula menegur.

“Hanna, kau ada tak hidu bau tu?.”
Selamba je dia tanya saya macam tu.

“Ish, apa pulak kakak ni. Malam-malam macam ni jangan la tegur bukan-bukan.”
Jawab saya dengan nada geram.

“Eh, maaf. Terlupa pulak. Jalan je la.”
Boleh lagi dia gelak kecil.

Kebetulan kawasan tu ada pejabat dan kuaters lama telekom. Lama dah terbiar dan berpenghuni. Kawasan tu pulak kerap kemalangan sebab sekeloh simpang.

Tapi masa tu, belum ada kes kemalangan melibatkan kematian.

Bagi saya kampung saya ni unik, walaupun tak berapa besar tapi ada nama-nama yang menggambarkan kampung saya ni luar biasa. Antara Kampung yang berdekatan adalah Kampung Sungai Endot, Kampung Wawasan, Kampung Minangkabau, Kampung Masjid baru, Kampung Sungai Benang, dan ada beberapa kampung lain yang berdekatan. Masa tu masih tak tahu sangat nama-nama tu. Sekarang dah boleh ingat.

Dari jalan pos dewan tu tadi, jalan tu agak sunyi hanya beberapa buah motorsikal je lalu.
Pada awalnya saya mula berasa biasa saja, cuma sedikit geram dengan teguran kakak tadi pasal bau tu. Setibanya saya dan kakak masuk ke jalan Kampung Minangkabau Lama tiba-tiba saya terdengar letupan seperti bnyi mercun. Hanya sekali.

‘BOOMM!!’

Saya hanya sempat menoleh ke kanan kerana fikir tayar belakang motorsikal kami meletup.

“Kak, tayar motor kita meletup la.” Saya mulai panik. Sebab kawasan yang kami lalu tu memang sunyi dan ada kawasan gelap tidak jauh dari situ ialah kawasan kubur. Tapi kami tak berhenti di situ.

“Hanna! baik kau diam, fokus dan jangan banyak cakap. Kau pandu motor ni selaju mungkin. Jangan pandang kiri kanan.”, Kakak mulai panik.

“Kakak dah kenapa? Tayar motor ni meletup”, Aku semakin panik.

“Motor ni tak ada apa-apa. Nanti sampai rumah aku bagitahu. Jangan pandang kiri kanan tau. Masuk jalan singkat ni.”

Sambil kakak menunjuk jalan yang berdekatan untuk sampai ke rumah.

“Astaghfirullahalazim.”

Kedengaran kakak beristighfar sepanjang perjalanan.

Saya terus diamkan diri sehingga sampai ke rumah. Saya yang panik bertukar rasa pelik dengan tingkah laku kakak. Saya memang tak terfikir lansung untuk rasa takut.

Buka saja pintu, melihat abah sedang menonton d ruang tamu.

“Kenapa ni, macam dikejar hantu je.”, Tegur abah. Tetapi abah tak marah, cuma risau.

“Takda apa-apa abah”, Jawab kakak (ketawa kecil) sambil menarik tangan saya mengajak ke bilik.

“Akak dah kenapa ni. Kena sampuk ke? Dah sampai rumah kot.”, Tanya saya yang masih rasa pelik.

“Tadi, masa kau tegur pasal tayar meletup tu. Tu bukan tayar yang meletup. Aku toleh ke kiri, aku nampak sesuatu yang sedang menebang pokok dengan sebilah kapak. Macam cerita horor pula”, Kakak kelihatan seperti seorang yang penat berlari.

Saya pula dengan serta-merta terasa seram sejuk sebab terbayang-bayang apa akan berlaku pada ketika itu kalau saya yang nampak.

“Macam mana rupa dia kak?”, Saya ingin tahu.

“Dia berbaju putih berambut panjang. Kau nak tahu tak tu la kebun Hj Akup yang kita biasa dengar seberang rumah kita ni, selalu bergendang malam-malam.”, Cerita kakak

“Oh ye. Macam mana kakak tahu? Penjaga kebun ke kak?”, Tanya saya kepada kakak.

“Mungkin la kot. Pernah juga dengar cerita rumah dia tu ada penunggu.”

Saya mula teringat, memang di rumah Hj Akup tu selalu buat upacara bergendang sebelah malam. Biasa juga dengar nenek dan makcik bercerita, orang kata Hj Akup tu ada bela hantu raya. Tak pasti betul ke tak.

Sebab nenek selalu bagi sedekah pada pasangan suami isteri yang berusia d rumah tu. Sebab nenek memang kenal mereka.

“Sebab tu la aku tak nak bagitahu kau masa dalam perjalanan tadi. Aku tak nak kau panik dan hilang fokus. Ok la, jom tidur la.”, Kakak menghentikan ceritanya setakat itu.

Saya pula masih terbayang-bayang keadaan masa tu. Sebab, saya dulu penakut orangnya, tapi sekarang alhamdulillah. Kerana ada certita disebalik kenapa saya tidak mudah berasa takut sekarang ni. Insyaa Allah saya akan kongsikan. Apa pun cerita hantu raya Hj Akup ni, saya sekadar tahu saja. Sekarang rumah tu masih ada, Cuma peristiwa itu boleh mengingatkan kembali sedikit cerita tentang hantu raya Hj Akup.

Sebagai penutup, saya mohon maaf seandainya ada kesilapan dan kekurangan dalam penulisan saya.
Saya doakan semoga kita sentiasa dalam rahmat Allah. Amiin.

AnnaKunfayakun.Sarawak.

Leave a Reply

8 Comments on "Hantu Raya??"

avatar
Sort by:   newest | oldest | most voted
Si V

dah post before

makcik gemok

Admin, citer ni dh pernah keluar.

Silent reader

Mm dah bce gk..

DediKamenRider

Ye.dah pernah baca.tajuk berbeza tapi isi cerita sama

Raya

ni citer pernah baca

Pengkritik FS

ni mesti kes post banyak kali
Cerita macam ni pon nak post banyak kali kat admin.

Miss V

Again…kopipes…blaclist je dia ni

KangGary

Dh pernah baca cerita nie

wpDiscuz