Home SWEAT Home

Salam kepada semua pembaca FS! Nama aku f1rm1no. Cite nie based on pengalaman sendiri tapi aku terpaksa ubah beberapa fakta demi menjaga perasaan beberapa pihak yang terlibat tapi masih tak lari dari kisah sebenar yang berlaku.

Aku nie bukan jenis yang ada sixth sense selalu nampak hantu, malah aku nie lemah sikit nak percaya mende tahyul nie. Bukan nak cakap besar, dari zaman asrama sampai lah ke universiti haram aku tak penah kena kacau langsung. Jadi aku takde berkesempatan berorientasi dengan hantu2 yang famous zaman asrama macam pocong, pontianak dan langsuir tapi Langsuyr band tu aku penah ler gie tengok gigs diorang. Nak kate aku penuh iman di dada, semayang pon selalu kelaut. Nak kata sejenis, aku baik sikit kot dari bangsa diorang.

Aku describe sikit psl work life aku. Aku kerja shift rotation contact center. Shift paling awal masuk 6.30 pagi dan shift paling lewat balik 3 pagi. Watak kedua member serumah, Akim namanya. Budak nie dulu satu company tapi dah berenti. Keje baru Akim pulak banyak outstation. So dalam sebulan die akan ada dalam 2 minggu je, so meaning lagi 2 minggu tu aku akan duduk sorang2 kt umah.

Rumah yang kami sewa nie asalnya takde misteri pon melainkan kipas ruang tamu yang mane kalau pilih nombor 5 akan berputar sangat lah perlahan tapi kalo pilih nombor 1 pulak die akan berputar dengan jayanya. Rumah nie 3 bilik, Akim master bedroom dan bilik no 3 kami buat bilik stor barang.

Masalah bermula bile masuk lewat tahun kedua menyewa. Aku dah mula rasa something wrong somewhere, macam dah bertambah pulak penghuni tapi jenis tak bayar sewa. Mula aku diamkan aje tapi bile tahap menggangu urusan harian aku decide nak bincang dengan Akim sebab die kan jarang ade dekat rumah, goyang jugak lah aku kalo die keluar outstation. Malam tu di kedai mamak terbongkar lah segala misteri.

Sebelum tu beberapa watak aku perlu perkenalkan….

Akim ada sorang awek, Iqa. Minah nie jenis free hair, pakaian agak sexy jenis pakai ketat2 tapi still senonoh la bagi aku. Jenis ramah, senang buat kawan. First time jumpe pon dah boleh rasa chemistry, jenis satu kepala masuk air. Masalah Akim pulak parent die tak merestui hubungan diorang. Parent die aku boleh describe jenis alim tapi ortodoks punye minded. Sorry i had to sebab dieorang suka judge orang dari luaran. First jumpe aku pon kalau boleh die mintak Akim cari housemate lain. Huhuhu T__T

Flashback pertama masa nie Akim still satu office dangan aku. Isu bermula bile mak Akim SMS nasihatkan Akim tinggalkan Iqa dan diorang boleh cari pilihan yang lebih sekufu untuk anaknye. Dan seriously aku x penah jumpe mangkuk sesengal Akim bile die bagitau aku yang die ada tunjuk SMS tu dekat Iqa. So bermula dari situ berlakulah konfrantasi antara hampir bakal mertua dan bakal menantu. Benda tu berlanjutan sehingga melibatkan adik beradik Iqa attack mak Akim. OK sebabkan aku tak add mak Akim dan FB pon zaman tu pon tak canggih lagi wall feed macam sekarang, dari ape yang Akim cite adik beradik Iqa dah start menyindir dan maki hamun mak Akim. Camne perang siber tu berlaku Wallahualam saya tak dapat nak gambarkan disini.

Flashback kedua malam tu aku dapat call dari Akim yang Iqa eksiden so die mintak aku datang tengokkan dulu di hospital sebab die OTW balik dari Johor. Iqa masa tu takde internal bleeding ke ape, cume doktor bagitaw sebab hentakan di kepala die jadi memory loss dan makan masa nak ingat balik. Dalam tempoh masa Iqa sakit nie, Akim memang kerap balik ke rumah family Iqa dan bantu proses rehab die. So dari sini family belah sana memang dah rapat dengan die dan kalau boleh memang nak jadikan Akim nie menantu diorang lah.

Flashback terakhir kebetulan pulak family Akim ada pegi melawat sedara diorang yang mana satu daerah dengan family Iqa. Dan mamat nie rupanya ada side plan untuk bawak family die jumpe family Iqa untuk berkenalan, mana tahu boleh terbukak pintu hati. Lepas berjaya sesi memujuk dan mengampu so die pon inform la family Iqa yang diorang satu keluarga akan ke sana lepas nie, maka diorang nie beranggapan yang family Akim nie nak datang merisik la kononnye. Ape yang berlaku di luar kawalan Akim di mana sesi menyindir pulak berlaku secara face to face dan diorang mungkin terasa hati bile mak Akim cakap memang tak ingin nk bermenantukan anak diorang.

Atas desakan family, Akim terpaksa berpisah dengan Iqa dan bawak haluan masing2. Since that moment maka bermulalah RumahKu Syurga’Mu’! Beberapa bulan lepas kejadian di rumah Iqa, Akim dah start rasa sesak dada sukar bernafas, susah tido malam dan hati selalu tak tenteram. Kadang2 dapat pakej extra tido kena tindih. Kalau die keluar outstation x pernah pulak die kena. Dan die jugak x boleh hadap muke parent langsung. Rasa nak mengamuk je. Dan lately die selalu nampak kelibat bayang dalam rumah. Kadang melintas kadang macam memerhati dari satu jarak.

Sebab tak taha,n Akim decide balik ke kampung untuk buat rawatan alternatif. Ustaz yang die jumpe bagitau bomoh yang hantar barang bukan calang2 sebab macam bomoh orang asli. Nampak berdendam sungguh orang yang mengupah tu. Lama jugak lah Akim nie berubat dan family dia pon kena jugak barang2 yang dihantar. So kat sini aku nasihat sikit korang dan diri aku sendiri : Berdosa dengan manusia lagi teruk akibatnya dari berdosa dengan Allah. Sesungguhnya Allah maha pengampun!

Ok ape kene mengena dengan rumah dan aku dalam ini wayang gambar?

Hmmm. Akim mengaku sebelum nie die ada bagi spare kunci rumah untuk Iqa yang mana kalau die keluar outstation Iqa akan datang kutip baju untuk hantar ke dobi, kemas bilik dan buat ape yang patut. Cube korang bayangkan kalau masa Iqa ada dalam rumah, aku baru bangun tido dengan hanya ada boxer je di badan dan JAIS datang ketuk pintu. So dari sini Iqa memang dah lama free access ke dalam rumah kami sebelum nie. Akim suspek myabe Iqa ada letakkan something dalam rumah masa kami berdua keluar. So paham lah aku kenapa mamat nie menggelabah ayam tukar kunci mangga secara tiba2.

Sekarang turn aku pulak cite kisah pengenalan aku dan penyewa baru nie. Sesi perkenalan kami pon ada beberapa fasa. Macam biasa balik keje aku lepak ruang tamu main DOTA, pasang headphone bukak youtube. Tengah sedap memaki hamun team mate yang beban, aku dengar Akim panggil aku dari dalam bilik die. Walaupun aku tahu die jenis tak kunci pintu, aku still akan ketuk dulu sebab takut masa tu die tengah buat benda2 tak senonoh. Sunyi xde jawapan. Aku sambung balik main game, baru nak pakai headphone aku dengar Akim panggil lagi tapi kali nie suara agak keras macam marah.

Aku yang tengah bengang terus bukak pintu. TUPPP tetibe aku rasa gelap je dunia aku. Ohhh sebab aku tak bukak lampu. Mamat nie jenis pasang langsir tebal, motif aku tak tanye pulak, bilik die suke hati die lah. Damn aku baru teringat yang Akim ada SMS aku tengah hari tadi ada emergency case terpaksa keluar outstation. Yes aku leave game tu, tak kisah orang gelar aku leaver ke ape. Aku sarung baju, seluar keluar rumah terus hello member2. Haram sume tak angkat, jadi aku overnight di kedai mamak bertemankan pekerja die malam tu.

Kisah kedua berlaku selang beberapa bulan. Kiranya makhluk nie takde lah hari2 keluar kacau hidup aku, mungkin sebab die bosan tunggu Akim tak balik rumah so die jadikan aku sebagai subjek uji kaji die! Masa tu aku tengah duduk dekat ruang tamu main handphone, tengah asyik layan FB aku terbatuk Uhukkk!! Pastu aku dengar balik bunyi batuk Uhukkk!! jugak. Aku ignore je then aku sengaja batuk tiga kali Uhukk Uhukk Uhukk. Selang seminit aku dengar die pon batuk dua kali Uhukk Uhukk tapi kali nie rasa macam sebelah telinga je then batuk ketiga Uhukkk kuat dari arah bilik air. Meremang jugak bulu roma bile teringat balik. Malam tu aku terus cabut keluar lepak rumah member, kali nie tak de call trus ketuk pintu, hahaha bergelandangan lah aku malam tu di rumah orang.

Kisah yang paling seram die penah menyakat aku bile malam tu aku kena tido awal sebab besok aku masuk shift 6.30 pagi. So dari petang lagi aku telah menyibukkan diri dengan melakukan benda2 yang boleh memenatkan badan jadi aku boleh tido seawal pkul 10 malam. Dah jadi habit aku bile tido awal, bermacam aksi aku lakukan dari pusing kiri kanan, tido terlentang sehingga la main terbalikkan bantal. Otak aku masih sibuk berpikir besok tengah hari nak makan ape sehingga lah dah kahwin nak anak berapa. Sedang aku bergelut dengan otak sendiri berhenti memikirkan masalah dunia, tetibe aku dengar macam orang mandi dalam bilik air.

Masa tu perut dah start menyanyi, aku plan nak ajak Akim lepak makan. Sebab tak sedap hati, aku SMS dulu Akim, tunggu die reply baru aku decide nak keluar bilik. Lama aku tunggu, aku terus call. Mamat tu angkat cakap die tengah drive nak balik rumah. Masa tu aku dengar bunyi macam orang gelak dari luar bilik. Sedang aku berzikir, “lambatnya ko nak sampai setan” tombol pintu bilik aku dipulas beberapa kali macam orang nak masuk. Walaupon tempoh 10 minit, azab yang aku rasakan macam berjam sampai lah Akim call suruh aku turun. Aku bukak tingkap jerit panggil die naik dulu, aku x peduli kalau jiran marah sebab aku bising. Gangguan aku terima kali nie dah di tahap kritikal. Bile aku dengar Akim masuk rumah dan bukak lampu, aku terus meluru keluar bilik dan ajak die keluar.. Paaaaaang!!! Sedas aku kena tumbuk sebab buang masa die naik atas.

Baca balik perenggan kelima, ye malam tu jugak aku luahkan segalanye dekat Akim. Mulanye die gelakkan aku sebab penakut, dulu aku jenis tak percaya kewujudan makhluk nie. So kami decide untuk jumpe ustaz untuk sesi “bersih” kan rumah sebab gangguan tu masih fresh. Kalo ada masa lapang aku akan sambung lagi kisah seterusnya rumah sewa tu.

Nota Kaki :

1) Banyak kali aku kena gangguan kecil, tapi aku anggap kes terpencil mungkin sebab tikus kot. Husnudzon gile aku
2) Aku start mendalami agama dari pengalaman nie. Itupon lepas kena usrah dengan ustaz sebab hanya cari Allah bile dah susah
3) Masa nak tulis cite nie pon macam2 dugaan datang balik, so aku banyak karang, stop then sambung karang. Aku tak baca balik perenggan atas jadi kalau cite macam berbelit, mohon kecam secara berjemaah!!

“Kalau mahu dinisbahkan tentang banyaknya makhluk Allah di dunia ini, lebih kurang begini. Para malaikat 90 peratus, para jin 9 peratus dan manusia cuma satu peratus saja. Kalau kita boleh melihat para Malaikat dan para Jin, kita jadi takut dan tidak boleh bergerak,” – Tamar Jalis

Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu berdua (jin dan manusia) dustakan? – Surah Ar Rahman

f1rm1no

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 4 Average: 3.3]

19 thoughts on “Home SWEAT Home”

  1. Keep it up bro! Sila episodkn lagi kisah2 anda!

    Mnta tlg mana2 ustz, buangkn bnda2 kotor dlm rmh, kot2 ada trsimpan… mlm2 bukak la surah pape msa nk tdo…

    Klu biar bnda tu duk lma dlm rmh tkut branak pinak lak depa…

    Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.