INDIGO PART 2

Aku pernah cerita pasal adik aku yang indigo. Kalini aku nak share a few story lagi tentang adik aku. Untuk pengetahuan semua, benda yang adik aku nampak aku takboleh laa describe sedetail2nya cuma aku boleh cerita how it looks jee.. okay?

Kisah 1: Nenek Kebayan
Dulu mak aku rajin bawak kami berkelah dekat sungai, memang syok taktau nak habaq laa. Taqa nakpi tu kaa angkut habis semua benda kalau boleh sekali dengan peti ais pun nak hangkut bawak. Mak aku memang jenis suka masak kalau nakpi sungai, time tu mak aku masak nasi lemak lauk ayam pastu bawak laa cikedis banyak2.

“Jangan berenang jauh2, main depan ni jaa. Kalau ibu taknampak hampa 3 ketoi depan ni, kita balik,!” siap dgn gaya cekak pinggang. Berangguk laa kami 3 ketoi konon iyakan laa padahal time tu merungut takkira laa konon nak buat kuak lentang laa tapi apakan daya paras ayaq time tu menyelam pun pungkoq terangkat sebab cetek gilaa.
Dekat sejam berenang, mak aku pun panggil laa naik atas makan. Mak aku pun cedok laa boh dalam pinggan kami. Pastu tetiba adik aku bawak pinggan dia bawak pi belakang batu besaq, mak aku apa lagi menjerit laa.

“Adik mai sini, awat makan jauh sgt” panggil ibuu..
Adik aku pun patah balik mai kat kami tapi pinggan dia takda.
“Mana nasik? Adik tauk mana?” tanya ibu.
“Tuu nenek tu mintak nasi, dia lapaq. Siann nenek tu dahlaa pakai tongkat” jawab adik sambil duk tunjuk2 dekat batu besaq.

Mak aku suruh kami makan bagi habis cepat sambil2 dia kemas. Nak tercekik aku makan nasi lemak time tuu. Dah laa takpuas lagi mandi, jari pun takkecut lagi dah nak kena balik. Muncung sedepa laa cerita diaa..
Dalam kereta mak aku diam jaa, adik aku duk pusing belakang sambil duk lambai2. Mak aku bukak surah punya kuat, rasa nak meletop telinga. Rupanya malam tu mak aku ngadu dekat ayah kata adik aku nampak nenek kebayan dekat sungai, ayah aku punya marah laa sebab mak aku ketegaq bawak pi sungai tanpa ayah aku. Lepas pada tu mak aku takpernah bawak pi sungai dah, kalau nak mandi mak aku bawak pi mandi kolam jaa..
“Ibu tinggal nenek tu? Dia kata nanti dia mai rumah kita” kata adik sambil isap susu.

Kisah 2: Ramalan.
Kisah ni aku taksure dianggap satu kebetulan atau memang adik aku ada keistimewaan itu. Ibu Ayah sampai sekarang takmampu nak percaya. Kejadian ni jadi masa 2 tahun lepas. Arwah nenek aku memang sakit, sakit uzur laa senang cerita. Malam tu semua pakat baca Yassin, sebab nampak nenek macam dah nazak. Malam tu berlalu tanpa ada sebarang tanda2 nenek nak pergi.

“Ibu, Atok (cerita sebelum ni ada cerita pasal atok) cakap opah dah taklama dah. Tapi ada amalan yang opah amalkan masa dia masih hidup sebab tu opah macam susah nak pergi.
“Apa adik merepek ni, jangan main2 laa pasal benda ni” marah ibu. Yelaa sapa nak caya kann.. Sampai laa satu tahap opah macam dah teruk sangat, badan dia dah naik kudis sebab terbaring jee. Akhirnya paklong pun panggil laa ustaz untuk tengokkan opah aku ni.

“Kita ni hidup memang kena pegang dengan ayat alquran tapi kalau salah salurannya boleh jadi sampai ‘khadam ayat’ bahaya” kata ustaz. Semua tercenggang, apa tu khadam ayat. Jujur aku sendiri takfaham sgt tapi apa yang boleh aku jelaskan yg khadam ayat ni sebenarnya mcm kita menuntut sesuatu ilmu yang mengunakan ayat alquran yang disertai dengan kaedah2 khusus dimana akhirnya didatangi oleh makhluk yang dipanggil khadam ayat. Ni pun aku ada refer google untuk mencegah ayat aku mengelirukan korang.

Lepas je ustaz buat segala usaha untuk opah aku bebas atau terlepas dengan segala khadam ayat ni, taksampai sesaat opah aku pergi untuk selama-lamanya. Jujur apa yang ustaz tu buat aku pun taksure sebab kami semua diarahkan keluar tinggal ustaz, arwah opah dengan anak2 dia.
“Mana adik tahu pasal opah?” tanya ibu.

“Atok bagitahu, opah tu taklepas nak pergi sebab ada benda yang halang dia tapi atok takcakap apa cumanya atok suruh panggil ustaz. Ustaz yang betul2 ustaz sebab takut bukan hilangkan benda tu malah buatkan benda mencari penganti” jelas adik.
Korang boleh google apa itu khadam ayat untuk lebih jelas. Aku tak minta korang percaya tapi aku nak korang tahu benda ni memang jadi dalam family aku.

Nanti aku sambung lagi yee, terima kasih..

Hantar kisah anda : fiksyenshasha.com/submit

Aqilah

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 64 Average: 4.7]

3 thoughts on “INDIGO PART 2”

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.