IPTA Pahang

Assalamualaikum, hi korang!

Ni cerita masa aku buat degree kat salah satu IPTA kat Pahang. Masa aku masuk tu, aku antara batch terawal masuk kampus ni. Kampus ni baru beroperasi dalam 5,6tahun. Memang seram beb. Orang tak ramai sangat lagi masa tu. Sunyi takyah cerita la. Macam tempat jin bertendang. Pastu, tempat belajar dengan asrama pulak jauh walaupun dalam satu pagar yang sama. Nak pergi kelas pun kena naik bas. Masa aku masuk tu, bangunan belajar pun ada 2 je. Medicine dan sains. Tapi masing-masing jauh.

Bila aku dah masuk tahun 3, mula la ada pembinaan bangunan kos lain. Bangunan baru ni kat tengah-tengah antara bangunan Medicine dan Sains ni. Kitorang ni nampak la pembinaan ni dari awal sampai siap. Excited la sebab dah start membangun tempat ni kan. Tapi biasala tempat construction ni, ada la kemalangan2 tak diingini kan. Ada la dengar ade pekerja m**i jatuh dari situ. Wallahualam. Aku pun tak berani nak sahkan sebab takde kat tempat kejadian kan.

Nak jadi cerita, satu hari ni, aku ade kelas malam. Kelas habes pukul10 lebih. Bas memang takde dah waktu ni. Nak taknak, terpaksala jalan kaki. Dalam setengah jam jugak la nak sampai asrama. Sebabkan malam, aku dan 3orang kawan aku lagi ni tak kisah sangat la jalan pelan-pelan sebab tak panaskan. Masa tu, group aku paling last kat belakang. Kawan-kawan kelas aku yang lain kat depan dah.

Tengah jalan-jalan sambil borak tu, kawan aku sorang ni keluarkan fon dia cakap ada lagu korea baru dia download. Time aku tu korea dah femes wey. Mase tu yang tengah femes Wonder Girl, 2NE1, Bigbang, Super Junior. Hahaha! Aku tak minat sangat idol-idol ni. Aku suka layan variety show korea je. Tapi kawan-kawan aku memang fans sangat2 la. Dia pun suruh la ktorg dengar lagu korea baru ni. Masa tu ktorg dah nak dekat area bangunan yang tengah buat tu.

Tengah sedap layan lagu tu, tiba-tiba lagu tu senyap. Ktorg pulak masa tu macam tak pikir pape lagi. Siap cakap takde line kot. Tapi aku terpikir, “eh, kau bukan pasang mp3 ke? Asal nak kena ade line pulak?” Masa tu semua macam tersedar, dan berpaling tengok sesama sendiri. Automatik, kami pandang bangunan baru tu (taktau kenapa reaksi kami sama masa ni..) terus lari. Kawan-kawan kelas yang kat depan tanya “korang dah kenapa? Macam kena kejar hantu je..” Sampai sekarang kami taktau kenapa lagu tu boleh stop. Sebab bila cek kat bilik, elok je lagu tu. Bateri fon pun banyak lagi.

Kemudian nak jadi cerita, bila bangunan ni siap, cantik. tinggi je. Atas bukit pulak tu. Aku dengan kawan aku 2orang lagi (Sarah dan Dahlia) plan nak buat trip pegi tengok dalam bangunan tu. Kami pun naik la sampai tingkat 2. Kosong je takde orang. Weekend kot. Kat tingkat 2, aku cakap aku nak lepak kat tangga besar je. Nak ambil angin kat sini. Si Sarah ni cakap nak join aku. Tapi Dahlia ni cakap dia nak ronda-ronda lagi tengok kat hujung bangunan. Ktorg pun berpecah. Dahlia ni pun jalan sorang-sorang. Dah nk dekat maghrib time tu, Dahlia ni pun datang kat ktorg dan balik asrama.

Masa tu Dahlia ni nampak ok je. Tapi esok tu dia bukak cerita, malam tadi dia kena kacau. Nampak orang berdiri kat tepi meja study dia. Lepas tu, dia kena tindih. Mase dia baca ayat kursi, tengah berdebar tu, dia salah baca. Dia cakap mende tu gelakkan dia. Siap ajukkan lagi apa yang dia baca. Ktorg masa tu memang meremang habesla. Dahlia pun bukak cerita la masa dia jalan sorang-sorang kat bangunan tu, kat hujung bangunan, die nampak sorang lelaki. Dia pelik apa lelaki tu buat waktu2 camtu. Dia pun ikut.

Sampai kat level 3, lelaki tu hilang. Dia pun tak pasti lelaki tu masuk mana. Ktorg marah la kat dia. Berani sangat ikut ntah sape2. Kalau bukan hantu pun, orang lagi seram kot. Lepas pada tu la dia asyik kena kacau je. Macam2 bentuk dia kena kacau. Dia dah tahap immune dah dengan mende tu. Sampai sekarang ktorg tak berani dah nk masuk bangunan tu.

::Hantar kisah anda di fiksyenshasha.com/submit

Ain

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 11 Average: 4.7]

4 thoughts on “IPTA Pahang”

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.