Jalan Sungai Ambat-Mersing

Asalamualaikum para pembaca fiksyen syasya. First sekali terima kasih sebab sudi siarkan cerita aku yang aku rasa seram lah jugak tapi tak tahu lah pada para pembaca. Dah lama sebenarnya nak tulis tapi ada je yang mengganggu, biasalah minggu ni minggu exam, so masa nak menulis tu sikit hehe. Nama aku Daney dan aku perempuan. Malas nak lama lama intro okey biar aku mula cerita, aku tertarik nak tulis lepas aku baca kisah jalan jemaluang mersing .

Sekitar tahun 2013 masa tu aku form 4, cerita ni sebenarnya aku nak cerita yang terjadi pada kami sekeluarga, ceritanya bermula pada satu malam tu masa tu kitorang satu keluarga dapat call dari arwah pakcik aku dia bgtahu tak silap aku masa tu dia bagitahu nenek aku nak datang rumah kami kat Johor Bahru and kampung aku kat Mersing. So malam tu kitorang pun gerak, dah tak fikir apa ye lah kesian kat nenek dia sorang2 and arwah pak cik aku pulak bukan yang selalu ada kat rumah tak de yang nak tengokkan nenek.

Malam tu ayah aku pun drive lah kereta menuju ke destinasi sepatutnya. Tapi tah kenapa mak aku ni resah gila malam tu dia cakap tak nak g lah ape lah alasan macam2, tapi aku adik beradik dah excited nak balik walaupun tahu esok tu sekolah. Yelah masa sekolah apa je yg tak best melainkan cuti sekolah haha. Okey that time, lepas dari AEON Tebrau kan ada petronas kat depan tu, ayah pun cek lah kereta sebab tayar kereta macam kurang angin. Ayah aku pun cek angin cek lah segala galanya enjin lah seme tu lepas tu mak aku seboleh boleh suruh patah balik dia tak nak gerak malam tu dan mintak gerak lepas subuh. Adik2 aku masa tu kecik kecik semua buat muka memberontak sebab perasaan nak balik kampung tu dah ada tiba2 cancel kan mesti geram. Tapi tu lah orang tua2 kata kalau hati tak sedap better patah balik jangan pergi.

Nak dijadikan cerita malam tu kitorang jalan gak malam, around 12 midnight so jalan sungai ambat tu memang sunyi dia sunyi gila kenderaan tak de, selalunya time time tu lori memang akan naik ke Johor atau lalu dikawasan tu tapi malam tu sunyi series sunyi beb. Aku dengan adik adik aku masa tu bergelak sakan macam orang tak reti takut. Siap menyanyi lagi. Then at sungai ambat tiba2 mak aku pun cakap, “cuba buat2 baca yassin lalu hutan ni, ni menyanyi tak tentu pasal panggil hantu ke?”. Aku pandang adik aku dan kitorang macam terkelu. Macam kenapa eh tiba2 suruh baca yassin selalunya okey je. Then aku tukar lah mood dari lagu lagu rancak ke bacaan surah yassin

Betul betul kat selekoh sungai ambat jalan berbukit tu kereta pancit tayar meletup. Ayah aku pun park tepi, masa tu adik2 aku yang bergalak dalam kereta tadi bertukar jadi seram. Kau bayangkan dalam hutan tiba2 line handphone takde. Bayangkan macam mana nak mintak tolong, so ayah pun bukak belakang kereta amek lah segala perkakas nak cabut tyre. Masa tu ayah seorang, aku pun macam kesian sebab yang lain semua m**i m**i tak nak turun kereta. Aku berani kan diri je lah pegang handphone nokia lampu picit tu suluh kat ayah aku. Masa dia bukak tyre ada dalam dua tiga buah kenderaan bagi lampu macam nak cakap sesuatu tapi tak de yang berhenti. Pelik kan?

Ayah pun buat tak tau then dia teruskan je lah tukar tyre. Lepas dah siap siap tu, aku tengok adik aku muka dah pucat masing masing takut, tak pasti apa diorang nampak tapi aku tak nampak pape sebab tu aku tak rasa seram. Then dalam 600m ke depan tyre lagi sekali pancit kali ni sampai ke rim tu dah rosaknya. Ayah aku pelik sedangkan tadi elok tapi kenapa jadi macam tu. Nasib baik line dah ada, mak aku terus call pak cik aku yang rumahnya di Mersing untuk datang ke tempat tu tolong bawakkan tyre. Lepas tu ayah aku pun tengok ke tyre tu dah jadi aku dengan dia tenung ke tyre duduk fikir macam mana nak buat. Lepas tu adik aku sorang ni dari tadi merengek nak kencing nak kencing. Mak aku pun suruh dia kencing tepi menghadap hutan tapi kali ni dia gi menghadap ke tempat yang tukar tyre mana mak dengan ayah aku tak marah .

Masa tu lah datang perasaan seram bila aku rasa macam ada angin lembut perlahan tiup betul betul depan aku melintas meninggalkan kereta. Masa tu mak aku dah baca ayat kursi mata pejam. Adik2 aku duk menangis. Rasa seram tu aku letak number dua sebab aku kesian kat ayah aku dari tadi duk fikir. Tiba2 ada kereta berhenti dari arah Mersing, beruniform polis lengkap. Masa tu dia tanya ayah aku kenapa, so ayah pun cerita dari awal sampai akhir dan polis tu bagi pinjam tyre spare nya. Selesai semua tu, kitorang gerak lah terus ke Mersing. Sampai kat rumah arwah pak cik aku duk bebel kenapa sampai lewat, selalunya Mersing – Johor 2 jam ni sampai 3 jam.

Mak aku pun mula cerita apa dia nampak sebenarnya sampai dia suruh baca yassin. Okey mulanya dia bagitahu instinct dia tak sedap sebab dia rasa berat sangat masa tu. Masa sampai kat Kota Tinggi tu mak aku terlelap ayam ayam macam tu lepas tu dia cakap dia nampak ada perempuan rambut panjang kat tingkap driver lepas tu terus dia istighfar dan suruh kitorang bukak yasin. Lepas pada baca yassin terus kereta buat hal. Nampaknya perempuan tu memang nak tumpang kitorang betul sampai ke Mersing agaknya. Tapi disebabkan adik aku kencing kat tempat dia duduk dia malu agaknya terus lari terbang patah balik agaknya, sebab nenek aku kata benda ni dia malu nampak kemaluan manusia.

Sampai sini je lah cerita ada lagi satu jugak aku nak cerita mengenai jalan ni, dua kali dah pengalaman kat sini. InsyaAllah lepas final ni aku cerita lagi.

Daney

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 1 Average: 4]

12 thoughts on “Jalan Sungai Ambat-Mersing”

  1. orang tua kata, kalau dah mulakan perjalanan tak baik patah balik…. huhu. aku ni org Johor tapi tak tau jalan ke arah jb tu. so aku tak dpt nak bygkan. sbb aku dok area muar. so smpi situ je aku tau.. hihi. muar ke kl aku tau la

    Reply
  2. And yes….dari Jb ke Kota ok lagi..
    Lepas dr itu uiiiii menakutkan jalannya…
    Ko duduk JB aku pun dr JB
    Ko kampung kat Mersing aku pun begitu….

    Reply
  3. Jalan Kota Tinggi-Mersing memang femes citer-citer mcm tu…maklumlah utannnn kan..
    i pon agak seram bila balik kampung kt kota tinggi tu… kalao boleh xnak sampai malam

    Reply
  4. aku tak sempat baca habis lagi, tetiba kena ‘game’ ! hantu mana tah kacau. (er ye ye je aku fitnah hantu) huh spoil mood betul.. hurmm

    ngah khusyuk baca, tetiba hilang! (selama ni baca kat emel je) huhuhu.. tapi boleh pula keluar cite JIN JATUH CINTA tu.. aku tekan back, scroll lagi sekali keluar JIN JATUH CINTA tu.. banyak kali pulak tu haha.. hm tapi try lah cari balik cite ni, gigih punya scroll balik kat emel, sekali takde! banyak kali duk scroll tengah hujan hujan ngan ribut bagai ni!

    hahaha.. nak kata hp hang, ok je hp aku. ke aku terdelete? hmm, bila masa aku tekan delete.. haha last last, gi google search fiksyen shasha.. cari cite ni. dah give up nak scroll emel atas bawah tak jumpa jumpa. sakit hati pulak. huhuhu nasib komen boleh post! hee hee~

    Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.