Jangan Tinggal Daku

Jarum jam sudah menghampiri angka 6, sebentar lagi kelas Puan J tamat. Sesekali aku melemparkan pandangan ke luar tingkap, langit mulai gelap. Entah kenapa petang itu hati aku rasa macam sesuatu, macam tak best. Aku cepat-cepat fikirkan benda lain, mungkin perasaan aku saja.

“Okay kelas dismiss. Jangan lupa next week our preview assessment.” pesan Puan J sebelum melangkah keluar dari kelas.

Aku mengemas barang-barang aku yang berselerak di atas meja. Sementara itu Effy, Mona dan Eira sedang berborak, ada la planning dorang nak ke mana-mana. Aku hanya mendengar hujung-hujung perbualan mereka sahaja sambil menyimpan semua barang-barang aku ke dalam beg. Manakala Memey, Nour, Ila dan Ma, “Hey mok, cepat la kemas tu. Kita orang nak gi shopping ni. Mak punya mascara dah habis ni.” Kata Effy sambil menilik muka di cermin compact powder nya.
“Kejap la, nak sudah dah ni.” Jawab aku sepatah. Keadaan kelas semakin kelam mungkin langit kat luar semakin gelap. Hanya kami berlapan yang tinggal waktu tu. Hati aku berdebar-debar. Pelik rasanya, tak pernah pulak aku rasa macam ni, bisik aku sendiri.

“Ok done. Jom!” Jerit aku sambil mengangkat beg.

“Yeayy. Shopping time!!” Jerit Effy, Mona, Eira dan yang lain-lain.

Kami berjemaah naik ke foyer fakulti. Sunyi dan agak suram, sesekali bunyi angin menerjah masuk di celah-celah lubang angin. Wuuuu… seram bunyinya. Hanya beberapa k***t pelajar je yang masih tinggal. Aku sedikit pelik dengan situasi hari ini. Selalunya waktu macam ni ramai lagi yang akan lepak di foyer.

“Pelik foyer takde orang sangat. Mak baru nak catwalk.” Luah Effy sambil buat aksi catwalk ala-ala Tyra Banks itu. Sudah menjadi kebiasaan kami melihat telatah Effy kadang-kadang lucu kadang-kadang hambar itu.

“Yela kan. Ke sebab hari nak hujan ramai yang blah awal.” Celah Eira.

“Maybe la kot. Better kita pun blah. Lebat ni hujan nanti.” Ujar Mona pula. Sesekali kilat memancar hebat guruh mengaum garang.

“Alamak kertas aku tertinggal kat bawah. Jap la aku pi amik.” Aku terus berlari turun ke kelas aku tadi.

“Berani pulak si mok tu. Gelap kot bawah tu. Dengan hari nak hujan lagi.” Ujar Memey.

“Ha’ah ler. Korang dua patut teman Mok tu. Ni dia gi sorang-sorang.” Usul Nour sambil mencubit lengan Effy Mona.

“Eee sakit la pondan. Cubit Mak pulak. Ingat badan Mak ni batang pisang.” Effy mengosok lengannya.

“Ala dia yang tak ajak kami. Bukan kami taknak pi. Tapi kalau pi pun kami takut la, bawah tu gelap. Cakap kat orang pandai yang hang taknak pi pasaipa. Kalut sangat aih.” Bebel Mona pada Nour macam Mami mai dari Pulau Pinang.

Tercungap-cungap aku di hadapan pintu kelas. Aku menolak daun pintu, Pang! kilat memanah. Mannequins yang tersusun di dalam kelas seakan memandang aku. Kalau menatang ni bergerak memang aku jadi Usain Bolt. Boleh pulak nak pandang-pandang aku. Gumam aku dalam hati. Aku cepat-cepat ke meja tempat aku duduk tadi lalu mengambil drawing pad aku itu. Aku baru berpusing ke arah pintu…tiba-tiba pintu tertutup sendiri seperti di tarik oleh seseorang daripada luar. Aku dah cuak, peluh dingin mula mengalir di dahi aku.

Aku cuba menarik pintu untuk membukanya tetapi tak berjaya. Ya ALLAH beratnya pintu ni. Aku cuba lagi namun gagal. Sempat aku menoleh ke arah mannequins, makin laju jantung aku berdegup. Ya ALLAH lindungi lah hamba Mu ini Ya ALLAH.
Tiba-tiba aku terdengar macam ada orang main saxsafon. Sayup kedengaran dari hujung laluan kelas aku berhampiran tandas. Sedap wei dia main, lagu Jangan Tinggal Daku. Aku terus teringat cerita P.Ramlee.

Dalam beberapa saat aku terpukau dek alunan lagu tu, sayu dan seram. Aku rentap sepenuh tenaga pintu tadi, takut punya pasal. Aku berjaya.
Aku keluar dari kelas namun sempat aku berhenti dan melihat ke arah bunyi lagu itu datang. Semakin jelas dan kuat. Aku ni jenis bukan la berani sangat tapi aku bukan penakut. Aku cuma nak pastikan mungkin ada orang kot tengah main saxsafon atau sebaliknya. Tuttt tuttt bunyi nada pesanan ringkas telefon aku.

“Mok lamanya ko amik drawing pad ko. Cepat sikit nak gerak dah ni,” desak Effy.

“Okay aku otw Naik dah ni.” Klik send. Aku cepat-cepat naik ke foyer. Aku menarik nafas dalam- dalam lalu aku lepas perlahan. Syukur nasib baik takde apa yang jadi kat aku tadi. Aku melambai-lambaikan tangan aku sebaik ternampak kawan-kawan aku di foyer. Kejadian tadi tetap menjadi misteri bagi aku dan setiap kali aku terdengar lagu ni mesti aku teringat. Sedih dan seram.

Jangan tinggal daku,
Oh adik, oh juwita,
Kanda sedang rindu,
Pada mu yang manis jelita…

Terima kasih sudi baca kisah pengalaman misteri aku ni. Mungkin kalau pembaca-pembaca FS baca tak seram sangat aku minta maaf. Apa-apa pun salam perkenalan dari aku. Mok.

Kongsi kisah anda: fiksyenshasha.com/submit

Mok

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 1 Average: 5]

148 thoughts on “Jangan Tinggal Daku”

  1. ahh ruang comment mcm ini la yg aku nak.. x yah “drng” nak scroll jauh terbawa lukisan hatimu untuk drop komen..
    **shabas beteh

    Reply
  2. Gilor ko dik…
    Dah ghase x sedap ati dr td tp boleh plak ko patah blk ke kelas sensorg ekk…
    Seb bek lagu Jgn Tggl Daku…
    Klu lagu Lengsir Wengi cemane????

    Reply
  3. PENING KEPALA AKU KEJAP BERTUKAR2 DESIGNNYA KO TUKAQ LAGI AKU BALING TEPUNG KAT OPIS KO MIMIN! AI NAIK D***H ATOK DIBUATNYA

    Reply
    • Haaa…????!!!
      Muke belasan tahun???
      Ko bior betik…???
      Belasan tahun darab dua adelah…

      Akk dlu keje jage HEP…
      Semua bebudak pggl KAK YULIE…
      Staff2 pon pggl akk KAK YULIE…
      Mmg dh sinonim sgt AKAK AKAK tu dlm idop akk…
      Akak selesaaa sgt jd KAK YULIE wpo kdg yg pggl tu lbh tua dr akk…
      Sooo just call me KAK YULIE kaayyy…
      Heheheheheee…

      Reply
    • Kay gak tu…
      Dlu mse akk GILOR AKTIF berwasap, semua group mmg pggl akk KAKLONG pon…
      Sbb sume group akk konker chatter plg banyaaaakkkk…
      Heheheheheh…

      Reply
  4. Salam. Serious ah kawan aku psiko takda sambungan lagi sampai skang? Writer mana c faz tu? Kemalangan kah apa? Jenuh kawan dok tunggu ni….. Panjang sgt ka cerita dia tu? Menyampah aku klu cita tunggu2 ni..Napa cerita len yang keluar dulu ni????

    Reply
  5. Nak try komen jp. 1st time ni. Kalau mcm nmpk jakun buat dont know je eh.
    Tp stry ni best giler weyh dh lh duk sesorg. Naik abih bulu roma

    Reply
          • kak yulie asben ari ni 24jam keje.. tak balik.. hahaha.. dia cal aku td cakap bs cal aku tak jawab.. ketuk uma tak bukak pintu.. diorang da risau sbb uma bs dekat je.. kete aku ada tapi aku sepi.. laki aku tak maroh kak dia phm kott aku peknen.. (alasan sebenarnya tu haha)

  6. Oleh kerana ruangan komen ada kt belah atas, maka hakak x gigih nk scroll satu² baca komen korg… harap lps ni ada la org yg baca komen hakak ni.. hahaha

    Btw mok, study kt UiTM Shah Alam ke? saja tnya sbb teringat fakulti AD kt sana agak suram… emmm

    Reply
  7. dia taknak mok tinggalkn dia lh tu ahahaha tapi kn kalau kena kat kite kn,mesti kite dah freeze kat sana & pengsan weyh..seraaaammmm..
    cerita lh lagi mok ~ ???

    Reply
  8. Kirim slm kat effy taw..teringat kawan akak kt skola dulu.bestfren for eva..JIMAN. baik dan memahami. dimana kau kini sahabat..huhu

    Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.