Kecik Diganggu Ni Mak

Hi aku Kecik. Aku tinggal menyewa di satu kondo mewah yang agak luas dengan 3 bilik and 2 bilik air. Aku sewa master bedroom dengan lagi 3orang penyewa yang aku xkenal pun. Selesa la bagi aku sebab 3orang tu selalu xde kat rumah and bilik selalu kosong. Aku bebas tengok movie xyah pakai headphone and berhuhahuha sorang diri. Mula menyewa langsung xde gangguan. Hidup aku sangatla selesa bila hujung minggu, the room was all mine. Sebelum mula, biar aku terangkan design rumah sewa aku ni. Mula dari pintu masuk, sebelah kiri ko akan jumpa dapur dulu melintang belah kiri kau bersambung dengan tempat basuh baju and ampaian. Terus dari pintu masuk kau akan nampak hall and dining table. Bilik single betul2 sebelah dining table. Lepas single bedroom, kau akan jumpa medium bedroom and hujung sekali master bedroom (bilik aku la ni). Jadi kalau nak masuk bilik aku, memang kena lalu depan single bedroom tu dulu.
Kisah ni start bila single bedroom rumah aku menyewa tu ditinggalkan kosong hampir setahun. Eh bukan ditinggalkan tapi takde penyewa nak duduk (sewa mahal kot). Takde sapa masuk bilik kecik yang gelap tu selama tempoh tu dan mungkin telah menarik minat si dia untuk menumpang. Yang buat bilik tu seram bagi aku adalah pintu bilik tu yang rosak dan takleh tutup rapat. Luas dia yang terbuka tu muatla sorang lalu. Kalau da tarik rapat pun, bila lepas tombol, pintu akan terbuka balik luas yang sama. Jadi bila lalu depan tu nak masuk bilik aku, memang aku selalu terintai2 keadaan gelap dalam tu. Dan serius cakap kalau kau intai dalam tu, kau akan rasa kau yang diperhatikan, bukan kau yang memerhati.
Bila tengah malam je, time aku tengah sedap layan phone dalam gelap, selalu la terdengar orang tarik perabut kat tingkat atas. Sebab gangguan yang tak berapa extreme, aku wat taktau je and abaikan konon jiwa kental la. Bila aku wat taktau tu, dia makin kuat pesta kat atas tu. Kalau tadi bunyi tarik perabut, sekarang bunyi orang duk ketuk dinding pakai tukul pulak. Apa kejadah jiran atas aku bertukang tengah2 malam, Takreti orang nak tidur ke? aku dah angin rasa dengan bunyi bising yang terus menerus. Dah rasa macam citer pramlee pulak wat bising malam2. Tak lama lepas tu, bunyi tukul bertalu2 tu senyap. aku pn uhhh syukur rasa. baru nak terlelap, bunyi guli pulak bergolek2. Dari mana la pulak bunyi ni? Kalau ikut logic, orang tingkat bawah takdengar bunyi sekecil tu dari tingkat atas kalau kau duk dalam rumah sebab ruang hampir semua tertutup. Orang cakap kalau bunyi guli maknanya hantu india. Tak tau la betul ke tak.
Esoknya hujung minggu. Pagi2 lagi semua orang dah keluar. Aku duk tercongok kat rumah sorang2. Kalau siang takdela rasa seram sangat dan aku macam biasa menghabiskan weekend aku sorang2 layan movie. Masa tu dah hampir ke maghrib. Aku duk kat dining table having dinner. Tengah sedap2 suap makanan, aku dengar bunyi guli jatuh atas lantai dan bergolek betul2 atas pala aku.
“dia buat daaa”
Aku cepat2 habiskan dinner aku nak masuk bilik sebab aku rasa bilik aku lagi selamat dari duk luar ni. Siap makan, aku pun bangunla dari kerusi. Masa angkat pinggan aku nampak bayangan putih setinggi perempuan dewasa dalam pantulan cermin kat hall. Cermin rumah aku ni yang jenis tinted bila malam kita nampak pantulan dalam rumah tu. Bayang putih tu berdiri betul2 sebelah aku kalau tengok dalam cermin tapi bila tengok sebelah, kosong. Nak kata cat dinding, ruang tu dicat merah d***h, celah mana datang warna putih. Disebabkan yang nampak cuma bentuk manusia tapi xsolid sangat, aku cuba buat xtau je dan berjalan ke dapur nak basuh pinggan.
Baru je kaki aku nak melangkah masuk ruang yang memisahkan ruang dapur dengan rak kasut depan, tu diaaaa. baik punya mengcangkung tepi mesin basuh. Bentuk dia kalau sekali tengok macam binatang pun ada tapi sebesar mawas cam tu. Hitam legam dengan mata merah terbonjol keluar, air liur meleleh dan menderam macam bersedia nak terkam aku anytime. Aku kaku tak bergerak. Terkejut siot tengok natang tu. Segala macam doa aku bedal je sebab otak aku memang tak boleh nak fikir tapi mungkin bacaan aku berterabur xbetul sebab aku tengok natang tu xheran sikit pun dengan bacaan aku.
Dia angkat kepala tinggi dan buka mulut dia macam nak meh ke arah aku. Gigi2 dia panjang tirus penuh air liur meleleh. Masa dia bergerak nak masuk pintu yang memisahkan ampaian dengan ruangan dapur, aku cepat2 baling pinggan di tangan aku. Jangan tanya camna pinggan masih ditangan aku. Aku tak tau tapi mungkin sebab aku kalau terkejut bukan jenis melatah dan baling barang. Alahai sedihnya pinggan plastik yang aku lempar xkena pun natang tu. Otot tangan masih terketar2 membuatkan balingan aku hanya jatuh 10meter kedepan je. Cehh padahal aku da rasa macam main boling kelapa dan baling jauh2 sampai nak putus urat jari. Natang tu sengih menyeringai macam perli aku pun ada dan sekali lompat, terus betul2 depan muka aku.
“Oii kaki bergerakla” aku gerakkan kaki aku yang macam digam dengan gam cap gajah tu tapi sia2. Memang tak berganjak sikit pun. Ushhh.
Tengok muka natang tu dari jarak dekat sangatla azab. Mengerutu dan ulat kecik2 2 3 ekor dalam isi muka dia wat aku termuntah. Habis keluar nasi goreng belacan aku makan tadi. Aku cuma mampu sebut “Allah, allah, allah…..” tanpa henti dalam hati. Mungkin sebab aku xmampu meruqyah natang tu, buat dia makin berani. Dia keluarkan lidah yang panjang berwarna hitam dan mula menjilat muntahku. Disebabkan perasaan geli yang teramat, tak tau macamana aku pengsan. Sayup2 dengar orang azan maghrib masa aku rebah kat tengah ruang nak masuk dapur tu.
Sedar2 je, aku dengar housemate aku tepuk2 bahu aku. Aku buka mata dan tengok aku ada kat ruang tamu atas sofa. Katanya aku mengingau dalam tidur. Tidur? Aku tengok jam dah pukul 830 pm. Dah hampir sejam aku pengsan. Eh pengsan? Aku terus ingat balik kejadian tadi. Dengan masih pening2 lalat, aku berjalan ke dapur. Tengok kesan muntah aku, clear macam takde kesan. Aish biar betul ni.
“ash ada bersihkan bekas muntah kat dapur ni ke?” aku tanya housemate aku yang kejutkan aku tadi.
“takde pulak. Ash baru balik je ni. Masuk2 je tengok Kecik da ngigau dalam tidur.” Jawab ash sambal ambik remote control tv.
“aku ngigau apa?”
“macam halau sesuatu je. Duk pergi2”
Aku diam. Semua yang jadi tadi ni realiti ke mimpi ni sebenarnya? Aku dah mula confuse da. Dan tang tu jugakla dahi aku berdenyut. Aku tengok cermin besar kat hall dan ada kesan lebam di dahi aku. Jadi memang betullah aku pengsan dan jatuh pai lebam dahi tadi. Tapi muntah aku licin langsung xde kesan. Jangan2 natang tu jilat sampai habis. Aku da mula risau takut2 natang tu tangkap cintan dengan aku sebab makan muntah aku. Adoi.
“hei la natang. Kot ya pun mengidam nasi goreng belacan, jangan takutkan aku pai camni wei. Gi lah order kedai mamak. Buka 24jam kot” Bebel aku sorang diri.
Pinggan yang aku baling pulak elok tersimpan kemas dalam rak pinggan.
“aish siap tolong basuh pinggan lagi?”
Aku ambik pinggan tu dan buang dalam tong sampah. Geli pulak nak guna pinggan jembalang basuh. Entah2 basuh pakai air liur dia. Nanti aku ganti ye mek. Aku pun jalan masuk bilik aku. Mandi qada solat semua. Malam tu aku tidur awal sebab penat sangat.
Dan malam tu jugakla aku mimpi. Mimpi tu imbas kembali masa mula2 aku masuk rumah ni kira2 setahun yang lalu. Masa tu memang semua benda aku complain dan kutuk. Bau busuk 1 rumah, paip pecah, air slow, tilam nipis, kipas buruk, dinding bersawang, macam rumah hantu. Pendek kata semua benda la aku kutuk tapi kutuk sorang2 jela sebab tak pernah jumpa owner rumah. Semua deal secara online je. Rupa-rupanya dalam pada aku duk mengutuk tu, ada benda marah sebab hina tempat dia. Dan tempat tinggal dia pulak memang bilik single kosong tu.
Esoknya aku mesej ex budak yang pernah duduk bilik single tu. Si Ani ni duduk xsampai seminggu pun dan lari keluar tanpa cari orang baru, so burn cam tu jela deposit. 1k lebih ooo. Aku risik2 la napa dia sanggup burn deposit sebanyak tu. Mula2 dia cam taknak cerita kat aku tapi lepas aku gitau aku kena kacau dengan benda sama, baru dia buka mulut cerita. Dia kata seminggu dia duduk bilik tu, selalu dengar orang panggil nama dia bila tengah malam dan ketuk pintu. Bila buka, xde sapa dan keadaan sekeliling sunyi sepi. Kalau tidur je, selalu rasa ada tangan belai rambut dia sambal nyanyi cam dodoi bayi. Katil single dia tu selalu rasa penuh padahal dia kurus je. Bunyi nafas cam lembu kena sembelih tu selalu sangat da katanya. Last sekali, dia taktahan dia angkat kaki.
Aku terkejut jugak dengar cerita dari Ani sebab sebelum ni xpernah pulak aku kena. Lepas lama sangat bilik tu kosong barula aku start dengar benda pelik.

Aku pun cepat2 capai handset and call mak aku nak cerita apa yang jadi kat aku. Mak aku angkat je terus aku cakap “Kecik diganggu ni mak”.

Kongsi kisah anda: fiksyenshasha.com/submit

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 1 Average: 5]

3 thoughts on “Kecik Diganggu Ni Mak”

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.