Kisah Seram di Rumah Sewa di Tengah Ladang

Assalamualaikum
Mohon rahsiakan nama ini.

Saya nak ceritakan semasa saya belajar di satu Universiti Swasta. Saya nan cerita tentang rumah sewa kami berdekatan dengan Kilang dan Kubur India di tgh tgh ladang.

Masa memula kami nak sewa. Kami tgk tgk. Rasa mcm ok. Lagipun masa tu Hostel kena tutup. Sebabkan kena betulkan. Nak tak nak. Belakang hutan , ladang , kami pun terpaksa terima. Agak jauh ke Universiti. Tapi memasing ada kenderaan. Tiada masalah.

Memula masuk , kami bertiga sahaja. Jiran kami bagithu yg Ada kubur India di belakang. Kami terkjut. Tp fikir dh tak ada masa nak cr rumah lain. Hadapi jela. Makcik tu cakap “kalau nampak orang lalu. Jgn ditegur. Acik selalu nampak. Tp biarkan jela.” Kami pun tanya “acik dok dgn siapa?” “Suami. Tp malam suami acik kerja. Acik selalu pasang tv kuat kuat”

Malam tu memang makcik pasang tv kuat kuat. Masa tu kami just duduk tgk movie jela. Tv pun tak ada masa tu. Tp kamk takut takut gak bila nak ke dapur.

Lepas beberapa sem. Hari jumaat , housemate ramai balik. Disebabkan saya dan kawan kelas jumaat sampai ptng. Terpaksa hadapi. Pernah sekali kawan saya balik (bf dia ambik) masa itu saya ada motor. Tak apa la. Hadap jela. Satu malam je. Esok kawan lain ada. Masa tu saya bela kucing. Tv pun ada.

Malam pukul 8-10 saya tak boleh tidor. Saya asyik rasa panas je. Buka lampu tp mengantuk. Tutup balik. Tv kat luar biarkan jela. Tetiba kucing saya pergi ke dapur pastu patah ke bilik dengan ekor kembang. Saya syak jumpa tikus. Masa tu pulak TV kejap ok kejap tak.

Allah. Masa tu saya rasa mengantuk tp takut. Saya siap siap call bf soh ambik skng. Tp bf ada hal. Maybe tgh malam.

Bayangkan bila nak lelap je , ada bunyi. Tv mcm tiada siaran , kejap elok. Kejap tak.

Kucing makin lain jadinya. Ini tak boleh jadi. Saya menangis call bf angkut skng juga !!

Saya on semua lampu. Saya duduk dpn pintu. Masa tu saya pasang ayat Kursi kuat kuat. Kucing saya still ekor kembang hadap ke dapur. Lepas satu jam. Saya angkut kucing saya dan masuk kereta. Tidur kat depan kedai dulu. (Memasing mengantuk)

Cerita lagi satu.
Kawan saya sampai demam sebab kan mimpi nenek tua yg dalam bilik kami. Dia nampak kat penjuru tgh pandang kami tgh tidur. Bila dia keluar dia nampak nenek tu dpn tv pula. Bila ke dapur. Banyak mata tgk dia. Terus dia bangun dan nangis. Esoknya dia cerita. Esoknya demam.

Lagisatu. Ada part kami semua ada dlm rumah.

Awek beromen dalam rumah Awek beromen dalam rumah XXX video Seks dan pembantu rumah Seks dan pembantu rumah homemade p**n homemade p**n Video sex selepas keluar dating dengan awek seksi di dalam rumah Video sex selepas keluar dating dengan awek seksi di dalam rumah

Saya terbangun sebabkan bunyi anjing melalak tp bunyi lain mcm. Mcm menangis. Saya dengar mcm ada dlm 2-3 ekor. Betul di sebelah tingkap bilik kami semua. Lepas bunyi anjing. Tetiba blackout. Selalu blackout (suis jatuh) sbbkan guruh. Ini tiada guruh. Sampai ke subuh tak ada siapa berani bgn nk naikkan suis.

Pagi tu kami kumpul dan cerita balik. Semua terbgn masa anjing tu menangis. Yg seram. Kawan saya bawah katil dengar dr part Anjing ketawa , baru nangis.

Ada satu kes, saya tgh tunggu bf ambik saya. Petang. Hujan lebat. Kucing saya suka main kejar kat dlm rumah (saya kat luar masa tu) nak kata ada lipas. Tak ada. Tikus tak ada. Tetiba bulu semua kembang. Saya dah seram sejuk. Saya ckp “sudahlah. Kita nak balik dah” yg saya tak suka tgk dia merengas kat dlm rumah (masa tu gelap gelita) entah siapa dia marahkan.

Terima kasih

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 20 Average: 3.2]

1,594 thoughts on “Kisah Seram di Rumah Sewa di Tengah Ladang”

  1. Kucing blh nmpak. Sy pena dduk umh sewa sorg, housemate kuar. Bawa kucing dok sblh sy kt sofa tgk tv sme2 sb takut. Then tiba2 kucing tu pndang je mata ke atas kpla kami. Dh agak mst ade sesuatu tp sy x berani tgk atas syiling.

    Reply
  2. Penghulu- Singkong

    Naib Penghulu – Juri

    Ketua Ibu tunggal- Cik Bam

    Bidan Kampung- Cak

    Imam sejid- Faz

    Bendahari- Maira

    Setiausaha JKKK- F.F

    Reply
  3. ohhh hahahahahahaah inilah maksudnya page last. hahahahahahha. asal lah aku slow sgt harini

    ok juri. aku dah paham maksud ko. hahahahah.

    Reply
  4. ketua kampung akak singkong! aku nak tanya ni. kalau dah ada kampung sendiri ni boleh tak nak tanya ayat macam ni ?? u dah makan ke?

    hahahahaha

    Reply
  5. diminta penduduk kampung durian runtuh ni bagi ketinggian masing2. saya nak buat bancian ni

    hahahah. bestnya kat sini. takde org kecam.

    Reply
  6. cikbambam cikbambam! mana ko? ko online tak? aku ada benda nak cakap dengan ko ni. aummmmm. hihi. nanti ko ? ko reply sini eh?!

    ~ minta ketuat kampung tolong jadikan page last ni je mcm fb. senang nak tahu sape online.

    Reply
      • kalut nak taip. hahahaha

        aku dah tahu fb ko. tadi aku saje je jalan2 kot fb. melawat kawasan ko cakap tu. terjumpa pulak fb ko. penuh keibuan muka ko. suka. kikiki.

        ~ singkong, jgn lepaskan cikbambam. bawak kedunia real. haha

        ??? maluu

        #cikhana. sedap nama ko. hihihi.

        Reply
        • hahaha..hey..camne ko jumpa?hahaha..
          hebat betul ko ni..eh..camne ko blh tgk muka aku?aku private kot..

          ~aku hana..ko anna..kan serasi bersama tu..hahaha

          Reply
          • aku tengok2 je komen kat situ. terrrrrr jumpa pulak fb ko. hihihi. sejuk perut ibu mengandung.

            mana ada ko private gambar. aku boleh je tengok. hihihi

            ~ yeay! dah kenal ko. ???

          • hahaha..mesti ko baca komen EL kan..nk kene EL ni..haha
            muka aku penuh keibuan ke?garang pun mcm emak2 jgk k..

            aduhaii..selama ni aku igt aku private fb..bile masa plk jdk x private eh..sepantas kilat aku g tkr setting fb..zassss…

          • pegilah tukar. janji aku dah tengok fb ko. hahaha. adalah muka keibuaan. dari aku, muka mintak kena baling selipar. kahkah!

            ~ ko tengah buat pe??

            eh, rasa mcm sembang dlm ws. haha

          • uish..ko mcm elizabeth tan kott..untung juju..hahaha
            alaa..mana aci ko da tgk aku..nk crk fb & ig ko jap la..hahaha
            bg clue nama ko sikit..hahaha

            aku tgh kemas barang ni..dr td kemas..tp aku rs da 3jam aku hadap beg ni..siap nye x jgk..hahaha

            aku x jumpa la setting kt fb tu..malas la nk godek2..

            aku pun rs kite ni mcm wasap2 plk kt sini..nsb baik xde mkcik bawang..hahaha..

          • Kenapa aku rasa macam bercinta betul2 dengan medicak ni?
            Main futsal pun boleh rindu.

            Apakah perasaan ini?

            Tuhan…kau bawalah rinduku untuk dirinya yang jauh dariku..

            Tap serious weh.huhu

          • so sweeeettt. hebat tak penangan aku? tulah ko. carik pasal lagi dgn aku masa mula2 tu. hahaha

            ~ takpe. kita becinta kat sini. (jgn risau. aku bukan bini org) kahkahkah

          • mesti ko main futsal x kusyuk kn juju..
            asek nak balik cpt je nk komen ngn medicak..

            hebat penangan medicak ni..hahaha

          • ~ gambar skang yg aku pakai ni, mmg aku real aku. aku belanja belakang dahla. hahaha. aku takut ada org kenal aku kt FS ni. hihi ( harap juri tak berpaling jadah, eh arah)

            ~ aku bukan medical student tau. aku saje je letak nama tu. sorry.

            ~ lagi, mmm. aku takde ig. fb ada. tapi jarang online. sebab takde ape.

            ~ hmmm lagi, apa ye? ada soalan apa2. malam ni aku jawab jujur. hahahahaha

          • Ko ni cetan ke berumah dalam hati manusia?

            Aku ingat lagi ko sebut setan tu cetan. Sweet kan aku.huhu

          • hahahahahahaha. ko ingat tak ayat mula2 aku gaduh dgn ko?

            “merangkaklah ko dekat sana nanti cari aku” hahaha

            ~ tapi aku geram lagi dgn ko. suka suki ko je letak email aku. tapi takpe. cuba ko tengok carta, hebat tak aku?? ?

          • weh cakk..ko ddk s.alam eh?
            bagi alama umah ko weh..aku nk amek ko ajak lepak nnt senang..
            ko kan rabun malam..hahaha

            (ape mcm?ok x juri?hihihi)

          • Bam tanya alamat bam…please.. aku nak jumpa parents dia terus. Berkenan aku tengok dagu dia haritu.huhu

            #serious..

          • ko xtau ke??nenek da wasiat kan penyapu die kt aku..
            die x jadik nk turun kn kt faz..sbb aritu faz senyum cm rashid..
            nenek takut..huhuhu..nnt aku amek ko kt s.alam k..kite jalan2 g jalan tar naik penyapu..

          • kann..walaupun senyum psiko camtu tp die masih kacak..

            kalo aku senyum camtu mau singkong demam seminggu..hihihu

          • tp xleh la lawan kekacakan abang sinngkong aku..

            **abang singkong usah bimbang..dlm hati cikbambam ade abg seorang je..huhuhu

            **background music (i am thinking of you..in my sleepless solitude tonight..)

  7. Goodnight Izzie syg

    Singkong brothers, Cikbam kakak ipar, dan lain lain

    Amannya kampung kita ni huhu

    Ya tengah stalk tu, ye kaulah yang tengah baca ni

    berambus, nyah kau! You are not welcome here

    Reply
  8. okaylah korang selamat malam. esok jumpa lagi kat sini

    JURIFS , dah jom tido. i dah ngantok ni. u bepoya2 lah kat sini. ???

    selamat malam JURI. hihihi

    Reply
  9. aku nak bukak topik discussion ni

    jom kita share pengalaman macam mana dan bila korang tahu pasal Fiksyen Shasha

    Reply
    • Ok. aku start dulu.
      Dalam tahun lepas viral kartun (meme) be like bill satu dunia.
      Kat Malaysia ni wujudlah versi Melayu seperti Jadilah Seperti Rashid dan lain-lain nama lagi.
      Ada satu facebook page ni nama Jadilah Seperti Shasha.
      Aku like semua fb page meme ni sebab aku terhibur.

      Lepas tu akibat Rashid dah femes, Shasha pun sama-sama naik.
      Si Rashid ni banyak kali ejek Shasha ni tiru diorang.
      Lepas tu page Jadilah Seperti Shasha ni beralih arah, diorang banyak share kisah2 seram di wall diorang.
      Masa ni ada beberapa page yang femes yang share kisah seram.
      Aku follow dua ni je, Jadilah Seperti Shasha dan Kapal Terbang Kertas.

      Lepastu admin Jadilah seperti Shasha tukar nama jadi Fiksyen Shasha dan buat blog. Maju ke depan.
      Kapal Terbang Kertas dah hanyut. Rashid masih gah dengan Rashid nye.
      Fiksyen Shasha dah bergerak ke hadapan dengan style tersendiri menyaingi IIUM Confession.

      Kemudian aku jadi silent reader di blog je.
      Banyak la writer-writer mula menempa nama.
      Ada jugak ‘writer’ baru acah-acah nak share cerita tapi merapu sangat.

      Aku mula langkah sebagai Juri bagi mengkritik cerita-cerita lemah ni.
      Aku pakai banyak nama.
      Lepas tu aku lekat sebagai PengkritikFS.

      Aku mula mengkritik cerita-cerita orang dengan tujuan membina.
      Waktu tu ada la orang lain kaki komen, Kak Yulie la yang otai.

      Namun perjalanan aku berliku-liku,
      aku dikecam kerana dikritik cerita orang.
      Time tu aku sorang beb, takde orang backup.

      Lepas tu aku ada menulis sendiri cerita.
      Setakat sekarang ada berbelas cerita.
      Cerita yang mana?
      Rahsia agung.haha

      Ada suatu masa tu, nama PengkritikFS ni disalah guna.
      ada orang guna nama aku untuk komen kat cerita diorang.
      Dia pakai nama aku untuk komen konon cerita dia best,
      Masatu tak ramai lagi yang register letak muka.

      Ada sorang tu nama SPM Victim 2k17,
      Dia ni kaki carut kat komen.
      aku selalu gadoh dengan dia.
      Last2 dia pakai nama aku dan mencarut-carut kt cerita orang.
      sampai email aku diblock Admin tak boleh komen dah.
      Budak spm tu dah kemana dah. m**i dah kot. ke dah tukar nama jadi orang lain.

      Lepas tu aku murung kejap sebab kena block dengan admin.
      aku stop komen.

      lepas tu ada beberapa orang kembali aktif mengkritik cerita orang.
      siapa?
      Yang aku ingat JuriFS dan Singkong dan Keju.
      Tapi JuriFs ni komen macam hampeh. tak ada isi.

      Aku start pakai nama JuriFS 2, bersama-sama Singkong dan JuriFS 1, kami agak kebal.haha
      Start tu Singkong dah mula usung Cikbambam ke sana ke mari untuk backup dia.
      Sumpah aku ingat dua2 ekor ni perempuan dulu..hahaha.

      Lepas tu aku stop komen kejap sebab bosan..haha
      Kemudian aku masuk balik tengok komen sini.
      Wahhh singkong ni jantan, cikbambam ni awek…

      Dan akhirnya… aku disini..

      tercampak di kampung bunian.
      Berlindung dari kecaman bersama kalian.
      kahkahkah

      begitulah ceritaku..

      TAMAT

      Reply
    • Okay. Aku tahu FS ni dari fb. Aku baca cerita ni semua dari fb je sebelum aku tahu FS ni ada website sendiri. Sama macam juri cakap, aku pun follow gak “jadilah seperti shasha” tapi tak tau pulak di tuka nama jadi Fiksyen Shasha.

      Aku dulu silent reader jugak. Dulu krik krik sangat dengan komen. Aku baca je komen korang (Pengkritik FS, Budak Spm tu, Singkong, Kak Yulie, Cik Bambam). Yang paling aku ingat selalu kena kecam is Pengkritik FS. HAHAHAHAHAHAH. Maaf lah ye.

      Aku ada gak letak komen kat mana2 cerita, tapi jarang lah. Bagi rate je. Lepas tu aku terhibur dengan komen gaduh2 korang. Sis mudah terhibur tau.

      Lepas tu, tengok dapat dah register letak gambar pa semua. Then, aku komen gak lah kat cerita2. Orang pertama yang tegur aku di komen ialah # MEDICAK SI CICAK # HAHAHAHAHAHAHAH

      Aku baru kenal korang dalam seminggu dua ni kot. And, turut serta kena kecam gak. hm. Sis redha.

      Terima kasih cak! Muah. hahahahahahahaha

      Reply
    • malam tu aku tgh lepak mekdi ngan kawan aku.. dia baca setori apa ntah.. pastu dia setori balik kat aku.. aku pun feel mcm best juga setori tu.. bole tahan seram.. dia share la web ni kat aku.. bermula dr situ aku jadi penunggu FS

      Reply
    • ok ok. aku pulak. aku sebenarnya tak terlalu terdedah sgt pon dgn benda2 mcm ni, sebab aku jenis malas nak membaca. dan aku mmg jarang nak online fb. sampailah satu haritu, aku tertiba nak online fb yg sekian lama aku tak bukak.

      benda petama yg aku nampak ada org share pasal fiksyen shasha ni. aku pon bacalah. masa tu mmg aku dah nampak dah singkong & keju dan cikbambam. tapi aku ignore je lagi. sampailah aku perasan FS ada blog. kahkahkah.

      masa tu, barulah aku komen buat pertama kali dgn mengunakan nama MEDICAL STUDENT. Masa tu mmg aku kecam org je. Taik kan org. aku ada kecam FAZAHMAD, SINGKONG & KEJU, CIKBAMBAM ni adalah bekap2 org yg aku kecam tu. maafkan aku ye. sebab masa tu aku saje je kecam. Taktik aku, org kecam aku, aku buat ayat sedih. kahkah. (merangkaklah ko cari aku dekat sana nanti). kahkah

      lama2, aku pon menjadi baik, dan cikbambam menjadi sahabat sejati aku dalam FS ni. HAHAHA. aku pon mengorak langkah, seiring dgn singkong & keju, maira, FF, RC, dan akhirnya aku berjumpa dgn si mulut longkang JURIFS yg mengecam aku dan mendedahkan email aku, dari situ, mmg maha hebat org yg kecam aku, sampai aku tak makan sehari. semua sebab ko JURIFS.

      dan sekarang aku dah menjadi penduduk tetap kampung tersembunyi ni di dalam pemerintahan singkong & keju. dan aku terlepas dari kecaman makcik bawang yg dengki dgn kebahagiaan aku.

      ~ jgn kecam penulisan aku, dulu bm cukup2 makan je. kahkahkah

      Reply
    • Hye penduduk kampung durian runtuh..mana semua org?bz keje ke??hihi..

      1st cikbambam tau psl FS ms raya tahun lepas..adk cikbambam dok gelak2 baca something kt fb..igt kn mende..rupenye tgh baca cite antu kt fb..die suruh follow FS..igt lg 1st cerita cikbambam baca kt FS cerita die jiran dgn bunian..bunian tu kms kn umah die..haha

      Lepas dr hari tu mmg cikbambam ari2 dok godek FS ni nk baca cerita2 seram..siap suruh kawan2 opis follow fs lg..lps dpt tau fs ade website cikbambam pun baca la kt sana..akibat dr kegatalan jari jemari ni wujud la nama cikbambam kt komen fs..mula2 igt nk komen rate2 cerita je..pastu bile start komen ngn singkong,jurifs,jurifs2 jdk cm syok plk..kahkahkah..dulu mati2 igt singkong & juri pompuan..tu cikbambam melayan je..juri la selalu kene kecam sbb bg rate..bile kene kecam je muncul la muka cikbambam & singkong bekap mana yg patut..hahaha..

      CIkbambam ade stop komen kejap aritu..ms cikbambam start komen kt fazahmad tibe2 ade sorg pkai nick ‘aku perati je cikbambam ni’ komen..mula2 x cam alien sape tu..bile tgk balik komen rupe nye si singkong..hahaha..nakal abg singkong ni tau..?

      Pape pun kwn ngn korg mmg best..wpun x knl korg tp rs mcm da kenal korg dari kt tadika lg..hahaha..ari2 cikbambam x senang duduk kt opis ni bile tgk korg komen2 dgn jaya nye..cikbambam blh reply time rehat je la..haha..

      lebiu korang

      Thanks fiksyen shasha..❤️

      Reply
      • first!

        rate 9.7777/10

        cerita bunian yang dalam rumah tu ke cikbam.yang kat meja makan diorang ada perkampungan bunian tu.hhaha

        ko memang setia betul ngan singkong..kahkah

        Reply
        • Alaa..lupe nk selit kn ko weh..hahaha..ko lambat hadir dlm idup ku..huhu..aku pasan je komen2 ko kt fs..ayat2 sume nk crk pasal..so aku mls nk layan..start ko kecam faz tu aku start meroyan kt ko..igt x pasal ape?psl engineer..kahkahkah..lps aku ngn singkong kecam ko psl tu ko cam sentap je..lps dr komen tu la relationship kite berputik..hahaha..geli plk ayat aku ni..dah2..aku nk g kojo ni..byk drawing nk kene anta..melayan ko nnt aku kene ot plk arini..biubiu?

          Reply
          • ingat pasal aku tegur faz, ko tak keje ke? kata engineer. kahkah.

            ~ takpelah cikbambam, ko ingat saat kita berkenalan pon aku teharu.

            hahahahaha. nanti2 ko free, jenguk2 lah aku kat sini ye.

          • hahaha..ko mcm bdk terejal time tu..tu aku bg ceramah sikit..x sangka ko da berubah jdk gadis ayu slps dgr ceramah aku tu..hahaha

        • Haha..ms tu rasa pehal bdk ni pakai nickname cmtu..da la tgh baca cite faz..igt kn rasyid cuba menggoda cikbambam..kakakaka?

          Reply
    • Okay. permulaan Maira terjebak dengan FS ni tahun lepas dari FB… masa tu sebenarnya dah tak tahu nak cari bahan bacaan dekat mana lagi. So merayaplah dekat FB baca segala page yg share cerita. Tapi last2 sangkut dekat FS. Sejak dari tu memang stick duk baca FS bile free. Maira deactivate FB dan terus bertapak dekat blog FS je.

      Sampai satu masa tu rasa nak try share cerita. Maira try post satu cerita. Alah cerita budak2 je pun. Masa tengok FS post dekat FB cerita yg Maira tulis, rasa eksaited macam jakun sangat. Haha. Lepas tu Maira decide utk jadi silent readers. Rasa macam tak layak sangat nak join komen korang-korang.

      Membawa ke tahun ni, Maira tengok makin rancak memasing. Sampailah Maira tukar balik niat utk jadi silent readers. Beberapa bulan yg lepas Maira start join komen. Mula2 komen sikit-sikit sebab segan. Then lepas baca cerita Fazdan tengok ruang komen semakin riuh. Maira terus menyelit dekat komen-komen korang. Haha! Masa tu malu, tapi bila fikir balik bukan ada siapa pun kenal. So lantaklah….. Maira mula menempel dekat CikBambam, Kak Yulie, Nenek Kebayan. dan lain2.

      Dan sampailah satu hari tu ada satu pengomen guna nick WARKAH UNTUK MAIRA kecam pasal komen Maira dengan Faz. Memang masa tu rasa macam down jugaklah sebab dia tetiba menuduh Maira menggedik dengan Faz. Padahal komen Maira masa tu sangat plain. Takde langsung unsur gedik. Dekat seminggu lebih juga Maira cuba untuk tak menyelit dalam komen Faz. Sebab rasa bersalah dekat Faz, tak pasal-pasal dia kena kecam disebabkan komen Maira. And yes!! Medicak memang pengecam terhebat masa tu. Tapi tak lama dia bertukar jadi Medi yg sangat sweet. Dan Maira tukar strategi dengan menyibuk dalam komen abg Singkong. Sehinggalah Maira dengan secara rasminya declare diri sendir as adik abg Singkong dan adik ipar CikBambam. Haha! Ampun ya…..

      Tapi tak lama. Lepas tu sambung balik komen bila dah rasa confident. Lantaklah pengecam nak cakap apa pun. Tak luak apa. Dan semenjak dari tulah Maira mulakan sesi balas balik setiap kecaman sampailah kemunculan Si Camel unta padang pasir tu. Dia yg mulakan porak peranda hinggalah kita semua tercampak dekat ceruk Kampung Durian Runtuh ni.

      Ikhlas dari hati. Maira sangat selesa berkawan dekat sini walaupun in real life kita masing-masing tak kenal. Tapi ukhuwah dekat sini dah macam adik beradik dah. Pada yang nak kecam tu Maira anggap dorang jealous dengan kita semua sebab dorang sebenarnya tak tahu nak mencelah dekat mana.

      Sekian………………….

      Reply
    • Ehem ehem.. Assalamualaikum, nampak meriah kampung ni. Sye bkn pendduk tetap kampung ni, tp cuma tetamu yg singgah sbb tertarik dgn topik Juri. Sye bahasakan diri ak je la ye lebih senang.

      Ok, aku mula kenal dengan FS ni dari kawan tempat keje lama. Aku selalu tengok dia baca sesuatu kat PC tp tak tergerak hati pun nak tanya. Sampai la satu hari tu dia gelak2 smbil baca dan cerita kat aku pasal cerita yg dia baca. Penulis Sicelupar. Dia kata best dan lawak. Aku pun start baca dari awal. Dan bermula la minat aku kat FS. Aku dan membe aku selalu share cerita apa yg best dan selalu update kalau cerita baru keluar. Dan disebabkan FS jugak kadang2 satu hari aku tak buat keja kat opis sebab terlalu focus baca FS.

      Pada mulanya aku tak berminat pun nak baca komen2 dan drop apa2 komen. Tapi bila dah start keje baru ni, aku rasa bosan gila sebab belum dpt apa2 tugasan. So aku bukak FS, dah baca semua cerita sampai takde benda nak buat lagi. Kira bosan tahap gaban la. Aku pun scroll baca komen2, kalau rajin aku menyelit sikit2. Asalnya aku nak jadi budak yg sopan je, Komen pun yg murni2 je. Penulisan ayat penuh, bahasakan diri ‘saya’. Tapi ntah macam mna, terjebak dengan korang kdang2 terkuar perangai cetan (Medi penah guna perkataan ni hahah).

      FYI, in reality mmg aku seorang yg pendiam dan pemalu konon2nya pada awalnya, dan bila mula selesa aku akan tunjuk perangai sbenar.

      Seronok jugak tengok korg berborak mcam dah kenal lama. Tapi aku tak boleh nak join sgt sbb kekangan masa dan taknak dituduh menggedik ngan laki2. Kalau korg perasan, aku tak pernah atau jarang menyelit kalau ada singkong,Faz, Juri, El . Aku komen sorg2 je dan buat hal sendiri hahah

      Ok tu je cerita aku. Better korg jumpa kat luar and tengok perngai masing2 sama tak mcm dalam ni hahah
      Sorry la ye tumpang berteduh kejap kat kampung ni, sebab tengah ujan kat luar.hehe

      Reply
      • feeya… Maira perasan feeya selalu komen sorang2.. kadang2 je menyampuk.. hahaha Maira pun macam feeya mula2. segan nak menyelit kat komen2 lelaki. Tapi lepas tu… lantaklah.. hahahahahah

        Reply
      • begenang air mata aku baca warkah ko. habis tisu sekotak.

        ~ ingat lagi ko ye. guna pekataan cetan tu nampak lembut sikit. hihi

        ~mm, aku luar ke dalam ke, mcm ni lah ghupe perangai aku. kahkah. tapi kalau jumpa depan2, mula2 tu je malu, lepastu ok lah.

        cc : JURI

        Reply
        • aku kalau jumpa izzi kat luar,
          first aku nak lempang.
          lepas tu aku melutut dan sarung cincin
          tu je niat hati ikhlas aku.huhu

          Reply
          • hahahahaha, kenapa pulak nak lempang aku??

            ~ sweeettt nya ko ni. haih! jomlah skang. hari jumaat ni, elok dah ni. haha

            ~ nak pesan awal2, bagi cincin batu besar sikit, ko tak melutut aku dah terima. haha

          • kau nak cincin batu besar ko mintak Kak Mah
            Ini aku beli cincin nipis ni pun lepas jual basikal aku ko tau tak?
            huhuhuhu
            (cinta orang kampung)

          • aku teringin nak tgok situasi ni. please make it happen!
            tp jap. kalo kau dah lempang agak2 happy ending ke hmm

        • Iyee takut dilabel mcm tu bkn the main point pun. sbenarnya takde masa sgt nk berborak lama. tu pun kadang2 curi2 je bukak FS bila kat opis

          Reply
  10. Komen kecam yg berunsurkan kebodohan dan masuk bertandang kat kampung ni.. mohon jangan di layan.. biarkan si luncai dengan labu-labunya..

    Sila Meninggal

    Reply
  11. Singkong was here at 10:00am

    boss panggil miting.. slamat tinggal kampung durian runtuh

    Muhammad juri kau tolong tgk2 air aku tadah kat blkng sejid tu..

    Reply
  12. Assalamualaikum cucu2 nenek semua…nenek ada baca korang share cerita pasal camne korang semua bole terjebak masuk page fs n komen kat sini…asalnya nenek cuma silent readers yg hanya membaca tanpa meninggalkan sebarang komen…dlu nenek baca kat fb je, pastu up sikit nenek subscribe kat email….habis nenek hasut semua kawan2 nenek kat Radio Chat Malaysia utk joint baca…korang yg mana dok opis tu bole la join chat jugak kat sana …hehehe…nenek berwajak minnie mouse pink kat situ…nenek da lama baca cerita ni sejak awal tahun lpas…ape yg buatkan nenek terus2an follow cite ni bila baca cerita tajuk MAYA… sejak tu nenek terus laaaa layan cerita sampai adakalanya macam ada org je memerhati nenek lagi2 waktu mandi..adesss…pastu nek stop jap layan fs ni…

    kemudian bila nek sambung balik baca kat fs, nenek mula berjinak2 dengan komen2 jugak kat sni…nenek jarang nak meyampuk kat komen org lain, sbb takut cucu2 nenek ni takut ngn nama nenek..uhuk2…serang nenek da ada ramai cucu, cu maira, singkong, syer, nor, faz, tembam, dan lain2…

    sehinggalah kemunculan org tua durjana yg mengaku bekas suami nenek iaitu atuk kebayan…(eeeyuhhh,,,bila masa neenk pernah berkahwin)…terus hilang mood nenek nek komen,,senyap 2-3 hari jek..kemudian nenek kembali menggila…hehehehe….

    Reply
  13. kalian…. nak cakap ni.

    sejak pengecam2 tu semua memunculkan diri..macam dah tak seronok tak mengepohkan diri. hahaha. nak baca cerita pun macam dah tak semangan sebab bila nak drop komen kena murni2 je. So dengan itu.. kalau jarang nampak maira tu maknanya maira nak membawa diri sekejap..bukan maira takde… ade cuma nak jadi pemerhati sekejap. (sekejap tu tak tahulah berapa lama punya sekejap)

    okay tu je nak cakap…

    Reply
  14. (yg lain sila skip..ni utk abg singkong je..haha)

    surat cinta utk abg singkong,

    **cikbambam menghilang beberapa ari ni abg singkong jgn noty2 tau..anak2 yg 4 org tu jgn lupe bg makan ye..jgn pegi mkn kt kedai timah janda plk..kalo nk mkn pegi je ketuk pintu umah juju & cak..hihihi..

    **medi sahabat sejiwa, maira adik ipa, juju suami medi, ff jiran sebelah umah, faz sepupu belah mak, rc jejaka filipino, & nenek kebayan tlg tgk2 kan tok ketua korg tu..jauh kan die dari tiara & cik bunga..hahahahahaha..kbai

    #donewasiat

    Reply
  15. Ehemm3.. Assalamualaikum.. aku ni hanyalah seorang pengembara.. Singgah sebentar di sebuah kampung mana tau ada homestay yg bole ditumpang ke kan… Huhuhuu

    Aku kenal ngn FS ni dlm ujung tahun lepas… Aku penah dgr jugak dulu page Jadilah Seperti Shasha.. Tapi aku x follow sbb aku x brapa minat sgt meme2 ni sume.. Paling2 pun aku follow page komik mcm komik ronyok tu.. Maklumlah org berjiwa novel (masa ni suka buat cerpen/fiksyen tp x publish mana2 pun, sekadar simpanan sendiri)… Kalo story seram selalunya aku baca kat forum.cari…

    Lepas tu baru la aku jumpa cite kat FS ni masa aku tgh google cerita seram.. Dah baca satu story, macam best and terus follow sampai sekarang.. Masa tu aku tgk pengomen fs x ramai.. Ada dlm beberapa org, kadang tu x ada langsung.. Masa ni aku seorang SR.. nak komen pun x tau nak komen apa.. Aku tgk pengomen otai je yg rajin komen.. Pastu baru laa aku start komen kt fs tp kadang2 je (awal tahun),, aku slalu reply komen kak yulie.. Pastu ditambah plak kekecohan PengkritikFS ngn bdk victim tu gaduh.. Kalo bdk tu ada kat depan aku mesti aku da lempang, betul2 jadi victim.. Huhuhu

    Kemudian aku stop kejap (bkn kejap la lama la jugak) baca FS sbb atuk aku meninggal (bln 4) + aku ada last sem interview ngn panel (sehari lepas atuk aku meninggal).. Masa ni aku down sgt2,so aku decide nak stop kejap ngn socmed.. Kdg2 rasa nak baca aku baca, and kembali jd SR.. Sekarang baru aktif balik komen..

    Kepada otai2 FS, sila lah beri tunjuk ajar.. Huhuhuu

    #DoneCerpen

    Reply
  16. Tok umumkan kampung bunian cuti lg selama 4 purnama tanpa gaji bermula isnin besok untuk meraikan setori JiJu (Haji Juri) yg sudah d published d 7 negara.. Haha

    Yiiihaaaaa

    Reply
  17. Tarik suara

    Apakah surataaannnn.. aidilfitrii satu titik akhir…
    sekian lama bercintaaa aaa.. kau tiada di hari muliaaa

    Reply
  18. ku mencuba lagi..memanggil kembali..disaat kau sunyi..lagi kau cuba lagi ku tak peduli..cumi10x..

    **nyanyi sambil tebas sambil tebas rumput..

    Reply
  19. ̶i̶n̶i̶ ̶l̶a̶h̶ ̶r̶a̶g̶a̶m̶ ̶m̶a̶n̶u̶s̶i̶a̶ ̶~̶ ̶M̶a̶n̶i̶s̶ ̶d̶i̶ ̶b̶i̶b̶i̶r̶ ̶p̶a̶n̶d̶a̶i̶ ̶b̶e̶r̶m̶a̶i̶n̶ ̶l̶i̶d̶a̶h̶.̶.̶.̶.̶.̶.̶

    Reply
  20. merenung ke luar jendela
    bayu pagi meniup lembut
    lihat bintang diangkasa
    purnama menerangi gelapku

    dan bila fajar menjelma
    itu permulaan hari baru
    dunia gamat bunyinya
    sunyiku hanya tuhan tahu

    dalam perjalanan
    banyak persimpangan
    dimana kita bertukar arah

    kau lurus ke kiri
    aku tegak kekanan
    dimana kita tersilap langkah

    kadangkala waktu berhenti
    kutoleh ke sisi
    kau tiada disampingku

    tapi lebih seringkali
    bertemu dalam mimpi
    semoga dengan sahabatku

    aku tanya apa khabar?

    Reply
  21. Agak berterabur and payah nak hadam.Tapi boleh faham sikit. Nanti repair lagi penulisan eh. Keep it up♥
    #AKU BARU NAK BACA HAHAAHAHAHA

    Reply
  22. DEMIN OIII BOX (Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.) NI X DE FUNCTION PUN

    Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.