Kucing Hitam

Kisah ni terjadi masa aku blaja kat salah sebuah kolej kat utara. Aku tak nak bagi spesifik nama kolej tu. Pasal Almari la, lampu bilik blok kosong menyala la. Kawasan kolej aku memang pedalaman jugak, kiri kanan kolej dikelilingi hutan. Aku tak sangka benda ni berlaku kat aku dan kawan2 aku.

Masa mula2 masuk memanglah dengar cerita macam-macam. Tapi aku buat dek jer. Ayah aku cakap jangan peduli. Jangan bagi respon kalau kena kacau pun. Nanti dia ingat kita nak berkawan dengan dia. Macam tulah pesan ayah aku. Aku pun buat2 la berani.

Kisah dia bermula masa aku dan kawan2 (aku, Ann, Zu, Maryam, Siti) tak balik bercuti semester sebab kami ada perlawanan sukan antara kolej. Jadi pemain/atlet akan stay kat kolej. Yang lain2 konpem dah balik. Yang menjadi masalah bila kami ni berlainan blok. Aku dengan Ann Blok A tapi berlainan aras.

Aku aras 2, Ann aras 3 dengan sorang lagi kawan. Yang atlet sukan lain ramai asal dari blok B. Okla ada geng. Macam Ann boleh dikatakan memang berani dan slumber jugak. Masa hari kejadian kami memang bz la dr pagi sampai malam dgn latihan itu ini. Masa tengah hari pas lunch aku balikla bilik dengan gembira sorang2 nak pack barang untuk esok nak pergi Perlis (jadi tuan rumah).

Bila aku nak pergi toilet, bukak pintu je aku bau hancing. Sedang bilik aku jauh dari toilet. Serius. Tak pernah bau macam ni. Aku dgn positifnya (ikut pesan bapak aku) buat dek jela. Macam blok aku ni setiap 8 bilik camtu akan ada pintu penghadang api. Walau aku takut2 beranikan diri tolak la pintu extra heavy tu macam biasa walau dalam hati fikiran ni macam2 imagin..haha..(Boleh bayangkan tak bila kau tolak pintu ada berdiri depan kau).

Ok bila aku dah nak masuk salah satu toilet faberet aku.aku ternampak seekor kucing warna hitam duk rileks kat atas para dinding antara satu toilet dengan toilet sebelah. Dia selamber je tengok aku. Aku pun selamber jela. Then dalam fikiran aku. Kucing ni kot kencing. Cuma yang aku heran sebelum2 ni tak penah pulak aku nampak kucing kat kawasan blok aku ni. Aku pun buat tak kisah la. Positif kan..

Masa time latihan petang tu aku cakap kat Ann nak mandi kat aras 3 dengan dia sebab 3 orang takla takut. Aku pegi la bawak pakaian sume. Bleh plak bila dah siap mandi ada pakaian aku tertinggal kat bilik aku. Jadi aku mintakla kawan aku temankan pegi kat bilik aku kat aras 2. Masa turun sampai kat bilik dengar macam orang ikut dari atas. Aku cepat2 la masuk bilik aku amik barang tertinggal.

Memang kalut la bukak pintu. Gelabah abis. Bila nak naik balik ke bilik kawan aku tu. Aku dengar dari atap pulak. Seolah olah ada benda follow jejak kami. Berlari la aku dengan kawan aku ni masuk bilik dia. Tapi dia steady buat2 berani. Aku tanya dia memang selalu ke bunyi macam tu. Sebab aku jarang naik aras 3. Dia cakap tak penah. Aku dah pucat dah. Aku cakapla aku takut. Serius takut. Dia cakap tak ade papelah.

Malam tu ada program kat dewan. Mula la start kitorang borak sal benda ni. Tiba tiba sorang kawan aku ni cakap,

” Weh, nanti temankan aku kemas barang kat bilik aku..aku takutla malam-malam.”

So kami pun setuju la nak pegi setiap bilik teman kemas barang. Sebab malam tu kami decide nak tido umah felo ramai2. Takla ramai 5 orang je pun. Sebab takut.Bila turn bilik aku.  2 orang kawan (Zu, Maryam) temankan malam tu. Aku cepat2 la kemas sambil borak2. Tetiba dengar kucing gaduh. Zu bukak la pintu bilik nak halau kucing tu. Pastu aku tanya kucing warna ape gaduh dengan kucing mana. Dia cakap oren putih. Ok aku nampak la kucing oren putih tu. Buat dek jelah. Sebab aku ingat dia gaduh dengan kucing hitam tu.bila dah siap2 kemas aku bawak barang pegi la bilik kawan2 yang lain. Tiba2 kawan aku cakap kucing tu gaduh sorang2. Pergh..(boleh paham kan ape kucing tu nampak). Berderau gak d***h aku. Tapi aku kena buat2 rileks. Kalau gelabah konpem jadi benda lain ni.

Masa temankan sorang2 kawan aku time tu dah kul 12 lebih macam tu. Tak sedar pon. Setel suma barang letak kat umah felo. Umah felo Blok B jugak tapi asing dari bilik2 student. So kawan yang lain duk kat bilik B ok lagi la.

Tiba2 kawan aku cakap nak amik barang dia n lagi sorang nak amik baju kat ampaian. Bila otw nak balik ke umah felo tu.kitorang jalan la kat tepi blok tu nak ke rumah felo. Memang sunyi la kan. Kebetulan sume orang tak cakap pape. Sebab dah mengantuk kot. Aku pulak berjalan second last skali.

Tiba2. Aku dengar bunyi something serius seram. Macam bunyi macam air mengalir camtu, jeritan dan cakar2.Kuat gila. Aku pandang belakang. Tiba2 kawan aku yang duk depan sekali terberhenti dan pandang atas. Aku pun sama. Tapi masing2 diam. Boleh pulak kawan aku si Ann ni siap cakap,

“eh kejap aku nak amik seluar kat ampaian”; masa kitorang berhenti tu.

Pastu yang Maryam cakapla, ” Ko ni Ann bleh pulak malam2 macam ni.. Cepat skit dah lewat dah ni”,Buat2 beranila semua orang temankan Ann:”

Pastu kitorang cepat2 la ketuk pintu umah felo. Pas masuk bilik masing2 kaku. Aku duduk kat katil. Semua diam. Tiba2 kawan aku si Zu ni cakap. Tadi ada dengar pape tak. Bila sorang dah mula suara.Aku pun bersuara la jugak. Tapi antara 5 orang tak semua dengar. Membe aku yang Ann tu xdengar. Aku dah ketar tangan, berpeluh2. Serius. Aku paling banyak kena sejak dari kucing hitam kat toilet tu. Kitorang panggil la felo dan bagitahu semua. Dia dah siap dah air yassin bagi kat kitorang minum.

Malam tu serius aku tak boleh tido. Semuala yang terdengar Benda tu tak boleh tido. Esoknya dalam bas otw nak ke Perlis. Aku betul2 nak cepat2 je blah dari kolej. Habis je sukan ni aku terus nak cabut balik. Aku siap pack barang nak bawak balik rumah. Pas abis cuti semester. Aku tercari2 jugak kucing hitam tu kat kawasan kolej kediaman tu. Aku tanya kat kawan2 yang stay kat blok lain. Tapi sume cakap tak pernah nampak.Cuma kucing oren tu je memang selalu berkeliaran kat pejabat felo..

 

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 2 Average: 3.5]

8 thoughts on “Kucing Hitam”

  1. Serious la ni je cerita kau panjang2, ni kau tulis diari riwayat hidup kat asrama ke? Tertinggal tu la, nak teman tu la, mandi la, pergi dewan makan la, teman member la, tertinggal barang lagi, kena naik atas lagi, haa tengok aku ulang2 point aku, see bosan kan baca benda ulang2. part mistiknya cenonet je, tu pun masih boleh dipersoalkan. *smh, face palm. Ish ish ish

    Reply
  2. Emmm.. pd pengamatan aku dr cerita yg di sampaikan.. naluri aku kuat mengatakn yg kucing hitam tu cumalah seekor kucing.. x lebih dr tu… wallahualam….

    Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.