Langkawi ooooh Langkawi

Langkawi ooooo Langkawi
Assalammualaikum pada semua pembace fiksyen shasha ni… saye ni cube cube je share pengalaman sendiri mase bekerje kat Langkawi. Tapi rase nye kat mane mane pun ade cerita misteri seram nye sendiri.

Kejadian ni berlaku akhir tahun 1990-an, mase tu aku dan kawan kawan tengah tak de kerja. Aku keja kat kantin bangunan kerajaan tapi aku resign, sebeb musabab nya tak payah le aku cerite. Kawan kawan aku pulak mase tu memang aku kesian, restoren tempat kami kerje dulu kene ambik aleh oleh pihak bank. Company boss aku bankrap, semua tak tahu nak buat ape. Alhamdulillah mase tu chef kite org perkenalkan Human Resource manager satu hotel ni kat Langkawi, tengah carik pekerja utk Hotel die. Jadi kami pun bersetuju lah sebab memang nak pakai duit pun. Nak bekerja di semenanjung ni, first time le katakan, excited gile weyyyyyy.

Step in airport Langkawi rase exicted yang teramat, nak tengok pantai nak tengok hostel yang d war war kan tu. Rupenye hostel kite tu dulu merupakan sebuah kolej, Kolej resort macam tak terurus je kat pintu masok tu. Rase keterujaan tu nak masok hostel sampai menutup deria mate , six sense kami kepada apa yang sebenar nye berlaku di sekeliling kami waktu tu. Bermula nye kesah seram ni bila kami masok ke bilik masing-masing. Kami ni berempat perempuan, untuk pengetahuan semua 3 orang kawan aku ni christian dan aku serog je muslim.

Bukak je pintu bilik aku dan best friend aku, tetiba je ade angin sejok menyapa muka. Tingkap tak di buka lagi tu, aku masok dan trus duduk atas katil. Di sebabkan katil aku ni berdepan dengan pintu masok aku boleh melihat kelibat orang yang berjalan di koridor pintu. Tetapi ape yang aku nampak ni, bukan kat koridor pintu. Seorang perempuan pakai telekong duduk berdoa dan yang paling tak syok nye, pandang tepat pada aku ni.

Die duduk kat depan pintu masok dan pintu tandas. Aku terkejut gile, dan baca ape yang aku belajar mase mengaji quran. Best friend aku pulak tak perasan die tengah becakap dengan aku, aku macam tak dengar je ape butiran yang die bagi tahu. Bila best friend aku ni bukak tingkap, terdengar le deruan ombak memecah pantai , angin pun sepoi2 bahase best nye kan. Lepas tu die hilang macam tu je, tak berupa angin tak berupa asap. Aku buat tak tau je bayangan perempuan tu aku tak bagi tahu kat kawan – kawan aku tu. Itu le pertame kali dalam hidup aku di bukak hijap untuk melihat bende bende ghaib ni.

Keje sebulan macam biasa balik keje, rehat dalam bilik tunggu kawan- kawan balik keja baru kite orang pergi kluar makan. Aku keje bahagian marketing, kawan- kawan yang lain semue front line keje syif. Ade satu hari tu aku balik le kat hostel macam biasa, hostel aku tu due tingkat bawah lelaki, atas pompuan. Yang ade mase tu aku, supervisor front desk dan manager marketing, mase tu lepas waktu asar, aku keje office hour.

Aku boleh terlelap tak mandi lagi ni, tetibe sebelah aku ada orang dudok, lepas tu baring, aku buat tak tahu je. Aku tido mengiring sebelah kiri menghadap tingkap, die pulak baring sebelah kanan aku. Macam mane aku tau bende tu sebelah aku. Aku tak dengar pun pintu bilik ni di bukak, bunyi kunci kawan aku pun tak de. Sebab kawan aku ni, panggil aku doremon, kalau die ada dalam bilik first thing die akan jerit panggil name aku doremon tu.

Nak kate aku ni berani tak ade le berani sangat pon. Cume aku ckp dalam hati, kalau nak tido , tido je jangan kacau aku nak tido. Nasib baik lah die tak pelok aku, mase tu, aku cume baca ayat2-ayat yang aku tau, walaupun aku sempat bergerak sedikit ke kiri memang tak nak le aku nak menoleh ke kanan. Memang lena gile aku tido, sampai maghrib, rupenye kawan kawan aku ketok bilik macam nak roboh pintu bilik aku nak ajak pegi makan dalam kol 5.30pm aku tak dengar. Best friend aku pulak lupe kunci bilik kat hotel locker. Jadi nye aku berlapar le mlm tu, sebab mereke tinggal kan aku sorang dalam bilik. Memang aku tak sedar and lena tidor petang tu, dengan angin dari pantai lagi. Ko rase aku tido dengan sape????

Due bulan keje, mase ni lah baru kite orang dengar cerita cerita seram kat kawasan hostel aku. Sebb masa ni dah macam musim hysteria. Dalam banyak banyak kawan aku ni, sorang memang lemah semangat. Aku kesian sangat kat kawan aku ni, aku perkenalkan kawan aku namanye Ani seboleh boleh nye kami tak nak die dengar cerita pasal hantu yang ada kat kawasan hostel kami ni. Die punye takut sampai tido pun menggigil, bukan nye die kene kacau pun. Mase ni aku dah dengar banyak cerita pasal hostel ni, aku cerita satu je kejadian yang buat aku memang takut sangat nak lalu jambatan ke hostel aku ni.

Cerita nye gini……..
Semasa mule-mule hostel ni di guna pakai, hotel tempat aku keje tu ade sediakan security kat depan pintu masuk utama tu, satu syif due orang. Aku nama kan security tu Pak Abu je lah, satu malam kawan Pak Abu ni MC, jadi die sorang je le yang berjage malam. Mase tu hostel ni tak de lah penoh sangat dengan penghuni macam yang aku dudok tu. Tiap kali Pak Abu ni berjage, ade je le pekerje – pekerja hotel tu melepak dengan Pak Abu kat depan pintu utama tu, ataupun kat jambatan kecik nak pegi ke hostel aku tu.

Walaupun ade satu jalan tak payah gune jambatan tu, jambatan tu jugak le yang jadi pilihan hati pekerja-pekerja hotel ni sebab jalan singkat. Pada satu malam, lepas melepak dengan pekerja tu, Pak Abu ni bawak le kerusi die bejage kat sebelah jambatan tu. Mungkin Pak Abu ni rase lain macam je kat pagar utama tu jadi die pun dudok le depan jambatan tu. Hostel pun dekat je, kalau apa- ape terjadi die boleh jerit je kat tingkap hostel tu.

Jam pun dah kol 2 pagi Pak Abu mengantok, tetibe die dengar bunyi macam kelape jatoh, dduupppppp bunyi orang sepak bola. Kat depan jambatan tu ade pokok kelape 5 batang. Cube korang bayang kan dengan daun kelape kering berjuntai, kat bawah pokok kelape tu jugak banyak daun kelape and pelepah kelape, malam gelap pekat . Tekejut Pak Abu sampai nafas pun turun naik cepat, die dengar orang berlari. Pak Abu tengok kat celah celah pokok kelape 5 batang tu macam ade budak main bola 5 orang.

Kepale botak, tak pakai baju seluar pendek berkaki ayam. Pak Abu pelek anak sape yang main bola tengah malam ni, setahu die cume ade 3 orang je pekerja ni bawak family tinggal kat hostel. Itupun cume satu family je yang ade anak, 3 org due lelaki sorang perempuan, tak kan le emak bapak die orang bagi main bola tengah malam. Pak Abu pun suluh torch light die dan bawak satu kayu nak jerkah budak-budak tu. Hoooiii!! Malam-malam ni main bola, mak bapak korang tau tak? Jerkah Pak Abu kat budak-budak tu.

Budak-budak tu pun menoleh kat Pak Abu sebab kene jerkah, sape yang tak marah. Pagi tu,pekerja-pekerja yang kerja syif pukol 7am, gempar riuh jumpe Pak Abu pengsan. Panggil ambulan bawak pegi hospital, Pak Abu di beri cuti sakit sebab demam panas teruk seminggu. Lepas pulih dari demam teruk tu, baru le Pak Abu cerita kejadian yang die jerkah budak-budak malam tu. Lepas die jerkah budak-budak tu, budak-budak tu menoleh pergi kat Pak Abu, dengan mata bulat yang besar pandang Pak Abu, gigi tajam menyeringai berkaki ayam menjerit kat Pak Abu.

Lepas tu budak-budak tu naik pula atas pokok kelape macam spiderman, kaki macam melekat kat pokok kelape tu. Budak hijau.. rupenye sekumpulan anak-anak toyol yang Pak Abu jerkah……. Patut le Pak Abu demam teruk, sampai kene berubat dengan ustaz pulihkan semangat Pak Abu balik. Semenjak dari peristiwa itu Pak Abu memang tak nak le bekerja syif malam, lepas 2 bulan Pak Abu resign.

Korang rase nak ke bejage malam kat resort tu… tak lame lepas Pak Abu resign semua security resign.. tak ade dah orang nak jage kite orang ni…. nanti aku sambong cerite lain ye… pengalaman aku di Langkawi..

Jasmien

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 1 Average: 3]

11 thoughts on “Langkawi ooooh Langkawi”

  1. WTH..aku takleh hadam betul story ni, paling takleh hadam plus takleh blah tu dgn setiap ayat ada E kat belakang. Kejadahnya tak reti eja elok2 ke. Meluat plak rasa.

    Reply
  2. tak pe le dek , kite ni bahasa tak betol, tapi satu je.. awak dah jatohkan fitnah kat saye pasal solat saye…… terima kaseh atas komen negatif yg menyemarak kan lagi untuk saye ni menulis….. jgn mudah jatohkan syarak jgn mudah menghukum..

    Reply
    • tau xpe sis, suke2 je nak menjatuhkan hukum kat org lain..doakan yg baik2 dah laa..

      cik momok & rumorsss; aku rase oke je bahase..mcm hari2 ko cakap laaa..ko sebut MEREKE kann.. tp tak tau laa kot2 klo ko sebut MEREKAAAAAA..hahaha..klo gitu la sebut bagus laaa..kipidapppp..sejuk perut cikgu bm awok2 ni anak didik die sebut bahase baku..eh silap..bahasa..hehe..

      Reply
  3. xfhm npe nk kritik sgt ehh, positif je dh la, mcm ad prsaan bsuk ati plak, bkn xleh time kritkan dr org tp klu dh smp wt org trasa ati ag la brdose..aslkn fhm n blh bce dh la..heran skjap!!!

    Reply
  4. Asal nak kait ngan solat lakk…dia xde pon gitau dia xsolat so jgn nk memandai…kita dah sempurna sgt ke nk ckp mcm tu…gini ler, klu xtau nk komen yg baik2 lbih baik xyah komen terus

    Reply
  5. Sakitnye mate kite bace cerite awak ni. Tak reti eje elok elok ke? Cakap memang le e e e e tapi penulisan biar le betul betul ye. Aduh sakit jiwa aku baca hahahaha

    Reply
    • And lagi satu nak tambah. Belajar mengeja elok elok dulu baru kau sambung cerita langkawi kau ni eh. Penat sekolah bertahun tahun, mengeja kelaut

      Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.