Makhluk Dasar Laut , Perjanjian Yang Tak sepatutnya Dijanjikan

Assalam,
maaf kalau cerita sy tak menyeramkn kalian.cukup menjadi ikhtibar bagi saya 1 family.
cerita ni berlaku semalam.sy duduk di taman perumahan di kuala sg baru melaka bertentangan dgn akedemi laut malaysia aka ALAM.kami org kampung,dan kebanyakkn kami pula mencari hasil rezeku di laut.sbb tempat kami ini bak kata org di hujung tanduk.kampung la katakn.laut dan kami berpisah tiada.tetapi ad pantang larang nye…..
cerita nya berlaku bergini semalam.ketika itu pakcik saya berhasrat utk ke laut malam.pakcik menaiki bot untuk ke laut tengah..pakcik pergi berdua bersama kawan nya.tetapi setelah kepulangan nya menjadik tanda soal bagi kami semua.bila dia balik,selalu nya akan berbual,tetapi semalam dia senyap sahaja.terus jalan meluru ke bilik dgn pakaian kelaut yang dia pakai .

dia balik dalam pukuk 2pgi.masa itu kami belum tidur.sebab memang rutin harian kami kalau salalh seorg drpd kami ke laut malam,kami akan menunggu sampai mereka pulang.maklum lah dengan cuaca di melaka yg selalu hujan dan sikit sebanyak mempengaruhi angin dan paras air di laut.dan ketika ini air sangat besar dan berbahaya.jika silap sedikit bot akan karam.
Berbalik pada cerita saya tadi.istri pkcik saya pun terkejut dengan tindakan pakcik yang balik dan meluru masuk kebilik tanpa menegur kami di ruang tamu.makcik sy menjengah ke bilik untuk melihat keadaan nya.dan alangkah terkejut nya kami pakcik mencangkung di atas katil sambil mengadap tingkap. bila mkcik menegur nye dia mengerang yang badan dan kaki nya kejang sebelah.

tetapi saya pelik jika kejang kenapa mencangkung.kenapa tidak berbaring??kami 1family pn membaring kn pkcik ke katil.sy melihat dia tidak boleh untuk mengubah posisi mencangkung kepada berbaring.saya pelik dengan keadaan itu.

hanya mampu sy buat ialah tercegat di depan pintu sahaja.tidak berani masuk.sesudah di baringkan,makcik ingin menyelimut pakcik sy.sambil menyelimut makcik sy mengemaskn posisi pakcik untuk berbaring agar selesa.mkcik mengangkat tangan pakcik sebelah kanan utk di letak kn di atas perut pkcik,tetapi tangan nyejatuh semula.tiba2 mulut pakcik meleleh air liur,mulut nya berut seperti kena strok sebelah bdn..
Mkcik menjerit memanggil atuk yg sedang menonton televisyen di ruang tamu.atok segera datang dan melihat apa yg boleh di tolong untuk menenangkn keadaan.

sepintas lalu drpd pandangan atok dia trus keluar mendapat kan telefon untuk menelefon kawan pakcik yang sama pergi kelaut dengan nya takdi.kami semua bagai kan ank itik.ke kiri atok berjalan,ke kiri la kami mengikut..selepas atok menelefon, atok pun bercakap “KITA KENA BUAT MALAM INI JUGA”.dengan sepantas kilat yang mana ahli keluarga dok mengikut bontot atok mcm ank itik tak di bersurai dengan cepat.seperti mendapat arahan dan tau tugas ap yg perlu.

sy pula hanya pergi mengikut atok kemana sahaja beliau pergi.tidak selama lepas itu muncul la kawan pkcik yang ke laut bersama malam takdi.atok ajak duduk di penjuru bilik pakcik,dan mereka berbual tentang itu..
Datang nya mkcik tak di dengan membawa sejadah dan dulang berisi air kopi dan air paip di dalam bekas.serta garam kasar.atok bingkas bangun dan menarik lengan sy.kata beliau hang pegng ni.tolong aku buat keje.arrgghhh mati aku.da la ak lemah semangat.

tengah mengomel dlm hati,atok pn tegur.hati biar ikhlas dlm segala hal.hang tak nak tolong hang p jauh.jgn ikut bontot ak.dengan senyum kambing ak senyum.dan hal itu kami abaikn..sedang kami menabur garam keseluruhan rumah,terdengar suara pakcik di dalam menjerit.terkejut bkn main ak di buat nya.

hampir dulang yg ak pegang utk mentang garam tak di nk menyembah ke bumi.nsib baik dapat aku stabilkn diri.di campur dengan suara makcik yang menjerit memanggil atok “AYAH ,IJEP NK LARI YAH”…selepas itu dengar bunyi macam benda jatuh.rupanya pakcik sy terjatuh tersungkur ketika nk lari keluar.pakcik menjerit.ampun sakit,ampun ak mintak maap..ayah tolong yah sakit yah..dan pkcik pn pengsan.ahli keluarga yg lain hanya mampu melihat di luar.

nk menolong memang tak lah kn.sebab takut.atok memanggil kawan pakcik dan menyuruh dia mengangkat pakcik ke tengah rumah..atok dihulurkn air di dalam botol.atok menegok nya dan mengemam air tersebut.dan terus menyembur kemuka pakcik.pakcik yg ketika itu pengsan tadi trus bangun.mata nye membuntang macam nk terkeluar.atok menyoal
“Siapa kau!apa kau mahu!jika kami salah kami mohon maap!keluar la kau drpd jasad anak ku!jangan ganggu ank adam!!! ak ingat trus keluar bila atok memekik mcm tu.rupa nya benda tu lagi kuat melawan.pakcik mencangkung dan berkata “Dia sudah mengacau urusan ku!mencampuri urusanku!!”
atok pula malas nak melayan benda tersebut.atok pun membaca ap yg patut dan azan pada telinga pakcik.benda itu menjerit2 mintak diam sebab sakit katenye.tetapi atok meneruskn juga.dan pakcik beransur lemah dan terbaring.pakcik di usung ke bilik air dan atok memandikan nya.selesai melihat mkcik mengemas kan rambut pakcik,ak kedepan untuk melihat atok.

atok ketika itu duduk didepan pintu sambil mengadap ke luar.dengan sepontan atok memanggil pkcik.pkcik pn keluar sambil di papah kawan nya.dudu berhadapan atok.ayat pertama yg di keluar kn oleh atok ialah “apa yg kau janji kan??”sambil di iringi dgn tamparan ke muka pakcik oleh atok.pakcik pn buka cerita mengatakn yang dia sudah berjanji pada kawan nya untuk menolong penyakit misteri istri kawn nye yg berulang kali keguguran tanpa sebab isteri kawan nya mengandung sebanyak 3 kali.

tetapi berakhir dengan keguguran.sampai had kandungan 3bulan,apabila scan kantung tiada bayi.tetapi selang beberapa hari tumpah darah.pakcik mengesyorkn supaya kwn nya berjumpa atok utk berubat TATEMAS..ak pn tak tau ap tatemas tu.tapi yg ak paham benda tu boleh tahu ap penyakit yg di timpa pesakit.lebih kurang macam tu la.dan yang paling teruk nya pakcik telah mengambil pengeras nya…
Atok bertanya lagi,apa yang berlaku di laut?kata nya dia tengah makan ketika itu,dia merasakn badan nya ditepuk.dan dia berkata”bagi aku makan dulu,nanti aku campak dekat kau sedikit”!!mengikut kepercayaan kami benda tu ingin meminta sedikit.tetapi pakcik lepas makan lupa mencampak kan sedikt.kira macam benda tu mengusik juga la.dan selepas mkn itu dia mengatakn yang dia melihat sotong besar,dia cuba menangkap nya,tp tidak dapat.dan selama setengah jam bertarung utk mendapat kn sotong yg di katakn itu,kawan pkcik tidak sedap hati.dia mengajak pakcik pulang.ketika pulang itu lah benda itu mengikutnya.kata kawan pakcik bot yg mereka naiki senget sebelah.kemana pakcik duduk di situ lah senget.kawan pakcik cuba menstabilkn bot dgn menolak jaring ke arah bertentangan.tapi masih juga senget sebelah di mana pakcik sy duduk.
sesungguh nya atok sy pesan di laut sangat berbahaya.jika salah sedikit nyawa jadi gantian
sekian terima kasih.maaf kalau tidak menyeramkn kalian.bagi saya da cukup seram.sampai nk terkencing pun mintak di teman kan..

4 comments

  1. Kg aku daaaa….mmg btul .kalau kat tgh laut ni x blh celupar..byk nk kena jaga adab.klau x ikut mcm2 bnda misteri blh terjadi.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *