Ofis Dikuasai Makhluk Asing

HAI SEMUA. Aku student dan baru lepas habis praktikal dekat Bangi. INTERN aku adalah selama 16 minggu. Pada mulanya, aku hampir give up cari tempat untuk praktikal sebab tak ada satu yang boleh bagi maklumbalas. Sampai lah aku pusing satu kawasan Bangi dan ternampak satu iklan tentang kerja kosong. Tanpa fikir panjang aku terus call nombor telefon tersebut dan maklumkan yang aku student dan perlukan tempat untuk jalani praktikal. Yang jawab panggilan telefon aku tu perempuan dan halus suara dia.

Dia pun kasi aku alamat dan minta aku datang ke alamat tersebut haritu tu juga. Aku pun tanpa melengahkan masa bawa aku punya resume dan segala macam terus bawa motor ke alamat tersebut. Aku tak boleh kasi tahu alamat tersebut secara detail. Yang aku mampu bagitahu tempat tersebut terletak di Kawasan Bangi. Office yang aku pergi lawa dan baru lagi. Bila borak dengan akak kerani tu katanya baru lagi tak sampai setahun. Dalam 20 minit sembang akak kerani tu terus suruh aku masuk dalam meeting room jumpa dengan bos.

Aku pun ketuk pintu, Dia cakap masuk. Suara garau nak mampus, dalam office dia tu gelap gila, langsir warna gelap dan tak bukak. Cat office dia pula warna biru gelap dengan hitam. Aku bagi salam tapi bos aku ni dia tak jawab. Terus suruh aku duduk. Mulanya aku ingat non muslim. Tapi tengok name card dekat desk dia nampak ada Muhammad. Dia pun tanya aku sebelum ni pernah kerja dekat mana je. “Sebelum ni saya pernah kerja jadi cashier dekat 7Eleven, tukang masak sekejap, dan kedai kek”, jawabku. Dia pun jawab, “oh okay”.

Aku kasi resume aku. Dia selak selak then tiba tiba cakap aku boleh start nextweek. Ikutkan tarikh
mula intern aku patutnya lagi 2 minggu. Tapi aku pun jawab okay. Next week lepas bersiap sedia semua pakai kemas. Tie ikat dengan kemas, kasut aku kiwi kasi lawa. Sampai office ni macam biasa office ni memang akan nampak suram je. Kadang-kadang rasa seram juga. Office aku ni dia cuma ada 5 staff je. Bos aku, kerani tu dan lagi 2 orang dalam office memasing dan aku. Aku tanya kerani tu nama dia Rachel. Lagi satu rule dekat sini semua staff kena fully communicate dalam bahasa inggeris.

Jadi aku pun tanya Rachel, “hello goodmorning”. Rachel pun balas balik morning. Aku tanya apa kerja aku. Dia tunjuk aku satu bilik kosong tu. Dan cakap ini office aku. Teruja juga aku waktu tu dapat satu bilik office tu siap komputer semua dengan memacam snack. Dia siap cerita itu dulu pekerja lama punya office dia dah berhenti. First day dia suruh susun semua file. Aku pun dengan semangat buat. Maklumlah first day. Tengah seronok kemas ni tetiba aku dengar ada orang ketuk pintu bilik aku ni
kuat gila. Terperanjat aku. Aku ingat bos aku panggil then aku tak dengar. Padahal dalam bilik tu ada Phone kot. Jadi aku pun dengan nervous keluar. Nak cakap sorry.

Sekali office ni kosong tak ada orang. Btw setiap bilik dekat office ni nak masuk kena pakai dia punya specific code. Jadi aku terperanjat lah dan tinjau tinjau kawasan office. Tengok Rachel tak ada. Bilik bos aku memang tak ada orang. Lagi 2 orang tu aku ketuk pintu diorang tak menyahut. Jadi aku assume semua keluar. Tengok jam baru pukul 11 kot takkan dah pergi lunch. Aku abaikan. Sampailah tiba tiba pintu bilik aku terkunci sendiri. Aku pun apa lagi laju pergi sana dan masukkan kod. “Eh apasal tak boleh pula ni”, terkejut aku. Aku cuba lagi.

Tiba tiba ada orang tepuk bahu aku. Terperanjat juga lah aku. Rupanya salah sorang staff dekat situ. DIa tegur aku lupa kod ke. Aku cakap tak. Aku siap tunjuk kertas yang Rachel tulis. Lepas tu dia suruh cuba lagi sekali. Aku pun cuba. Eh boleh pulak. Aku nak pusing je cakap ‘Thanks’ tengok2 yang staff tadi dah tak ada. Cuak balik lah aku. Aku bersangka baik dia ada dalam office. Tapi pintu ni kalau masuk kod betul dia ada bunyi ‘beep’.

Aku lupakan benda tu dan masuk balik dalam bilik aku. Lagi sekali aku meremang bulu roma. Fle yang aku dah siap susun tadi jadi berterabut. Ada atas meja, kerusi, atas lantai lagi lah banyak. Padahal tadi aku dah susun elok dekat rak dia kot. Aku tak nak fikir apa apa. Jadi aku susun balik. Tepat 5.40 petang aku pun balik. Balik rumah tu aku tak nak fikir apa sangat. Malam tu tengah tidur, aku mimpi. Aku mimpi office tempat aku kerja. Dalam mimpi tu ramai gila orang. Semua sibuk bawa
fail, masuk bilik sini lah situ lah. Masuk bilik bos dekat kaunter kerani semua. Mula-mula mimpi biasa. Tiba tiba semua berkumpul dekat tengah office tu tikam sesama sendiri. Terjaga terus aku. Tepat pula waktu tu, Azan subuh. Aku bangun mandi semua dah solat.

Pagi tu aku masuk office macam biasa pukul 9.00-5.30. Waktu nak keluar rumah tu, aku dapat wasap dari Rachel. Dia share location dia kata boss ajak semua breakfast, aku pun pergilah berdesup cilok sana cilok sini. Sampai sana aku tegur. Tapi semua diam. Rachel pun sama. Boss aku suruh order. Aku pun order betul paling mahal punya menu. Lepas settle makan semua gerak ikut haluan masing-masing. Tak bercakap langsung ni. Boss aku pun bayar dan terus beredar. Aku pun gerak sama lah.
Aku sampai office dulu. Maklumlah bawa motor. Cilok cilok terus sampai. Sampai dekat office tak silap aku dalam pukul 9.40 pagi. Mengucap panjang aku bila tengok semua dah ada dekat office. Padahal Rachel tadi belakang aku dia tak lepas traffic light. Tapi dia sampai dulu. Aku tegur lah Rachel cakap laju betul dia bawa.

Rachel pula pandang aku dengan muka bengis kening terangkat sambil senyum sinis dengan gelak perlahan. Aku waktu tu memang dah cuak. Laju terus masuk dalam bilik aku. Masuk je dalam bilik tu aku rasa seram sejuk. Padahal air con aku tak on lagi. Aku pandang kiri dengan kanan. Makin seram. Sampai lah aku rasa ada orang genggam bahu aku kuat gila. Sekali aku check siap ada bekas tangan orang. Waktu tu aku dah tak sedap hati then Rachel call aku katanya dia kena keluar. Dekat office takde orang dan suruh aku tolong jagakan kejap. Aku waktu tu dah lah cuak fikir nak balik. Office tak ada orang pulak. Makin berpeluh lah dahi aku. Aku duduk dalam office tu memang tak tenang.

Aku ingat nak keluar lunch. Tapi Rachel cakap dia akan belikan aku punya lunch. Geram pula aku dengan Rachel waktu tu. Dah lah waktu dia nak offkan call dia tanya aku, “u scare mah?” sambil gelak. Aku jawab lah tak ada takut apa biasa je. Nak tunjuk gagah punya pasal. Aku duduk dalam bilik tu tak tenang. Nak scroll fon pun tak berani. Dalam hati aku memang cepat lah balik Rachel. Sampai lah lampu dengan aircond office semua m**i. Aku dah lah sorang je. Lepas tu cat office tu gelap. Memang gelap gelita dalam office. Aku apa lagi suluh suluh dalam office tu. Tengah suluh tiba2 aku nampak ada orang duduk bersila dekat lantai. Ramai baris panjang. Terlepas telefon aku terus Takbir. Waktu tu aku dah takut. Terus fikir apa masalah dengan office ni. Tiba-tiba lampu air cond semua nyala. Rachel pun balik. Dia kasi aku lunch yang dia beli. Dia kata tak payah bayar dia belanja. Aku takut nak makan dekat dalam bilik sorang sorang jadi aku pun makan depan Rachel.

Rachel ni tak habis gelakkan aku. Dia tanya aku nampak something ke. Aku jawablah ada. Dia cakap biasalah tu baru lagi. Nanti dah biasa tak takut lah. Aku tanya dia apa yang dah biasa tu. Dia gelak sekali lagi, “dulu i waktu mula mula kerja pun selalu nampak oh itu benda, i nak kerja pun tak boleh takut. Lepas dah sebulan kerja baru i rasa okay dan boleh fokus kerja”. Aku tanya dia staff yang satu tu berhenti sebab kena kacau juga ke. Dia jawab ye. Katanya teruk jugalah sampai menjerit jerit. Aku tanya straight dekat Rachel. Apasal office ni boleh sampai berhantu. Dia kata malam ini kasi jumpa baru dia boleh cerita. Dekat office dia berani cerita.

Malam tu tepat pukul 9 aku jumpa Rachel dekat MCD dekat Bangi Sentral tu. Lawa juga Rachel ni. Dekat office aku tak perasan sangat. Dah dekat luar dia pakai casual clothes ni nampak lawa pula, waktu tu aku bermonolog sensorang. Dia pun lambai aku. Aku pun puji lah dia. Macam biasa dia gelak. Sebelum dia sampai tu aku dah orderkan satu set untuk dia. Jadi dia rasa “wow” gitulah. Berbalik kepada cerita, Rachel hulur dekat aku satu sampul surat. Katanya ini surat yang staff sebelum ni tulis. Dia punya resignation letter.

“Dear Mr X im unavailable to continue my work because of few circumstances”. Itu sentence atas dia, bawah dia pula dia letak sebab sebab kenapa dia berhenti. Aku translate dalam melayu lah senang.

1) Ofis ni terlalu menyeramkan, setiap sudut ofis ini akan kedengaran suara rintihan, jeritan yang menakutkan.

2) Bilik yang saya duduki berhantu dan menyeramkan. Barang saya sentiasa dialihkan sendiri dari kedudukan asal.

3) Saya sentiasa nampak kelibat orang di berlegar legar di dalam ofis. Sedangkan waktu itu tiada orang.

4) Setiap hari saya bermimpi benda yang pelik tentang ofis ini, seakan satu hal yang menyeramkan.

5) Tuan terlalu pelik. Saya sentiasa nampak tuan menjerit dan berlari dalam bilik tuan sendiri, seakan tuan memiliki masalah mental.

6) Saya tidak pernah tenang berkerja di sini sejak hari pertama. Semua staff di sini terlalu pelik dan menyeramkan.

7) Saya terpaksa menemui seorang doktor pakar, untuk mengenalpasti sama ada ini semua ilusi atau memang realiti.

8) Hari demi hari semakin menakutkan, setiap saat di sini sangat menyeramkan, hidup saya penuh ketakutan. Ini bukan suasana kerja yang saya idamkan.

Aku pun bacalah surat tu. Rachel pun tanya aku, apa yang aku fikir pasal surat tu. Aku cakap seram jugalah. Rachel ni pula dia cerita dekat aku ada sekali dia terpaksa datang office waktu malam sebab dia terlupa satu file penting. Dia datang waktu malam tu. Dia tengah nampak bos pakai pakaian macam pendekar dan masuk office. Terus dia tak jadi masuk bangunan ofis tu. Tapi Rachel kerja sini dah lama 4 bulan katanya. Katanya nak kasi cukup 2 bulan then baru berhenti. Hari pertama dia kerja sini, setiap saat akan dengar orang ketuk pintu bilik dekat office ni dari dalam. Padahal kadang kadang tak ada orang. Dia kata setiap malam juga dia ada mimpi pelik. Tapi dia tanya family dia dan guna pelindung ikut chinese punya tradisi.

Yang orang rawat dia tu kasitahu, yang boss aku tu ada bela benda dan kasi benda tu berlegar dalam office. Sebab tu benda tu banyak. Yang mimpi tu mungkin sebab ada makhluk tu yang ikut. Lama juga aku borak dengan Rachel sampai 12 malam juga. Waktu balik tu aku teman lah Rachel. Dia naik kereta aku bawa motor perlahan follow belakang. Takut katanya hahaha. Selepas 16 minggu aku pun habis praktikal dan terus serta merta stop. Banyak benda juga kacau. Nasiblah Rachel ni baik hati tak berhenti awal. Punya lah aku pujuk dia tunggu habis praktikal then baru berhenti. Nasiblah dia okay. Aku habis praktikal dia pun berhenti. Tapi kerja dekat situ gaji lumayan, aku yang intern ni pun dapat RM850 sebulan. Rachel RM 1900. Selama aku dekat situ Rachel lah jaga aku. Ada sekali tu aku kena teruk sampai nak tidur tak boleh 2 hari. Rachel ajak aku pergi jumpa family dia. Aku ingat nak buat apa. Dia saja sembang rupanya.

Waktu aku dengan Rachel dah berhenti, office tu ada 2 orang baru masuk. Dua2 perempuan, seorang melayu dengan india. Aku dengan Rachel sempat pesan dekat diorang hati hati kerja sini. Diorang cakap asalkan gaji lumayan diorang tak kisah. Jadi praktikal aku dan aku sekarang berkerja dekat syarikat lain selepas tamat praktikal. Rachel pula sekarang kerja dekat RHB. Aku pula dekat audit firm. Kadang-kadang aku ada lah ushar office dekat situ. Masih berdiri teguh. Oh sebelum tu aku lupa, btw syarikat yang aku kerja tu ialah bahagian accounting. Dekat Bangi tu banyak accounting firm. Jadi pandai pandai korang lah teka mana satu. Office tu lawa sekitar kawasan dia ada bank dan butik. Korang carilah, tehee. Bye bye~

student praktikal

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 0 Average: 0]

29 thoughts on “Ofis Dikuasai Makhluk Asing”

  1. kat tempat kerja aku pon ada jugak (workshop) , macam2 bunyi ada kalau kau stayback smpai malam .. hahah naseb baik dia tak penah tunjuk muka , ada sekali tu aku solat kat surau atas sebelah kantin , tengah baca doa lepas solat , tetiba ada orang ketuk pintu , bukak pintu surau , aku tak pandang pon , aku buat tak tau , sbb memang masa tu tinggal aku sorg. tak dea staff perempuan pon yang stayback lama mcm aku .. hahaha.. doa pon dah tunggang tebalik , aku lipat telekung then turun , aku amek beg , then terus chow , esoknya membe aku pulak cerita dia kene kacau masa tengah solat jugak (surau lelaki dekat ngan bengkel) , ada orang bukak toolbox laa , hose angin terbukak sendiri laa , pintu surau terkunci dari luar , sedangkan dorg tak penah kunci masa tengah solat.. haahhaha memang dia suke ngusik , sbb dulu kat sini ada satu pokok besar , benda tuu duduk , tapii sekarang dah kene tebang mybe dia merayau laa tuu.. hahahaha (saja letak nama cekmaannnn , bukan nama sebenar) hehe.

    Reply
      • hahaha dahh agak , sebab selalu ngusik membe2 , tiruu gaya cekmannn.. hahahaha cite rock oooo tuu.. hahahaha kak yuliee nie kat sume komen ada, sye baca , kekadang bole gelak bedekah baca komen akak .. hahaha

        Reply
      • Sebab tu akak pelik sbb akk dh membygkan cekmaaannnn cup cupp cuuppp fuuhhh tu, hahahahaha…

        Akk ni mmg mistik sket…
        Ade di mane2, heheheheh…
        Ko anggap jelah akk ni admin NYATA tak bertauliah kat sini…
        X pepasei sesuka suki aku nk caras admin BELAKANG TABIR tuu…
        Ade gak yg kena terminate keahlian ni kang…
        Huhuhuhuuu…ampuunnn…

        Reply
  2. Part hakak paling x pueh ati cemane diorg blh smpi dlu kt opis mse lepas bekpes yg boss belanja tu…????
    Ade jln shorcut yg ko x tau ke…????

    Gamaknye sbb memakai ilmu tu yg boss tu x jwb salam wpon name die ade Muhammad…

    Papepon…ko ngan rachel mmg tabahlar…
    Bagus ade staff setia dan ghajen cam korg…

    Reply
  3. opis kat mana tu?? sebb ak pn keje bangi gak..
    kalau ak awl lgi dah cabut.. dekt opis pun kalau smcm je rasa trus bukak rukyah kuat2 kat lappy

    Reply
  4. Hmmm bos simpan banyak antu/jin dlm opis. Mungkin bos niaga hantu/jin kot heheh. Mcm cite Alamak…Toyol angah raja lawak tu.Yg berbaris kat bwh tu tgu turn kne jual tu haha.korg mmg kental kerja kat situ.

    Reply
  5. Pada bulan jan 2017 I pun ada cari intern kat bangi utk accounting firm..tapi nasib baik tak dpt…skrg i dapat intern kat seri kembangan, serdang 🙂

    Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.