Penanggal & Histeria

Assalamualaikum all, ak E dr sabah. Harini 15September16, 12:32pm. cuaca mendung, ofis sunyi tinggal ak sorg sj sbb mmber dh kluar, time lunch kn.. ak malas nk kluar, lemas malas, dr start pkul 10 td ak best je baca story kat fs ni, dgn suasana sejuk mmg best sgt layan, huuhu, kdg meremang jgk sendiri2 baca n hayati, hahaa dasar ak mmg penakut..ok kat cni ak nk share laa pngalaman ak yg x brpa seram jgk laa, hehe…kgo

kisah 1 : dulu masa umur ak baru 12, masa tu ak ngn family tinggal kat batu2 sandakan, org sandakan mesti tau tmpt ni, even tmpat ni dh d naik taraf, dimajukan.. exp batch20 laa, sbb dorg ada kawasan tmpat tinggal ni dh x wujud, huhuhuu rindu.. ok tersasar crita sdah

ni..hahaa..ok..dulu kat tmpt tinggal ak tu ada sorg yg tkenal dgn gelaran ‘B-kuasa-2’..hahaha pelik kn nama..itu shortname dia..tp biasa kami panggil jgk sebagai ‘balan-balan’.. yg korg kenali sbgai ‘penanggal’ right..jd critanya bmula cmni..suma org dh kenal org tu..tmasuk ak laa jgk, sbb ada kwn ak crita pasal dia ni..then 1day, aku tnmpak dia dr jauh, masa tu ak dgn mak stay kat rumah macik ak kat jmbatan sebelah, so tnampak dia ni, dr jauh ak tegur, ckp kat mak “mak, tgk tu balan-balan dgn kambingnya, hahah” slowtalk je ak masa tu, tapi dr jauh lepas ak ckp kat mak ak, dia bleh plk tgk ak, mcm tau2 je ak ckp pasal dia, dgn pandangan tajam lg tu, huhu seram..mak ak pesan jgn tegur konon benda mcm ni dia bleh tahu bila ko ngate dia, even jauh jarak ko dgn dia..masa tu dlm hati mmg rasa nyesal sgt sbb tlepas ckp..dlm hati “mesti dia dtg revenge mlm ni, habis ak”..

setelah mlm mnjelma, seperti yg ak teka, mmg betul benda ni dtg kat rumah ak, huhuu,, sbnarnya kitorang dh alert dh bila masa je ada penanggal ni, slalunya mlm jumaat, sign dia bila ko dgr kat bumbung rumah, atap zink ada smcm bunyi hentakan yg kuat, boleh dgr dr rumah jiran ko lpas tu pindah kat rumah ko, then pindah kat bumbung rumah org lain, dgr mcm bunyi loncatan dr suatu tmpt ke suatu tmpt gitu,, ak mmg dh tau dh mesti dia, x lain x bukan yakin sgt,..

ok bbalik kpd crita yg dia dh ada kat atap rumah ak..masa tu awal lg kul 11..adk bradik ak dh tdo..ada yg x tdo layan wwe tmasuk ak..so sedang syok tgk org bgusti kat tv..tiba2 bunyi dentuman yg kuat kat atap dapur..malas ak crita masa tu bapa ak laa yg deal dgn benda tu..ak takut nangis je nenek ak pelok..dh settle, benda dh balik, ak plk yg kena basuh oleh mak n bapa “itu laa, lain kali jgn suka tegur benda2 cmni” ok ak insaf n bhati2 lpas tu..hehe

kisah 2 : ok kisah seterusnya, ak bg title k “Histeria Sambung Menyambung”…ok crita bmula cmni..masa tu ak dh form4..kat sekolah ak,,yg mna bekas tmpat mak ak blajar dulu..mak penah je crita pasal lagenda sekolah ni..stiap 3 or 4 tahun xsilap akan ada season yg d gelar “musim histeria”..so rezki ak kat skola tu..mngalami musim tu…huhuu dh laa aku mmg penakut..ok 1 day masa pmulaan musim histeria tu..schoolmate sblah klas ak, kna rasuk, 3 org pmpuan skaligus kna rasuk, masa tu ak mmg bgegar lutut dh, takut kalau2 pindah kat aku pulak..xlama kmudian lepas waktu rehat kami ngn murid2 klas sblah td d gabungkan dlm 1klas atas sbb ttentu..ak pn xfhm, x penah d buat seblum ni..ok masatu kelas pendidikan Islam..sdg ustaz ngajar kat depan..sorg murid dr kelas sblah tu nk ke toilet,..tp lepas dia balik, masuk klas tiba2 dia tampar kuat ustaz yg ngajar kitorang tu..hmm “histeria lg la tu,lemahhhh” dlm hati ak..

keesokan harinya, ak ckp dgn mak ak x nk pegi skolah, takut ak nk hadap kjadian org krasukan cmtu, tp bapa btegas jgk suh ak g skolah..tpaksa laa..huhuhuu..kat skolah ketika klas pen. agama Islam..ustazah bawa kitorang blajar kat surau..asik tgh blajar tu..tiba2 ada bberapa org murid lelaki dr klas lain mndukung sorg plajar pmpuan yg histeria kesurau..nk suh tgk kat ustazah..lemah dh murid pmpuan tu tp masih mracau ckit2 je..

ustazah biarkn je murid histeria tu kat ruangan solat wanita dlm surau tu..dh ttido murid tu..xlama kemudian, dlm fokus pmbelajaran, klasmate ak plk tiba2 ketawa nangis..histeria jgk..huhuu..agresif sgt klakuan dia..ustazah ak try tenangkan dia dgn ayat2 surah..tp mata kwn ak tu..dia perhatikan stiap kitorang yg ada kat ctu yg tgh tgk dia..lpas sorg, sorg dia phatikan dgn mata yg tajam n merah..tp bila masa smpai mata dia kat ak..dia tgk lelama..lpastu dia snyum..”makkkkkkkkkkkkkkkkkk” dlm hati ak..nk nangis dh..ustazah ckp jgn tatap mata dia..ak terus sembunyi pndangan kat blkg kwn ak..x sanggup ak..huhuu..

kwn ak ajak pegi jenguk murid yg dr klas lain yg tkena histeria tu..kat ruangan solat wanita..ada dlm 5org kami masatu dgn budak tu..masa kitaorg duduk2 kat tepi budak tu..tiba2 dia tjaga..bteriak dgn kuat lpastu ktawa..aww seriau masatu ak dgr..nk lari ke ruangan sebelah klasmate ak plk sdg histeria..nk stay kat cni dgn budak sorg ni plk..ak takut..last kami ber5 buat kputusan balik ke klas..pmbelajaran kami hentikan ssuka hati kami..hahaa..tinggalkn budak histeria yg dh tjaga tu..sblum balik ke kelas kami dh inform siap kat ustzah..

lepas haritu..seminggu ak x pegi sekolah..nk tggu hbis “musim histeria”..prinsip ak ‘lebih baik mengelak, sebelum terkena’ kbaii

kisah 3 : yg kisah ni plk pendek je..pd suatu mlm..ak baring..paksa diri utk tdo..tp..mata je tutup..x bleh tdo..tiba2 ‘guess what’ (mcm story sblum ni, guess what what :D)..tiba2 ak tdgr suara sorg wanita menyanyi kat luar rumah..ak guess dia duduk kat tangga rumah ak..byang kn masa tu..dh tgh mlm..siapa yg nk nynyi..start dgr dia nynyi ak mmg dh x keruan..

sampai lagu apa dia nynyi pn ak x tahu, ak nk teka x bleh..suara sgt laa mendayu, halusss..ak dgr je..kira2 stgh jam mcm tu suara hilang..pastu btukar plk dgn cakaran kat tingkap..ahhh ngilu..keadaan ak masatu dh btungkus dlm slimut..panas ak dh x kesah..bcampur dgn peluh dingin ak..begegar..masa tu tuhan je tahu..
keesokan harinya ak x turun skolah..ngantuk x tdo smlman..ak ckp je ak sakit..then sambung tido….

sekiannn…

::hantar kisah anda: fiksyenshasha.com/submit

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 9 Average: 4.8]

1 thought on “Penanggal & Histeria”

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.