Pengalaman Drive Waktu Malam

Assalamualaikum. Cukuplah aku kenalkan diri aku sebagai Leman. Disebabkan tuntutan kerja aku, tidak dapat tidak aku banyak travel, boleh kata semua highway dan lebuhraya aku dah jelajah. Aku pulak jenis yang tak suka drive siang sebab kalau drive siang aku akan sakit kepala bila cahaya matahari masuk dalam mata. Rasa pening- pening camtu. Jadi aku amik keputusan bila nak pergi mana- mana tempat yang jauh aku kena gerak waktu malam.

Rumah aku tu kira dalam sebulan cuma 2-3 hari je aku duduk. Tapi korang jangan la pulak ingat rumah aku berhantu. Hahaha. Sebab bila sampai rumah je, aku terus tidur. Hehehe. Tak sedar apa dah. Jadi nak start cerita yang mana dulu ye? Yang aku cerita kat bawah ni, aku tak nak mention jalan apa dan lebuhraya apa, kang korang takut pulak nak lalu malam- malam. Anggapla makhluk- makhluk nih memang berkeliaran dan kita manusia sebaik- baik ciptaan Allah. Dah macam ustaz azhar idrus pulak.

Kisah pertama nih berlaku sekitar tahun 2003, masa ni aku naik motor, tengah malam dalam pukul 12 macam tu, aku lalu la jalan yang berbukit macam roller coaster tu, lampu jalan jauh- jauh, yerla jalan kampung, kiri kanan jalan adalah hutan, aku berhati-hati jugak takut b**i hutan keluar melintas tengah- tengah malam macam ni. Nak dijadikan cerita malam tu kereta semua takde lalu jalan tu, nih kire jalan shortcut untuk balik ke rumah aku. Dalam 10 minit aku bawak motor, tetiba aku nampak ade lampu van kat belakang, dalam hati aku cakap ” Lega, terang sikit jalan nih, takut jugak kalau tak nampak b**i melintas”.

Makin lama van makin dekat motor aku, aku nampak kat side mirror van warna putih, pastu aku rasa lain macam, seram sejuk je. Bila van tu p****g aku, baru aku perasan rupenya tu van jenazah, aku toleh kat van tu aku nampak dalam tu ada keranda, aku tak perasan pulak driver van tu sebab aku tak sempat nak tengok muka dia. Tapi apa yang aku musykil sampai sekarang ni ialah kenapa van tu masuk kat simpang kanan yang lepas tu jalan nak menuju ke hutan? Memang tak de jalan. Jalan m**i, aku pun sangka baik jelah mungkin die sesat. Tak sampai 20 minit aku dah sampai rumah aku, malam tu aku asyik tertanya buat apa dia masuk hutan pukul 1 pagi, bukan ada rumah orang dalam tu, hutan je.

Kisah kedua aku nih, kisahnya kawan baik aku dah nak kawen dalam seminggu lagi, so aku ingat nak pegi bawak die tengok wayang dulu sebelom jadi laki orang, so kitorang gerak lepas maghrib, isyak dekat mall la, seperti biasa aku lalu jalan shortcut yang memang aku lalu tiap pagi nak pergi kerja, tak pernah sesat. Aku pun belok kanan, belok kiri masuk lorong yang aku biasa masuk tetiba korang tahu tak aku ngan kawan aku kat mana? Kat jerat cina, kat kubur cina weiii!!!. Kawan aku nih nama die Zam, die dah sedar aku termasuk kubur cina, dia cover bukan main rancak die cerita alihkan pikiran kitorang dari ketakutan.. Seramm.

Ok aku nak korang imagine, jalan kubur nih kecik, muat satu kereta je, kiri kanan kubur cina yang siap ada gambar muka simati tu, jadi bila aku nak patah balik, aku kena pusingkan kereta sikit- sikit. Aku pulak bawak triton bai. Ko imagine bile aku pusing stereng, lampu kereta aku suluh gambar muka simati kat kubur tu, pusing lagi tersuluh kubur orang lain, abes ko rase aku macam mana, takkan aku nak bawak kereta tutup mata. Sampai la dah patah balik dan keluar dari tempat tu, aku ngan kawan aku istighfar dan baca doa kursi, alhamdulillah keluar balik jalan besar. Aku sampai sekarang confuse apsal aku boleh keluar kat jerat cina padahal jalan tu memang jalan yang biasa aku guna pagi- pagi pegi kerja.

Kisah seterusnya aku drive pukul 1 pagi kat satu lebuhraya. Masa nih aku ngan wife aku Miss Fairy ngan bapak mertua aku Hj Zul, masa tuh kitorang pegi cari mee bandung. Kitorg pegi la sampai ke muor tapi semua kedai dah tutup. Pastu kitorang decide balik rumah jerla, dengan perut lapar semua, dan perjalanan balik, lebuhraya ni memang takde kereta sangat. Tengah aku seronok bawak kereta tuh, aku terdengar orang azan kat luar, aku terus tanya wife aku, “Eh you ada dengar orang azan tak?”. Wife aku bukan main terkejut sebab die pun nak cakap benda sama tapi takut nak cakap. “Aah i mula-mula ingat u pasang mp3, tapi tengok kat radio takde pulak”, balas wife aku. Ah sudah.. Bapak aku dah cakap baca sikit apa- apa. Dalam setengah jam aku bawak kereta baru lah dah sayup- sayup dengar suara azan tu. Tak tahu la azan dari mana, nak kata ade masjid, hutan je sekeliling, pastuh pukul 1 pagi solat apa? Orang cakap situ memang terkenal dengan kampung bunian. Wallahualam.

Kisah seterusnya adalah perjalanan mencabar aku dengan wife balik dari raya. Dari Kedah nak pegi Terengganu, korang tahu tak kitorang pasang waze, so kitorang ikut jerla waze tu, kitorang gerak waktu maghrib. Nak dijadikan cerita aku guna waze, aku perasan aku asyik ternampak surau yang sama, ah sudah aku cakap, ni kita sesat nih asyik pusing surau sama je, 3 kali bhai aku pusing. Pastu aku amik keputusan pegi buang air dulu dan amik wudhuk dulu kat surau tu, aku dah siap semua, wife aku je tak nak buang air, walhal tadi die pun nak ikut pegi tandas. Pastu aku tanya la pakcik yang lepak kat surau tu kat mana jalan nak pegi kota bharu, dari KB baru aku pegi KT. Diorang semua suruh guna jalan yang waze bagi, tapi masa dalam kereta, aku baca Bismillah, aku guna jalan yang lain dari yang waze bagitahu dan yang pakcik tu bagitahu.

Guess what? Aku berjaya keluar dari tempat yang sama tu. Pastu wife aku bagitahu aku ,”you tahu tak kenape i tak guna tandas tu? Sebab ada tempat mandikan mayat dalam tu”. Lepas tu aku cakap pasal pakcik yang aku tanya jalan tu kat wife aku, ko tahu apa wife aku cakap? “Eh takde pulak sape- sape tadi, kan kita 2 orang je?”. Nah habis tu sape yang aku cakap tadi tu? Celake betul. Hari dah makin malam, memang dah makin gelap. Tengah syok bawak kereta waze cakap, “accident ahead” eh aku cakap waze ni, kereta takde satu pun kat jalan nih, jem pun takde, apsal ko cakap ada accident? Masa tu wife aku dah takut dah, yerla tengah gelap kereta aku je kat situ tetiba waze cakap konon- konon ada accident. Wife aku dah gelabah dan menangis, tapi nasib baik aku teringat ada cookies kat belakang kereta, “nah amik nih, makan cookies nih”. Lepas wife aku makan cookies barula die tak gelabah dan aku dapat fokus bawak kereta tanpa suara wife aku duk cakap takut-takut. Hahaha.

Bila makin tengah malam, wife aku dah tidur, tinggal la aku seorang-seorang drive kereta. Kereta aku triton kan, kat belakang kan boleh letak barang kan, ada sekali masa aku tengok cermin belakang nampak macam kelibat hitam, tapi lepas tu takde pulak, lama- lama aku intai nampak lagi kelibat hitam tu, aku rase macam nak berhentikan kereta je kejap kat tepi jalan nak tengok benda apa yang ada kat belakang tu. Bulu roma berdiri je masa tu, tetiba kabus tebal pulak datang. Nak tak nak aku kena buka sikit tingkap bagi udara sama sejuk kalau tak cermin depan ni berwap dan aku tak boleh nampak depan jalan. Dahla ade kelibat, tengah sejuk kabus, nak kena hati- hati bawak kereta pastu kena buka tingkap, ko rase? Tetiba aku terbau macam bunga wangi. Aku kejut wife aku, wife aku pun bau benda sama, kitorang terus terkumat kamit baca doa apa- apa. Last- last kami sampai juga Kota Bharu pukul 2 pagi, esok baru balik ke Kuala Terengganu, aku check in homestay dulu. Sebenarnya kat homestay ni ada lagi citernya tapi nanti la aku sambung sebab kali ni aku nak citer pengalaman drive waktu malam je.

Nasihat aku, jangan takut dan gelabah masa drive, gangguan tu ada, tapi kena steady. Kena ingat, diorang kacau supaya kita accident kalau minda kita lemah dan terikut je emosi mesti kita akan terbabas atau accident. Lawan emosi dan selalu fikir nak sampai destinasi dengan selamat. Itu je nasihat aku, jiwa kena kental bro.

Leman

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 1 Average: 1]

20 thoughts on “Pengalaman Drive Waktu Malam”

  1. Bukan jerat der, JIRAT…
    Heheheheheh…

    “Wife aku dah gelabah dan menangis, tapi nasib baik aku teringat ada cookies kat belakang kereta, “nah amik nih, makan cookies nih”. Lepas wife aku makan cookies barula die tak gelabah dan aku dapat fokus bawak kereta tanpa suara wife aku duk cakap takut-takut. Hahaha…”

    Alahai…
    Sonangnyelah mujuk bini tu yer…
    Terus senyap dpt makan cookies…
    Heheheheh comeeelll…

    Reply
    • “Diorang semua suruh guna jalan yang waze bagi, tapi masa dalam kereta, aku baca Bismillah, aku guna jalan yang lain dari yang waze bagitahu dan yang pakcik tu bagitahu.”

      Sbb pakcik tu pedajei die soh follow waze tu gak…
      Tp sudahnye die xnak, die ikot jln yg bertentangan dgn ape yg waze bgtau..
      Barulah jumpe jalan sebenar…

      Reply
  2. hahahaha pas ni aku nak terai gak bagi bini aku cookies…… jerat tu jerat percintaan man…ni jirat cina …lawak la ko leman…

    Reply
  3. “Nasihat aku, jangan takut dan gelabah masa drive, gangguan tu ada, tapi kena steady. Kena ingat, diorang kacau supaya kita accident kalau minda kita lemah dan terikut je emosi mesti kita akan terbabas atau accident. Lawan emosi dan selalu fikir nak sampai destinasi dengan selamat.”

    selalunye la kan, susah nk control emosi klu kene camni…sebab dulu sy pernah kena semasa nak balik kg kat parit jawa lalu jalan by pass muar tu, means tak lalu bandar muar..time tu pukul 3pagi..kebetulan sy ganti drive sebab suami dah ngantok sgt..jalan tu 2 lane, so kat tgh2 akan ade divider dan kereta pon tak ada yg lalu sebab dah pukul 3 pagi kan..

    sedang sy drive tiba2 entah muncul dari mane ‘kereta’ dari arah bertentangan depan sy dgn sangat laju dan kereta tu pasang lampu tinggi, so tak boleh nampak sape yg drive..sy sempat berfikir, “jalan ni 2 lane dan ade divider tengah, macam mane ‘kereta’ tu boleh termasuk jalan sy? dan kalau ‘kereta’ tu terbabas pon mesti akan rempuh divider dulu” secara spontan kite akan elak betol? dan itu la yg sy buat..mujurnye sy duduk lane kanan, so bile sy elak sy masih ade peluang untuk tidak terbabas(accident)..waktu sy pusing setereng ke kiri untuk elak tu, suami sy terjaga dan die sempat pandang ‘kereta’ tu melepasi kerata sy. dan die perasan ‘kereta’ tu tiada driver..dan sy pulak, bila ‘kereta’ tu melepasi kereta sy je, sy tegok side mirror belakang ‘kereta’ tu terus lenyap sekelip mata je…

    sy still sambung pemanduan sampai ke rumah kampung walaupun diminta oleh suami untuk tukar drive..dalam hati takut, terkejut, cemas semua ada..hanya ayat qursi je la penenang hati…

    Reply
  4. ” Wife aku dah gelabah dan menangis, tapi nasib baik aku teringat ada cookies kat belakang kereta, “nah amik nih, makan cookies nih”. Lepas wife aku makan cookies barula die tak gelabah dan aku dapat fokus bawak kereta tanpa suara wife aku duk cakap takut-takut. Hahaha.”

    Kalau aku tak lalu weh nak makan cookies tu. haha

    Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.