PENGHUNI ARAS 3

Assalammualaikum buat semua pembaca FS dan terima kasih pada Admin FS sebab siarkan kisah aku yang pertama “Pekerja jam 5:30”. Aku ni sebenarnya tak reti nak cerita secara bertulis, jadi korang nilailah sendiri sejauh mana tahap seram kisah aku ni. Kali ni aku nak kongsi pengalaman aku masa menuntut di sebuah sekolah berasrama.

Untuk pengetahuan korang, nak masuk ke asrama ni, kami perlu ditemuduga terlebih dahulu secara lisan dan bertulis. Jumlah pengambilan pelajar pada setiap tahun juga dihadkan pada jumlah yang tertentu. So, sikit je yang diorang ambil untuk masuk ke sekolah tu. Sekolah ni juga terletak jauh nun di hujung negeri. Bangunan asrama mempunyai tiga aras, dan hanya dua aras sahaja yang digunakan, manakala aras yang ketiga dibiar tidak berpenghuni.

Kenapa?

Masa mula-mula aku masuk pun aku pelik kenapa aras yang ketiga tu tak digunakan. Kenapa biarkan kosong? Rugilah. Menurut senior, aras tiga tu terdapat beberapa masalah teknikal yang menyebabkan ianya tidak dapat digunakan kerana bimbang tiada faktor keselamatan. Masalah apa yang dihadapi sampai satu aras dikosongkan? Kenapa tak diselesaikan dalam masa terdekat? Aku masih tertanta-tanya… buntu dengan penjelasan yang singkat dari senior tu. Bukan apa, aku cuma rasa rugi. Bangunan dah gah sampai tiga tingkat, tapi hanya dua tingkat sahaja yang digunakan.

SIANG (Sekitar 3:30 p.m)

Satu hari ni kebetulan kawan aku kurang sihat, jadi dia tak pergi prep (ulangkaji) dekat kelas. Masa zaman aku dekat asrama dulu, waktu prep siang dan malam semua dekat sekolah. Tapi tak tahulah sekarang ni sama ada prep dekat sekolah lagi, atau kat bilik bacaan yang dekat asrama. Masa ni aku ambil keputusan nak jaga dia dekat asrama (sebenarnya, aku nak tengok suasana aras tiga tu). Aku ni susah nak percaya benda-benda macam tu. Takkan selama diorang dekat sini, tak ada apa-apa tindakan untuk selesaikan masalah aras tiga tu?

Habis je semua orang pergi prep, tinggal aku dan kawan aku yang sakit tu. Tengok je bantal, habis lupa tujuan asal aku. So, masa aku nak baring, pendengaran aku bagai tertumpu pada segerombolan bunyi tapak kasut berlari di tingkat atas. Mata aku meliar ke arah jam yang tergantung.

“Baru 3:30… takkan diorang dah balik? Ramai tu!” Aku keluar mendongak ke aras dua, bangunan asrama. Tidak kelihatan sesiapa pun. Tiba-tiba aku terfikir tentang tujuan aku. Hah, aras tiga bangunan itu. Aku mendongak ke aras tiga, “terasa seram semacam je. Betul ke aras tu dikosongkan sebab tak ada ciri keselamatan?”

Aku ni, walaupun takut, tapi aku seorang yang optimis. Aku takkan boleh duduk selagi tak dapat pastikan kesahihan cerita sebenar. Jadi aku nekad nak tengok keadaan aras tiga tersebut.

Aku meluru kearah tangga. Semasa kaki melangkah ke aras dua, hati kemain berdebar lagi nak teruskan melanggkah ke aras 3. Aku gagahkan dan terlihat dari sudut aras 2 anak tangga. Aras 3 digril dan dimangga dengan kemas. “Kunci??” mungkinlah nak elak dari budak-budak asrama naik. Maklumlah manusia ni kan degil, macam aku lah.

Aku mendekat lagi dan memegang gril. Haish! Aku lihat disebalik gril tu keadaan koridor aras 3 bersih, kat cermin tingkap tu jangan cari habuk. Licin! Bersih sangat walaupun tak pernah ada sesiapa yang cuci.

“Mustahil….” sedang asyik aku perhati disebalik gril besi tu, tiba-tiba, BANGGG!!!! seolah bunyi satu sepakan yang kuat dari dalam sebuah bilik kat aras tu. Aku buka 2,3 langkah turun dari anak tangga atas ke anak tangga seterusnya. Sampai kat bawah aku tercungap.

Sebenarnya aku terkejut bukan takut, terus aku masuk bilik baring kat kawan aku yang tak sihat tu. Dalam hati “Mungkin kerusi ke atau apa-apa yang jatuh terkena pintu..” Tapi kenapa aras tu bersih? Hmmm senior dah cakap tak ada siapa pun yang dibenarkan naik ke aras tu termasuk makcik cleaner.

PAGI (sekitar 2.00 am)

Peristiwa petang tu masih memberi kesan pada aku. Walaupun hanya sekadar bunyi dan keadaan yang bersih kat aras 3 tu. Malam tu aku tidur awal sebab badan rasa tak sihat, mungkin berjangkit dengan kawan aku petang tadi. Namun aku ada satu tabiat buruk bila tidur awal, mesti akan terjaga waktu lewat-lewat pagi.

Pada malam tu memang aku tersedar sebab badan terasa sakit. Aku bangun hendak membetulkan posisi tidur, nyawa aku bagai direntap bila tengok keadaan sekeliling, “kosong, mana katil, mana semua orang?” Gelap! Aku mengenyeh mata melihat semula ke arah sekeliling.

Memang sah tiada katil dan sebagainya aku hanya terbaring kat lantai. Dengan sedikit cahaya samar dari lampu jalan dan dalam keadaan samar-samar tu aku meraba sekeliling. Tetiba aku terpegang sesuatu yang merayap dan basah, aku dah cuak. Aku meluru ke pintu dan keluar dari bilik tu. Aku tengok tanganku di sebalik samar cahaya itu.

Aku menjerit sekuat hati “ulat berwarna hitam bergerak-gerak“ segera aku menepis. Aku buka pintu bilik sebab aku nak pastikan aku berada kat mana sekarang ni. Tapi kenapa kosong dan lengang? Aku jenguk ke bawah.

“Aras 2? Ni aras apa?”. Dalam ketika itu, aku merasakan nafas panas sesorang menghembus ke telingaku dan membuatku terus menoleh ke arah hembusan nafas tersebut, namun tiada sesiapa. Aku hendak berlari turun ke bawah sebab aku terkurung di aras 3. Gril yang berkunci tu aku goncang berkali-kali serta meminta pertolongan dengan harapan ada orang mendengar. Namun malangnya tiada yang mendengar. Kalau ada yang mendengar pun sudah pasti dia tak akan naik ke aras 3 ni.

Tiba-tiba aku terasa bagai dipanah kilat. Tangan terhenti, lidah terkelu, apabila mataku tertancap pada susuk tubuh besar, berbalut kain kapan yang berbau tanah. Bermuka hitam. Bermata merah merenung tajam disebalik gril yang berkunci itu. Sekali lagi d***h aku bederau, kaki berat nak melangkah lari dan lidah kelu walau nak baca sedikit ayat suci.

Aku terduduk, memejam mata cuba membaca ayat kursi dengan nada tergagap. Namun satu suara yang kasar turut mengikuti bacaan aku sambil tertawa bunyi dari arah yang jauh dan suara tersebut sayup-sayup menghilang dibawa angin. Aku memberanikan diri membuka sedikit mata, ALLAHUAKBAR…!!!!

Berderau d***h apabila muka makhluk tu menembusi gril tersebut. Betul lah orang cakap kalau dengar bunyi benda tu jauh maksudnya di ada berdekatan dengan kita. Aku gagah bangun dan berlari walaupun tak berdaya. Dalam hati tak henti menyebut nama ALLAH sehingga aku tergelincir jatuh dan tidak sedarkan diri.

Bagi mengetahui apa yang terjadi pada aku baca sini part 2.

Terima Kasih kerana sudi membaca.

Kongsi kisah anda: fiksyenshasha.com/submit

Azida94

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 7 Average: 4]

96 thoughts on “PENGHUNI ARAS 3”

  1. ingat ni drama swasta ka ada slot sambung menyambung?
    cuba buat cerita bagi habis. takde la membuang masa orang nak cari balik part 1 ni bila admin published part 2 awak tu. pembaca kat sini bukan semuanya ada masa terluang nak search cerita balik satu satu.
    btw, cerita menarik tapi tak habis lagi, kena p****g markah.

    Reply
  2. alamak kak yong. hmm sambung cepat k🎈

    *dah tengok Pengabdi Setan? perasaan dia sama macamtu. graf cerita naik mendadak lepastu turun menjunam. hmm

    Reply
  3. Sekadar perkongsian

    How to survive shark attack-Karya Mahaguru Singkong

    1. Don’t panic
      So you’re being circled by a shark. It’s not the best thing that’s ever happened to you, but the worst thing you can do right now is panic.
      “Don’t start splashing around — you’re just going to excite, incite and encourage the shark’s interest,” says Peirce.
      Humans, apes, dogs and cats all have paws and hands. If we want to explore something we pick it up and we touch it, we feel it, we put it to our nose.
      “A shark has got no paws or hands, so if it wants to explore something, the only capability it’s got to do that is to put it in its mouth,” says Peirce. “That’s why we often get exploratory bites which don’t result in death and sometimes don’t even result in serious injury. If you go swimming and splashing away, you’re almost inviting the shark to come give you an exploratory or an attack bite.”

    2. Maintain eye contact
      As the shark swims around you, keep your head on a swivel and try to maintain eye contact.
      “Sharks are ambush predators,” Peirce explains. “If you’re turning around and facing it the whole time while it circles you, it’s not going to be half as comfortable as if it’s able to sneak up from behind.”

    3. Stay big … or get small
      This is where it gets complicated. If a shark is clearly in attack mode, you need to make yourself as big as possible in the water, according to Peirce: “The bigger you are in the water, the more respect you’ll get.”
      But if the shark seems to simply be passing through, Peirce’s advice is to roll up into a ball.
      “If a shark sees you as a competitor for its food source, that can be one reason it attacks you,” he explains.
      “If I didn’t want to be seen by a great white shark as a competitor — and if it wasn’t showing massive interest in me — I would actually curl up so he shows even less interest in me.”

    Reply
  4. Bagi mengetahui apa yang terjadi pada aku nantikan sambungannya pada PENGHUNI ARAS 3 –BHG 2. Maaf p****g mood korang.

    ye , aku maafkan~
    cepat sambung crta best ..

    Reply
  5. Baru Diva fefeelinggg nak jerit-jerit ala pompuan ehhh tetibe dah abis… p****g stim jer tawwww… anyways, Diva nak bagi 3 bintangggg!!!!!

    Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.