Penjual Jamu

Nor menghadap cermin. Terlihat pantulan wajah sendiri pada retakan cermin. Cis dia datang lagi!
“Nyah kau dari sini! Aku tak kacau kau, jadi jangan kacau aku!” Hmmmm… Masih di situ.. Lembaga di cermin mencebik pada Nor. Benci pulak tengok si j*****t besar ni duk landing kat hidung ni! Haishh…

Rin: “Ko dah kene sampuk jin j*****t ke? Aku nak tido pon tak senang.”
Nor: “Hahaha sorry la sis.. Drama queen pulak pagi-pagi ni.. hikhik”

Nor, gadis metropolitan yang obses sangat dengan kecantikan . Walaupun dia dah cerah, ‘flawless’, ramping ala2 semut kerengga dan diminati ramai, namun, dia tetap tidak berpuas hati. Tetap rasa dia ni hodoh la gemuk la. Ada ja produk yang dia nak cuba. Boleh kata setiap bulan memang ada ja produk baru yang dia nak tepek kat muka . Bukan setakat tu, produk makanan tambahan,pil-pil, macam-macam la semua dia dah telan.

Nak dijadikan cerita, satu petang yang indah, angin sepoi-sepoi manja, sedang Nor menyiram pokok bunga di laman, dia didatangi seorang wanita berkebaya. Wanita itu berumur sekitar 30-an, berkulit sawo matang, ala-ala pelakon sinetron gitu.

Di tangannya ada sebuah raga berisi botol-botol dan kotak-kotak yang pelbagai berisi produk2 kecantikan ,jamu dan seangkatannya. Nor ni pantang je nampak ada produk kecantikan terus menjemput masuk wanita itu ke rumah tanpa berfikir panjang.
Rin di dalam rumah tengah memasak untuk makan malam . Tengok ja ke ruang tamu ada tetamu asing. Hmmm.. ‘salesgirl’ le tuu.. Geleng kepala ja tengok telatah Nor yang ‘excited’ sangat. Harapnya tak kena tipu la macam sebelum ni. Tak serik agaknya budak ni!

Wanita berkebaya tu namanya Seri. Asalnya dari Jowo. Cantik dan meyakinkan perwatakannya. Petah berbahasa melayu sini tetapi ada juga loghat sana.. Melihatkan wajah glowing awet muda si Seri ni lagilah si Nor teruja untuk membeli produknya.

Seri ni manis mulut orangnya. Suka memuji dan kelakar.. Panjang lebar perbualan antara Seri dan Nor sehinggakan waktu senja menjengah. Sebelum Seri berangkat pulang, katanya sebab Nor pelanggan terpilih ,dia nak beri cenderamata pada Nor. Dia menyerahkan sebuah kantung baldu kecil berwarna merah yang berisi seutas kalung. Walau kelihatan lama tetapi masih cantik dijaga. Gembira hati Nor, dahla dapat petua, siap dapat ‘free gift’ lagi!
Seri: “Nanti kamu pakailah kalung ini ya.. Cocok skali sama kamu.. Cuma pesan saya jangan dilihat cermin untuk tiga hari ni ya. Nanti tak surprise pulaa.. hikhik”

Nor: “Loh kamu kenapa sih .. haha bikin gue seram ajaa hahaaha..”

Seri: “Hihi sebenarnya krim ni perlu masa untuk lihat kesannya. Biar serasi dulu kulit kamu dengan krim ini ya..! Kalung itu buat penambah seri. Pakai aja ya! Terus nanti ramai yang kaget melihat kecantikan kamu . “
Nor: “Baik mbak! Kamu ada-ada aja sih…Hahaha”

Malam itu……
Rin: “Mak kauuuuu!! Terkejut tauu.. ingat cekodok mana tadii!!”
Nor: “Hihihh… Aku tengah cuba krim ni.. Ori from Jowo baq hang! Tunggu je la aku cantik nanti , aku suap ko makan cekodok banyak-banyak! Hahaha..”
Nor menyanyi riang sambil membelek-belek kalung pemberian Seri. Kalung itu kelihatannya teliti pembuatannya, bertatahkan batu delima hijau berbentuk tiga segi diikat rapi pada kalung itu.

Rin: “Suka hati ko la. Eh.. bila masa kau beli rantai tu? Tak pernah tengok pun?”
Nor: “Ni hadiah istimewa untuk pelanggan istimewa macam aku tau! Kau hado?”
Rin: “Ada aku kesahhh.. hmmphh!”
Gigih la si Nor sambung menepek krim dekat muka. Rin malas layan, baca majalah lagi bagus!

Keesokan pagi……

Nor: “Aaaaaaaaaaaaaaahhhhh!! Apa ni!!!??”
Nor dah macam orang tak keruan.. dicubit-cubit mukanya berkali-kali seperti tidak percaya apa yang dilihat di cermin. Rin yang sudah terbiasa dengan jeritan diva Nor buat endah tak endah.. ni mesti kes hantu j*****t takpun kuku dia dah patah. Hahahahhaha…..

Nor meraung macam orang gila berlari menuju ke tingkat bawah membuatkan Rin tak sedap hati.
Cepat-cepat Rin bangun dan turun ke bawah . Bimbang juga kawan dia yang sorang ni kene rasuk ke hapa.. Rin mengikut ke arah bunyi tangisan teresak-esak yang akhirnya membawanya ke dapur.
Hampir tercabut jantung Rin bila dia terlihat seorang nenek tua, berkedut dan rambut serabai mengalahkan iklan syampu tersekat di skala 5.
Rin: “OMG! Makcik ni sapa!!!?? Macam mana makcik ada dalam rumah sayaa??”
Nor: “Aku Nor laaa!! Kawan kauu…… isk iskk..”

Terketar-ketar Nor menjawab.

Rin : “Hoh.. aku tak caya .. Mana Nor Apa kau dah buat dengan dia haa?? Cuba buktikan ko Nor!”
Nor: “Ni akulaa.. Hisshhhh.. Nama gelaran ko masa sekolah dulu beruk Mak Nor kann sebab mak kau dulu bela monyet kan !? Haa caya tak aku skarang.. ?Tau la aku dah hodohhhhh!”
Rin: “Hahahah betulla tu..Confirm ko ni Nor.. Ya Allah, Macam mana boleh jadi macam nii??”
Nor: “Aku tak tahu Rin.. pagi tadi masa aku nak berus gigi. Tengah aku duk syok nak tengok la progress muka aku kat cermin.. Tup-tup camni hasilnyaaa!”

Rin:”Aku rasa ko ni dah kene kencing dengan minah jual jamu semalam ni . Ko ikut aku, kita pi balai sekarang jugak!!”
Nor: “Isk isk.. takkan la aku nak pi sana dengan muka hodoh aku nii. Pengsan pulak abam-abam polis karang.. Huaaaaa.. aku tak nak jadi andartuu.. aku nak kawennnnn!!”
Rin: “Eh eh! Budak ni.. Mengada pulak. Jangan nak macam-macam. 10 minit. Kita gerak!”
Tegas Rin.

20 minit kemudian…..
Nor keluar dengan bertudung litup lengkap berpurdah dengan spek mata hitam ala2 artis baru turun mahkamah. Tah mana dicekupnya kain perca buat niqab . Patut le lama tunggu tak siap-siap.Terhendap-hendap dia masuk kereta . Ingat ada paparazzi ke nak skodeng dia..
Perjalanan ke balai polis terdekat mengambil masa 20 minit. Sedang mereka berhenti di lampu isyarat, Nor menjerit kecil.
Nor: “Rin!! Tengok tu..” sambil menuding ke arah hentian bas di seberang jalan.
“Ke.. ke.. napaa muka dia macam akuu??”

Rin berpaling ke tepi tingkap. Matanya tepat tertancap pada wajah wanita yang sedang duduk di kerusi di hentian bas itu. Wanita itu berpakaian kebaya dan di tangannya ada raga. Penampilannya seperti……
Tapi. Muka dia memang sama! Sah ! Muka memang sebijik macam Nor. Ni memang pelik!
Rin: “Ya Allah.. apa yang berlaku nii..??”

Dari jauh wanita itu sepertinya sedar dia diperhatikan oleh dua pasang mata dari dalam kereta. Dia yang tadinya sedang memandang kosong ke jalanan,melirik tajam ke arah Nor dan Rin. Senyuman sinis terukir di bibirnya yang merah dengan lipstik murahan agaknya. Meremang bulu tengkuk Rin. Nor pula mula rasa seram sejuk bila tengok diri sendiri senyum macam tu. Erkk..
“Honk!! Honk!!” Kereta belakang mula bising bila lampu merah bertukar hijau. Rin apa lagi terkejut dan terus tekan minyak… Fikirannya kosong. Perkara ini terlalu berat untuk dihadam. Apa patut mereka lakukan?

Suasana di dalam kereta sunyi seketika.

Nor terasa sesak. Dadanya mula terasa bahang. Dia rasa semakin lemah dan sakit-sakit badan. Agaknya nilah perasaan orang tua-tua fikir Nor. Makin lama tengkuk Nor mula terasa panas dan lehernya semakin berat seperti lehernya ditarik. Kemudian Nor teringat.. kalung yang dipakainya! Cepat-cepat dia rentap kalung itu dan campak ke luar tingkap. (jangan tiru aksi ni) . Aaaaaaah.. Rasa ringan tengkuk Nor. Lega sangat. Macam satu beban yang baru dilepaskan !

Kereta diberhentikan di hadapan balai polis. Tanpa membuang masa satu saat pun , Rin keluar dari kereta. Melihatkan Nor yang masih kaku dan pucat dalam kereta membuatkan Rin terpaksa menarik Nor keluar menuju ke kaunter utama.

Rin:” Encik polis, kami datang sini nak buat report. Kami dah kena tipu.. kami nakkan keadilan!” tegas Rin gaya seperti peguam yang dahagakan keadilan.
Encik polis: “Sabar dulu cik. Cerita satu-satu ya.. Biar jelas.” ujar encik polis, lembut.
Rin memberi isyarat pada Nor. Nor mengangguk lemah dan perlahan-lahan membuka spek mata hitam RayBan dan kain perca yang menutupi wajahnya. Dia tertunduk malu sebab hodoh.

Encik polis: “Okay. Jadi apa masalahnya cik adik manis?” seloroh encik polis.
Eh eh bergurau pulak abam polis ni , perli la tu.. fikir Nor.
Rin menoleh ke wajah Nor. Terkesima melihatkan wajah Nor dah kembali seperti dulu.
Rin: eh.. Nor… muka kau! Dah muda balik! Tapi…. Macam mana..?
Nor: “Aaapa maksud kau?” Nor mengusap-usap wajahnya. Terasa lembut dan rata, takda pula kawah2 gunung berapi seperti sebelum ni. Sebelum ni kulitnya menggurutu.. erghhh.. tak selera nak tengok.

Rin dan Nor berpandangan antara satu sama lain. Adakah selama ni mereka berhalusinasi?
Encik polis: “Ehemm ehem…” berdehem. “Hmm..Awak berdua ni ada apa-apa yang saya boleh bantu ke?”
Nor: “Ta… ta….. pi.. tadi..”

Rin apa lagi . Lampu isyarat bertukar hijau , Rin membuat u-turn gaya abam Castello, menuju ke hentian bas tersebut. ‘By hook or by crook’ Rin nak jumpa jugak dengan Seri. Dia nakkan penjelasan.
Namun hampa. Seri lesap. Pelik jugak macam mana orang setua tu boleh lari dengan sebegitu pantas dengan kudratnya dah macam satu abad. Walau beberapa kali Rin membuat pusingan di kawasan sekitar, namun batang hidung penyek si Seri tetap tidak kelihatan.

Sesampainya di rumah. Enjin kereta dimatikan . Namun, Nor dan Rin masing-masing terdiam di dalam kereta. Di sudut minda mereka berlegar-legar pertanyaan mengenai gerangan makcik yang menjual jamu tempoh hari. Siapa dia? Dan kenapa dia buat macam ni?? Soalan ni mungkin lagi sukar dari soalan STPM agaknya.

Semenjak dari kejadian itu, Nor tidak lagi obses akan kecantikannya. Dia belajar untuk sentiasa bersyukur dan lebih menyayangi diri sendiri. Kini dia lebih berhati-hati dan mula memperbanyakkan ibadah sebagai pendinding diri. Dia dah serik. Cuma kadangkala, dia ada rasa diperhatikan dari jauh. Tapi dia buat tak endah.
Dari jauh, si hodoh hanya mampu melihat.. muram. “Seri pun nak cantik jugak!” Huuuhuuuuu………

-Joe Minah Bunga-

::Hantar kisah anda: fiksyenshasha.com/submit

Joe

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 1 Average: 2]

6 thoughts on “Penjual Jamu”

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.