Penunggu Siling

Salam semua,
Makin lama makin seronok aku baca cerita-cerita kat sini. So, kali ni aku nak cerita kisah aku pulak. Aku malas sebenarnya nak cerita sebelum ni sebab aku takut orang ingat aku mereka-reka cerita.

Kisah ni masa aku ikut group jualan bergerak ke daerah Muar sekitar tahun 2003. Kitorang berempat ni kira macam promoter bergerak la dalam team ni ada aku, atif, latip dengan asdi. So, macam biasa la bila sampai satu2 daerah tu ketua unit kitorang Abang Adnan akan carikan rumah untuk dijadikan asrama sementara. Dan selalunya kitorang memang akur je la kena stay mana pun.

Pendekkan cerita kitorang pun masuk lah satu rumah ni. Masa kitorang sampai tu rumah tu nampak okay je, mungkin owner rumah baru cuci dan touch-up2 sikit. Rumah 2 tingkat, 3 bilik. Bilik semua kat atas cuma ruang tamu, dapur dan satu jamban je kat bawah. Kitorang sampai rumah tu dah tengah hari, lepas letak barang2 kat bilik masing2 kitorang terus keluar pergi makan. Balik dari makan tu kitorang masuk je rumah tengok ada air menitik2 dari tingkat atas. Kitorang naik atas tengok habis satu floor tu banjir. Semua bilik bertakung air. Habis barang2 kitorang basah. Tapi masa tu kitorang semua takde syak apa2 yang pelik la. Kitorang cuma syak mungkin ada sesiapa masuk bilik air pastu lupa tutup paip. Bila disiasat memang takde sorang pun yang pernah masuk bilik air sebelum ni. Ataupun mungkin takde seorang pun yang nak mengaku tak tahula. Tapi masa tu aku dah mula terdetik dalam hati ‘Macam ada benda tak kena. Awal2 lagi kedatangan kitorang dah tak disenangi”.

Kitorang semua kaki tv. So malam tu kitorang semua tido kt ruang tamu je sambil layan movie. Habis layan movie Asdi tutup tv then terus bukak radio ikim. Dia kata mlm pertama ni elok dengar ngaji2 je baru rasa ‘selamat’ sikit. Kitorang semua ok je. Tak kisah pun sbb masing2 dah penat mencuci harta benda siang tadi.huhu. Dalam pukul 5 pagi camtu aku terjaga. Tiba2 aku rasa mcm pelik je pendengaran aku. Sbb yg aku dengar kt radio bukannya suara orang mengaji tapi lagu tamil. Lebih tepat lagi lagu sembahyang hindu! Aku terus bangun dan tukar balik radio ikim. Aku pelik, siapa pulak yang tukar channel radio ni. Siapa la yang nak menganjing kitorang ni. Bukan boleh percaya sangat budak2 ni. Semua otak suka menyakat. Aku biar kan je, malas nak panjang citer jadi aku tak tanya la sape2. Hari tu mcm biasa je. Takde benda pelik kecuali kitorang dah mula dengar ada bunyi ketukan kat siling tingkat atas.

Bunyi dia kuat, kuat giler. Mcm orang tendang2 siling tu. So kitorang pun beranikan diri la nak check kononnya. Kitorang semua berkumpul kat bawah satu siling yang berlubang tu. Masing2 pakat menyuruh org lain untuk naik tengok apa yang ada kat atas. Sudahnya takde sorang pun nak jenguk. Penakut masing2.hahaha. tiba2 bunyi tu hilang. Pastu Atif kata ‘Dia penat la tu’. Aku terus tekup mulut Atif. Ko jangan nak celupar sgt! Aku marah Atif. Selang seminit dia bunyi lagi. Kali ni si Latip ambik botol air dia baling kt siling tu. Bunyi tu hilang. Selang beberapa saat botol tu jatuh balik, laju. Tak macam bergolek jatuh, tapi macam dibaling semula. Ah sudah! Dia marah agaknya Asdi cakap. Kitorang terus lari turun bawah masing2 cuak!

Mlm tu kitorang tak buat pape pun lepas sembahyang semua pakat tido, Asdi je sambung ngaji pastu baru dia tido. Aku terjaga lagi pukul 5 pagi tu. Kenapa aku terjaga? Sebab aku dengar benda yang sama kt radio. Bunyi lagu sembahyang hindu. Aku terus bangun dan tutup radio. Aku pelik, lepas semua dah bangun dan sembahyang aku tanya Asdi, ‘Kau ada pasang radio ke malam tadi?’ ‘Macam biasalah, pasang ikim’ jawab Asdi. Ok, aku mula seram. Kitorang keluar pergi kerja. Petang tu kitorang masuk rumah semua pakat terbaring dekat ruang tamu, penat. Elok je kitorang baring terus bunyi menendang kt siling tu muncul balik. “dia mula dah…” rungut Latip. “Ish ko ni Latip, jgn la tegur2. Biar je la benda tu” aku bentak. So, benda ni dah jadi biasa kat kitorang. Setiap pagi dengar lagu tamil pastu setiap petang sampai ke malam menahan telinga dengan bunyi kat siling tu. Sampai masing2 dah lali dah.

2bulan berlalu…
Kitorang dah mula stress dengan lagu tamil dan bunyi siling. Bila kitorang ngadu kat Abang Adnan mintak cari rumah lain dia gelakkan je kitorang dia kata kitorang ni tak kuat semangat la, penakut la. Hmm. Sbnarnya dia malas nk cari rumah lain sebab rumah tu murah, bahkan murah giler! 150 je sebulan. Sebab tu dia tak nak cari rumah lain. Kedekut punya boss! Kitorang dah mula nak roadshow daerah batu pahat, tapi sebab bos kitorang ambik satu kiosk kt Wetex parade so, sorang kena stay Muar sementara yg lain pergi batu pahat seminggu. And YES! Aku orang pertama kena stay sorang. Seriously aku cuak giler kot! Fuhh.

Hari pertama stay sorang.
Pagi tu diorang gelak2 je kat aku sebab aku kena tinggal kan.. diorang gerak ke Batu pahat aku pulak naik teksi gi Wetex. Malam tu sepanjang perjalanan balik dalam teksi tu aku ni serabut fikir pasal nak kena stay sorang2. Aku bukak pintu rumah, tapi tak masuk. Aku cuak, 3 kali aku baca ayat kursi baru aku masuk. Aku buat2 relaks, padahal tengah seram sejuk. Aku mandi, pastu basuh baju. Aku masukkan baju dalam mesin pastu tinggal. Dan mcm biasa, start lah bunyi menendang kt siling tu. Aku punya ketaq la, aku terus pergi ruang tamu ambik toto pastu selubung terus, TIDO! Aku terjaga mcm biasa, tapi awal sikit dalam pukul 4pagi camtu. Allah! Aku baru teringat yang baju aku belum spin, aiseh! Rumah terang benderang, sebab memang aku bukak semua lampu. Aku pun masuk dapur nak pergi spin baju sebab mesin basuh baju dekat dapur. Korang tahu apa jadi? Semua baju2 aku tu bersepah kat lantai. Aku menahan geram, napela time ni ‘kau’ nak kacau aku. Adoi. Aku ambik semua baju basuh sambil mandi pastu aku terus keluar pergi kerja. memang giler, 2 jam awal aku keluar..haha.

Hari kedua stay sorang..
Balik malam tu aku naik teksi yang sama. Sampai kt rumah tengok rumah tu terang benderang. Terus Pakcik tu tanya, kawan2 kau dah balik ke? Aku tengok rumah pastu aku macam happy la sikit, diorang dah balik kot. Lepas aku turun pakcik tu gerak. Aku terus bukak pintu, tapi takleh bukak! Aikk asal diorang kunci? Pastu baru aku perasan takde langsung kasut diorang. Tapi rumah terang benderang. Ah sudah! Benda tu buat ape la dekat dalam. Aku tak jadi masuk, aku terus jalan kaki pergi public phone (masa tu belum pakai henfon), aku call Abang Adnan. Aku saja tanya, ‘korang kt mana?’ Dia cakap “Kitorang kt Batu Pahat lah! Kenapa?” Aku terus cakap , takde apa saja tanya. Aku letak telefon terus jalan balik rumah. Rumah masih terang kali ni siap dengan bunyi radio lagi. Kuat giler. Aku duduk je kat depan gate tu, fikir panjang nak masuk ke tak. Selang beberapa minit hilang dah bunyi radio. Aku beranikan diri masuk rumah. Aku istighfar banyak2 sambil langkah masuk. Aku sandar kat ruang tamu. Tak sempat aku bukak baju kerja dah bunyi dah siling tu, pastu tv pun terbukak tapi takde siaran dan radio pun berbunyi lagu tamil. Aku punya takut terus aku selubung badan aku ngan toto. Aku tak berani nak tengok apa yg jadi. Aku baca ayat kursi kuat2. Pastu aku jerit sekuat hati ‘Aku tak kacau Kau! Kau jangan kacau aku! Kau buat lah apa kau nak buat tapi kau jangan muncul depan aku!’ Terus senyap. Satu bunyi pun takde. Aku tak berani nak jenguk pun aku terus berzikir sampai tertido dalam keadaan tak mandi.

Pagi tu aku ingatkan dah reda, rupanya sama jugak, radio masih lagu tamil. Tapi takde bunyi siling. Aku mandi pastu gi kerja macam biasa. Balik malam tu takde benda pelik pun berlaku selain bunyi siling tu. Aku pekakkan je la telinga. Sampailah hari ke-5, aku dah mula risau takut benda tu buat hal lagi. Aku call Abg Adnan, dia kata malam ni diorang balik. Aku nekad, malam ni aku nak desak jugak dia suruh cari rumah lain! Malam tu aku sampai bertekak dengan dia. Last skali dia cakap “mana ada apa la, korang je fikir bukan2!” aku bengang terus aku cakap kalau tak percaya tido lah sini satu malam. Dia terima cabaran aku. Malam tu bunyi siling tu lagi kuat dari biasa. Dan itulah kali pertama Abang Adnan dengar bunyi tu. Kitorang ingatkan dia takut rupanya tak, dia pergi kt siling yg berlubang tu dia baling hanger. Pastu hanger tu jatuh balik. Pastu dia baling apa entah, benda tu pun jatuh balik. Pastu dia cakap ‘Kalau kau manusia, kau menyahut! Kalau kau haiwan, kau bunyikan suara kau! Kalau kau setan, kau diam!’ terus hilang bunyi tendang kat siling tu. Pastu Abang Adnan mcm baca2 lah sikit. Pastu bunyi tendang tu ada balik. Kali ni lagi kuat. Ngeri korang tau. Pastu Abang Adnan ni jerit kuat2 “ Kalau kau berani kau datang jumpa aku malam ni!” Kitorang terus lari turun bawah tinggalkan dia sorang2 kt atas. Kitorang semua tido bawah dia stay kat atas.

Malam tu kitorang risau. Sampai susah nk tido. Bunyi kt siling langsung takde. Latip tiba2 bersuara “kalau jadi apa2 kat Abang Adnan, kita nak buat apa?” takde sorang pun jawab semua pandang sesame sendiri je. Pastu kitorang terus paksa diri untuk tido. Tido yg langsung tak lena. Tepat pukul 4 pagi kitorang dengar suara orang menjerit kat atas. ARGHHHHHHH!!! Kuat. Kitorang semua bangun dan naik atas. Abang Adnan takde. ARGHHHHH!! Bunyi dari bilik air. Kitorang terus tolak pintu bilik air. Muka Abang Adnan pucat, badan dia menggigil tahan sakit. Kitorang Tarik dia keluar, bila dia meniarap kitorang tgk kt belakang badan dia ada kesan cakar, berdarah2. Luka dia agak besar kiri kanan, panjang dari bahu sampai pinggang, Kitorang terus angkat dia bawak gi klinik.

Esoknya terus kitorang kemas semua barang2 dan tumpang tido rumah Abang Adnan sampailah dapat rumah baru. Kitorang tak berani dah stay rumah tu lagi sebab benda tu dah makin berani sampai tahap mencederakan. Aku dengan Asdi pergi makan roti canai kat simpang taman rumah lama tu. Sembanglah dengan Brader yang tebar roti tu. Dia kata rumah tu dah 8 tahun takde orang duduk, owner pun tak ambik tahu, ejen yang jaga rumah tu. Dulu pasangan india tinggal situ. Lepas diorang pindah jiran2 selalu nampak ada kelibat orang dalam rumah tu. Lampu pun kadang2 terpasang sendiri. Memang ada penunggu kt situ. Katanya ‘perliharaan’ pasangan india tu. Sebab tu rumah tu murah. Brader tu siap marah kitorang, dia kata dia dah cakap dengan Abang Adnan jangan sewa situ, tak elok tempat tu. Tapi Abang Adnan degil. Nak jimat punya pasal.

Pengajaran lah ye, nak sewa rumah ke, beli rumah ke eloklah selidik dulu sejarah rumah tu. Takut ada makhluk lain yang dah lama menetap kat situ dan tak mahu tinggalkan rumah tu. Hati2 guys. Oh ya, Abg Adnan okay. Dia dah tak cakap besar dah semenjak tu. Sorrylah kalau bosan dan panjang sangat.

Kongsi kisah anda: fiksyenshasha.com/submit

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 0 Average: 0]

12 thoughts on “Penunggu Siling”

  1. Beraninya boleh stay sampai 5hari. Kalau aq, 1st kna stay sorang tu aq dah p cari masjid ke surau ke pe ke, asalkan tak duk sorang. Seram nauu rasa ..huhu

    Reply
  2. Iye iye jer akk ingatkan Abg Adnan tu berani nau nau nau dan berilmu orgnye…
    Sbb slumber badak die jer dok tengking cabar natang tu…
    Ghupenyer…hmmmm…

    Papepon korg mmg tabahlar leh stay situ smpi berbulan2…

    Reply
  3. nk jimat punya psl tp menyusahkan org lain…

    pengajaran mcm penulis ckp td, siasat la dulu latar belakang tmpt kita nk menginap lbh2 lagi kalau stay banyak hari.

    yg stay hotel 3 hari 2 mlm pun cabut lari x tahan gangguan…. apetah lagi yg nk duk lama.

    Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.